Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Yoshi, de ara maracana

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Yoshi, de ara maracana

Ik heb een ara maracana, hij of zij heeft Yoshi.
    Het is de eerste papegaai soort dat ik heb. In het verleden heb ik enkel parkieten gehad.

Yoshi is nog niet gesexed want ik heb deze bij een kweker gekocht. Geboren op 06/04/2012, dus nu bijna 6 maanden oud!

De eerste dag heeft hij/zij al stukjes appel en zonnepitjes uit mij hand gegeten, een 5-tal keer. Telkens zei ik ''eten?'' Hopelijk komt hij dit gewend. Daarna heb ik hem met rust gelaten.
    Soms maakt hij een ''Ueu, Ueuu'' geluidje, het is bijna knorren dat hij doet. Totaal niet luid, niet erg.
    Hij is gek op zijn speelgoed, ik heb momenteel iets in zijn kooi gehangen waaraan hij kan knagen, hij is hier veel mee bezig.

Vandaag is de 2de dag, hij kruipt al veel rond in de kooi en ''vliegt'' (2 vleugel slagen) al van een stok naar de rand van de kooi om dan terug verder te klimmen.
    Aangezien hij zo actief bezig is, denk ik wel dat hij gezond is. Ik zal pas later bloed laten nemen want ik wil hem niet bang maken door hem/zij alweer te verplaatsen in een kleine kooi om naar de dierenarts te gaan.
    Hij weet al waar zijn water en zijn eten bakje staat, een erg slimme vogel!

Zijn onderste staart veren zijn wat ''kapot'', de kweker zei dat dit door de kooi kwam, in zijn kooi bij de kweker had hij maar 1 zit stok. De vogel klom telkens de rand af van zijn kooi waardoor de veren nu zo lijken. Dit zou moeten weg gaan.
    Ook zijn rode veren op zijn hoofd moeten nog groeien, er staan er maar een paar op.

Soms bijt hij in zijn vleugel maar ik denk dat hij zich zelf onderhoud.
    Ook heb ik al ontdekt dat hij het liefste zonnepitten eet, want deze waren snel op van zijn bakje.

Ik heb nog enkele vragen:
    Hoe groot mag de portie/hoeveelheid van zonnepitten zijn om dagelijks te geven (als beloning) want ik wil hem niet vet mesten.

En hoeveel gram mag ik geven van zijn dagelijkse eten? (Dit is Nutri-Berries, Gold patee de eiwitten en premium ara de zonnepitjes en andere.)

Ook heb ik gelezen dat ik hem een douche moet geven met een plant sproeier, 3 of 2 keer in de week. Is dit correct?

Met vriendelijke groeten
    Roel en Yoshi Click image for larger version

Name:	IMG_2208.jpg
Views:	1
Size:	81,9 KB
ID:	221745

Welkom

Ik geef mijn maracana's zaadmengsel van Prestige premium amazone
    en af en toe een klein beetje arazaad (zitten veel zonnepitten in).
    Hier eten ze ruim 10% van hun lichaamsgewicht aan zaad en als ze
    een dag pellets krijgen is dat ruim 5%.
    Af en toe een walnoot of andere noot en een stukje fruit zal hij zeer waarderen.

Minimaal 1 - 2 keer per week een lsproeibeurt met een plantenspuit is
    goed voor de veren.

Het rode vlekje op zijn kopje zal wat groter worden maar is niet bij elke
    vogel even groot, bij die twee van mij verschilt het ook nogal.
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Welkom op het forum en gefeliciteerd met je prachtige aanwinst
      Liefs Trixie en

Comment

Hai Roel welkom

Heel veelplezier met Yoshi hij is prachtig!

Comment

Hoi Roel,

welkom op deze geweldige website.
          Een mooie vogel heb je, mooie groene kleur.
          Veel plezier met je mini Ara en hou ons op de hoogte.

Groetjes Henrie.

Comment

Dag 3

Rond 8u begon hij te knarsen, en rond 9u wou hij gaan slapen. Ik heb in alle rust kunnen slapen.

Vandaag ben ik begonnen met z'n bek aan te raken en daarna zonnepitjes te geven. Ik heb dit zo'n 6 keer kunnen doen verspreid over de dag, ook al 1 keer z'n hoofdje maar dan maakte hij een boos geluidje.

Soms probeert hij nog te bijten, dan ga ik onmiddellijk weg.
            Momenteel gaat alles goed maar ik vraag mij gewoon nog af:
            Hoe veel gram eten mag ik hem/haar per dag geven?

Comment

Heb je je antwoorden gelezen ? ;-)

Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
              Welkom

Ik geef mijn maracana's zaadmengsel van Prestige premium amazone
              en af en toe een klein beetje arazaad (zitten veel zonnepitten in).
              Hier eten ze ruim 10% van hun lichaamsgewicht aan zaad en als ze
              een dag pellets krijgen is dat ruim 5%.
              Af en toe een walnoot of andere noot en een stukje fruit zal hij zeer waarderen.

Minimaal 1 - 2 keer per week een lsproeibeurt met een plantenspuit is
              goed voor de veren.

Het rode vlekje op zijn kopje zal wat groter worden maar is niet bij elke
              vogel even groot, bij die twee van mij verschilt het ook nogal.
              Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Ja, had ik gelezen maar ... ik weet niet hoeveel mijn maracana weegt, dit zal ik pas te weten komen na 1 maand. Als ik hem naar een dierenarts breng.

Momenteel geef ik 80% nutri-berries (een mengsel van fruit en zaadjes) en 20% van premium ara (ook zaadjes en nootjes). Ik heb ongeveer 15gram premium ara per dag in z'n bakje gedaan en ik vis er alle zonnepitjes uit om als beloning te geven.

Vandaag heb ik hem kunnen leren om op zijn bovenste grote stok te gaan zitten door ''Op de stok'' te zeggen. Dit is de plaats waar ik hem de beginnende trucjes zal leren.
                Ik mocht vandaag zonder tegenwerken zijn bekje aanraken en ook zijn hoofdje! enkel in de richting van de veren, tegen wrijven mag ik blijkbaar nog niet.

Nu zal ik nog een half uurtje hiermee door doen, daarna een uurtje pauze.
                Ik zal proberen om hem ''step up'' te leren. Eerst wat video's hierover bekijken.

Comment

Als je heb 35 gram goed zaadmengsel geeft moet dat voldoende zijn.
                  Mijn maracana's wegen ruim 175 gram en ik geef voor 2 70 gram.
                  Je kan hem op de keukenweegschaal wegen.

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Ouch !

dit was geen goed plan!

Ik heb hem eerst aangeraakt (aankomen zeggen) en vervolgens mijn vinger voor zijn poten houden en de beloning verder weg houden.

Hij/zij ging op mijn vinger staan en at de beloning op maar daarna begon hij in mijn hand te bijten. (pijnlijk!) Ik zei dan terug ''Op de stok'' dit deed hij vrij snel.

Maar na 3 keer de beloning verder te houden bleef hij bijten. Ik zal dit nu stoppen en zal hem eerst leren een chinees stokje aan te raken met ''Target''.

Hopelijk bijt hij niet meer nadat hij ''target'' kent en daarna op mijn hand stappen.
                    Hij leert echt snel maar ik heb het gevoel dat ''Target'' wat tijd in beslag zal nemen.

Comment

Als je heb 35 gram goed zaadmengsel geeft moet dat voldoende zijn.
                      Mijn maracana's wegen ruim 175 gram en ik geef voor 2 70 gram.
                      Je kan hem op de keukenweegschaal wegen.

Ik durf hem nog niet uit de kooi te halen.
                      Ik wil hem eerst ''Target'' en ''Op stappen'' leren voordat hij uit de kooi mag. Dan kan ik hem/zij eens wegen.

De vogel is hier nog maar 4 dagen en hij leert de trucjes al snel maar uit de kooi ... vind ik nogal gevaarlijk, ik wil hem namelijk niet in zijn kooi dwingen door hem te vangen en in z'n kooi te steken. Hij zal dit slecht ervaren anders.

Comment

Beste Roele,

leuk om te horen hoe het jullie samen vergaat, als het goed is kom
                        ik ook nog een keer in deze situatie terecht.
                        Ik ben het boekje 'GEK van mijn vogel' geschreven door Bonny Talsma aan
                        het lezen, ik vind het een heel goed en makkelijk lezend boekje.
                        Ze geeft je hele goede tips bij de opvoeding van je vogel, ik kan je het
                        van harte aanbevelen.

Groetjes en succes,

Henrie.

Comment

Hoe denk je erover om hem te laten kortwieken ?
                          Trainen buiten de kooi is makkelijker buiten de kooi.

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Prachtig ! Yoshi leert echt snel!

Ik kan hem overal in de kooi krijgen waar ik wil met ''Target''.

Ook heb ik hem al geleerd ''Op stappen'' (wel met een handschoen aan) en ''Op de stok'' om terug te keren.

Het zou echt tof zijn mocht ik hem vandaag eens laten rond vliegen in mijn kamer en hem met gemak terug in de kooi te krijgen door ''Target'' of ''op de stok''.
                            Dit zal pas voor vanavond zijn, eerst nog ''Target'', ''op stappen'' en ''op de stok'' verder trainen.

Straks geef ik hem ook een douche!

Comment

Hoe denk je erover om hem te laten kortwieken ?
                              Trainen buiten de kooi is makkelijker buiten de kooi.
                              Welke voordeel geeft dit met zich mee?
                              Ik zou dit wel laten doen maar doet dit pijn?
                              kunnen ze dan nog goed vliegen?

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X