Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Van parkietjes tot Amazone

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Van parkietjes tot Amazone

Hallo allemaal!

Nieuw ben ik niet meer, maar aangezien ik me steeds vaker tot dit forum wend om zoveel mogelijk informatie over papegaaien te absorberen, leek het me tijd voor een voorstel-berichtje.

Ik heb van jongs af aan een voorliefde voor papegaaiachtigen (jullie kennen vast dat 'WAUW' gevoel wanneer je een papegaai ziet ^^). Een paar jaar geleden ben ik netjes begonnen met het houden van een parkietje. Later kwam er nog eentje bij. M'n koppeltje zit in een kamervolière en heeft pas twee jongen grootgebracht! Geweldig.

Een tijdje geleden begon het toch te kriebelen.. ik begon boeken en forums te lezen, keek tientallen youtube filmpjes, maakte aantekeningen en verzamelde alle belangrijke informatie in een word document. De blauwvoorhoofdamazone trekt mij heel erg aan. Een prachtige vogel, een mooie maat.. een uniek stemgeluid. Ik heb al grootse plannen.. clicker training.. met een tuigje de buitenwereld in.. heb tijdens een brainstorm al complete voedingsschema's opgesteld met zoveel mogelijk variatie.

Anyway.. ik zal hier nog wel vaak rondhangen om van jullie ervaringen te leren en wie weet om mijn eigen ervaringen met een gaaitje te delen.

Groetjes,
    Nanieke

Hoiii,

Haha, toevallig, zo ben ik ook begonnen, nu is het een grote vogelbende hier haha.
    Als ik heel eerlijk ben moet ik zeggen dat ik weinig met (broedrijpe) amazones heb, het kunnen hele felle vogels zijn. Als je het over dat formaat vogel hebtdan vind ik de edel meer geschikt, ook de rose kaketoe is een leuke vogel maar wel een wat apartere soort.
    Ook zijn dwergara's hele mooie en leuke vogels, wel kunnen die een erg hard stemgeluid hebben, ik heb een ara nobilis, ( de kleinste ara ) die staan bekend om hun harde bloedirritante schreeuw, gelukkig schreeuwt die van mij buiten het natuurlijke ochtend en avond schreeuw niet, maar hij is nog jong dus misschien moet het ergste nog komen haha.

Succes met je keuze!
    http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

Comment

Haha, leuk! Ik moet zeggen dat ik de ara nobilis ook echt prachtig vind. Alleen woon ik in een appartement, dus een van mijn doelen zal zijn om het schreeuwen zoveel mogelijk tegen te gaan. Nou zal ook een amazone zo zijn dagelijkse schreeuw momenten hebben natuurlijk, maar ara's zijn nog een slagje luidruchtiger geloof ik.

Over die felheid van de amazone heb ik inderdaad wel gelezen ja. En dat bij overenthousiastme & bijvoorbeeld het flitsen van ogen, voorzichtigheid geboden moet worden. :P In principe kan ik me daar op voorbereiden, stoppen met spelen en weglopen zodra het te ruig wordt en broeds gedrag op dezelfde manier negeren.

Maar het is ook nog niet definitief hoor.. deze maand heb ik nog de voorlichtingsavond van Lorre & Co, had begrepen dat ze daar ook ingaan op de verschillende soorten. Ben benieuwd!

Comment

Hoi welkom hier!
        Leuk dat je mee leest en je goed informeert van te voren
        Ikzelf vind amazone's geweldig zijn mooi uitbundig en groot, echter zou ik deze waarschijnlijk nooit in huis nemen. Hoe mooi en lief ik ze ook vind, ik vind ze altijd zo aanwezig, wat opzich erg leuk is maar ze hebben een heel harde stem geluid.
        wat opzich niet erg is maar als je een gehorig huis hebt zoals ik wel hihi maar vind ze wel erg bijzonder mooi Ga eens langs bij mensen die er een hebben in huis bekijken is altijd beter om te zien dan informatie van mensen die er geen een hebben.

Iedergeval heel erg veel plezier met het uitzoeken van een papegaai
        Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
        sigpic

http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

Comment

Bedankt Showtime
          Dankzij jou is mijn oog gevallen op de Jardine papegaai, ook mooie beestjes! Ze lijken wel een beetje op amazones. Ik heb even wat info op internet gezocht, ze zouden bekend staan als een van de stillere papegaaien. Merk je daar iets van??

Beneden in mijn flat woont een man met een Ara, die zie ik altijd door het raam, dus ik wilde eens wat vragen stellen over bijv. de geluidsproductie.. maar helaas doet hij niet open, al het hele weekend niet. Licht stond wel aan, denk dat hij bezoek niet op prijs stelt ofzo.. helaas!
          Last edited by Rico2009; 09-01-11, 19:59.

Comment

Ja amazone's vind ik heel mooi en geweldig maar niet fulltime om me heen, daar heb ik echter de energie niet voor nog. Ehm je zegt de Jardiene papegaai lijkt je wel wat. Helaas is er weinig bruikbare info over dit soort te vinden. Dit is wel een vogel waarbij je goed voorbereid moet zijn en heel erg consequent moet blijven. Lukt je dat dan heb je een super leuke vogel hij is heel druk, speels en erg grappig. Alleen hij kan mij heel goed manipuleren waardoor ik in het begin wat moeite had maar het gaat nu goed. Doordat ie in het begin mij manipuleerde had ie een gil ontwikkeld die hij telkens gebruikt als iets hem niet zint en dat was vreselijk. Nu doet ie dat gelukkig zelden, en is het echt een leuk vogeltje. Op zijn (ex)gil na maakt hij de hele dag leuke geluiden soms wel hard maar zijn echt grappig. Je mag langs komen om te kijken als je dat wilt. Er zitten nog een paar jardiene eigenaren op dit forum hopelijk reageren hun ook met hun ervaringen .

Jardiene zijn wel een heel stuk kleiner dan een amazone.

Jammer dat die buurman niet reageerde! Die woont dus onder jou met een ara? Merk je veel geluid van hem dan? Als je je papegaai goed opvoed en goed leert bezig te zijn dan merk je weinig van hun geluid afentoe paar minuten op de dag dat ze of wat fluiten/gillen ligt ook beetje aan wat voor papegaai. Mijn vogels zijn beide vaak echt bezig met slopen, en slopen en slopen haha.
            sigpic

Comment

Nou hij woont op de eerste verdieping, ik op de derde, én aan de andere kant van het trappenhuis zeg maar. Dus vandaar dat ik hem niet hoor.. maar eerlijk gezegd hoor ik hem ook nooit als ik in het trappenhuis loop.

Maar inderdaad, als je een vogel genoeg aandacht en bezigheden geeft, zal hij niet buiten proporties gaan schreeuwen ofzo.

Hoewel mijn gevoel nu het meeste richting naar een amazone neigt, wil ik sowieso ook naar andere soorten kijken want het moet wel een vogel zijn die bij mij en m'n levenstijl past. Jammer dat er niet zoveel over de Jardine te vinden is inderdaad.. maar consequent zijn is in ieder geval een belangrijk punt als ik het zo hoor. Dat vraagt misschien toch om enige ervaring met papegaaien.

We'll see.. we hebben toch nog even de tijd.

Comment

Ja elke vogel moet je consequent bij zijn natuurlijk. Alleen mijn grijsje heb ik niet veel voor hoeven te doen is allemaal vanzelf gegaan het eten,leren spelen en zichzelf vermaken en bij de jardiene ging het zeker niet vanzelf maar is het net zon leuke vogel inmiddels hihi. Weet zeker als jij onze Freddy in je handen hebt je overstag bent voor een jardiene! Het is echt een schatje verder. Gewoon bij wat mensen gaan kijken die allerlei vogels hebben zijn er vast wel een aantal waarbij je mag kijken. Ik heb een grijsje en een jardiene en je bent welkom
                sigpic

Comment

Amazones zijn juist hele leuke gaaien, inderdaad kunnen ze wel eens luidruchtig zijn, maar ik vind niet overdadig, en tja als ze broeds zijn, dan willen ze nog wel eens minder aardig zijn naar de mens, ik heb dat met django mijn geelvoorhoofd amazone ook, maar ik weet precies wanneer dat is en dan laat ik hem gewoon meer links liggen, want wat je dan ook probeert, dan zijn ze gewoon niet lief, maar dit zijn periodes, en die gaan ook weer over.
                  Kaya mijn blauw voorhoofd amazone is een stuk liever in gedrag dan django, maar ze is nog niet echt broeds, ook al zal dat niet lang meer duren. Ik vind ze erg gezellig.

Comment

Leuk om te horen jokesfokes!
                    Wat ik me nu afvraag, is er dan ook een verschil tussen mannetjes en vrouwtjes qua gedrag zeg maar? Of worden ze allemaal wat agressiever in het broedseizoen?

Comment

Ik weet het geslacht niet van mijn amazones dus of er verschil is?? Ik zou het niet weten.

Comment

Blauwvoorhoofd Amazone!

Na de informatieavond van Lorre en Co hebben we besloten. Het wordt een blauwvoorhoofd amazone, en hij komt in het voorjaar!! Ik heb al een naam bedacht... Coni.

Ik zit nu alvast wat speelgoed en benodigdheden te verzamelen.. kan gewoon niet wachten! Hieronder zie je m'n winkelwagentje haha.. er gaat nog veel meer bijkomen!

Click image for larger version

Name:	Winkelwagentje.jpg
Views:	1
Size:	23,3 KB
ID:	204692

Comment

Hoiiii,

Kijk eens op de site van de Vogelkelder, naar mijn idee is het speelgoed daar veeeel goedkoper, voor die 70,- heb je daar veel meer.

Comment

Daar zijn ze inderdaad wat goedkoper ja, bedankt voor de tip! Heb daar nu ook al een winkelkarretje klaar staan haha

Comment

Haha, ben er ook blij mee hoor. Weet niet ofdat het dicht bij je in de buurt ligt maar het is ook echt een hele mooie winkel! Zeker de moeite waard om eens langs te gaan.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X