Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sparky

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Sparky

Hallo allemaal,

Sinds 16 november ben ik in het bezit van een edel man, mijn eerste gaai.
    Hij is geboren op 19 juni 2009 en ik ben al de 2e eigenaar.
    Ik zag hem op een advertentie site staan, ze waren er allergisch voor!?
    Ik gaan kijken, en gelijk gekocht. Hij komt van de kweker waar ik goed mee bevriend ben dus ik wist dat hij van goede komaf is. Eenmaal thuis bleek mijn vogel doodsbang te zijn voor mijn handen. Inmiddels ben ik er sinds gisteren achter dat ze helemaal niet allergisch waren maar de ware reden was dat hij had gebeten (en daarna klappen heeft gehad) vreemd want mij bijt hij niet en was het een van de liefste vogels die de kweker had.
    Het probleem is datik geen ervaring heb met papegaaien en dus nu niet goed weet hoe ik te werk moet gaan.
    Wie kan mij opweg helpen????

Groetjes van ons

hallo sparky,
    Welkom op de site.
    wat heeft die al veel meegemaakt in zijn jonge leven.
    je slaat het er niet om de vogel tam te maken.
    als je wil weten hoe je dit stap voor stap wil doen heb ik een site voor je hier staat alles. tips en truucs om je vogel DE juiste opvoeding te geven en de plezier die je aan het mooie mannetje kan hebben qua karakter weet ik niet veel over de edel, maar ze zijn geweldig om te zien.
    hier is de site : www.koppiekrauw.com is niet alleen voor grijsjes hoor
    maar ik wens je veel succes met je nieuwe aanwinst.. enne.. we zijn dol op foto's hier
    Diana DJ sigpic

Comment

Hoi Diana DJ,
      De site koppiekrauw had ik al verslonden voor de aanschaf, haha.
      Maar ik blijf het moeilijk vinden waar te beginnen omdat ik in de badkamer moet oefenen en die zit bij ons boven. Hoe moet ik de vogel daar krijgen????????
      En dat is dan nog maar het begin, ook ben ik bang dat ik te snel te veel wil, en dat hij dan helemaal niks meer van me wil weten.

Groetjes

Comment

hallo Sparky,
        begin eens met je hand in de kooi te leggen zodat de vogel kan wennen aan je hand, dit staat ook beschreven in koppiekrauw. leg iets lekkers in je hand wat de vogel graag eet. ook dit is te lezen op koppiekrauw, zo kan je dat een paar keer op een dag even oefenen. ik lees dat je vogel inmiddeks al langer heb, is die dan ook wat aan de omgeving van jullie gewent??? misschien heeft ti ook langer tijd nodig om te wennen, althans voor mijn grijze wel, maar kan hem zo pakken.
        Diana DJ sigpic

Comment

hallo sparky het belangrijkste nu is rust en zekerheid en dat krijg hij nu laat hem eerst wennen praat tegen hem laat de edel aangeven wat hij wil en toelaat en vergeet niet de liefde van een edel is eten dus zo kan je hem wennen aan jou handen je kan hem laten opstappen op een opstaptouw en doe de kooi open en kijk wat er gebeurt (mits hij gewiekt is ) forceer niets hij heeft al genoeg meegemaakt in zijn jonge leventje en moet eerst zijn trauma van handen overwinnen veel succes groetjes van bowie (edelmannetje) binkey bibi ballou en shaggy

Comment

Hoi Diana DJ,

Ik heb Sparky vandaag 2 weken, 2 uur nadat hij bij ons kwam ging hij al eten. Ik heb hem 5 dagen met rust gelaten, en op zaterdag ben ik ermee terug gegaan naar de kweker. omdat ik toen al het gevoel had dat de vorige eigenaars hem verpest hadden.
            Daar kon ik hem best aardig vast houden. Maar toen ik thuis kwam was het terug bij nul.
            Als ik thuis ben staat de kooi open en speelt, eet en brabbelt hij de oren van mijn kop. Maar owee als mijn hand in de buurt komt dan vlucht (en fladdert) hij weg. Verder is hij dus volgens mij wel aan ons huis enzo gewent.

Comment

Hallo Sparky,

Tenzij je de papegaai zonder uitzondering de kooi in krijgt dmv een opstapstok of via een lokmiddel, zou ik hem voorlopig in de kooi laten en van daar uit verder werken om verschillende redenen.
              Want in het andere geval komen de handjes er bij kijken en als hij nu net daar wat bang van heeft (of getraumatiseerd zoals jij vermoedt), dan is de kans groter dat je het erger maakt. Door interactie door de tralies door loop je beiden minder kans fouten te maken.

Laat hem zien dat die handjes niet dienen om hem de nek om te wringen maar om lekkers aan te voeren.
              Doe de kooi open en laat hem duidelijk het lekkers zien, maar beweeg zeer langzaam en blijf uit zijn buurt met je hand. Leg het in zijn voerbak of een plateau'tje. Doe dat zeer regelmatig.
              Dan kan je verder gaan en kijken of hij het lekkers door de tralies door uit je hand neemt en vervolgens door je hand in de kooi te steken.
              Oefen daar op en probeer niet te snel te gaan. Hij moet vertrouwen krijgen in jou.
              Wanneer dat goed gaat (lekkers aannemen) kan je proberen hem te laten opstappen. Maak een vuist en bied de rug van je vuist aan. Als hij bijt, dan duw je je vuist naar voren tot tegen zijn borst zodat hij stopt. Als hij niets doet, bied dan met de andere hand het lekkers aan zodanig dat hij moet opstappen om eraan te kunnen en geef het commando (opstappen, op de hand, ..).
              Laat hem pas uit de kooi wanneer hij telkens opstapt wanneer jij wil. Dan heb je hem beter onder controle uit de kooi.

Een ander voordeel van hem voorlopig in de kooi te laten is dat je daarmee vermijdt dat je hem nu méér uit de kooi laat dan jij na een paar maanden wel zou willen en daarmee verwachtingen hebt gecreëerd die niet ingelost kunnen worden met eventueel probleemgedrag als gevolg.
              Nog een ander voordeel is dat hij zichzelf gaat moeten beginnen leren bezighouden.
              Voorzie daarom genoeg gelegenheid daartoe (speeltjes, sloopmateriaal, koorden, takken, ...)
              Disclaimer: Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en hoeft niet te stroken met andermans mening.

Comment

geweld is not done bij vogels je bereikt er niets mee en je blaast erg veel bruggen op in het contact tussen mens en vogel.

Probeer je edel te laten merken dat je handen plezier betekenen: als hij in de kooi zit, af en toe kleine snoepje, zodat hij er geen schrik meer van heeft.
                en je hand linkt aan leuke dingen in plaats van klappen.

knippen lijkt me niet nodig om hier een goed resultaat te bereiken, maar je zal wel tijd nodig hebben om het vertrouwen terug te winnen. Een opstap stok kan ook helpen, als hij echt niet op je hand wil, gewoon een stuk bezemsteel van 30-40cm is daar echt handig voor, dan kan je hem toch verplaatsen. En kan je edel voorlopig op enige afstand blijven van die "afschuwelijke" handen.
                Wij gebruiken zo een stok ook als vasco (de ara) door iemand verplaatst moet worden die hij niet kent. Hij houdt er ook niet van om door mensen buiten zijn leefgroep aangeraakt te worden. De stok is op dat vlak neutraal terrein die hij kent en als niet vijandig beschouwd.

Laat het initiatief van zijn kant komen om terug op je hand te gaan, geef met de ene hand een snoepje, en zorg ervoor dat hij er aan raakt via je andere hand. Maar laat hem de stap zetten om naar je toe te komen.
                Wat wij ook doen is rustig praten terwijl we met hem bezig zijn, ik denk dat ze daar ook rustiger van worden.

Sorry hoor maar dat slagen van vogels is echt.... Dominant gedrag van eigenaars naar papegaaien toe, vogels die geen benul hebben van wat er gebeurd. Ik snap wel dat het een normale reactie is van mensen, maar het laat ook zien dat een minimum van informatie nodig is over wat je juist in huis haalt. Een papegaai is zoveel meer dan "oh, schattig mooi...." en "spreekt hij al?" ga dan naar de zoo als je dat wil. Of koop die pluchen papegaai die dingen nazegt als er batterijen in z'n kont steken...
                http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                Papegaaienpsychologie:
                Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Hoi iedereen,
                  Ik ben echt heel blij met jullie advies, ik laat hem voorlopig in zijn kooi zitten en geef hem zo nu en dan een paar zonnepitjes, die pakt hij goed aan maar ik moet dan ook echt direct mijn hand weghalen. Een opstap stok is op dit moment echt nog een brug te ver. De rest van deze week laat ik hem gewoon zijn eigen ding doen en geef dan wel de pitjes met de hand en ik kan uren (letterlijk!!) met hem babbelen. Mijn vriend vraagt zich af of ik wel helemaal wijs ben! .............
                  Van het weekend zal ik nog eens proberen hem op de stok te laten zitten.
                  Ondanks alles ben ik wel smoorverliefd op mijn vogeltje en met heeeeeeeel veeeeeeeeeeel geduld denk ik wel dat het me gaat lukken om uiteindelijk gezellig overal met Sparky en Harry (mijn hond) naar toe te gaan.

Groetjes en nogmaals bedankt voor alle advies.

Comment

Hier even een klein update-je.
                    Ik heb Sparky daarnet even onder de douche gehad, hij vond het heel eng maar was verder best rustig. Hij is al niet meer zo heel bang van mijn handen en schooit de hele dag door om lekkers.
                    Ik had hem in de reismand mee naar boven genomen en dat ging best goed.
                    Nu zit hij te drogen en is alweer aan het babbelen....

Groetjes van ons

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                    X