Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kan deze boomsoort voor een klimboom??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• kan deze boomsoort voor een klimboom??

Ik wil graag zelf proberen een klimboom te maken. Nu kan ik van een boomkweker en flink stuk plataanboom krijgen. Is deze geschikt en niet giftig voor mijn BBtje???

Hoop dat iemand mij kan helpen...............

groetjes Bianca

misschien kun je zelf even googelen, ik weet het ook niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kreef Bekijk Berichten
      misschien kun je zelf even googelen, ik weet het ook niet
      zelfs via google niet te vinden.
      Ellen & her Parrots

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ellenparrots Bekijk Berichten
        zelfs via google niet te vinden.
        Ik durf het dan ook niet aan om deze te gaan gebruiken, Er is niets te vinden over plataan en ik zou het mezelf niet kunnne vergeven als mijn lieve BBtje Rico straks ziek wordt of erger....

Dus ga nu kijken naar de wel bekende boomsoorten die goed kunnen voor een klimboom

Comment

Ik heb dit stukje gevonden in een word document over de Plataan in Rotterdam:
          Assortimentskeuze; rol van de plataan
          Getracht wordt een zo breed mogelijk assortiment aan te houden. In totaal zijn in Rotterdam meer dan zestig verschillende boomsoorten aanwezig (zie bijlage). In de buurt- en woonomgeving bevinden zich veelal de wat kleinere bomen, waaronder veel vruchtdragende inheemse soorten als de prunus, lijsterbes en meidoorn.
          In de hoofdstructuur staan over het algemeen de grotere boomsoorten, die het stadsbeeld door hun omvang domineren. In het verleden is in de hoofdstructuur vaak de keuze gevallen op de plataan, een uitheemse boomsoort en een goed voorbeeld van een boom die zeer goed bestand is tegen de zware “stadsecologische” omstan*dig*heden, die zich laat goed verplanten en bovendien de potentie heeft uit te groeien tot een “monumentale” boom. Het bevorderen van een bomenstructuur met meer monumentale bomen is een belangrijke doelstelling van het bomenstructuurplan.
          Steeds vaker wordt gekeken naar de ecologische betekenis van de boomsoort in relatie met de omgevingsflora en fauna. Kennis hierover neemt toe, zeker nu sinds een aantal jaren het bureau Stadsnatuur Rotterdam (BSR) in het leven is geroepen om kennis hierover te vergaren. De plataan is zeker niet vogelonvriendelijk en biedt vogels uitstekend beschutting, uitzicht en nestgelegenheid. Toch is de keuze voor de plataan tegenwoordig veel minder vanzelfsprekend als vroeger.
          Gesteld kan worden dat daar waar goede alternatieven zijn, nu geen plataan meer gekozen zal worden.
          Door deze praktijk zal het aandeel van de plataan, nu 12% van het bomenbestand, licht afnemen. Dit houdt zeker niet in dat de plataan uit het Rotterdamse stadsbeeld verdwijnt. Op plaatsen met ongunstige “stadsecologische omstandigheden”, veelal langs drukke hoofdwegen, zal de plataan praktisch gezien de enige mogelijkheid blijven. Ook zal veelal aangesloten dienen te worden op de bestaande bomenstructuur. Daar waar lange linten met beeldbepalende platanen staan, zullen deze niet snel onderbroken worden, ook als technisch gesproken andere bomen zouden kunnen gedijen.

Rotterdams vogelbeleid
          Er bestaat in Rotterdam geen gericht beleid met betrekking tot het aantrekken van vogels. De enige beleidslijn op het gebied van vogels beoogt duivenoverlast te beperken. De vogelpopulatie laat zich niet op grond van bomenassortiment alleen dicteren. Zoals hierboven is aangegeven zijn hiervoor veel meer omgevingsfactoren bepalend. De keuze van struiken en heesters speelt in belangrijke mate in op de behoeften van veel vogelsoorten. Van veel groter belang is het algeheel versterken van de ecologische hoofdstructuur, middels inrichting en beheermaatregelen, zoals met het thans in ontwikkeling zijnde Groenbeleidsplan wordt beoogd. Aspecten waar gemeentelijk groenbeleid minder vat op heeft, maar van zeer groot belang zijn voor vogels zijn particuliere tuinen en volkstuinen.
          Bron: word-document gemeente Rotterdam

maar dat zegt niet erg veel denk ik, meer kan ik er ook niet over vinden inderdaad

Comment

dank je wel, was ook een stuk wat ik had gevonden, alleen zegt het niets specifieks.... durf het niet aan, mij toch een te groot risico

Comment

ik zou het niet doen..
              bij twijfel..niet doen!

Je kan fruittakken,Knotwilg,kronkelwilg..

Comment

Het is heerlijk weer, dus ik ga eens lekker de bossen in.....wie weet waar ik mee thuis kom

Comment

Het was heerlijk toeven in de bossen. Onze Kwiebes heeft er lekker op los gerend en ik en mijn moeder op zoek naar goede takken. We hebben uiteindelijk prachtige stevige takken van een naaldboom / dennenboom was wel even sjouwen voor we bij de auto kwamen, maar dan heb je ook wat. Ik kan dus aan de slag......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bianca1971 Bekijk Berichten
                    Het was heerlijk toeven in de bossen. Onze Kwiebes heeft er lekker op los gerend en ik en mijn moeder op zoek naar goede takken. We hebben uiteindelijk prachtige stevige takken van een naaldboom / dennenboom was wel even sjouwen voor we bij de auto kwamen, maar dan heb je ook wat. Ik kan dus aan de slag......
                    Helaas zijn die niet geschikt voor papegaaien!

kerstboom etc ook niet!

zit geloof ik een stofje in de stam/schil die giftig is!

Comment

naald bomen moet je niet gebruiken en ook geen conifeer.

Comment

wat raar, ik had hier op het forum het volgende lijstje gevonden met bomen die geschikt zijn;

Knotwilg

Kronkelwilg

Berk

Els

Vlierbes

Populierenboom

Walnootboom

Hazelnotenboom

Fruitbomen (let op!! alleen onbespoten!)

Esdoorn

Meidoorn

Lindeboom

Denneboom

Nou ik weet het onderhand niet meer...

Comment

nee sorry dennenboom is echt giftig!!

Comment

klopt dit lijstje ?

Pff zou het zomaar opgeven, krijg er zo steeds minder zin in....maar goed om toch veel kosten te besparen;

Klopt dit lijstje wel?

* Appelboom
                            * Bamboe
                            * Berk
                            * Beuk
                            * Es
                            * Esdoorn
                            * Els
                            * Fruitbomen ( onbespoten)
                            * Hazelaar
                            * Iep
                            * Lariks
                            * Linde
                            * Magnolia
                            * Meidoorn
                            * Moerbei
                            * Palmboom
                            * Perenboom
                            * Populier
                            * Pijnboom
                            * Vlierbes
                            * Vogelkers
                            * Walnoot
                            * Wilgenboom ( gewone wilg of krulwilg)

Comment

Bron

Hey,

Ik vraag me dan toch af of jullie een bron kunnen geven die beweerd dat dennenhout niet gezond is.
                              We kunnen met z'n alle veel roepen wat we ooit een keer gedacht hebben te lezen maar dan houden we op een gegeven moment niks meer over wat we wel kunnen vertrouwen.

Ik heb toen ik mijn gaai aanschafte ook een grondige lijst gemaakt van giftige spullen met info van wat ik betrouwbare bronnen achtte, de gewone naaldbomen staan daar niet tussen (wel de Helmlock spar, als heb ik ook daar geen bron van). Ook als ik op het net zoek zie ik enkele anekdotes dat het zelfs goed zou zijn maar nergens een bron of uitleg waarom het slecht zou zijn.
                              Ik hoop dat jullie deze kunnen verschaffen.

In afwachtende groet,
                              Kia

Ps. veel speeltjes voor de gaaien zijn ook van den gemaakt, b.v. http://www.thingsforwings.ca/Painted...rms-_c_13.html Dit is natuurlijk geen rede om aan te nemen dat 't veilig is maar toch.

PPs. en als het over de hars gaat, deze site beweert dat het zelfs goed is voor de vogel: http://www.poicephalus.nl/voeding_fruit1.htm en dan op 'naald' zoeken.

PPs. als laatste geven geloof ik meerdere mensen hier dennenzaden aan hun vogels. b.v. pijnboompitten en denneappels als fourageer/sloop speelgoed.
                              Voor al mijn avonturen, bezoek en/of like mijn facebook pagina: https://www.facebook.com/pages/Simba...47653368688143

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X