Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Heeft iemand ervaring met babypapegaaien die bijten of agressief zijn?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Heeft iemand ervaring met babypapegaaien die bijten of agressief zijn?

hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen ik ben Ilse
    en we hebben 2 papegaaien.
    1 blauwgele ara Luna van 1.5 jaar en een jardine papegaai elmo
    We wilden een kleine papegaai er bij want 2 ara s word iets te groot en te luidruchtig
    Voor in de woonkamer en ik werk thuis dus,
    Leek ons een jardine leuk.
    Elmo is een man van bijna 7maanden, hij is niet zo lief.
    Alleen als hij in zijn kooi zit is hij lief en kan ik hem aaien.
    Hij is niet schuw of bang voor ons.
    Gaat hij uit de kooi dan wil hij zijn zin hebben hij bijt in mijn vingers en laat niet meer los en bijt alsof zijn leven er van afhangt.
    Hij bijt veel en is agressief valt mij aan terwijl ik hem van jongs af aan groot heb gebracht met pap.
    Hij heeft 6 weken bij zijn ouders gezeten en daarna heeft hij apart gezeten met zijn broertje
    Ik heb het idee dat hij een gedragsprobleem heeft en
    Ik ben bang dat hij een fel karakter heeft.
    Misschien is hij niet geschikt voor in de woonkamer.
    Heeft iemand ervaring of tips?

Alvast bedankt
    Groeten Ilse

Hallo Ilse,

Ik weet natuurlijk ook niet waardoor dit gedrag komt maar ik probeer even met je mee te denken.

Doet hij dit echt altijd als hij uit de kooi is, of alleen als hij bij je zit?
    Wat doet hij als hij uit de kooi mag maar niet bij jou zit, gaat hij bv wel zichzelf vermaken?
    Bijt hij alleen bij jou of ook je partner?
    En bij vreemden?
    Zou het iets van jaloezie kunnen zijn? Misschien jaloers op de ara?

Ik heb ook een jardine van 7 maanden, ook een mannetje. Het aggressieve en aanvallen waar je het over hebt herken ik helemaal niet, wat ik wel herken is dat het een vogel is die zijn zin wil hebben en hard bijt als hij zijn zin niet krijgt of iets niet mag. Voor zover ik weet is een pittig karakter wel iets waar jardines bekend om staan, maar dat is iets heel anders dan aggressief zijn natuurlijk.
    Bijten als hij zijn zin niet krijgt is voor mij ook nog een aandachtspunt, ik merk bij mijn vogel dat hij vrij goed te corrigeren is maar het is wel een opvoedingspuntje waar we nog niet helemaal klaar mee zijn.

Over het algemeen zijn jardines ontzettend lieve en aanhankelijke vogels, dus óf je hebt een uitzondering, óf inderdaad een gedragsprobleem waar een oorzaak voor is. Ik denk het laatste, want papegaaien bijten meestal niet zonder reden. Ik hoop voor je dat je erachter kunt komen!

Comment

Hallo supergrover,

bedankt voor je reactie!
      als hij er uit gaat dan komt hij naar me toe vliegen en bijt uit het niets heel hard in mijn vinger
      ik zeg dan neee.
      hij bijt dan zo hard dat ik hem probeer terug te zetten op zijn standaard en word boos en valt mij aan.
      omdat hij niet luistert doen we hem in een straf kooitje soms.
      ik vind dat hij wel schrikkerig is en ik denk in paniek.
      b.v hij vliegt op mijn hoofd en gaat aan mijn haar hangen dan doet hij een beetje paniekerig dus doe ik mijn hand voor hem zodat hij kan opstappen en bijt heel hard in mijn vinger steeds sneller en harder.
      het doet zoveel pijn dat ik hem in de lucht gooi hij laat niet los.
      het lijkt wel een mini krokodil.
      hij vliegt dan op zijn boom en komt terug om mij aan te vallen.
      mijn fout is wel ik geef reactie door hem zachtjes in de lucht te gooien maar anders laat hij niet los.
      een kennis van mij heeft ook een jardine gehad,die was heel lief.
      mijn vriend word minder vaak gebeten allen zijn tenen vind hij erg leuk om hard in te bijten
      en zegt ook neee en probeert hem af te leiden door op te laten stappen maar dan word hij boos en bijt hij in zijn vingers heel hard.
      hij zit wel graag bij je en wil geaaid worden.
      ik denk dat hij een fel karakter heeft.
      we hebben elmo wel apart staan.
      elmo doet heel lelijk tegen Luna we hebben ze nog maar een 2 keer laten wennen aan elkaar
      en dat gaat niet goed.
      dus ze zien elkaar weinig,ik hoop gewoon als hij niet meer agressief is dat ze dan aan elkaar kunnen wennen.
      wat ik wel raar vind aan elmo is als hij iets niet mag gaat hij schudden met zijn hoofd en maakt rare geluiden.
      hij valt Luna ook aan uit het niets.
      we zijn bij de dierenarts geweest gewoon extra controle alles was goed.
      ik heb niet het idee dat hij vrouwen minder leuk vind.
      met visite haal ik hem er niet uit omdat hij niet zo lief is en bijt.
      onze blauw gele ara was makkelijk met opvoeding en heeft ons nooit gebeten maar deze kleine krokodil vind ik bijterig en heel moeilijk om hem op te voeden.

hopelijk heb jij een idee!
      groetjes ilse

Comment

Ik weet niet of je ervoor te vinden bent om Elmo licht te wieken ? Het zou hem in alle geval remmen om in de vlucht "aan te vallen".
        Het lijkt me dat Elmo angstig is (en misschien ook dominant ?) en daardoor bijt.
        Misschien geen slecht idee om eens met een gedragstherapeut gaan te praten. Ik ken er 2 waar ik goede feedback over hoor, maar die zitten een paar honderd km bij je vandaan. Maar als dit aarde aan de dijk brengt dan zal dit wel geen bezwaar zijn, neem ik aan. Eentje zit in Horn (Dieca) en de andere zit bij Oostende (Nallyspapegaaien).
        Succes !

Comment

De eerste gedachte die bij mij op kwam is wieken, zodat hij afhankelijk van je wordt als hij ergens naar toe wil.
          Ook het zomaar aanvallen zal dan denk ik minder worden want als hij niet kan vliegen kan hij je ook niet uit het niets aanvallen.
          Nathasja van Dieca zal je denk ik wel verder kunnen helpen nallyspapegaaiean ken ik niet.
          Wens je veel succes.
          Minni Micky Kimo

Comment

bedankt voor jullie reactie.

het liefst wil ik hem niet kort wieken maar als het echt niet meer gaat,
            dan zou ik hem wel kortwieken.
            ik vind het mooiste als ze vliegen en naar je toe komen.
            misschien is een gedragstherapeut wat maar het verandert zijn karakter alleen niet
            we gaan nu streng zijn met straffen als hij hard bijt gaat hij in een straf kooi.
            hij is ook in de rui misschien dat hij daarom agressief is.
            ik hoop dat hij gauw wat liever word!

Comment

Hoi Ilse,

een gedragstherapeut, zoals ellen68 en aggie zeggen, lijkt mij ook een goed idee als het opvoeden met de strafkooi niet helpt. Maar wie weet als je het consequent doet met die kooi, dat het werkt. Ze zijn erg slim en hebben gauw genoeg in de gaten wat je bedoelt.
              Misschien heeft hij inmiddels een soort haat-liefde verhouding met je: je bent zijn verzorger en je zegt dat hij in de kooi lief tegen je is, uit de kooi valt hij je aan en krijgt hij daar natuurlijk een reactie op. Misschien is het voor hem daardoor ook niet duidelijk meer hoe de verhoudingen liggen, ik denk dat het goed is om in ieder geval die cirkel te doorbreken en consequent met zo'n strafkooi aan de gang te gaan.

Mijn jardine maakt trouwens ook rare geluiden als hij iets niet mag, een beetje mopperend. Hij klinkt dan een beetje als een eend of een gans.

Krijgt Elmo genoeg nachtrust? Mijn vogel moet echt om een uur of 9 's avonds gaan slapen. Als het een keer een uurtje later is, is hij gegarandeerd chagrijnig en bijterig de volgende dag.

Comment

hoi supergrover,

hij gaat wel later slapen,om 22.00 uur.
                elmo gaat s avonds altijd nog even uit de kooi.
                we hebben hem wel is eerder laten slapen
                hij is dan wel een stuk vrolijker,maar aanvallen deed hij nog wel
                elmo is een vroege vogel hij is om 8 uur in de ochtend wakker
                en fluit dan een uur vrolijk.
                gisteren voor het eerst heeft hij mij niet aangevallen.
                wat hij nog wel doet is af en toe braken de dierenarts zei dat het bedelen kan zijn.
                doet jou jardine dat ook wel is schudden met zijn hoofd?

Comment

Nee, schudden met zijn hoofd doet hij nooit.

Hij vertoont soms nog wel bedelgedrag, kopje laag, vleugels een beetje wijd en piepgeluidjes maken, en heel soms lijkt het ook of hij voer gaat opgeven. Tot hij ongeveer 6 maanden was deed hij dat veel, ik heb dat ook bij de dierenarts nagevraagd omdat het typisch babygedrag is en ik vond dat hij er vrij lang mee door ging. De dierenarts zei dat sommige vogels dit wat langer blijven doen en dat we wel even in de gaten moesten houden of het na verloop van tijd minder werd. Inderdaad doet hij het de laatste weken een stuk minder, nu eigenlijk alleen nog een enkele keer als hij honger heeft of overdag alleen thuis is geweest.

Maar dat is goed nieuws, dat hij je niet heeft aangevallen! Denk je dat het iets te maken heeft met je nieuwe aanpak of zou dat nog te vroeg zijn?

Comment

onze jardine heeft ook heel lang gebraakt.
                    we zijn toen naar de dierenarts geweest alles was goed.
                    ik vind ook raar dat kropverzuring niet alleen bij pap voor komt maar ze kunnen het ook bij gewoon voer krijgen
                    dus toen hebben we hem voor de zekerheid laten checken.
                    ik weet niet waarom hij ineens lief was of het moet ook met de rui te maken hebben.
                    misschien dat de rui over is.
                    hij gaat er vanavond uit ben benieuwt of hij dan weer lief is.
                    hebben jullie de jardine bij een kweker of winkel gekocht ?

Comment

Ik zou toch kortwieken. Het groeit weer aan, dus kan je later als het goed gaat,
                      altijd nog besluiten dat ie mag vliegen ;-)
                      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

hoi Ilse, wij hebben hem bij Hareco gekocht en jij?
                        Hoe gaat het nu?

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                        X