Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kwekers gezocht (voor onderzoek)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• kwekers gezocht (voor onderzoek)

Hallo iedereen,

Ik ben Camille, ik doe diergeneeskunde aan universiteit Gent.
    Voor het vak "ethologie en dierenwelzijn" moeten we een onderzoekje doen.
    Mijn onderzoek gaat over de gevolgen van handopfok op het gedrag van papegaaien.

Ik ben dus op zoek naar kwekers van papegaaien. Ik zou graag zoveel mogelijk mensen vinden, hoe meer hoe beter
    De mensen die hier reageren en kweken, zal ik een e-mail sturen met een vragenlijst

Groetjes!
    Camille

Als je je wilt verdiepen in de gevolgen van handopfok, waarom zoek je dan contact met kwekers als ik vragen mag?
    Kan je dan niet beter contact zoeken met mensen die handopfok papegaaien hebben?
    Bij een kweker gaan ze natuurlijk al jong weg.
    Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

Comment

Ik denk dat ze iedereen bedoelt die aan handopfok doet en haar vragen kan beantwoorden. Dat kan dus zowel kweker als koper zijn.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de vragen lijst. Wellicht dat je die kan posten?

Comment

Een onderzoek is zo goed als het belang van de onderzoeker.
        Voordat ik ga mee doen als kweker wil ik wel weten wat men echt wil weten.
        Als het uitgangspunt is dat we moeten aantonen dat handopfok slecht is heb ik geen interesse.

Comment

frank ik wil net als jou ook gerust meedoen maar net als jij ben ik voorzichtig met zulke mensen.

en vooral in de buurt van gent zijn vrij veel kwekers dus zo ver weg hoef ze niet voor de vragenlijsten .
          en ook op hun afdeling vogelgeneeskunde komen genoeg mensen

en met een vragen lijst kom ze niet ver het beste is om dan persoonlijk bij de kwekers te gaan kijken en er mee te praten

Comment

Hallo iedereen,

De vragenlijst is bedoeld om de motivatie van de kwekers te achterhalen.
            Ik ben van plan om alles zo objectief mogelijk te bekijken, zowel de voor- als de nadelen.
            Het uitgangspunt is niet om te bewijzen dan handopfok slecht is, het is om eventueel gewijzigd gedrag te onderzoeken, zowel positief gewijzigd gedrag (vb socialer naar mensen) als negatief gewijzigd gedrag (vb minder goed kunnen omgaan met soortgenoten).

Ik zal de vragenlijst hieronder posten, als jullie vinden dat bepaalde vragen gewijzigd moeten worden, of specifieker gesteld moeten worden, mag je dit altijd zeggen

- Kweekt u papegaaien?
            - Kweekt u deze systematisch?
            - Kweekt u op grote schaal? Of eerder kleinschalig?

- Hoe worden deze grootgebracht?
            - Door de ouders?
            - Met de hand?
            - Een combinatie van de twee?

- Als u aan handopfok doet, doet u dit uit noodzaak (als het jong verstoten is), of doet u dit sowieso?

- Als u dit sowieso doet, waarom doet u dit?

- Vanaf welke leeftijd worden de jongen uit het nest gehaald?
            - Worden deze samen met soortgenoten opgevoed?

- Wat zijn volgens u de voordelen van handopfok?
            - En de nadelen?

- Heeft u al een verandering in het gedrag opgemerkt bij de papegaaien die u vroeger met de hand
            heeft grootgebracht? Specifieer aub op welke leeftijd u ze uit het nest heeft gehaald en of ze met
            soortgenoten zijn opgevoed.
            - Zoja, welke veranderingen zijn dit (zowel positieve als negatieve)?
            - Is er een bepaald gedrag dat systematisch terug komt bij de meeste handopgevoede
            papegaaien?

- Hoe gaan handopgevoede dieren om met soortgenoten? Specifieer aub of ze solitair of met soortgenoten zijn opgevoed

- Wat is volgens u de beste manier van grootbrengen voor een jonge papegaai, maw welke manier
            van grootbrengen levert voor de papegaai het meeste voordeel?

- Eventuele opmerkingen:

Dit zijn richtvragen, als u nog opmerkingen heeft, welke dan ook, dan mag u die er altijd bijzetten.
            Hoe meer informatie ik kan verzamelen, hoe beter.

Comment

heb 1 opmerking .

kom eens praten met mij of frank of bij een andere kweker .
              dan krijg je info genoeg .en het beste is om met meerdere kwekers te gaan praten en te gaan kijken .en niet van achter de pc .
              deze opmerking is niet negatief bedoeld .

gr hermann

Comment

Ik begrijp nog steeds niet waarom je je vnl naar de kweker richt.
                Om meerdere redenen.
                Via de mail weet je nooit of een kweker kweekt om het geld of omdat hij het zo leuk vindt kuikens op te voeden (ik noem maar wat).
                Ik zie dat er niet gevraagd wordt of het kuiken bij de kweker weggaat als het nog niet zelfstandig is of als het pas zelfstandig is.
                Een kweker verkoopt zijn kuikens al jong.
                Hoe weet een kweker dan hoe de kuikens zich ontwikkelen, hoe de kuikens op soortgenoten reageren enz enz. Want dat gebuert toch bij de baasjes.
                Of beperk je je onderzoek tot de leeftijd van verkoop?

Comment

lejah
                  als ze gaan beginnen bij de kwekers .en daarna na de mensen waar de kuikens van die betrefende kweker na toe zijn gegaan .dan heb ze een totaal beeld.
                  of net als bij ons die ook nog eigen kweek kuikens handopfok en die ze zelf nog in hun eigen bestand hebben .

gelijk na de mensen toe die papegaaien in de huiskamer heb geen zin .dan weet ze nog niet op wat voor manier ze handopfok grootgebracht zijn.
                  want daar zit het grootste verschil in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wiechmann Bekijk Berichten
                    lejah
                    als ze gaan beginnen bij de kwekers .en daarna na de mensen waar de kuikens van die betrefende kweker na toe zijn gegaan .dan heb ze een totaal beeld.
                    of net als bij ons die ook nog eigen kweek kuikens handopfok en die ze zelf nog in hun eigen bestand hebben .

gelijk na de mensen toe die papegaaien in de huiskamer heb geen zin .dan weet ze nog niet op wat voor manier ze handopfok grootgebracht zijn.
                    want daar zit het grootste verschil in.
                    Ja dat klinkt redelijk idd.
                    Zo had ik het nog niet gezien.
                    Dus voor mijn edels die niet bij mij geboren zijn kan ze beter naar de edel-kweker en naar de gaaitjes die ik zelf kweek bij mij.

Comment

Ik zou graag eens een onafhankelijk onderzoek zien.

Zeker als ergens de naam van Jan H. aan gekoppeld wordt, heb ik er weinig vertrouwen in. Dat is gewoon naar een vooringenomen standpunt toe lullen en dat heeft niets met onderzoek te maken. Het vervelende is echter dat de lobby van dat soort 'extremisten' erg sterk is.

Ik begrijp ook niet waarom iedereen papegaaien in de huiskamer maar blijft vergelijken met papegaaien in de natuur. Honden vergelijken we toch ook niet meer met wolven? Ik kan aantonen dat een ara die van jongs af aan in de huiskamer zit, zich daar prima bij voelt. Dat gaat niet lukken met een ara die op oudere leeftijd pas in de huiskamer komt.

Tja.

Comment

Ik snap niet waarom hier zo vervelend op gereageerd word. Voor bijna elke opleiding moeten dit soort enquêtes gehouden worden en als je zo'n lastig onderwerp kiest is dit een van de weinige manieren om mensen te benaderen.
                        Voor de mensen die balen dat handopfok altijd zo negatief wordt belicht is dit juist een kans om de voordelen van handopfok naar voren te laten komen!

Arakweker je zou graag een onafhankelijk onderzoek zien... Nou daar kijk je nu dus naar.

("Honden vergelijken we toch ook niet meer meer wolven?" dat roep ik nou ook altijd!! Maar dat schijnen mensen niet altijd te begrijpen, altijd dat gezeur dat een vogel een wild dier is.... Ja dat waren alle dieren ooit!)
                        Last edited by Joseetje; 10-07-12, 09:38.
                        Nikki
                        Fleur

Zazu & Zoë (forpusjes)

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                        X