Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

twijfelen over welke gaai ik zou nemen...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• twijfelen over welke gaai ik zou nemen...

Hallo iedereen,

Een gaai, ja, maar welke…? Ik ben nog aan het twijfelen tussen welke gaai ik zou kiezen. Ik heb er al veel ontdekt en van elke soort de voor- en nadelen gevonden maar hier ben ik nog niet volledig uit.

Het hele twijfelverhaal:
    Mijn eerste (vroegere) keuze was eigenlijk een blauwgele ara, en deze bleef mijn eerste keuze. Maar ik heb gevonden dat ze wel zeer moeilijk en eigenwijs worden en dat het geen beginners papegaaien zijn. Zo ben ik op de groenvleugel ara uitgekomen. Deze zou gemakkelijker zijn in omgang dan de blauwgele. Maar ik heb jammergenoeg ook gevonden dat ze eigenlijk (bijna)evenveel “slecht trekjes” hebben als de blauwgele ara en dat ze ook geen beginnersgaai zijn. Geen ara dus, ookal vind ik ze zo mooi. Ook heb ik de wondermooie witte kaketoes ontdekt maar ben ik al snel tot de conclusie gekomen dat deze zeker geen huiskamervogels zijn, jammergenoeg.
    Grijsjes en amazones spreken mijn eigenlijk niet echt aan, ik weet niet echt waarom maar het is zo. En dan ben ik uitgekomen bij de edelpapegaain een man. Lief, rustig, weinig stof, goede prater, geen schreeuwer, enz. Dat is toch te mooi om waar te zijn?? Dan heb ik gelezen dat ze toch wel veel schreeuwen en dat ze soms wel bijten. Ook geen beginners papegaai dus. Wat is een beginners papegaai?? Een aga’tje of een parkietje (ik vind een muisparkiet trouwens zeer mooi, maar heb er ook al veel negatieve dingen over gehoord) Ja misschien is een aga of een parkietje wel goed om mee te beginnen, maar ik zou liever een grotere gaai nemen en eerst een parkietje om te “oefenen” zie ik ook niet zitten en zou eigenlijk slecht zijn voor het diertje.
    Dan heb ik weer gelezen dat er eigenlijk geen beginnersgaaien bestaan dus kwam ik weer uit op de ara die ik het liefst zou willen.

Ik zou eigenlijk nog lang verder kunnen ratelen maar ik ga hier ophouden. Conclusie is dus dat ik niet weet welke gaai geschikt is voor mij…
    Toch heb ik al mijn top 3. Op 1 een mannetjes edelpapegaai, p 2 een ara ( blauwgele of groenvleugel) en op 3 een rosé kaketoe. (maar ik denk dat de ara toch maar beter zou wegvallen en dat deze toch nog een trapje te hoog is gegrepen voor me, toch zou ik jullie meningen hierover ook eens willen horen)
    Hierbij vraag ik jullie ervaringen over deze vier soorten. Schrijf gerust al jullie meningen hier neer. Ook zou ik graag de nadelen van elke soort krijgen. (voordelen kan ik wel zelf bedenken, haha)

Mocht je nog een voorstel hebben over welke gaai die ook bij mij zou passen mag je het altijd zeggen...

Alvast bedankt!

Mijn favorieten top 3 is:
    1 Blauwgele ara
    2 Edelman
    3 Rose/groenvleugelara

Als ik mensen laat wennen aan een papegaai , zet ik onze Ozzie op de arm.
    Ozzie is een blauwgele ara van 10 jaar oud , en lief voor iedereen ook kinderen,

mvg Frank

PS Elke papegaai is te verpesten en veel soorten zijn goed op te voeden , hoe het afloopt met een vogel ligt aan de eigenaar.

Comment

Hallo,

Een beginers gaai deze knuffelgaai.jpg bij uitstek.

En verder zoals Frank ook al schrijft elke gaai kan verpest worden en ja wat verwacht je van een gaai.
      Bij sommige mensen krijg ik wel eens de indruk je wilt een gaai maar de gaai mag geen gaaigedrag vertonen,niet schreeuwen,niet op meubels poepen,geen stof geven,altijd luisteren,alleen doen wat eigenaar wil,enz enz .

Maar goed zo werkt dat niet dus het is en blijft een gaai die je met opvoeden(en dat is lastig)een eind kunt krijgen zo als jij wilt maar ja ze blijven ook eigengedrag houden.
      ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Precies Henk, de term "beginnerspapegaai" zou dan ook eigelijk niet gebruikt mogen worden.
        Ik prefereer liever het gebruik van minder ongeschikt en ongeschikt ,

mvg Frank

Comment

'Er is geen papegaai voor beginners..' ik snap wat jullie bedoelen, mensen moeten zich eerst goed realiseren wat het betekent om een papegaai te verzorgen, voordat ze er een aanschaffen. Maar ik vind de reacties naar 'nieuwelingen' soms een beetje denigrerend. Iedereen hier kocht ooit zijn eerste papegaai en was toen een beginner. Mensen die zich tot dit forum wenden, proberen in ieder geval informatie in te winnen. Dat zou toch aangemoedigd moeten worden?

[Edit]
          Voordat mensen zich ten onrechte aangesproken voelen, het 'denigrerende gedeelte' in dit topic vind ik de pluche papegaai.
          Last edited by Rico2009; 26-02-11, 19:00.

Comment

Ik ken Henk goed genoeg om te weten dat hij het als grapje bedoeld.

Mvg Frank

Comment

Oké, daar ken ik hem niet goed genoeg voor..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rico2009 Bekijk Berichten
                Oké, daar ken ik hem niet goed genoeg voor..
                Ok dus niet boos worden en gewoon lekker je vragen blijven stellen.
                Zelfs als de antwoorden niet gelijk zijn hoe jij ze graag zou zien, van iedere mening kan je leren,

mvg Frank

Comment

Ik ben niet boos, ik geef gewoon mijn mening.
                  Als iets op mij denigrerend overkomt, en er wordt later uitgelegd dat het als grap bedoeld was, is dat toch mooi?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                    En verder zoals Frank ook al schrijft elke gaai kan verpest worden en ja wat verwacht je van een gaai.
                    Bij sommige mensen krijg ik wel eens de indruk je wilt een gaai maar de gaai mag geen gaaigedrag vertonen,niet schreeuwen,niet op meubels poepen,geen stof geven,altijd luisteren,alleen doen wat eigenaar wil,enz enz .

Maar goed zo werkt dat niet dus het is en blijft een gaai die je met opvoeden(en dat is lastig)een eind kunt krijgen zo als jij wilt maar ja ze blijven ook eigengedrag houden.
                    Natuurlijk snap ik dat je er geen kindje van moet maken en dat een gaai een gaai blijft en deze natuurlijk gaaienmanieren moet kunnen vertonen.
                    Ik heb geen problemen met het poepen, als het eruit moet, moet het eruit. We hebben hier toch bijna altijd vochtige doekjes in huis...
                    En met het schreeuwen ook niet, zolang het binnen de perken blijft...
                    En altijd luisteren? Elk dier hier bij ons heeft zijn eigen willetje( eveneens onze zonen) en daar moet je mee kunnen leven vind ik.

Dus eigenlijk (als ik het goed begrijp), vinden jullie dus dat we alle soorten kunnen houden mits deze goed opgevoed worden en dat een edel en een ara wel minder ongeschikt zijn??

(aan anderen, kom maar op met eigen ervaringen en meningen...)

Comment

Nee niet iedere soort is geschikt, ik vind de witte kaketoes beslist geen vogels voor in de huiskamer, ook de geelvleugelara is geen huiskamer vogel,

mvg Frank

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Francapapegaaien Bekijk Berichten
                        Nee niet iedere soort is geschikt, ik vind de witte kaketoes beslist geen vogels voor in de huiskamer, ook de geelvleugelara is geen huiskamer vogel,

mvg Frank
                        euhm ja, zo bedoelde ik het eigenlijk niet, ik heb mijn vraag niet zo goed verwoord, ik bedoelde eigenlijk de soorten waar wij in geïntereseerd waren (blauwgele, groenvleugel en edel) en dat we deze alledrie eigenlijk wel zouden kunnen nemen als beginnende gaaienliefhebbers...

Comment

Ik heb ondertussen meer info gekregen en ik denk dat ik eruit ben en dat het een edel zal worden... Zoals ik al dacht is een ara een trapje te hoog voor mezelf. Maar toch, zoals ik al aangaf in een vorig bericht, een ede wordt als perfect beschouwd, maar er moet toch een addertje onder het gras zitten?? Het kan toch niet dat alles positief is??

Daarom vraag ik als je hiermee akkoord gaat of als er wel degelijk negatieve dingen zijn en als je zelf een edel hebt, je ervaring bij je eigen edel.

alvast hartelijk bedankt!!

Comment

Hoi hoi,

Ik heb 2 edels, man en pop.. hoewel ik super gek ben op mijn edelmanneke fonske, kan ik je helaas melden dat er volgens mij geen perfecte vogel bestaat! Onze Fons is super lief voor mij maar hij is niet wat er vaak wordt gezegd van de edels.. Fons schreeuwd hard! en dat doet zeer aan je oren, geloof me..er wordt gezegd dat ze van nature rustig zijn! Nou Fons niet hoor.. Hij is heel erg druk en wil heel de dag aandacht.. Hij speelt vollop en klimt volop maar wil wel het liefst dat ik en iedereen eigenlijk daarna kijkt! Hij wil leuk gevonden worden eigenlijk.. Als ik niet kijk wordt ie met de minuut maller om toch aandacht te trekken zonder echt iets te doen wat ik moet afstraffen maar is soms wel gewoon erg druk ( te druk soms).. En als ik wel kijk is ie zo gek als een deur! en is het eigenlijk hetzelfde.. druk dus
                            Hij heeft echt alles 2 super grote kooien die altijd open staan en waar ik hem afwissel. soms alleen, soms samen met Fien (pop) en dan weer op hun mega grote Javaboom dus hij verveelt zich niet maar is gewoon een mensen gaai.. kickt op mensen!
                            Als ik vriendinnen op bezoek heb, kan ie niet velen dat ik met hen klets, want hij is de pipo waar iedereen naar moet kijken! Als ik hem dan als het uit de hand loopt ( omdat ik mijn vriendinnen niet meer versta)in zijn time out kooi zet, schreeuwt ie gewoon alles bij elkaar en lacht daarbij..
                            Ik wil hem voor geen goud missen hoor maar de info die ik voor ik Fons kreeg over edelmannekes vons klopt in mijn geval echt niet haha..
                            succes met je zoektocht!
                            https://www.papegaaienforum.nl/album.php?albumid=11

Comment

heel erg bedankt voor je reactie!

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X