Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welk soort geschikt voor ons

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Welk soort geschikt voor ons

    Goedenavond allemaal,

    Zoals ik in mijn voorstelberichtje al vertelde ben ik op zoek naar een papegaai die het leuk zou vinden om overdag samen met mij in onze dierenwinkel te staan.
    Omdat ik niet zomaar tot een aanschaf wil overgaan ben ik eerst onderzoek aan het doen, vandaar ook de aanmelding op dit forum.

    Het is dus de bedoeling dat de papegaai zodanig tam wordt dat hij op mijn schouder kan zitten e.d., uiteraard krijgt hij in de winkel ook een eigen plekje, maar dit is wel iets wat ik graag zou willen.
    Ook krijgen we veel klanten en kinderen in de winkel die graag komen kijken bij onze dieren. Ze mogen ze niet aanraken, maar het is voor de papegaai wel fijn als hij hier in ieder geval niet bang van wordt.
    Thuis hebben we 3 kinderen, de oudste bijna 11 en de jongste 2,5. Daar zou hij eventueel ook mee moeten kunnen leven.

    Tijdens mijn onderzoek kwam ik tot nu toe op de volgende 3 soorten uit: de Caique, de Edelpapegaai en de Rosé Kaketoe.

    Zijn deze wel geschikt voor de genoemde omstandigheden of zijn er nog andere soorten die beter geschikt zijn?

    Alvast bedankt.

    Groetjes Wendy

  • #2
    ipv de caique zou ik eerder kiezen voor een bonte boer,lees je nog maar eens goed in over het karakter van de caique,die hebben echt een sterke eigen wil en zijn over het algemeen een stuk drukker
    edel,vooral man zeg ik ja
    rose twijfel geval,ligt echt aan het karakter van het beestje dan
    en waarom geen grijsje,ze staan er misschien bij sommige om bekend dat ze eenkennig zijn maar dat hoeft helemaal niet
    en een muisparkiet of dwerg ara zijn ook erg leuk

    Comment


    • #3
      Een bl gl ara wat ook bekend staat als allermansvriend?

      ze kunnen eigenlijk allemaal wel, ieder dier zijn eigen karakter... Kan je niet vooroordelen

      succes met je keuze
      Denzo Chica

      Comment


      • #4
        Ik ben er inmiddels wel achter dat het heel lastig is om via internet een goed beeld van een soort te krijgen. Elke site heeft zijn eigen karakterbeschrijving. Want zo had ik gelezen dat een grijsje absoluut geen beginners vogel is.
        Maar dat is wel een soort die wij in 1e instantie erg leuk vinden.
        Maar ja een Ara is natuurlijk helemaal gaaf.
        Jeetje wat lastig......
        Ik denk dat het verstandiger is om kwekers bij langs te gaan en de vogels in het echt mee te maken.

        Comment


        • #5
          Alle gaaien hebben hun eigen specifieke karaktereigenschappen, maar per soort kan het individu enorm verschillen natuurlijk.
          De uitdrukken wel of geen beginnersvogel stoort mij enorm. dat is niet om jou aan te vallen hoor, jij hebt die term niet bedacht. Maar elke gaai is pittig qua opvoeding en wat als je nu maar 1 gaai wil, je kan moeilijk tig gaaien een jaartje uitproberen en weer inruilen tot je bij je favoriete gaai bent. Toch?
          Dus ga vooral voor de gaai die je aanspreekt!
          Daar heb je dan de meeste affiniteit mee en zal daardoor denk ik ook het beste uitpakken mits je je goed voorbereid.

          Ik sta te kijken dat je 3 gaaien opnoemt waaruit je eigenlijk wil kiezen; dan opmerkt dat je liever een grijsje had, maar die staat niet in het lijstje van 3! Vervolgens lees ik dat een ara helemaal gewedlig zou ijn en die staat ook niet in het lijstje van 3 en wordt pas als 5e genoemd. Dus je hebt een lijstje van 3 gegadigde soorten, maar blijkbaar zijn er 2 soorten die je nog liever hebt?
          Kijk ik denk echt dat als jij voorkeurssoorten hebt en je kiest de gaai die als 5e op je wensenlijstje staat, dat je die 5e keus gaai tekort doet. Ik vermoed dat je gevoel en hart daar nooit zo dichtbij kan liggen en dat je stiekumpjes blijft verlangen naar je 1e keus gaai.

          Een caique heeft een sterke wil, kan zomaar antipathien hebben naar bepaalde mensen. Klein, grappig, clowntjes, maar hebben een goede en stricte opvoeding nodig.
          Een rose kaketoe is welis waar over het algemeen de makkelijkste kaketoesoort, maar toch een kaketoe en kan enorm manipuleren. Ook een pittige keuze.
          Een edel, vooral een edelman, is vaak een allemansvriend, kan makkelijk dingen leren en ook leren praten. Heeft wel een specifiek dieet, is fruiteter en kan soms harde geluiden maken. Hoewel andere gaaien dat ook kunnen.
          Grijses zijn vaak bang voor nieuwe dingen en eenkennig. Leren net als edels ook makkelijk dingen.

          Comment


          • #6
            daar ben ik het niet helemaal mee eens dat een grijsje geen beginners vogel zou zijn,dan zou mijn mening zijn dat dat eerder een amazone zou zijn maar daar zijn andere het dan weer niet mee eens,ieder zijn favoriet
            een bl g ara is gaaf ja,heb er 2,maar die vereisen wel een goede opvoeding anders heb je alleen maar een sloop machine waar je voor moet oppassen met die krachtige snavel en klauwen
            zijn wel echte kroelkippen maar alles een tandje grover dan een kleinere gaai,met stoeien moet je ook altijd opletten dat je je vingers op tijd uit de snavel hebt enz
            mijn idee,een hele jonge vogel kan wat lastig zijn met alle veranderingen op een dag,die moet alles nog leren en wennen,dan krijg je de pubertijd waar je soms problemen door kan krijgen
            als je een gaai zou kunnen vinden die alles al gewend is zou perfect zijn
            ik heb nu niet meer alle soorten tam zitten dus kan je niet alles meer laten zien,maar iemand die roof vogels trainde heeft eens een tam jong koppel caiques van me overgenomen om ze te trainen,maar ook hem is het niet helemaal gelukt
            een caique gooit ook gerust een grijsje van de boom als hij iets wil,deinst nergens voor terug

            Comment


            • #7
              De 3 die ik in het lijstje opnoemde was op basis van de karakterbeschrijvingen op verschillende sites, waarvan ik dacht dat ze geschikt voor onze situatie zouden zijn.
              Een grijsje en een Ara vind ik al jaren geweldig, maar op basis van de sites dacht ik dat die niet geschikt voor ons waren. Vandaar dat ik die niet heb opgenoemd.
              Maar zoals ik al zei ben ik er vanochtend in mijn verdere zoektocht er achter gekomen dat hoe meer sites je opzoekt des te meer verschillende beschrijvingen je krijgt.
              Op dit moment ligt mijn hart nog niet echt bij een bepaald soort. Ik begin net met mijn zoektocht en ik ken te weinig papegaaien in het echt om een goed beeld te hebben.

              Dat per soort de individuen verschillen van karakter dat snap ik. Heb jaren in de rashonden gezeten, dus is voor mij geen onbekend fenomeen en is ook zeker iets waar we rekening mee houden.
              Je kan bijv. een soort nemen waarvan de meesten goed kunnen praten, maar zul je net zien dat je eentje treft die het niet kan.
              Zo kennen wij ook een grijsje die totaal geen voorkeur heeft voor man of vrouw, hij bekijkt het per persoon. Van alles wat ik lees lees je steeds dat ze graag naar 1 geslacht trekken, maar dat gaat voor deze dus ook niet op.
              Maar vaak zie je toch in een bepaald soort/ras trekjes die er nou eenmaal bij horen en die je niet kunt afleren. Een windhond zal jagen en onze Staffords houden van knokken. Daar zijn ze jarenlang voor gefokt en hoort bij het ras, maar ook daar tref je dus eigen individuen.

              Een kaketoe zal het voor ons denk ik niet worden. Op de een of andere manier gaat daar mijn hart niet sneller van kloppen.
              Maar bij een Ara, een grijsje, de Edelpapegaai en de Caigue had ik echt het wow-effect.
              Naar aanleiding van jullie reacties begrijp ik dat deze laatste niet echt een makkelijk soort is. Dus deze zal ook afvallen.
              Ik zal me zeker verder verdiepen in de andere soorten.
              Weten jullie nog goede sites waar de informatie wel in grote lijnen klopt?

              Comment


              • #8
                Ik zou voor geen van deze 3 kiezen, hooguit mss een edelman.
                Een caique heeft toch een wat apart krakter, ik ken er 2, de mijne en nog 1, en beide niet 100% betrouwbaar ;-)
                Een rose kan nogal wat nerveus doen en daardoor onverwacht met een hap reageren, zou ik met jonge kinderen
                persoonlijk niet doen ;-)

                Mss een bonte boer, meyer papegaaitje of iets in die richting, die zijn in de omgang vaak wat makkelijker..
                Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                Ken je papegaai

                sigpic

                Comment


                • #9
                  Op sites verschillen de meningen maar hier blijkbaar ook. Wordt het niet makkelijker van.
                  Toch maar op zoek naar adressen van kwekers van verschillende soorten. Ik moet ze maar in het echt gaan mee maken.

                  Comment


                  • #10
                    Je woont een beetje ver anders zou ik zeggen kom eens langs, heb genoeg soorten ;-)
                    Maar alleen zuid amerikaantjes en 1 kaketoe
                    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                    Ken je papegaai

                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      misschien kan je er een dagje uit van maken net als iemand anders wilde
                      ik woon in de buurt van antonia

                      Comment


                      • #12
                        Ik papegaai. Zijn leuke gaaitjes en vinden aandacht van veel mensen prima.
                        kijk eens op de site: koppiekrauw.com, staat heel veel nuttige info op, heb ik zelf ook veel aan gehad. Veel succes met zoeken.

                        Comment

                        Ads onder in topics

                        Collapse

                        Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                        Working...
                        X