Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Even voorstellen en meteen ook veel vragen...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Even voorstellen en meteen ook veel vragen...

Hallo allemaal,

ik heb sinds kort deze schattige vogel in huis maar weet er eigenlijk heeeel weinig van. de vorige eigenaar realiseerde zich dat ie de vogel (door allerlei vervelende omstandigheden) nog maar weinig te bieden had en was op zoek naar een goed tehuis..... Of ik dat dan ben moet blijken maar ik ga er zeker m'n best voor doen. Ik heb nu alleen de echte basis info + basis voer maar wil graag de best mogelijk verzorging geven...vandaar mijn aanmelding hier ;-)

ik denk dat het een pyrrhura is en hij/zij is ca 4,5. Ik heb hier van alles gelezen over voer, grind, kiezels, fruit etc maar t is me nog niet echt heel duidelijk. Wat moet ik nou wanneer voeren en wat kan/mag echt niet??

Ik heb er een kooi bij maar hoor heel graag wat belangrijk is qua huisvesting. Als ik thuis ben vliegt ie los trouwens.

En zijn het altijd van die knuffelkonten of is er iets anders aan de hand...ik word uitgebreid gelikt, m'n haar wordt gekroeld en blijkbaar slaapt het tussen m'n nek en m'n kraag heerlijk.

Ik hoop hier wat antwoorden te vinden want t is toch echt wel een heel grappig vogeltje en die verdient t beste...
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	34,8 KB
ID:	224822
    groetjes Meta en Arie (zo heet ie) t
    Bijgevoegde Bestanden

je hebt een leuke pyrrhurra
    en als die goed tam zijn zijn ze meestal heel aanhankelijk en zitten inderdaad graag in je nek
    je kan kwa voer kiezen voor pallets maat ook gewoon voor gemengde zaden
    s'morgens geef je hem dat en dan kan je aan het eind van de dag wat fruit geven (geen avocado)
    als hij erg vaak los is en de kooi alleen om in te slapen oid is is die minder belangrijk,wel fijn om een eigen plekje te kunnen bieden
    je kan er ook een leuk speel plaatsje/boompje bij maken dan heeft hij ook wat te knagen en te spelen
    ze slapen ook graag ergens in,lekker weggekropen

Comment

thanks

dank je wel voor je reactie! ik ga morgen meteen dat voer regelen en met die kooi aan de slag.

Comment

je moet er wel rekening mee houden dat niet elke vogel graag pallets eet en je weet waarschijnlijk niet wat hij gewend is dus is het handig om in ieder geval een zaad mix in huis te hebben

Comment

Welkom

Ik heb ook pyrrhura's gehad, kwa zaadmengsel kregen ze Prestige amazone mix,
          zoals in de link hieronder. Steeds meer dierenwinkels verkopen het.

http://www.discount4pets.nl/prestige...FQbnwgodgOIB6A

Pellets kan je hem leren eten, al wil niet elke vogel eraan. Mocht je kiezen voor
          alleen zaadmengsel, geef dan ook af en toe wat eivoer of vers gekookt of gebakken ei,
          een nootje, wat fruit of groente.

Wat absoluut niet mag is avocado, chocolade, koffie, melk, limonade en snoep/ koek.
          Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Ok ik was toch van plan om het eerst te proberen. Ik heb ook een konijn die met geen geweld naar andere brok te krijgen is Ik heb het idee dat Arie misschien wat broeds/paar gedrag vertoont...hij/zij is echt heeel erg aanhankelijk en dat na twee dagen haha...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
              Welkom

Wat absoluut niet mag is avocado, chocolade, koffie, melk, limonade en snoep/ koek.
              Ik had al zo'n vermoeden dat ie in overtreding was toen ie (op dag 1) in m'n glas icetea dook...hij heeft niet veel gehad hoor ;-) en ik moet ook m'n wijntje in de gaten houden merkte ik net

Comment

Uhh jaa, zou ik zeker doen als ik jou was.
                Het zijn zeer nieuwsgierige vogeltjes en snel
                Er zijn zoveel gezondere lekkere dingen die je hem kan geven...
                Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Arie!

Arie is inderdaad een Pyrhurra

Pyrhurra's zijn leuke beestjes waar je heel veel plezier aan kan beleven.

Het is goed om je te beseffen dat Arie totaal niet te vergelijken is met een kanarie. Je zal Arie veel liefde en aandacht moeten geven, want anders kan Arie gaan schreeuwen en/of ander vervelend gedrag gaan vertonen. Arie is een papegaai, en voor papegaaien geld dat ze heel actief en intelligent zijn en dus ook veel te doen moeten hebben. Zoals eigenlijk voor alle dieren geld, hoe groter hoe beter! Dus ook Arie heeft een zo groot mogelijke kooi nodig. Wel Wel helpt het natuurlijk als Arie veel los is, dan maakt de grote van de kooi in principe niet zo heel erg veel uit, zolang het maar minimaal een papegaaienkooi is. Je kan Arie veel speeltjes geven, maar als je het wat minder breed hebt en bij een park/bos in de buurt woont dan kan je ook wilgentakken mee naar huis slepen, steek zo'n tak in de lente in de grond, en voor je het weet heb je je eigen voorraad wilgentakken waarvan je zeker weet dat er geen giftige stoffen in zitten. Daarnaast kan je overwegen om er een Arie bij te kopen, papegaaien worden niet minder tam als ze met zijn tween zijn, en persoonlijk denk ik dat het de gezondheid van de vogel alleen maar ten goede komt! Mensen spreken nu eenmaal geen papegaaientaal, en bedenk zelf maar eens hoe je jezelf voelt als je je voorstelt dat jij straks 30+ jaren in een papegaaiencolonie moet leven zonder andere mensen om je heen

Wat voer betreft, de fabel dat niet elke papegaai pellets wil eten is een kwestie van een goede aanpak volgen en standvastig zijn! Mijn papegaaien krijgen dagelijks pellets, in het weekend een bakje zaad (als lekkernij) en natuurlijk veel groente en fruit! In principe geld: als jij het eet kan je papegaai het ook! Naast groente/fruit kan je ze ook pasta geven.. mijn twee Senegalpapegaaitjes eten stiekum zelfs afentoe met de pot mee.. (Vooral als ze bij mijn ouders zijn.. "Oma" verwend ze nogal graag) daarnaast eten ze graag afentoe een gekookt eitje en pasta! zolang je dat goed varieert hoef je niet in de weer met allerlei vitaminen preparaten e.d

In mijn mening mag je een papegaai NOOIT kortwieken, een papegaai is een prooidier en als je hem kortwiekt ontneem je dus als het ware zijn enige wapen tegen roofdieren, en dus een stukje zekerheid! Als je straks met Arie op je schouder naar buiten wil (iets wat mijn papegaaien ERG leuk vinden) zou je hem kunnen wennen aan een tuigje.

Zoals ik eerder al zei zijn papegaaien ERG slimme dieren, je zou er dus goed aan doen om met Arie aan clickertraining te beginnen, niet alleen kun je hem zo leuke truuks leren, het versterkt ook nog eens de band tussen een papegaai en zijn verzorger! het internet staat vol met uitleg over hoe je dat moet doen, youtube is een goed voorbeeld hiervan. het ligt aan het karakter van Arie wat je hem wel en niet kan leren, maar in principe zijn de mogelijkheden bijna grenzeloos, zolang je er maar voor zorgt dat het leuk blijft voor hem en jou!

Probeer je ook te verdiepen in de lichaamstaal van een Pyrhurra, als je dit eenmaal weet, dan kan je ook heel snel "aanvoelen" wat Arie wel en niet wil, en zo kun je in principe onnodig bijten voorkomen!

Arie is echt een leuke vogel! ik hoop dat Arie bij jou zijn eindstation heeft gevonden, het is niet goed voor een papegaai om constant van huis naar huis gesleurd te moeten worden, daar raken ze gestressed van, en de band tussen Arie en zijn verzorger kan zo ook nooit tot waarde uitgroeien! Dat zou zonde zijn voor jezelf en Arie.

Zoals je ziet heb ik het over verzorger in plaats van baas, omdat ik van mening ben dat je geen papegaai hebt, maar met een papegaai samen woont! Eigenlijk zou elk gezin een papegaai moeten hebben, al was het alleen maar omdat een papegaai echt een verrijking van je leven is, je heel veel over jezelf kan leren, en bovendien ook een enorm trouw maatje kan zijn, maar dat ligt voor het grotendeel aan hoe jij je opstelt tegenover Arie!

Comment

Hoi Meta

Welkom en heel veel plezier hier !!

en uiteraart ook met Arie wat ziet die er mooi uit !
                    Groetjes Jans , Stimpy ,Binky

Wont Forget You My Little Buddy's Sjac & Rico
                    Bedankt voor onze mooie Jaren

Als je hier niet vrolijk van word ...... ga dan vlug naar een psychiater

http://www.youtube.com/watch_popup?v...lYAM&vq=medium

http://www.youtube.com/watch?v=OVhklP82MRI

Comment

Welkom Meta
                      Wie een vriend zoekt zonder fouten,blijft zonder vrienden

Annemoon
                      en Magnum

Comment

Dank

Bedankt voor het warme welkom! Ik ga nog even op zoek naar wat gedrags tips want volgens mij is Arie broeds hahaha

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                        X