Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Caiques of Senegalpapegaaien en meer vragen...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door althea61 Bekijk Berichten
    ... Wij hebben een witbuikcaique popje ook wel roestkop genoemd, [...] en een zwartkopcaique man [...]. Het zijn heel speelse volgels die ook volop de kans moeten krijgen hun energie kwijt te kunnen raken, een grote kooi waarin ze voldoende bewegings vrijheid hebben en hun vleugels in kunnen uitslaan.
    Beste Julia,
    Aangezien jij twee Caiques hebt, kan je mij vertellen wat voor kooi je hebt? (grootte, merk/type). Alvast bedankt!

Comment

kooien

Hallo Timer,

wij hebben ze bij Dieca in Horn gekocht (hier kopen we ook al hun voer enz.) je kunt de kooien op hun website zien, wij hebben er twee gekocht voor het geval ze niet samen konden in een kooi, juist door hun model en afmeting konden ze probleemloos naast elkaar staan als dat nodig mocht zijn, een staat buiten op de varanda en een binnen in de woonkamer. Wij gebruiken de opvangranden niet.
      Het is de Finca 11 play van Montana, antiek grijs, gifvrije coating en papegaai veilige sloten B, D, H, 65 x 61 x 176, met bodemrooster en daaronder de schuiflade, ze kunnen dus niet bij de beuksnippers en hun afval, spijldikte 3.5 mm, spijlruimte 20 mm, de kooi staat op wielen en bovenop is een extra schuiflade met twee stokken, trapjes en twee voerbakjes, de kosten zijn ongeveer 229 euro per kooi. Wij hebben de bovenste schuiflade vervangen door plexiglas voor een betere licht inval en s'avonds gaat de schuiflade eroverheen en een grote handdoek om de kooi, voor een goede rustige nachtrust. Ze spelen graag met de beukensnippers om aan die behoefte te voldoen hebben we een curver speelbak op de vensterbank met allerlei speeltjes waar ze naar hartelust door de beuekensnippers kunnen rollebollen en naar buiten kijken, en naast de kooi staat een speelboom van wilgentakken.
      Rosy en jake hebben, genoeg ruimte in deze kooi om hun vleugels goed uit te slaan en te spelen, ze lijken in ieder geval zich prettig en veilig te voelen in hun kooi.

Groetjes Julia
      Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

Gisteren ben ik naar Veldhoven gereden om eindelijk een aantal Caiques in het echt te zien en te horen.

Ik vind het een mooi maatje papegaai en het volume van de schreeuw viel mij wel mee. Dat kon ik overigens mooi uitlokken door m'n telefoon als spiegeltje te gebruiken.

Van het geschreeuw heb ik een opname, maar dat is te luid en vervormd opgenomen waardoor het niet echt representatief is:

hier

Hieronder nog een video van een nieuwsgierige Zwartkopcaique:

En wat foto's:

WP_000143.jpgWP_000135.jpgWP_000146.jpg

Comment

Ik heb ook een zwartkop caique, luna is bijna 8 jaar, maar heb haar nog nooit zo schel horen fluiten hoor, dit zijn meer de geluiden van kweek vogels, de tamme caiques maken een heel ander geluid, en in het nop nemen ze ook vaak geluiden van de andere vogels die daar zitten over.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jokesfokes Bekijk Berichten
            Ik heb ook een zwartkop caique, luna is bijna 8 jaar, maar heb haar nog nooit zo schel horen fluiten hoor, dit zijn meer de geluiden van kweek vogels, de tamme caiques maken een heel ander geluid, en in het nop nemen ze ook vaak geluiden van de andere vogels die daar zitten over.
            Hallo,

Tamme caiques zijn toch uiteindelijk per definitie kweekvogels daar wildvang verboden is of begrijp ik het verkeerd en papegaaien nemen omgevingsgeluiden inderdaad makkelijk over.
            Waarschijnlijk zal de ene caique ten opzichte van de andere ook verschillen m.b.t. geluid maken en daar zullen omgevingsfactoren ook hun invloed op hebben.

Timer ook al is het geluid vervormd, dit is maar een klein deel van het scala aan geluiden die een caique maakt, het is echt ongelooflijk hoeveel variatie in geluiden de caique heeft van heel liefelijk, zacht kneuterig, de contact schreeuw, de sirene schreeuw(die noem ik zo), elkaar en ons begroeten met een kort fluitje en het harde schelle bij schrik momenten of als er beroering is, bijvoorbeeld boren, stofzuigen enz. meestal kortdurend. Echt schreeuwen toen ze weinig. Er zijn 2x daags kleine schreeuw periodes in de ochtend en avond wij vinden dit niet hinderlijk.
            Leuke foto's,

groetjes Julia

Comment

Wat ik versta onder kweekvogels zijn die in koppels worden gehouden in bv een schuurtje en samen de dag doorbrengen, Tamme vogels bedoel ik die in de huiskamer zitten en constant met mensen omgaan en uit hun kooi komen, niet elke tamme vogel is per definitie een kweekvogel volgens mij, en dat ze niet uit het wild gehaald worden??? Wat een flauwe opmerking.

Comment

Ik heb je opmerking begrepen, Joke. En als dat zo is dan kan het alleen maar meevallen.

Dit was overigens niet het enige geluid wat ze daar heb horen voortbrengen, zo heb ik nog even een fluitduet gehouden met die Zwartkopcaique. Het geluid van die Witbuikcaique in de eerste video was het luidst. Het klinkt ook wel vrij natuurlijk (als in: geen imitatie) en de klank komt ook redelijk overeen met de schreeuwmomentjes in de video's van Jopie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jokesfokes Bekijk Berichten
                  Wat ik versta onder kweekvogels zijn die in koppels worden gehouden in bv een schuurtje en samen de dag doorbrengen, Tamme vogels bedoel ik die in de huiskamer zitten en constant met mensen omgaan en uit hun kooi komen, niet elke tamme vogel is per definitie een kweekvogel volgens mij, en dat ze niet uit het wild gehaald worden??? Wat een flauwe opmerking.
                  Hallo Joke,

Wat bedoel je met flauwe opmerking, waar voel jij je genoodzaakt deze opmerking te plaatsen uit welk stukje tekst haal jij dit, ik begrijp deze opmerking dan ook niet, maar ja, de een heeft nu eenmaal langere tenen dan de andere.
                  Ik stelde deze vraag in alle oprechtheid!

Groetjes Julia

Comment

Mijn tamme roestkop maakt zekerwel de echte schrille caique geluiden hoor. Bodhi doet het niet vaak, fluiten en brabbelen vind hij leuker maar kan het zeker wel.
                    Een minuut of 10 per dag (verdeelt over verschillende momenten) laat hij zeker horen dat hij een echte caique is en niet alleen geluidjes na kan doen maar ook een eigen geluid heeft..

Geeft niks, dat mag hij ook naar hartelust doen..

Comment

Beiden

Hallo.
                      Nou wij hebben er van beiden 1. Een caique ( Rico ) EN een Bonte Boertje (Randy).
                      Een leuke combi. IN het begin ging het wel even moeizaam maar met veel geduld en liefde zijn het nu de beste maatjes.
                      Beiden van Hareco in Sliedrecht vandaan. Een zeer goede en betrouwbare zaak met zeer gezonde vogels.
                      Rico laat inderdaad ook soms duidelijk horen dat het een caique is maar ook vaak zit hij heerlijk te kwebbelen en te keuvelen
                      samen met Randy. Ze nemen ook geluidjes vna elkaar over. Ook leuk. Denk je dat het de 1 is , is het de andere.
                      Een gezellig stel. Door de rustige BB is de caique wat rustiger. Maar door het pittige karakter is juist de BB weer wat minder onzeker en durft wat meer.
                      Leuk om dat zo te zien.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                      X