Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Even voorstellen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Even voorstellen

hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum maar ben hier lid geworden aangezien onze aga's een nestje aan t bouwen zijn. Wij hebben een koppel roseicolli's van ca. 4/4,5 jaar oud en wij hebben een week of drie geleden een broedblok in de kooi gehangen. Nu hebben we 3 eitjes liggen in het "slordige" nest. Het derde eitje wat denk ik gister gelegd is, is wel kleiner dan de andere twee. Benieuwd of er nog meer eitjes bijkomen en of ze echt bevrucht zijn (het koppel paart om de haverklap de afgelopen weken). Heb uitgerekend dat het eerste ei rond 9 september uit zou moeten komen.

welkom Vera. Is dit het eerste nest van dit stel? omdat je schrijft, "slordig nest".
    het is altijd leuk om jong spul te zien opgroeien of het nu kinderen of dieren zijn.
    succes met je nest en we gaan vast ook nog wel foto's zien?

Comment

Goedemorgen! ik heb inmiddels 4 eitjes gesignaleerd en heb uitgerekend dat de eerste omstreeks 9 september uit moet komen. Foto's maken lukt me niet het is al een gepriegel om in het broedblok voorzichtig te kijken (als het vrouwtje in de kooi zit en ik stop mijn hand in de kooi om te gaan kijken gaat ze snel het broedblok in, dan kan ik wel kijken en blijft ze ook wel zitten maar ik durf er niet een eitje uit te halen om tegen het licht te houden). Wel even een vraag, de eitjes liggen niet heel netjes bij elkaar, er liggen er 2 in dat kuiltje van het broedblok, eentje in de hoek en eentje iets ervoor. Kan ze dan toch op alle vier tegelijk broeden als ze niet zo dicht bij elkaar liggen?

Comment

Deze week uitkomen?

hallo allemaal, als het goed moet zo ongeveer vandaag het eerste eitje (voor het eerst heb ik dat gezien op 14-8 jl.) zo ongeveer gaan uitkomen. Vanochtend nog niets gehoord (wil ook niet ieder moment in het broedblok kijken i.v.m. storen). Er liggen totaal 4 eitjes. Hoelang kan ik het beste wachten om zeker te weten dat er echt niets meer uit de eitjes gaat komen? Ik heb een wel een koppel man en vrouw en dus 4 eitjes maar weet niet of ze echt bevrucht zijn, heb ze niet tegen het licht gehouden want ik durfde ze niet aan te raken. Maar als ik in het weekend nog geen jongen heb, kan ik er dan vanuit gaan dat er niets meer komt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vera70 Bekijk Berichten
          hallo allemaal, als het goed moet zo ongeveer vandaag het eerste eitje (voor het eerst heb ik dat gezien op 14-8 jl.) zo ongeveer gaan uitkomen. Vanochtend nog niets gehoord (wil ook niet ieder moment in het broedblok kijken i.v.m. storen). Er liggen totaal 4 eitjes. Hoelang kan ik het beste wachten om zeker te weten dat er echt niets meer uit de eitjes gaat komen? Ik heb een wel een koppel man en vrouw en dus 4 eitjes maar weet niet of ze echt bevrucht zijn, heb ze niet tegen het licht gehouden want ik durfde ze niet aan te raken. Maar als ik in het weekend nog geen jongen heb, kan ik er dan vanuit gaan dat er niets meer komt?
          Er zijn schouwlampjes te koop die er uit zien als een pen. Met zo'n schouwlampje hoef je de eieren ook niet uit het nest te halen.
          Wacht nog maar een 10 dagen af. De luchtvochtigheid in het nest mag niet te droog zijn (toch wel 50%). Geef de vogels daarom verse wilgentakken
          zodat ze hiermee zelf de vochtigheid kunnen regelen. Zorg ervoor dat eivoer voorradig is... En bij opvoeden helpt appel geven ook.

Comment

Hallo Vera,

als het goed moet zo ongeveer vandaag het eerste eitje (voor het eerst heb ik dat gezien op 14-8 jl.) zo ongeveer gaan uitkomen.
            dan ga je er dus van uit dat die met eerste ei is gaan zitten broeden, wat als ze dat nu pas deed na het derde ei?

Ik hield altijd 28 dagen na laatste ei aan als ik om welke reden dan ook niet kon zien of ze bevrucht waren.

Ook is het inmijn optiek ook beter om de vogel zelf aan te laten geven dat niks wordt ze zal dan vaak wel van de eieren lopen zoals we dat noemen.

Dat de eieren niet mooi naast elkaar liggen zoals je omschrijft in je vorige post kan diverse oorzaken hebben waarvan schrik door de pop er 1 kan zijn, pop is geen nest controle gewent en schrikt vliegt snel het blok uit met gevolg dat de eieren door het blok liggen.

wij hebben een week of drie geleden een broedblok in de kooi gehangen. Nu hebben we 3 eitjes liggen in het "slordige" nest.
            Tenzij de vogels voordat blok verstrekt werd ook al regelmatig paarde, anders is het bijna onmogelijk dat er bezette eieren zijn.

Voor het geval dat deze ronde niets wordt even enkele tips voor de volgende ronde:
            leer het ouder koppel wat nest controle is, dus elke dag kijken ook al is er niks te zien het best doe je dit net voor of na het eten geven
            ik tikte altijd even met mijn vinger tegen de zijkant van blok aan en zij ik kom ff kijken hoor, meestal kwam dan de pop er rustig uit en ging eten
            ik keek altijd nog 7 dagen na het 4de ei en liet dan de vogels met rust tot 2 dagen na het moeten uit komen van de eieren
            neem een blok wat snelle en eenvoudige controle mogelijk maakt met boven klep dus en hang het op een makkelijk bereikbare plek
            koop een schouwlampje indien je niet de eieren uit het nest durft/kan halen om te kijken of ze bevrucht zijn

o ja

Geduld geduld
            ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Bedankt voor de reacties tot zover! Gisteren heb ik maar eens naar de eitjes gekeken want ik had uitgerekend dat er deze week iets zou moeten gebeuren. En warempel: er is 1 ei uitgekomen! Wat prachtig, zo piepklein en al gelijk piepen! Vannacht heb ik nog een keer gekeken en toen dacht ik jee wat ligt ie stil en ik hoor geen geluid, het was ook lastig te zien dus ik dacht dat ie dood was maar vanochtend lag ie iets meer in het midden van het broedhoek en bewoog ook gewoon. Spannend allemaal, er liggen nog 3 eieren! Voorlopig blijven ze een week of 6 in het broedblok toch? En vanaf welke week zou ik 'm er een keer uit kunnen halen en op mn hand houden om goed van dichtbij te bekijken enzo? Een week of 4?
              En als ie uit het broedblok komt na een week of 6 en zelf uit de voerbakjes gaat eten, is ie dan groot genoeg om weg te halen bij zijn ouders? Ik heb namelijk een gewone vogelkooi in de kamer voor mijn koppel maar daar passen 4 jongen (als ze allemaal uitkomen) straks toch echt niet meer bij!

Comment

Gefeliciteerd dan het eerste jong is er.

Vannacht heb ik nog een keer gekeken en toen dacht ik jee wat ligt ie stil en ik hoor geen geluid,

Kijk het vogeltje wist het beter als jou. nachts slaap je.

Het uit het blok halen van de jongen kan eigenlijk nu al, maar ik adviseer om te wachten tot je zeker weet dat de jongen goed gevoerd worden.
                En als ze een week of 2 zijn heb je ook wat meer om even vast te houden en dan minuut of 2 in het begin en dan naarmate ze groter worden kan het wat langer.

Persoonlijk haalde ik ze er pas uit met 4 weken om ze even vast te houden.

Met een week of 6 a 7 zullen ze wel uit he blok komen en met week of 8 a 9 zullen ze wel zelfstandig zijn.
                Ik plaatste de jongen pas apart als ik er 100% van overtuigd was dat ze ook echt zelfstandige eten.

Wil je na dit nog een ronde doen?
                Zo nee dan zou ik op moment dat de jongen er uit komen het blok verwijderen.

Comment

warempel: er is 1 ei uitgekomen! Wat prachtig, zo piepklein en al gelijk piepen! Vannacht heb ik nog een keer gekeken en toen dacht ik jee wat ligt ie stil en ik hoor geen geluid, het was ook lastig te zien dus ik dacht dat ie dood was maar vanochtend lag ie iets meer in het midden van het broedhoek en bewoog ook gewoon.
                  Gefeliciteerd, vind je ook heeft wel wat van dinosaurus zo'n kaal vogeltje, maar kijk nu nog niet te vaak. zeker niet s'nachts.
                  geef de vogels wat rust met broeden en opvoeden van hun jong(en)
                  Als het jong of de jongen al wat in de veren beginnen te komen zou je ze dagelijks even uit het nest kunnen halen,
                  om ze zo aan handen te laten wennen en daarna weer terug te leggen in het nest
                  met een week of 4 zoals Dijkkamp zijn ze al zover. Normaal zijn ze met ongeveer een dag of 10 zover dat een kweker zijn vogels gaat ringen.
                  ook op dat moment zullen de vogels even het nest uit moeten. Ze zijn dan ook al zover dat de ogen open zijn.
                  Met een leeftijd van een zes weken kunnen ze al uit het nest komen, maar worden dan nog veelal gevoerd door oudervogels
                  Als dit nauwelijks meer gebeurd kun je zeggen nu zijn ze zelfstandig..

Comment

Met een leeftijd van een zes weken kunnen ze al uit het nest komen, maar worden dan nog veelal gevoerd door oudervogels
                    Als dit nauwelijks meer gebeurd kun je zeggen nu zijn ze zelfstandig..

Op zich klopt deze uitspraak wel redelijk, maar het gevaar zit er in dat eigenaar denkt dat ze niet veel meer gevoerd worden en dan apart zetten en dat dan blijkt dat oudervogels toch nog vaker voerden als gedacht of gezien te hebben.

Comment

2e ei ook uitgekomen vandaag

Na het eerste ei wat donderdag jl. uitkwam is nu ook het tweede ei uitgekomen. Waarschijnlijk net uitgekomen toen ik keek want de eierschaal lag ik nog in het nest terwijl ik dat bij het eerste ei nergens meer terug zag (eten ze dat soms op?). Dit kuiken natuurlijk kleiner dan de eerste die nu drie dagen oud is, dat verschil zie je gelijk al. Er liggen nog twee eitjes, eentje bijna de helft kleiner dan de andere drie, en nog een ei spierwit terwijl de twee die nu zijn uitgekomen, grijzig waren. Denk dat er in deze laatste twee niets zit maar ik wacht nog wel even af. Maar blij al met twee kuikens!

Comment

Gefeliciteerd met de kuikentjes!
                        Kiwi & Pip Nappie & Loki
                        ~ Rip Pluk ~

Comment

het kleinste eitje is, toen ik even bij de kleintjes keek, per ongeluk door de moeder uit het broedhok gegooid, zij draaide zich om toen ik kwam kijken en daardoor vietl het eitje eruit op de grond in de vogelkooi. Die heb ik gepakt en opengemaakt maar was inderdaad zoals ik al vermoedde helemaal leeg. Er ligt nu nog 1 ei maar die is heel wit van kleur terwijl de andere twee eitjes waar dus een vogeltje uit is gekomen, grijs waren. Hoelang zal ik dit ei nog laten liggen? vermoed dat er niets inzit maarja voor het zelfde geld wel! Dit ei is gelegd omstreeks 19/20 augustus.

Comment

Hallo Vera,

Ik liet een ei altijd liggen tot de jongen een week of 3 waren vooral als zoals nu in jou geval het een klein nest is met 2 jongen.

Waarvoor deed ik dat:

als steun voor de jongste
                            als extra warmte bron als de pop er even af is om te eten of ontlasten

Soms haalde ik het ei ook wel eens weg indien die super smerig was door de ontlasting.

Comment

het kleinste eitje is, toen ik even bij de kleintjes keek, per ongeluk door de moeder uit het broedhok gegooid, zij draaide zich om toen ik kwam kijken en daardoor vietl het eitje eruit op de grond in de vogelkooi. Die heb ik gepakt en opengemaakt maar was inderdaad zoals ik al vermoedde helemaal leeg. Er ligt nu nog 1 ei maar die is heel wit van kleur terwijl de andere twee eitjes waar dus een vogeltje uit is gekomen, grijs waren. Hoelang zal ik dit ei nog laten liggen? vermoed dat er niets inzit maarja voor het zelfde geld wel! Dit ei is gelegd omstreeks 19/20 augustus.
                              Doe dat maar tot het jongste vogeltje ongeveer 10 dagen oud is of totdat het eitje door oudervogels al verwijderd is van de plek waar de jongen zijn
                              het ei wordt ook warm als een oudervogel erop zit gaat ie eraf dan komt er nog iets van warmte af
                              Oudervogels kunnen nogal een broeddrift hebben waardoor ze nogal stijf op het nest zitten. Een soort bescherming dus voor de jonge vogels.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X