Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag uit nieuwsgierigheid.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Vraag uit nieuwsgierigheid.

    Ik zat zo eens rond te kijken, bij kwekers en de aanschaf van een papegaai, en wat mij opviel, is dat er zo veel gepapt wordt bij jongen, ook bij betrouwbare kwekers, er zijn eigenlijk maar weinig kwekers die de jongen op laten groeien bij de ouders, of heb ik dat verkeerd?
    Als ik een papegaai wil kopen, en dat gebeurd pas over een paar jaar, dan wil ik niet een jonge vogel die gepapt is, maar eentje die door de ouders gevoerd is en dan het liefst door de kweker al diverse keren in de hand is genomen om hem/haar daar aan te laten wennen.
    Nou ben ik al 2 uur aan het rond kijken op internet, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.
    Nou ben ik dus geen voorstander van pappen, tenzij ik daar echt het leven van een jonkie mee zou kunnen/moeten redden, maar het is toch wel bekend dat pappen ook weer problemen in het latere leven zou kunnen geven.
    Als ik een papegaai zou willen uitzoeken die aan die criteria voldoet, dus niet gepapt, waar zou ik dan moeten kijken?

  • #2
    Wat jij wil was zo'n beetje mijn 'kwekersdroom'. Ik wil papegaaien op die manier kweken. De jonkies bij de ouders laten maar een soort co-ouderschap toepassen. Ze blijven bij de ouders en hebben daar alle voordelen van en tegelijkertijd haal ik hen elke dag even uit zodat ze aan handen en mensen wennen. Resultaat is een natuurbroed vogel die toch tam is.

    Ik zeg niet dat dat onmogelijk is, maar de praktijk is niet zo simpel. Althans lukt het mij niet helemaal op die manier. 2 van mijn 3 koppels edelpapegaaien plukken hun jonkies, dus die moet ik als ze ongeveer een maand oud zijn uithalen. Bye bye co-ouderschap. De grijsjes en de maracana's brengen tot nu toe wel goed hun jongen groot maar er is een zekere voorzichtigheid geboden bij papegaaien die met jongen liggen. Ze hebben niet altijd graag dat je telkens met je handen aan de jongen zit. Dus je moet de kleintjes eruit halen terwijl ma en pa uit het nest en buiten zijn zodat ze er niet al te veel van merken. Ok, dat kan, maar dan moet je zelf al heel veel thuis zijn en alles altijd goed in de gaten hebben. Dat kan helemaal niet voor iedereen. En ook als het wel kan is het resultaat niet altijd wat je zou willen. Als de grijsjes en de maracana's met jongen liggen kijk ik zo goed als elke dag (kun je zien op mijn website bij de kweekverhalen, van bijna elke dag staan er foto's) en heel vaak raak ik de jongen aan of haal ze even uit als ze wat ouder worden en hun ma er niet de hele tijd meer bij zit, maar toch zijn ze dan als ze uitvliegen schuwer dan ik had verwacht. Ik trek dat wel nog een beetje recht door rustig bij hen te gaan en zo, en het maakt allemaal wel verschil, maar minder dan je zou verwachten.

    Waarschijnlijk ligt de oorzaak daarvan aan hun ma. Bij de grijsjes bv, Femi het vrouwtje is niet echt schuw, maar als ze jongen heeft die uitvliegen en ik kom in de buurt panikeert ze, en dat gedrag zet ze over op haar jongen. Ze waarschuwt hen uitvoerig over mij en zij zijn daardoor beinvloedt zodanig dat ze eens ze uitvliegen helemaal niet meer gewend zijn aan handen.

    Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan, maar als het eenvoudig zou zijn zou het heel zeker veel vaker toegepast worden dan nu het geval is.

    Comment


    • #3
      Ik ken meer kwekers die natuurbroed doen dan pappen.
      Dus als je over een paar jaar een papegaai wil aanschaffen dan mail me maar even.

      Henk

      Comment


      • #4
        Bedankt Henk!
        @Ann, ik begrijp dat sommige gaaien het niet toelaten dat de jongen in de hand genomen worden, en het lijkt me dan ook beter voor de jongen om dat niet meer te doen zodat ze niet van de ouders leren dat mensenhanden eng zijn.
        Dan staan ze meer 'open' als de tijd komt om ze te laten wennen aan mensen en hun handen, zie ik dat goed?

        Comment


        • #5
          Ik denk het wel Fernande.

          Maar ik dacht naar aanleiding van je vraag dat je meer iemand zocht die natuurbroed en toch helemaal tamme papegaaien kweekte, vandaar heel mijn uitleg dat dat niet altijd zo eenvoudig is. Maar zoals Henk al zegt, er zijn best veel kwekers die natuurbroed doen. ik ook, als het enigzins kan. Vind dat het mooiste

          Comment


          • #6
            Ja dat is ook zo, en dat is vooral omdat ik wil voorkomen dat ze eventueel later problemen zouden kunnen krijgen.
            Maar ik snap natuurlijk wel dat het niet altijd kan, de één is meer beschermend naar hun jong dan de andere.
            Maar ik ben blij dat er wél kwekers zijn die niet alleen maar pap geven.

            Comment

            Ads onder in topics

            Collapse

            Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

            Working...
            X