Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Herplaatsing?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Herplaatsing?

Ik vroeg me af wat voor kennis hier is over herplaatsing van papegaaien en kaketoes?

Ik heb 25+ jaren geleden mijn 1e probleem vogel GEKOCHT. Een geelkuif kaketoe vrijwel kaal met kromme poten en missende tenen. Na haar gegil probleem, als we uit haar zicht waren, te hebben opgelost is het altijd een enorm lieve, rustige en aanhankelijke vogel geweest. Zij is onlangs na maanden intensieve verzorging in samenwerking met Hedwig toch overleden en het is een groot gemis.

Ik heb nog een aantal andere vogels die na een aantal eigenaren uiteindelijk hier terecht kwamen. Een rose kaketoe (gekocht) Rosie die van een huiskamer bij een kweker belandde. Een mannetje heeft haar ondersnavel er half afgerukt, dus ze kan moeilijk eten. Ze zat op zaad wat ze niet meer kan pellen. Dat betekende dus dat ze alle gifstoffen die in het vliesje zitten ook binnen kreeg. Na wat uitproberen heb ik uiteindelijk pellets gevonden die ze moeiteloos kan eten.
    Verder heb ik een amazone (gekocht) die duidelijk door een man geslagen is. In het begin riep het arme beestje steeds "au au au". Wanneer een hand boven zijn hoofd kwam liet hij zich op de bodem van de kooi vallen. Coco heeft het 1e jaar altijd op hetzelfde plekje op haar stok gezeten en liet zich niet aanraken. Koppie krauw was het enigste wat wel kon. Hij klom wel naar voerbakjes maar vluchtte dan weer naar boven. Inmiddels kan ik alles met Coco en komt hij dagelijks uit zich eigen knuffelen. Na het eerst van de andere vogels af te hebben gekeken gaf hij al snel aan dat ook wel te willen. Inmiddels is hij stapelgek op mijn broer. Die mag heel eventjes koppiekrauw maar Coco blijft hem wel steeds roepen om terug te komen.
    Ik heb een molukken kaketoe (gekregen) die zich tot op de slokdarm open had gebeten. Hier is hij aan geopereerd en genezen voor hij bij mij kwam. Van hem weet ik dat hij een pap vogel was. Hij mocht alles mee doen, afwassen met de afwasborstel, muren verven ....... tot er een baby kwam en toen ging het mis. Ik kwam er veel later achter dat hij op een ander adres een kind het oor had afgebeten. Ik snap niet wie een klein kind alleen met een molukken op de arm laat. Ook hier een onzekere vogel die soms ineens aggressief werd en maar gilde en gilde. Het was enorm lastig om dit op te lossen. Uiteindelijk bleek de oplossing een donker toilet. Enkele minuutjes de kooi erin zetten en hij kalmeerde weer. Inmiddels is dat al vele jaren niet meer nodig. Het blijft een verwende kleuter maar gillen doet hij niet meer. Agressiviteit komt een enkele keer bij buitenstaanders nog even naar boven. Even het patroon doorbreken en het is opgelost. Hij blijft wel proberen zijn keel te verwonden.
    Mij gaaien zijn overdag altijd uit de kooi. Natuurlijk weet ik precies welk deugneut ik even in de kooi moet stoppen als ik langer even niet kan kijken. Er hangen takken aan mijn plafond en ik heb speciale daglicht lampen (fotograaf) om ook in de winter voor voldoende licht te zorgen. Ik heb ook een grote buiten voliere met een sluis zodat ze zelf naar binnen en buiten kunnen.

Natuurlijk zit je na zo'n verlies toch al gauw weer te googlen en op bekende vogel verkoopplaatsen zoals markplaats te kijken. Dan zie je Dennis en zijn zieke papegaai verhalen na al deze jaren toch al gauw weer voorbij komen. Helaas zijn er nog steeds mensen die hun vogel dagelijks alleen maar zonnebloempitten, thee en zelfs een toast ontbijt blijken te geven. Het blijft triest om dit nog steeds tegen te komen. Nee echt niet, ALS ik besluit nog een gaaitje te plaatsen dan ga ik er echt geen geld meer voor betalen. Ik ben jaren bezig de opvoedingsproblemen van anderen op te lossen. Het duurt toch iedere keer weer MINIMAAL een jaar voor de vogel weer redelijk op zijn gemak is. Sommigen hebben jaren nodig. Jaren consequent bezig zijn, want iedere fout die IK maak is vaak direct een stap terug.
    Ineens kwam ik echter op herplaatsing websites terecht. Hé dat is nou leuk, maar al gauw was ook hier de lol vanaf. Bij de moderne papegaai kwam ik een pagina tegen over Harrison voer wat je geëist wordt te geven. Nou mooi niet. Ik voer Zupreem wat momenteel het beste voer is omdat het vitaminegehalte het hoogste is. Harrison wil dit nu ook aanpassen maar is nog niet zo ver. Het duurt even om het productie proces aan te passen.
    Toen bij de vrijezeeuwsepapegaai beland. Helemaal super, dus toch maar eens contact gezocht voor extra informatie. Helaas hebben hun een kilometer beperking. Ik zit echt te ver weg.
    Ook nog even bij asiels gekeken waar wat parkieten zaten. Er moeten toch mensen zijn die er NIET voor kiezen om hun half kale vogel via marktplaats voor de volle prijs en meer te willen verkopen?

Wie weet wat er voor herplaatsing organisaties er zitten in Nederland?
    Last edited by tinkie; 16-06-13, 11:27.

Wat is hier nu precies de bedoeling van.
    Wilt u met anderen delen welke herplaatsing opvang situaties er zijn.
    Of zoekt u zelf een papegaai. Ik vermoed het laatste ?

Henk

Comment

Dan zijn Uw vermoedens toch onjuist. Vanwege persoonlijke omstandigheden zou dat helemaal niet kunnen. Ik constateer alleen dat er in de loop der jaren niets is veranderd aan de slechte verhalen en er nog steeds veel geld wordt gevraagd voor vogels die overduidelijk een probleem hebben.
      Verder is de informatie over herplaatsing organisaties nogal wazig en slecht te vinden. Ik had dan ook gehoopt een discussie hierover op gang te brengen, maar dat is blijkbaar niet gewenst dus bij deze bedankt en tot ziens.

Comment

maar dat is blijkbaar niet gewenst dus bij deze bedankt en tot ziens.

Beste Tinkie,

Geen idee waar u weg haalt dat deze discussie niet gewenst is op dit forum.

Ook moet ik u zeggen dat ik uw stukje wel 3 maal gelezen heb,maar nog niet weet wat uw bedoeling in deze is.

Wilde u een papegaai,was u een opvang centrum,wilde u in kaart brengen hoeveel organisaties er zijn,wilde u kijken welke wel of niet goed zijn met alle respect maar ik kom er niet achter wat u wilt in uw eerste posting.

Ook in uw tweede posting wordt het verhaal mij niet duidelijker,want nu maakt u verwijten richting liefhebbers of vermeende liefhebbers die van hun gaai af willen.

Ik begrijp niet goed wat u duidelijk wilt maken.
        ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Toen bij de vrijezeeuwsepapegaai beland. Helemaal super, dus toch maar eens contact gezocht voor extra informatie. Helaas hebben hun een kilometer beperking. Ik zit echt te ver weg.

Lijkt me dan dat je wat zoekt.

Ineens kwam ik echter op herplaatsing websites terecht. Hé dat is nou leuk, maar al gauw was ook hier de lol vanaf. Bij de moderne papegaai kwam ik een pagina tegen over Harrison voer wat je geëist wordt te geven

Dan niet toch ze vragen niet aan u om Harrisson te voeren

ALS ik besluit nog een gaaitje te plaatsen dan ga ik er echt geen geld meer voor betalen

Dit horen we hier vaak van mensen die een gratis papegaai willen.

Verder zegt uw geprikkelde reactie mij genoeg

Daarbij opvang in zijn algemeen heeft nooit mijn voorkeur. Plaatsen bij een particulier die verstand van zaken heeft wel.

Henk
          Last edited by Henk Draaijer; 16-06-13, 19:14.

Comment

Gut wat bent U goed. Dan weet U dat ik een gezwel heb en misschien mijn vogels wel kwijt moet! Ik ben geen opvang maar een particulier die al 35 jaar ervaring heeft. Blijkbaar niet goed genoeg dus. Ik zoek wel naar een andere oplossing.

Comment

Nee dat weet ik niet. Erg naar voor u en wat mij betreft wens ik daarin ook het beste toe.
              Echter in zo een geval zou ik geschreven hebben dat ik me aan het oriënteren ben naar mogelijkheden voor een goede opvang omdat u wellicht hier in de toekomst gebruik van moet maken.
              Het stuk is echter niet in deze stijl geschreven.

Mocht u in de toekomst voor dit dilemma staan dan zijn hier genoeg goede leden die willen helpen. Wellicht altijd beter dan een opvang.

Henk

Comment

bah heel erg naar en in en in verdrietig en hopelijk zijn er behandelingsmogelijkheden en begrijpbaar dat de zorg voor de gaaien in deze periode een te grote belasting zijn, maar idd net als de heren heb ik dat ook niet uw stukje kunnen opmaken en dacht ik eigenlijk ook dat u op zoek was naar een op te vangen papegaai ipv dat u naar een goede opvang zoekt voor uw dierbare gaaien.

Helaas is het slechts weinigen gegeven om een zeer moeilijk verhaal waarin je zelf niet te veel prijs wilt geven, omdat duidelijk weer te geven en ik vrees dat dit hier een beetje aan de orde is en kan ik me de reactie op uw stukje toch ook wel voorstellen.

Als u op zoek bent naar een betrouwbaar adres denk ik zeker dat u hier mensen vindt die met u mee kunnen denken zeker ook beide heren, omdat deze mensen op mij als zeer betrouwbaar overkomen met de gaaien hun welzijn als eerste uitsgangspunt.

Misschien is het handig om enigszins duidelijk te maken waar u precies op zoek naar bent een permanente opvang of een prive adres? of misschien een tijdelijke opvang?

In ieder geval hoop ik dat u begrip hebt dat er gereageerd is vanuit een optiek naar de gaaien en heel veel sterkte in deze zware periode veel kracht toegewenst.

Comment

Gisteren heb ik dit topic al gelezen en ergens bleef deze grote miscommunicatie die leidt tot wrijving in mijn hoofd hangen.

Ik begrijp enorm goed dat als je altijd zo enorm goed bezig bent geweest met gaaien, niet alleen gewoon leuk, maar ook echt je met hart en ziel hebt ingezet voor de "moeilijkere" gevallen en je dan ernstig ziek wordt waardoor je ze wellicht in de toekomst weg moet doen dat dit echt vreselijk is. Een dubbele klap, naast dat je dan al zo ziek bent wat al vreselijk is, je ook nog je liefde en inzet voor je beestjes moet gaan opgeven. Dan lijkt me je wereld in elkaar te storten. Ik snap ook heel goed dat je niet hier meteen je hele verhaal zo neer wil ploffen bij wild vreemden.
                  Ook snap ik eigenlijk wel dat je niet gewoon de vraag er neer zet dat je opties aan het bekijken bent voor eventuele herplaatsing, want dat levert ook de nodige kritische vragen op waarom je dat zou doen en of je dan al wel alle andere opties bekeken hebt en dergelijke terwijl je dat waarschijnlijk maar al te goed gedaan hebt.

Ja, en dan de andere kant, de kant van het forum. Ook dat begrijp ik wel, want je wil iemand natuurlijk een correct antwoord/advies geven, maar dat is lastig als de uiteenzetting niet duidelijk en compleet is.
                  Zo'n forum is natuurlijk fantastisch, maar levert ook zo nu en dan wel wat moeilijkheden op qua communicatie. In real life kan communicatie al lastig zijn, via social media en fora des te meer soms. Maar gelukkig levert het ook veel positieve dingen op als het vele contact met andere gaaienliefhebbers uit heel Nederland (en België?)

Misschien kan er nu vanuit het forum wel een beter advies komen. Ik denk dat de vraag nu wel duidelijk is (alleen jammer dat dit op een minder prettige manier duidelijk werd).
                  Ik wil je allereerst heel veel sterkte wensen en kracht voor alles wat je te wachten staat in de komende tijd.

Ik weet helaas niet zo veel van herplaatsing buiten Stichting De Moderne Papegaai en de vrije zeeuwse gaai. Maar die ken je zelf ook al.
                  Vind je het geen optie om zelf naar een geschikt privé adres te zoeken waarbij je heel streng zelf oordeelt zodat je ook zeker weet dat ze goed terecht komen?

Comment

Ik heb ook een hoop (10) herplaatsertjes en al meerdere gehad.
                    Je hoopt altijd dat ze kunnen blijven maar ik weet uit ervaring dat dit soms niet mogelijk is...

Ik heb ze direct van de mensen zelf, niet via een stichting oid.

De moderne papegaai heeft mss wel wat eisen, maar je hebt daar wel de zekerheid
                    dat de vogel gezond (getest) bij je komt en er toezicht is.
                    Dit is bij sommige andere stichtingen nog wel eens anders (gelopen).

Er is ook een stichting waar opgevangen papegaaien niet meer worden herplaatst
                    Stichting papegaaienhulp.

Ik hoop dat je een antwoord op je vraag hebt gekregen ?
                    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                    X