Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelf speelgoed maken deel 2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Zelf speelgoed maken deel 2

GOM-GEKTE

Als je een uurtje voor de vogels bezig wilt zijn je vindt het niet erg om een beetje te knoeien, wel lol te hebben en er ook nog iets uit wil laten komen is het wellicht iets om met Arabische gom aan de slag te gaan. Wij zoeken altijd iets om mee bezig te zijn voor/met de vogels. Wij wisten van de gom maar deze is er in varianten,eigenlijk is alleen de meest pure vorm geschikt voor ons doel. Ga ’t maar eens vinden…….. gelukt!! En dan aan de slag want met ’t kleverig goedje en zaden en/of gehakte noten valt er genoeg leuks te maken. De eerste keer was echt hilarisch alles zat onder en ik kreeg ’t niet voor elkaar om iets aan elkaar te laten kleven ik had gewoon plakkerige drab maar dan overal. Wij zoeken het uit, onderzoeken wat ’t goed is en hoe ’t nou echt moet. Dan kom je tot een veel massievere samenstelling dan mijn kleverig waterig spul. Je maakt een papje om te zien hoe dat er ongeveer uit ziet klik even naar de pagina op onze site, persoonlijk had ik dat handig gevonden toen ik de eerste keer aan de klieder ging http://ikbengeenhuisdier.nl/zaad.html

Waarom dit maken als je ’t net zo goed kunt kopen?? Nou omdat er in de kant en klare ballen etc. nogal eens suiker bijv. wordt toegevoegd, ook heb ik wel eens een bal gekocht waar ‘spinneweb’ opzat dan blijkt dat er beestjes (brr) inzitten omdat het en natuurproduct is. Dus zelf maken, dan heb je in de hand welke ingrediënten je gebruikt en je kunt ’t ruim een week (mits droog en op kamertemperatuur) bewaren. Bovendien er zijn best veel mensen die voornamelijk pelletvoer geven, daarnaast zijn er mensen die veel afwisselen maar ’t zaad ergens afknabbelen is weer een andere tak van sport en een stukje uitdaging voor je vogel. Je kunt het mengsel tot balletjes kneden het is heel grappig om te zien dat je vogel met een balletje in z’n pootje druk bezig is. Beetje ’t zelfde effect als met een halve walnoot. Maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. Het is ook leuk om er een soort lollie van te maken. Ineens werkt ’t dan als een heus voet- speeltje. Een denne-appel schoongemaakt kun je eerst in de gom dopen en vervolgens door het zaad of zaad/noten mengsel heen rollen let er wel op dat je bijvoorbeeld eerst de gedoopte denne- appel even laat drogen zodat het beter plakt. Ook geweldig is het om de fourageer-doosjes een klein beetje gom te geven en dan wat zaden erop te laten vallen, zo kunnen ze slopen en tegelijk komt er een verrassing uit die niet direct op de grond valt Ik heb zelf een vogel die ’t geweldig vindt als dingen een beetje ‘bengelen dus voor hem maak ik een knoop onderin een stuk henneptouw en rol de knoop door de gom en zaad daarna nog wat knopen en kralen en hij is helemaal zoet.

NB: let op dat je het mengsel niet in bijvoorbeeld een plastic cupje doet het ziet er schattig uit maar het mengsel kan niet goed opdrogen waardoor bacteriën/schimmels gezellig kunnen groeien. Alleen items gebruiken die niet compleet afgesloten zijn zodat het goed kan uitharden (minimaal 12 uur)

Kortom een middagje ‘gommen’ en je vogel heeft een week plezier, ik heb eens geprobeerd om dit samen met m’n vogels te doen, helaas moest ik ze daarna douchen en m’n keuken grondig reinigen, bij mijn smeerpoetsen geen goed idee.

Het is veilig, verantwoord en, in ieder geval hier, grappig om te doen.

Mochten jullie denken dat avontuur wil ik ook eens meemaken dan willen wij onze voorraad – tegen kostprijs – met jullie delen. Je hebt niet veel nodig per keer en het is (mits droog bewaard) houdbaar tot januari 2012.

1000 gram = 19,-
    500 gram = 10,-
    Uiteraard exclusief verzendkosten.

www.ikbengeenhuisdier.nl
    www.toosaspets.blogspot.com
    Bijgevoegde Bestanden
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...