Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Door de bomen het bos niet meer zien, welke are, kaketoe of andere vogel?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Door de bomen het bos niet meer zien, welke are, kaketoe of andere vogel?

Een goede Pasen allemaal,

Ik zit nu al een tijdje info te zoeken over een nieuwe papegaai (heb al ervaringen met valkparkieten en een edelpapegaai).
    Het zou niet voor direct zijn, maar over een klein jaartje zowat (wanneer ik verhuisd ben en dergelijke), kwestie van een jonge papegaai geen verhuis aan te doen na een paar maanden

Het zou een papegaai (of kaketoe) moeten zijn welke goed in een woonkamer past, als enige dier of eventueel met een hond (gaat er sowieso ooit ook komen).
    Dus een groot formaat ara-achtige valt hierbij al af.

Zelf heb ik al wat zitten rondkijken en bij enkele wat voor en nadelen gezien. Wat ik vooral zoek is een lief diertje wat ook van knuffelen houd. En niet eenkennig maar eerder een allemansvriend is.
    Verder heb ik soms belangrijke besprekingen in huis, dus het moet tenminste een gaai zij welke niet continu ettelijke decibels krijst of continu zit te brabbelen wanneer hij een half uurtje opgesloten zit en er een gesprek gevoerd wordt . Verder moet het een gaai zijn welke enkele uren per dag alleen kan zijn, met radio, in een groot hok met speelgoed. En wanneer ik thuis ben gewoon los in huis mag zijn/op speelstandaard/boom.
    Ohja en ook graag een gaaitje dat van knuffelen houd, dat miste ik vroeger bij de edelpapegaai toch. Die was perfect tam, wou altijd meewandelen. Maar daar bleef het ook bij, knuffelen of spelen zat er niet in. (en hij was prikkelbaar, heeft me meermaals vastgehad wanneer die het wandelen beu was ). Wat ik ook leuk zou vinden is dat die enkele woordjes en een deuntje zou kunnen aanleren, maar dit is zeker geen vereiste .

Hier de soorten welke mij wel bevallen, puur qua uiterlijk. Bij enkele heb ik al wat gedrag neergeschreven, maar het is moeilijk om er veel over te vinden.

Ara nobilis
    Kleinste ara, maar heel veel geluid, gekakel en geschreeuw

spix ara
    Prachtig Blauw, maar is volgens mij een vogel die niet als huisdier en zeker niet als huiskamer vogel gehouden wordt?

ara severa
    heeft gewenning nodig, kat uit boom kijken. Maar eens dat gebeurt is zeker een knuffelaar en nieuwsgierige vogel.

ara maracana
    Nieuwsgieriger als de severa

grijze roodstaart
    goede prater, kiezen vaak voor 1 baasje en de rest mag er niet aankomen.

Rosé kaketoe
    Kaketoes zijn niet echt geschikt als huisdieren lees ik? Maar de rosé (op de palmkaketoe na de mooist onder kaketoes) is hiervoor beter geschikt voor? Is wel een zeer dure vogel in aanschaf lees ik.

Hebben jullie nog extra info over de hier bovenstaande vogels, of andere gaaien/kaketoes welke geschikt zijn als huiskamerdier en een beetje in mijn verwachtingen vallen.
    Ik begrijp uiteraard dat veel van het karakter van vogel tot vogel scheelt. en dat je zelf veel in de hand hebt door de nodige aandacht en tijd die je er in steekt.
    Maar ongetwijfeld zijn er algemene kenmerken die voor 90% van de vogels van die soort gelden.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten

Ik zou in dit geval voor een rose kaketoe gaan, heb zelf de nobilis en vindt het geweldige vogels maar kunnen echt een rotherrie maken..

Ohja, zet die spixara maar uit je hoofd haha, zou er eens op googelen..
    http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

Comment

Alleereerst welkom hier. Met een rose kaketoe zou ik ook oppassen, eigenlijk elke kaketoe soort. Knuffelen daar zijn papegaaien niet echt voor, als je alleen maar wilt knuffelen met je gaai dan kan je beter een pluche exemplaar nemen. Kaketoes zijn best gevoelige dieren en kunnen echt aandacht gaan eisen, met alle gevolgen van dien. Rosetjes staan ook wel bekend dat ze snel een neiging hebben tot automotuleren. Ik zou zelf gaan voor een grijsje dat zijn makkelijke vogels en kunnen redelijk tegen alleen zijn. Je zou ook kunnen overwegen om voor een tweede kans papegaai te gaan via een stichting. Het enige nadeel hier van is dat je zolang je gaai leeft je vastzit aan de stichting. Succes met je keuze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robinschaft Bekijk Berichten
        Ik zou in dit geval voor een rose kaketoe gaan, heb zelf de nobilis en vindt het geweldige vogels maar kunnen echt een rotherrie maken..

Ohja, zet die spixara maar uit je hoofd haha, zou er eens op googelen..
        Hartelijk dank robin en jolin.

De spixara is er eigenlijk tussen geslopen bij het kopieren uit een word bestandje dat ik samenstel met alle papegaaiachtigen in. Waardoor hopelijk mijn keuze vergemakelijkt wordt.

waar ik op dit moment zelf naar neig is een rose of severa/maracana.
        Een grijze roodstaart lijkt me ook wel tof, maar ken er enkele die zo eenkennig zijn dat ik er schrik van heb om ze te benaderen. Ken er 3, waarvan er 2 zijn die echt naar 1 gezinslid neigen en dat lijkt me niet echt fijn moest er ooit een vriendin en eventuele kinderen bijkomen.

Zal me nog eens wat gaan verdiepen in gedrag enzo, heb toch nog genoeg tijd voor de keuze.
        Nog info over de papegaaien en eigen ervaringen zijn zeker altijd welkom!

Comment

Je schrijft dat grijsjes geneigd zijn om naar een persoon te trekken, maar dat is niet alleen bij grijsjes. Alle papegaaien hebben zo zijn of haar voorkeur, het is ook maar net hoe jullie er samen mee omgaan. Ik heb een amazone gehad die heel erg naar mij trok, maar dit kwam ook omdat hij met zijn vorige eigenaresse een partnerrelatie had. Mijn man kon hem wel eten geven en op laten stappen en zo maar moest wel bedachtzaam zijn. Ik heb drie grijsjes en die hebben ook zo hun voorkeuren, maar wat ik het belangrijkste vind is dat ondanks hun voorkeur wij allebei de papegaai nog wel kunnen benaderen. Het is ook heel erg hoe je er zelf mee omgaat.

Comment

Welkom, ik zelf ben gegaan voor een maracana (Kimo) hij is sinds donderdag hier en het bevalt super. Hij vind het prima om door diverse personen gekroeld te worden sterker nog hij geniet er zichtbaar van. Het geluid dat hij tot nu toe maakt valt ook reuze mee en is ook een opvoed kwestie Schreeuwen is geen aandacht blijven schreeuwen is in een strafhokje zitten voor 5 min. Succes met de keuze.
            Minni Micky Kimo

Comment

Hallo Jeroen,

Niet elke gaai is geschikt voor de huiskamer klopt, meeste kaketoe soorten.

Hoe een gaai zich gedraagt hangt veel af van de opvoeding en gewenning.

Indien je zo als in jou geval nog alleen bent en de gaai dus niet veel met andere mensen leert omgaan loop je al snel risico dat deze naar 1 persoon zal trekken.
              In de jonge levensdagen van de vogel dus aan meerdere mensen laten wennen.

De vogel mag niet naar 1 persoon trekken zeg je maar je wilt wel een vogel waar jij veel mee kunt knuffelen, dan loop je al snel risico dat die naar jou zal trekken.

Ik zou zeggen lees nog veel over de vogels die jou interesse hebben en pas op dat je niet alleen de verhalen die jou wel passen voor waarheid aanneemt.
              Kijk dus vooral naar de nadelen die het soort vogel heeft,en kies dan de geen waar jij denkt het meest plezier aan zult beleven.
              Houd er wel rekening mee het zijn en blijven vogels,voor het echte knuffelen neem je er 1 van je eigen soort.
              ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Het is prima om je goed in te lezen en te informeren naar een papegaai die bij jou en je toekomstbeeld past, ik vraag mij wel af of de verwachtingen die je hebt wel niet te hoog zijn, gezien vanuit de zienswijze/leefwijze van de papegaai, de kans dat je verwachtingen op een teleurstelling uit lopen zijn groot, elke papegaai schreeuwt, brabbelt, fluit en meestal net als het even niet uitkomt, wat het knuffelen betreft kun je geluk hebben en krijg je een echte kroelkip, die het liefst altijd bij je zit en geknuffeld wilt worden zoals onze caique popje Rosy, maar dat kan niet altijd en dan is een 2e gaai erbij een goede oplossing.
                Een hond met papegaai samen geeft bij ons geen enkel probleem, wel nooit zonder toezicht buiten de kooi.
                Veel succes met het vinden van een geschikte papegaai.

Mvg. Julia
                Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

Bonte Boer of rosé kaketoe. Keuze waarop je moet letten staat boven al vermeld. Verder is het echt bepalend hoeveel tijd je er in kunt steken. Verder kijk nog eens bij eigenaren van tamme papegaaien in de buurt als die er zijn tenminste

Henk

Comment

Je kan in elk geval niet verwachten dat, welke papegaai ook,
                    zijn snavel houdt als jij een gesprek wilt voeren
                    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Ik weet dat die niet in je rijtje staat maar een bonte boer (senegal papegaai) voldoet ook aan je karakter-eisen.

Onze bonte boer Bailey is heel stil in vergelijking met andere papegaaien en is een echte knuffelkont. En als ze al fluit is dit geen irritant geluid.
                      Er zijn naast mij en mn vriend nog 3 mensen die haar kunnen vastpakken, knuffelen etc.. Dit zijn ook de mensen die ze vanaf dag 1 kent.
                      De voorkeur gaat wel duidelijk uit naar ons, maar dat is logisch.
                      De vreemde mensen kunnen haar wel op hun schouder hebben maar niet met hun handen in de buurt komen.
                      Eenkennig is ze dus niet, maar dit is maar net hoe je je papegaai opvoed natuurlijk.

Verder kunnen ze wel wat woordjes zeggen, Bailey (8 maanden oud) heeft een paar dagen geleden voor het eerst "Hallo Bailey" gezegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sherina Bekijk Berichten
                        Ik weet dat die niet in je rijtje staat maar een bonte boer (senegal papegaai) voldoet ook aan je karakter-eisen.

Onze bonte boer Bailey is heel stil in vergelijking met andere papegaaien en is een echte knuffelkont. En als ze al fluit is dit geen irritant geluid.
                        Er zijn naast mij en mn vriend nog 3 mensen die haar kunnen vastpakken, knuffelen etc.. Dit zijn ook de mensen die ze vanaf dag 1 kent.
                        De voorkeur gaat wel duidelijk uit naar ons, maar dat is logisch.
                        De vreemde mensen kunnen haar wel op hun schouder hebben maar niet met hun handen in de buurt komen.
                        Eenkennig is ze dus niet, maar dit is maar net hoe je je papegaai opvoed natuurlijk.

Verder kunnen ze wel wat woordjes zeggen, Bailey (8 maanden oud) heeft een paar dagen geleden voor het eerst "Hallo Bailey" gezegd
                        Onze caique's schreeuwen niet vaak, maar als ze schreeuwen is het een behoorlijk volume, je oren vinden dat niet prettig. Ook B.B. kunnen er wat van wacht maar tot ze rond 2 jaar zijn, er zijn altijd uitzonderingen, maar schreeuwen doen ze allemaal geen papegaai uitgezonderd.

Julia
                        Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.>>

Comment

Ik heb zelf 2 grijze roodstaarten die met elk gezinslid goed over weg kunnen.
                          Van het begin af aan geven wij ze allemaal gedoseerd aandacht. Te veel aandacht is in mijn ogen namelijk niet goed,ze moeten leren om zich zelf te kunnen vermaken.
                          Ik denk dat een vogel altijd wel een voorkeur zal hebben voor 1 persoon maar dat dit goed te doen is zolang je er maar voor zorgt dat ieder gezinslid de vogels van begin af aan aandacht geeft maar niet overdadig.

Gr.Arie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door althea61 Bekijk Berichten
                            Onze caique's schreeuwen niet vaak, maar als ze schreeuwen is het een behoorlijk volume, je oren vinden dat niet prettig. Ook B.B. kunnen er wat van wacht maar tot ze rond 2 jaar zijn, er zijn altijd uitzonderingen, maar schreeuwen doen ze allemaal geen papegaai uitgezonderd.

Julia
                            Dan hebben wij hier allemaal uitzonderingen (grijze, amazone en bb'tjes) want geen van allen schreeuwen. Zelfs de amazone niet die toch bekender staan om wat meer rumoer. Even ter verduidelijking: ik zeg hier niet mee dat geen enkele papegaai schreeuwt. Ik denk alleen dat je met opvoeden het erg kan beperken. Mijn amazone heeft ook wel schreeuwperiodes gehad, maar dan was het zoeken naar de oorzaak (als die er specifiek was) en op de juiste manier ermee omgaan. Nu kletste, fluit en zingt ze ipv schreeuwen. Stuk aangenamer, zowel voor haar als voor ons.

Comment

Allen hartelijk dank voor de reactie!

Mijn reactie komt wat later, omdat het forum niet echt gebruiksvriendelijk is via een tablet.
                              Dus moest ik even wachten tot ik op de laptop kon

Ik ga me allereerst eens verdiepen in een rosé kaketoe, heb er al wat over gelezen, maar heb toch nog enkele vragen. Dus die ga ik in het kaketoe gedeelte stellen .

Veder begrijp ik goed dat een papegaai altijd op de momenten dat het niet mag apenkuren zal uithalen en zal schreeuwen. Dat vind ik ook helemaal niet erg.
                              Maar er is een verschil tussen schreeuwen en schreeuwen. Wat ik niet wil is dat je een gesprek voert, dat je dan elkaar niet meer kan verstaan omdat die aan het schreeuwen is. Dat hij ondertussen wat gilt, brabbelt en weet ik wat maakt me niet zoveel uit. Zolang je elkaar maar kan verstaan.

En continu knuffelen (kroelen) hoeft ook niet, gewoon af en toe. Ik heb een edel gehad en die kroelen helemaal niet graag, of toch degene die ik had niet. En dat was wel jammer. Maar ach het was een schatje .
                              Uiteindelijk, eens je een vogel in huis hebt neem je hem toch ook met zijn mindere kantjes en hou je er toch van

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X