Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke gaai past bij mij?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Welke gaai past bij mij?

Hallo allemaal,

Nadat we afgelopen jaar een nieuw huisje hebben gebouwd, zijn we nu zover dat we aan de tuin kunnen beginnen.
    Omdat ik via een kennis het papegaaienvirus heb opgelopen wilde ik een mooie buiten voliere plaatsen met daarin een mooi koppeltje gaaitjes.
    Uiteraard struin je dan vervolgens heel het internet af opzoek naar de gaai die bij jou past. (ben nu pas een maand of 6 hiermee bezig).
    Omdat ik van mening ben dat de voliere (2.5 x 5)ruim genoeg moet zijn voor het soort wat jij wil heb ik me beperkt tot de kleinere soort.
    Allereerst heb je een aantal wensen waaraan het beestje moest voldoen.

- Geschikt voor een beginner
    - Geschikt voor in een woonwijk, dus geen enorme scheeuwer / krijser.
    - Een leuk, levendig sociaal beestje (niet een die 24 uur per dag op dezelfde stok zit of erg schuw is
    - Het moet ook nog een leuk gaaitje zijn om te zien.
    - En als het dan nog ff meezit eentje waarmee je later ook nog zou kunnen kweken.

Uiteindelijk ben ik uit gekomen op de Ara Maracana, nu vraag ik me af of jullie (als kenner) je in mijn keuze kunnen vinden?

Of hadden jullie totaal iets anders voor mij in gedachten

Inmiddels ben ik via een advertentie ook al eens bij een kweker wezen kijken en daar werden mijn vragen alleen maar bevestigd.

In een enorme voliere van 12 x 8 x 3 zaten de meest uiteenlopende gaaien.
    Ara's kaketoe's en grijsjes vlogen je letterlijk om de oren.
    Echter was er maar een soort welke direct bij je aan het gaas kwamen nieuwsgierigen.
    Je raad het al wel, inderdaad... het koppeltje Maraca's kwam direct voor mn neus aan het gaas hangen.
    Alsof ze wisten dat ik voor hen kwam.
    Hoewel de vogels er goed bijzaten had ik toch het gevoel dat deze kweker toch meer van het geld hield dan van de vogels.
    Daarmee wil ik zeggen dat het geen "hobbykweker" meer was. (of het moet zijn dat jullie iemand met meer als 300 vogels nog steeds een hobbykweker noemen).

Inmiddels ben ik in contact gekomen met Hermann Wiechmann, iemand die volgens mij in de papegaaienwereld alom wordt gerespecteerd omdat hij zo serieus met "zijn vak" omgaat.

Aan het einde van deze maand ga ik eens bij hem langs om me eerst eens goed te laten informeren over het wel en wee van deze hobby.

Daarna ga ik dan toch de knoop doorhakken wat het dan moet gaan worden.

Graag hoor ik ook van jullie eventuele opmerkingen en/of wetenswaardigheden welke ik in de toekomst nog zou kunnen gebruiken.

Ik kijk uit naar jullie reactie's

Groet,

Jeroen.

Hallo,

Wat zijn maraca's? Bedoel je niet ara maracana's? Let wel op dat je de CITES papieren erbij krijgt, anders is het illegaal deze vogels te houden!
    http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

Comment

Heey Robin goed opgelet!!
      In al mn enthousiasme paar letterjes vergeten.... maar eerder had ik het wel goed gespeld

Ik weet idd van de Cites papieren maar bedankt voor de tip!!!

Comment

Haha, dacht al
        Bij welke kweker ben je geweest? Ik vermoed Ad van Haandel? Ik heb daar mijn aratje gekocht en was erg tevreden over hoe het er uit zag, de volieres waren allemaal mooi en versorgd schoon, wel veel vogels maar netjes verdeeld, heb ook nog steeds contact met hem, en heb er een ontzettend leuk vogeltje aan over gehouden.

Comment

Maracana's en een woonwijk , jij houdt niet van je buren?
          De kleinere ara's zijn over het algemeen behoorlijk luidruchtig.
          Ik zou eerder denken aan rose's en grijzen, dat zijn de soorten die ik in een buitenvoliere durf te houden,

mvg Frank

Comment

Ik heb een koppel maracana's en ze maken meer lawaai dan de grote ara's, de edels en de grijsjes. Het is dan misschien zo hard niet als van de grote, maar het gaat wel de hele dag door en het geluid draagt ver. Ik vind soms dat het goed op het gekef van een kleine hond gelijkt.

Grijsjes zijn zeker een goede optie, die fluiten en praten meer.

Mooie ruimte 2,5 x 5. Daar ga je samen met de gaaien veel plezier aan beleven

Comment

Pffffff 6 maanden heel internet afgestruind opzoek naar een geschikte gaai wordt mijn keuze binnen 24 uur in zijn geheel onderuit gehaald.
              Een Rose (uiterlijk) en een Grijsje (minder actief/speels) spreken mij niet zo aan.
              Kaketoes, Amazones en Zonparkieten zijn van wat ik heb begrepen eveneens luidruchtig en voor grote Ara's weet ik niet of mn voliere toereikend is.

Zit ff op een dood spoor wie kan me helpen?

Jeroen.

Comment

Hoiii,
                Het kan wel maar je moet rekening houden dat je klachten kan gaan krijgen, wat ook logisch is, ik zou het ook niet fijn vinden om zomers lekker buiten te zitten en opeens van die schretvogels te horen
                Ik ben ook niet zo van de grijsjes, rose's gaan nog wel.
                Ik denk dat je voliere toch wel ruim genoeg is voor een koppel blauw gele ara's? Het zou mooi zijn als je die 2.5 meter naar 3 meter kon veranderen, dan zou het een mooie ruimte zijn, je zou ook naar een koppel soldatenara's kunnen kijken, zijn een stukje kleiner maar wel een van de mooiste ara soorten als je het aan mij vraagt, de prijs ligt wat hoger maar als je er goeie kweekresultaten mee haalt is dat natuurlijk fantastisch, en er staan al genoeg blauwgele ara's op marktplaats te koop van mensen die opeens alergisch zijn, dat zou je je jonge vogels toch niet aan willen doen?

Comment

ik woon zelf ook in een woonwijk, ik heb 2 venezuela's en 1 geelvoorhoofd amazone,
                  de venezuela's zijn ontzettend luidruchtig, en heb daar ook wel is wat gezeur over gekregen. (toen had ik er maar 1, paco),
                  nu heb ik die andere 2 erbij, en is ze veel rustiger.
                  Lorre, de geelvoorhoofdamazone is daarintegen heel lief, en niet schreeuwerig,
                  en leerd graag nieuwe dingetjes, en is best wel actief, en knuffelbaar.
                  Ik heb hier goed aangedaan ondanks mijn buren altijd om 1 blaadje op straat komen janken, maar het is wel goed afgelopen, ik heb nu 3 leuke papegaaien in me kamer, en ze tetteren soms een end weg maar dat hoord gewoon bij de papegaai.
                  Grijze roodstaarten zou ik ook graag willen, super leuke vogels, maar waar je voorkeur naar uit gaat en natuurlijk zeker weet dat het kan kan je gewoon leuke vogels erin zetten.
                  ik zeg altijd maar, je weet nooit wat voor vogels je aantreft, de 1 schreeuwt meer dan de ander natuurlijk.. ik vind dat je dat gewoon niet kan voorspellen.
                  Succes
                  Blue, Paco, Lana, Lorre & Coco

Comment

Zomaar een domme vraag, zou een militaris of een roodoor een optie zijn?
                    Die zijn dus ook wel supergaafff!!!

Comment

Ik kan niet uit ervaring spreken wat betreft het geluid dat ze maken - daar zou je nog eens nader onderzoek naar moeten doen -, maar wat dacht je van caiques ? Die zijn ook heel actief, naar het schijnt echte clowntjes. Of meyertjes.

Comment

Hallo,

allemaal bedankt voor jullie reacties.... nu weet ik het echt niet meer....
                        Ik denk dat ik alles maar eens een paar weekjes laat bezinken.
                        Lastig als je er na 6 maanden denkt er volledig uit te zijn maar het blijkt achteraf toch niet de juiste keuze.

@An een Caique ziet er leuk uit maar ook deze vogels staan weer bekend om hun felle karakter, by the way geweldige site ziet er super uit!!!

Als er nog mensen zijn met tips?! Ik hoor ze graag!

Jeroen.

Comment

Jardines zijn ook heel erg leuk, pittig karaktertje althans mijne dan maar zoo grappig is net een clowntje Hij kan luidruchtig zijn maar hij speelt veel ook, Mijn jardine Freddy heeft in het begin geleerd dat ie met gillen zijn zin krijgt mijn fout natuurlijk! En zal dit dus vaak blijven doen, maar weet niet of een koppeltje luidruchtig is. Maar weet wel zeker dat je er van zult genieten zo lief leuk en grappig ze zijn!

Last edited by Showtime; 12-03-11, 00:18.
                          Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
                          sigpic

http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maracaantje Bekijk Berichten
                            @An een Caique ziet er leuk uit maar ook deze vogels staan weer bekend om hun felle karakter, by the way geweldige site ziet er super uit!!!
                            Dank je wel Jeroen, ik doe mijn best (maar zou wat meer tijd moeten hebben)
                            Weet je, lori's zijn ook geweldige vogels. Je hebt ze in allerlei maten en kleuren waarvan sommige heel kleurrijk. Ze worden makkelijk vertrouwd met hun verzorgen en makkelijk tam, en ze zijn heel erg speels en actief.
                            Ik weet niet welke soorten niet en welke wel veel lawaai maken en ze zijn wat onbekender en onbeminder door het ongemak van hun 'andere' ontlasting, maar wie weet is dat toch iets voor jou ...

Comment

HOi Maracaantje

In een eerder bericht zei je dat grijsjes minder speels/actief zijn
                              Nou dan heb jij een uitzondering gezien
                              Ik heb er 2,en die zijn heel actief en speels hoor

Je kan ook nog denken aan een bonteboertje(senegal)
                              Zijn ook heel erg leuk

Weer een dilemma voor je zeker
                              Weer een soort erbij

Ik wens je heel veel succes bij het zoeken naar jouw vogeltje

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X