Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vogelkooi maken met aluminium panelen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vogelkooi maken met aluminium panelen

Heeft iemand ervaring met het zelf maken van aluminium panelen? Op internet staat van dat het zelf maken van aluminium panelen goedkoper is dan ze kant-en-klaar kopen. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik dan zelf aluminium panelen maak. Hoe ik het frame in elkaar zet met kokerprofielen en buisverbinders dat snap ik, maar hoe ik het gaas er aan vast maak snap ik niet. Hebben de popnagels hier iets mee te maken? Ook snap ik niet hoe ik de frames het beste aan elkaar kan bevestigen.

Wie kan mij verder helpen? Iemand ervaring met het zelf maken van aluminium panelen?

Groetjes!
    Diago

Mijn volières heb ik zelf gemaakt op die manier, ben nu zelfs bezig met (alleen even gestopt door een regenbui) met de laatste, en ik heb wat foto's die het misschien duidelijker maken hoe je te werk kan gaan.

Gaas bevestigen aan de kader kan inderdaad met popnagels, maar het kan ook met zelftappende vijzen met een grote kop, zoals je hieronder ziet.
    Ik geef de voorkeur aan die zelftappende vijzen omdat je geen gaatje moet voorboren, en daardoor gaat het veel sneller en gemakkelijker. Mijn volière 1 en 2 heb ik met popnagels gedaan en dat was heel veel gaten boren en dan nog met een handtang de popnagels erin 'poppen' ... mijn hand doet nog steeds pijn als ik er aan denk

Op deze foto zie je een beetje hoe de kaders aan elkaar bevestigd kunnen worden. Die vijs/schroef zit dus door beide kaders en dan een moertje er op en aanspannen.

Is het een kooi of een volière die je wil maken ?
    Van de bouw van mijn volières vind je nog meer fotos op mijn website.

Comment

Ziet er goed uit! Bedankt voor de foto's en je uitleg. Daar kan ik zeker wat mee.

Ik heb alleen een rol gaas staan. Maar dat lukt vast op dezelfde manier.

Nouja het is nogal een lastig uit te leggen project Maar het idee is om een soort van frame binnenin een kast te maken. Het frame bestaat alleen uit een rechter kant, een linkerkant en een achterkant. Voor het frame hadden we eerst hout in gedachten maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Vandaar dat we nu aan aluminium panelen zitten te denken. Maar dat werkt dus allemaal wat anders dan hout

Heb je toevallig ook foto's van hoe je de hoek van panelen hebt gemaakt? Of gaat dat op dezelfde manier alleen met een langere vijs/schroef?

Groetjes!

Owja ik krijg je site trouwens niet geladen. Het lijkt net of hij vastloopt. Ik zie alleen de foto's van al je dieren.
      Last edited by Annelies87; 17-06-11, 15:47.
      Diago

Comment

Dit gaas was ook op een rol hé, daar moet je stukken op de juiste maat van doen met de slijpschijf, of als het geen erg dik gaas is kan dat ook met een nijptang.

De hoeken van de panelen zijn ook met verbindingsstukken gemaakt. Dus elk aluminium profiel is hol vanbinnen en daar klop je een verbindingstuk in. Een L of een T of X, al naargelang je nodig hebt. Ik heb daar nu geen foto van maar ik ga er enkele nemen en ze dan vanavond posten (meteen gaat niet, ik moet daarvoor op de andere comp kunnen).

Het beste is om een gedetailleerd plannetje te tekenen van hoe het zou moeten worden. Eerst goed opmeten hoe groot de kast is waarin het moet komen, en dan tekenen, elk kader apart. Denk ook aan dingen zoals een deurtje, een schuiflade, een draaiplateau, een plaats waar de nestkast komt. Als je in het wilde weg begint aan de panelen gaat het zo goed als zeker mis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Annelies87 Bekijk Berichten
          Owja ik krijg je site trouwens niet geladen. Het lijkt net of hij vastloopt. Ik zie alleen de foto's van al je dieren.
          Met Internet Explorer zou het moeten lukken. Met Firefox en nog enkele gaat het helaas niet

Comment

Owja dan kan natuurlijk gewoon met een ander tussenstukje. Het kwartje valt...

Ja het planmatig werken gaat bij dit project een beetje anders dan normaal. Blijkt dat er dan toch weer wat haken en ogen aan het plan zitten dus dan pas je je plan weer aan. Op dit moment werken we aan plan 3.0

Maar een deurtje, een nestkastje en een draaiplateau komen er niet in, dus dat scheelt alweer. En de lade is ook weer een lastig verhaal. Ik hoopte dat er een bedrijf was die die dingen (op maat) maakt. Deze heb ik alleen nog niet kunnen vinden. Heb ook al gekeken naar de bakken van konijnenkooien en kattebakken maar die maten komen niet overeen. Ik moet een bak/lade van ongeveer 50 bij 85cm hebben. Denk er nu nog over na om zelf een bak te fabriceren. Misschien maar eens tijdig beginnen met het schrijven van een plan. Goeie tip.

Ik gebruik Firefox dus vandaar dat ik je website niet kan laden. Zal vanavond even met Internet Explorer proberen.

Echt handig al je tips en trics. Kan ik echt verder mee.

Groetjes!!!
            Diago

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Annelies87 Bekijk Berichten
              Heb je toevallig ook foto's van hoe je de hoek van panelen hebt gemaakt? Of gaat dat op dezelfde manier alleen met een langere vijs/schroef?
              Ik ben achteraf beginnen bedenken dat jij deze vraag waarschijnlijk anders bedoelde dan hoe ik ze toen begreep. Je bedoelt een hoek maken met de kaders ? Dat doe je inderdaad op dezelfde manier als 2 kaders tegen elkaar, en ook met een vijs erdoor. Als je het gaas aan de binnenkant van je kooi wil zit het gaas dan tussen die beide kaders en hoef je aan die kant het gaas niet met vijzen of popnagels vast te zetten. Anders wordt dat daar te dik.
              Weet niet of mijn uitleg een beetje duidelijk is, misschien met de foto

Maar wat bij jou moet gebeuren is waarschijnlijk niet erg groot hé ? En voor een aga ? Dan kan je eigenlijk ook onderstaand verbindingsstuk gebruiken. Dan hangt wel alles aan elkaar, zijn het geen panelen die je van elkaar los kunt maken. Niet zo handig als je de kooi soms moet verhuizen, waarbij je moet afbreken en weer opbouwen, maar als het gewoon is om altijd te blijven zoals het is kan het zeker. Ik heb ook overal profielen en verbindingsstukken van 25x25mm gebruikt maar voor een aga mag het zeker de kleinere versie zijn. Ik denk dat die 10x10mm zijn.

Dan nog een paar foto's. Een T en een L, de buizen bij de L, en enkele volledige gewone kaders (die klaarstaan om volgende week een volière te worden ). Een kader met een deur is dan weer wat ingewikkelder.

Met een lade kan ik je niet helpen, heb dat nog nooit gemaakt of geprobeerd te maken. Misschien kan je eens gaan vragen bij bedrijven waar ze aluminium trappen en dergelijke maken. En in trespa moet het ook kunnen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die kast waar dit alles in moet komen

Comment

Even je site bekeken wat een pracht volières heb je mijn complimenten.

Comment

Dank je Henk

Comment

DSC00733.jpg Ik heb voor de zijkant te verbinden met de voorkant cq achterkant een Tstuk met zijspruit gebruikt.
                    DSC00732.jpg Dat scheelt je 1 staander per hoek.
                    DSC00731.jpg Heb eerst de voorkant cq achterkant in elkaar gezet toen de zijkanten er aan gemaakt,
                    zo scheelde mij dat met 5 vluchten toch 10 staanders.

Ik zou eerst de achterkant maken en die eerst plaatsen dan de zijkanten er op aanbouwen, zo benut je de meeste ruimte.

Succes Ed
                    Last edited by burdies; 18-06-11, 20:54.
                    Hier op deze site kun je mijn vogels bewonderen.

http://home.kpn.nl/bakk4330/

dit wordt mijn nieuwe site:
                    www.burdies-papegaaien.nl

4x 5 x 1 x 1 x
                    en 1 witte valk en 1 blauwe grasparkiet

Comment

Scheelt weer een paar euro. Wat ik minder mooi vind is dat je het gaas aan de buiten kant heb zitten.

Henk

Comment

was ook makkelijker voor mij te bevestigen
                        Hier op deze site kun je mijn vogels bewonderen.

http://home.kpn.nl/bakk4330/

dit wordt mijn nieuwe site:
                        www.burdies-papegaaien.nl

4x 5 x 1 x 1 x
                        en 1 witte valk en 1 blauwe grasparkiet

Comment

@ Ann. Ja ik bedoelde inderdaad de hoek van 2 kaders. Super bedankt voor de foto's. Helpen me enorm. Het is inderdaad voor een aga dus de kooi wordt niet zo groot als een volière. De maten zijn 87 bij 55 bij 83cm. Ik zat inderdaad te denken om gewoon z'n hoek stuk te gebruiken ipv 2 frames aan elkaar te bevestigen. Zitten die t- en l-stukken redelijk strak in de profielen? Of kan ik ze dan beter lijmen. Ik wil het frame wel kunnen verplaatsen om alles goed schoon te kunnen maken. Voor de lade zat ik te denken aan plexiglas, trespa ken ik eigenlijk niet.

Je volières zien er goed uit trouwens. Is het gelukt met de laatste lootjes van je volière of toch teveel buien?

Ik heb de kast niet hier staan, maar bij m'n ouders in de schuur. Aankomend weekend willen we er weer mee verder gaan dus ik zal dan even wat fotootjes maken.

@ Burdies. Het gaas aan de buitenkant van het frame is voor mij misschien wel een optie. Kan ik makkelijker het gaas spannen. Ik zie dat je uit de buurt komt. Heb jij een vast adres voor je volièrebenodigdheden?

Leuk dat iedereen zo enthousiast reageert!
                          Diago

Comment

Die verbindingsstukken zitten heel stevig in de profielen, ik moet die er echt met een rubberen hamer in kloppen en weer uiteen halen kan niet meer. Maar zelfs als dat niet het geval zou zijn kan zo'n kader niet meer uit elkaar vallen eens het gaas er aan is. Het gaas houdt alles samen. Verplaatsen kan dus zonder problemen

Vandaag heb ik weer niet voortgedaan met de voli, normaal gezien morgen wel weer. En hopelijk nog een paar dagen deze week.

Comment

@ Ann, dat zijn nou dé volieres, prachig! Wat een ruimtes zeg, erg mooi gedaan.
                              http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X