Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opvang papegaai parkiet achtige vogels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Opvang papegaai parkiet achtige vogels

    Ik kreeg van de week een vraag van iemand die veel van vogels afweet. Of het mogelijk zou zijn dat ze met een opvang voor papegaaien, parkieten en exoten zou kunnen beginnen. Ik heb eerst eens gevraagd naar haar doelstellingen . Die waren in het kort weergegeven.

    - gewonde of verzwakte vogels op kracht laten komen
    - in principe niet houden maar bemiddelen naar goede adressen
    - bepaalde soorten in dierentuinen of kinderboerderijen in groepsverband onderbrengen


    Ze heeft in principe iemand die haar sponsort met voeding en er is een 24 uur bezetting bij haar thuis en heeft ruime opvang . Onkosten als gas water licht, voliere , kooien , medicatie is voor haar geen probleem die kan ze zelf betalen .

    In de discussie heb ik haar aangegeven dat dit een heel mooi streven is maar ik vaak dit soort initiatieven op lokaal niveau heb ziens sneuvelen . Redenen .

    - hoe verzwakt of verwaarloost ook een vogels is men wil meestal altijd geld zien
    - quarantaine tegenwoordig nogal moeilijk is
    - oppassen dat mensen die zo een papegaai op willen halen hem niet gelijk doorverkopen .

    Maar het grootste probleem is en blijft altijd dat mensen er geld voor willen. Laatst zag ik ook een behoorlijk verwaarloosde ara aangeboden die door te weinig aandacht etc verwaarloosd was . Maar mevrouw vroeg zag ik de advertentie wel 1250 want had immers 2500 gekost en voor kooi en toebehoren ook nog eens 500 euro.


    Ze schrok een beetje van mijn antwoorden. Waren deze nu reëel of te pessimistisch en hoe zou je zo een meisje toch kunnen helpen haar idee te verwezenlijken?

    Groet

    Henk

  • #2
    Hoi Henk,

    Op zich een zeer nobel streven en het verdiend ook wel dat het gestalte krijgt, maar met welke teleurstellingen ze te maken krijgt zal te maken hebben met welke verwachtingen zij heeft van haar plan en haar ervaringen met de mens.


    Haar streven is dus,
    • gewonde of verzwakte vogels op kracht laten komen


    Hoeveel vogels kan ze hebben voor wat betreft de ruimte.
    Op zich prima super idee maar zal naar mijn idee nog al flink in de kosten kunnen lopen indien voor elk geval een VA zal moeten worden geconsulteerd.
    Neemt ze alleen vogels die gewond/verzwakt zijn lichamelijk of ook vogels die getraumatiseerd zijn door diverse oorzaken?
    Weet ze dat over het algemeen vooral bij de kleine exoten je in 90% van de gevallen vaak te laat bent indien men verzwakte vogels wil oplappen?
    Wat gaat ze doen met vogels die door hun handicap ten gevolge van de verwonding niet herplaatst kunnen worden?


    • in principe niet houden maar bemiddelen naar goede adressen


    Ook niets mis mee met deze doelstelling, maar wat is het juiste adres?
    Gaat ze ook de vogel verder volgen?
    Is nieuwe eigenaar volledig eigenaar en mag er mee doen wat ze wil?
    Welke vergoeding wordt er gevraagd voor de vogel of bijdrage in de kosten?( indien dit nihil is zijn er genoeg die willen en zal later de vogel of gevlogen zijn of overleden)

    • bepaalde soorten in dierentuinen of kinderboerderijen in groepsverband onderbrengen



    Een zeer goed idee en voor wat betreft het onder brengen bij dierentuinen ik zeg/denk dat zou toch goed moeten zitten met de kennis.
    Bij de kinderboerderijen zou daar toch weer enig onderzoek voor nodig zijn.




    Henk Draaijer

    In de discussie heb ik haar aangegeven dat dit een heel mooi streven is maar ik vaak dit soort initiatieven op lokaal niveau heb ziens sneuvelen .
    Nou niet alleen lokaal natuurlijk kijkt naar het NOP.


    - hoe verzwakt of verwaarloost ook een vogels is men wil meestal altijd geld zien
    - quarantaine tegenwoordig nogal moeilijk is
    - oppassen dat mensen die zo een papegaai op willen halen hem niet gelijk doorverkopen .
    • Helaas is het zo dat als de mens afstand moet doen van om welke reden dan ook geld nog steeds zeer belangrijk is, maar ja voor die mensen die afstand willen doen blijft het natuurlijk ook steeds de vraag aan wie sta ik de vogel af en wat doet hij/zij ermee als ik hem voor niets of weinig meegeef.
    • Waarom quarantaine nu moeilijker zou zijn als jaren terug kan ik even niet begrijpen.
    • Blijft oppassen ja en is dus ook 1 van de redenen waarom sommige mensen wel geld willen zien.



    Is haar plan nu tot mislukken gedoemd, nee naar mijn idee niet als er ten alle tijden maar transparant gehandeld wordt.
    Ze heeft natuurlijk mooie voorbeelden hoe het niet moet en er zijn er al diverse die het wel doen dus kijk op welke manier jij anders kan zijn.
    Ze zal zich mogen laten adviseren door mensen met kennis over vogels, juridische zaken(i.v.m. contracten),medische zaken en een groep van serieuze liefhebbers die op zelfde lijn zitten.



    Waren deze nu reëel of te pessimistisch

    Was niks mis mee maar men kan beter de pessimistische dingen reëel beschouwen dan kan me ze proberen te voorkomen en er naar handelen.
    ik weet niet alles maar doe mijn best

    Comment


    • #3
      Prima beschouwing deze speel ik alvast door Henk.
      Ze heeft ervaringen met vogels heeft een opleiding gedaan en in Burgera Zoo afdeling vogels en in de Bush gewerkt. Ruimte geen gebrek . Schuur zo groot als jullie werkplaats.

      Comment


      • #4
        Proberen kan altijd. Ze heeft zo te lezen ruime ervaring en als ze genoeg adverteert kan het wel eens een succes worden.
        Met adverteren bedoel ik dan niet regionaal maar landelijk zoals facebook en forums.
        Minni Micky Kimo

        Comment


        • #5
          Het kostenplaatje zal eerst bekeken moeten worden.

          Een grote Sponsor kan wegvallen ... om verschillende redenen
          Wat als de sponsor wegvalt, hoe veel kosten krijg je dan....
          welke inkomstenbronnen denkt ze te hebben ??

          Comment


          • #6
            Ik denk dat het verstandig is om meerdere bedrijven aan te schrijven om genoeg sponsor geld en middelen te vergaren.
            Als eerste zou ik me inschrijven bij de kvk puur om op papier bewijs te hebben dat de plannen serieus zijn.

            Ik wens de gene met de plannen in ieder geval succes met het schrijven van een ondernemingsplan want dat zal er ook zeker moeten zijn wil het van de grond komen.
            Minni Micky Kimo

            Comment

            Ads onder in topics

            Collapse

            Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

            Working...
            X