Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welk soort papegaai past bij ons?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Welk soort papegaai past bij ons?

    Hallo,
    Al maanden ben ik me aan het verdiepen in papegaaien omdat we t.z.t. er eentje willen aanschaffen. Het stopt al meteen bij de soort. Er valt zoveel (tegenstrijdig) te lezen over het karakter van de verschillende soorten, dat ik er onderhand gek van word.

    Ik zal onze gezinssituatie schetsen. Dan hebben jullie een beeld van welke soort evt. bij ons zou passen. Wat ik zoek in een papegaai is niet zijn spraakvermogen (is leuk maar zeker niet bepalend) maar bovenal een sociaal dier. Hoeft niet een typetje te zijn dat uren bij je komt zitten maar wel eentje die door alle gezinsleden (mijn man en ik) zich laat kroelen en laat hanteren en niet eenkennig is. Verder vind ik het leuk als het beestje van zichzelf actief is. Dus niet een dooie pier die de hele dag op dezelfde plek op zijn klimboom blijft zitten.
    Wij wonen in een boerderijwoning, hebben 3 grote honden (Duitse Herders en Drentsche Patrijshond), 5 katten en buiten hebben we een weitje met konijnen en kippen.
    Verder zijn we het grootste gedeelte van de dag thuis. Honden en katten zijn aan vogels gewend. Hebben jaren een kamervoliere met grasparkieten gehad (erfenis van overleden buurvrouw). Deze diertjes waren nooit uit hun voliere geweest maar heb ik toch handtam weten te krijgen.
    Mijn voorkeur gaat uit naar de grotere soorten (ara's en kaketoe) en dat is denk ik meteen het struikelblok. Overal op internet lees ik dat dit de moeilijkere soorten zijn wat gedrag en opvoeding betreft. Kan iemand die al jaren papegaaien heeft me verder helpen? Zijn deze soorten (met name in de periode dat ze geslachtsrijp worden )zo moeilijk te hanteren? Zijn ze moeilijker dan andere soorten? Heeft iemand een ara of grote geelkuifkaketoe gehad maar daarnaast een andere soort en kan die me vertellen waar het verschil in zit? En dan ben ik vooral op zoek naar mensen die de dieren al meer dan 10 jaar hebben en dus hun pubertijd hebben meegemaakt. En als deze soorten niet zo geschikt voor ons zijn, welke soort adviseren jullie dan en waarom? Alvast bedankt.

  • #2
    Ik heb 2 grote ara's, 3 dwergara's 3 amazones, 7 aratinga's en een goffini kaketoe,
    lijkt me best divers, behalve dat het op de kaketoe na allemaal zuid amerikaantjes zijn.

    Mijn ara's zijn net 5 jaar dus af en toe een beetje aan het puberen.
    Ik denk dat er in gedrag zelf niet heel veel verschil zit maar een kleinere soort is makkelijker
    te hanteren dus dat maakt toch wel verschil.

    Consequent en duidelijk zijn is erg belangrijk bij een papegaai, daarmee wordt het al een
    stuk makkelijker.

    Een grote kaketoe in huis kan wel maar die kunnen vaak toch wel erg moeilijk worden als er
    niet vanaf jong heel duidelijk mee omgegaan wordt, dat uit zich vooral vaak in ernstig schreeuwen.

    Een amazone is als je consequent bent een heel leuk maatje

    Veel papegaaien hebben een voorkeur in persoon..
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

    Ken je papegaai

    sigpic

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
      Ik heb 2 grote ara's, 3 dwergara's 3 amazones, 7 aratinga's en een goffini kaketoe,
      lijkt me best divers, behalve dat het op de kaketoe na allemaal zuid amerikaantjes zijn.

      Mijn ara's zijn net 5 jaar dus af en toe een beetje aan het puberen.
      Ik denk dat er in gedrag zelf niet heel veel verschil zit maar een kleinere soort is makkelijker
      te hanteren dus dat maakt toch wel verschil.

      Consequent en duidelijk zijn is erg belangrijk bij een papegaai, daarmee wordt het al een
      stuk makkelijker.

      Een grote kaketoe in huis kan wel maar die kunnen vaak toch wel erg moeilijk worden als er
      niet vanaf jong heel duidelijk mee omgegaan wordt, dat uit zich vooral vaak in ernstig schreeuwen.

      Een amazone is als je consequent bent een heel leuk maatje

      Veel papegaaien hebben een voorkeur in persoon..
      OK, dank je wel. Dan de volgende vraag. Ik denk dat het niet verstandig is een kaketoe of ara te nemen.
      Welke soort zou verder wel geschikt zijn voor onze situatie en mijn wensen? Ik zie dat de amazone wordt geadviseerd, mits consequent opgevoed maar dat geldt denk ik voor iedere vogel.
      Ik zoek dus een sociale vogel, praten niet echt een pré, energiek beestje, geen dooie pier en liefst een die minder snel naar één persoon binnen gezin neigt.

      Comment


      • #4
        Misschien is een grijze roodstaart iets.
        Zijn naar wat ik vaak hoor wat stress-gevoelig maar schijnen vaak wel erg leuk te zijn.

        Zelf heb ik niks met deze papegaai, daarom is het zo moeilijk iemand te zeggen wat bij hen past ;-)
        Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

        Ken je papegaai

        sigpic

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
          Misschien is een grijze roodstaart iets.
          Zijn naar wat ik vaak hoor wat stress-gevoelig maar schijnen vaak wel erg leuk te zijn.

          Zelf heb ik niks met deze papegaai, daarom is het zo moeilijk iemand te zeggen wat bij hen past ;-)
          Wat ik heb gehoord is deze soort de beste imitator maar ook de minst sociale. Ik heb er ook niets mee en het lijkt dus dat dit ook niet de soort is die ik zoek. Daarom zou ik graag van mensen weten, die uit ervaring in de omgang met een bepaalde soort, hoe het gedrag is en of dit beantwoordt aan hetgene ik zoek.

          Comment


          • #6
            Amazones zijn op zich sociaal, maar je kan niet voorkomen dat ze meer naar 1 persoon trekken,
            ik denk dat dat voor de meeste papegaaien wel geldt ;-)
            De opvoeding kan daarbij een rol spelen maar ze hebben ook een eigen wil
            Misschien is een dwergara wat, beetje als een grote ara maar makkelijker te hanteren..
            Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

            Ken je papegaai

            sigpic

            Comment


            • #7
              Ik denk dat elke vogel heel consequent moet worden opgevoed...we hebben nu een meyertje erbij, nou daar zit ook een kop op en doet zeker niet onder voor een grote gaaiensoort...hij denkt zelf dat hij een ara is ofzo.
              Ik zou gewoon gaan voor de soort waar je hart bij ligt.


              Verstuurd vanaf mijn Sony Tablet S met Tapatalk
              Groetjes Marie-Louise en Kippie.

              Comment


              • #8
                zoals vaak gezegd wordt is vaak de edel man erg geschikt of een rose kaketoe wellicht
                en mijn ene blauw gele ara vindt ook iedereen leuk,als hij maar aandacht krijgt maakt het hem niet uit wie het is
                maar je hebt altijd uitzonderingen
                ik heb het weer niet zo op amazones
                heb zelf veel soorten en soorten gehad
                vroeger had ik ook niks met grijsjes maar als je ze eenmaal hebt meegemaakt zijn ze toch veel leuker dan je denkt
                het blijft een moeilijke keuze en je moet het ook treffen

                Comment

                Ads onder in topics

                Collapse

                Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                Working...
                X