Caiques zijn erg traag wat zelfstandig gaan eten betreft, ik weet nog van luna dat ze pas rond de 15 weken echt van de pap af was, was best een stress tijd. Dus als ik jou was zou ik een zelfstandige vogel nemen, dus 1 die al van de pap af is.
X
-
Peter,
Hoe moeilijk ook maar neem geen overhaastige beslissingen. Maak goede afspraken, misschien kan je er nog een test uitslepen.
Maarja ze zijn wel super gaaf die zwartkoppies. Ik hoop dat je de juiste keus maakt.
Groet Ron
Comment
-
We hebben gisteren Seph gekocht.
Seph komt van een hobby kweker met een vast bestand. De ouders gaven Seph vanaf week 4 geen eten meer en de hobbykweker heeft hem met de hand groot gebracht. Het klikte goed. We hebben zelf de vogel gevoerd. Het voelde gewoon goed en hebben Seph gekocht.Ze vonden het lastig om afscheid van hem te nemen.
De reis ging vrij makkelijk Speh was erg rustig en keek lekker rond.
Seph zit nu nog in zijn tijdelijke kooi (een voormailg degoe verblijf, volledig van tralies en ijzeren/stalen bodem) en waarschijnlijk komt morgen zijn permanente verblijf.
Seph kreeg nog 2 pap voedingen. We zijn gelijk begonnen met het aanbieden van een mengsel van zaad en pallets. en geven hem s´avond nog 1 keer voeding de komende week. Hij eet het normale voer (met name de pallets) al volop alleen morst hij nog wel vrij veel.
Nu moeten we hem eerst lekker laten wennen en dan met hem aan de gang om hem goed te leren op en af stappen. Dat doet hij wel maar gaat soms nog erg lastig.
Seph is niet gewiekt. We kijken eerst even aan hoe dat gaat en dan laten we hem eventueel wieken.
groet,
Peter
Comment
-
Peter,\
Helemaal te gek, van harte gefeliciteerd man. De naam is ook super, nu maar rustig aan.
Geduld, geduld is het sleutelwoord, geniet er lekker van.
Dat morsen blijft hoor, als ze hier een nootje krijgen eten ze uiteindelijk maar 25% op.
Laat nog eens horen hoe het gaat.
Groet Ron
Comment
-
Hallo allemaal,
Seph is nu een week of 13. De exacte geboortedatum zal ik nog even nagaan. Het eten is het probleem niet. Hij eet het voer volop alleen laat hij vrij veel vallen. Hij krijgt nu een mengesle van zaden en pellets. De pellets (van Nutribird) vindt hij het lekkerst. Ook heeft hij gisteren en eergisteren een druif gegeten. Dat vond ie ook erg lekker. Het is lastig om in te schatten of hij nu genoeg eet. Gisterenavond werkte hij ondanks dat hij de hele dag aardig aan het eten is geweest een behoorlijke hoeveelheid (15 ml) pap weg. Ik wil het eerst een week met 1 voeding pap doen. Dat kan volgens mij geen kwaad.
Opstappen doet hij redelijk goed (nog wel onzeker ten aanzien van stabiliteit, je moet echt je vinger op zijn pootje houden). Vliegen wil en doet hij wel nu hij een beetje gewend is. Het liefst naar onze schouder en hoofd. Dat moeten we hem nog afleren. Zeker omdat hij er niet makkelijk afkomt.
Of we gaan wieken dat weten we nog niet. Het zou wel makkelijk zijn aan de andere kant blijft het een vogel.
groet,
Peter
Comment
-
Hoii,
Super dat ie er is! Leuke naam ook.
Heb zelf geen ervaring met caiques maar het is wel handig om je vogel iedere dag te wegen, zodat je ziet ofdat ze groeien of juist afvallen, er zijn hier vast wel mensen die daar een toelichting bij kunnen geven, zou het graag voor je doen maar ken deze vogels niet echt goed, tenminste, niet goed genoeg daarvoor. ;p
Comment
-
fijn dat je vogel nog vliegt!
merk op dat hij naar je toe vliegt! Dat is erg positief. De meesten denken bij vliegen meteen aan wegvliegen. Terwijl de meeste gaaien juist hun vleugels gaan gebruiken om naar je toe te vliegen.
Als je wat oppast met open ramen en deuren valt het erg goed mee!
Bovendien blijft het erg gezond voor hun, zowel mentaal als fysiek.http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
Papegaaienpsychologie:
Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet
Comment
-
even een korte update,
We hebben Seph nu een week en zijn heel tevreden over hoe het gaat.
Hij vindt het een leuk spelletje om van zijn kooi naar ons toe te vliegen. Dingen waar hij niet aan mag zitten vindt hij het meest interessant, afstandbediening, laptop. Het eten gaat goed. Ik denk dat we morgen stoppen om hem s´avonds pap bij te voeren. Hij is gek op de pellets en op stukjes fruit. Ik denk dat hij wel genoeg eet. Ik heb gelezen dat hij max 10% mag afvallen. Dat gaan we dan oom in de gaten houden.
Hij lijkt ook aardig gewend. Volgende week maar beginnen met de commando´s op en af. Hij doet het wel maar niet op commando.
Hebben jullie ervaringen met clickers?
als beloning wil ik dit gaan geven http://www.vivara.nl/product/id=535/...oemkernen.html en we kunnen we de rest in de tuin kwijt. De stukjes zijn niet te groot
groet,
Peter
Comment
Comment