Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wel of geen papegaai erbij, benieuwd naar ervaringen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wel of geen papegaai erbij, benieuwd naar ervaringen

Beste allemaal,

Ik twijfel of ik een papegaai erbij zal nemen of niet, en wil graag weten hoe dat bij anderen gaat.

Ik heb een jardine van 1,5 jaar, ik ben stapelgek op hem en zou er best een meyertje bij willen. Het is niet zo dat de jardine vaak alleen is, bij ons is er vaak iemand thuis en hij krijgt veel aandacht. Als hij alleen is, heeft hij gezelschap van onze twee valkparkietjes. De reden dat ik er een papegaaitje bij zou willen is dan ook puur omdat ik het zelf zo leuk vind.

Ik vraag me alleen af of dat goed zou gaan. Mijn jardine is totaal niet eenkennig, maar ik ben wel duidelijk zijn maatje. Ik doe veel met hem en hij is graag bij mij in de buurt. De valkparkieten tolereert hij wel, behalve als hij bij mij zit en een van de parkietjes wil erbij komen zitten, dan jaagt hij hem weg.

De parkietjes komen veel uit de kooi, maar zijn niet enorm tam. Ze komen af en toe bij je zitten maar doen verder alles samen, ze zijn echt op elkaar gericht. Het zijn leuke vogeltjes maar de jardine krijgt veel meer aandacht van ons dan de parkietjes.

Als ik er een meyertje bij zou nemen, zou ik die ook erg tam willen maken en van alles willen leren, zoals ik ook met de jardine doe. Ik vind het lastig om te bepalen of het leuk zou zijn voor de jardine, een papegaai erbij, of dat hij jaloers zou worden als hij mijn aandacht moet delen met een andere vogel.

Op dit moment neig ik ernaar om het niet te doen omdat ik bang ben dat hij het niet leuk vindt, en dat is het me niet waard. Maar toch wil ik graag weten hoe dit bij anderen gaat, ik ben benieuwd naar jullie reacties.

geen eenvoudige vraag, je jardine is duidelijk op jou gericht, hij ziet jou als zijn partner wat op zich niet echt een gezonde relatie is. Het kan zijn dat de nieuwe gaai jouw plaats in gaat nemen ofwel hij vermoord de nieuwe.

Ik ken het karakter van een jardine niet, (heb alleen maar ervaring met grijsjes) maar daar zijn vast wel ervaren kenners hier op het forum.

Heb je voldonde ruimte in huis voor 2 kooien?

groetjes Ria

Comment

Beste Ria,

bedankt voor je reactie. Ja ik heb voldoende ruimte voor nog een kooi erbij, als er nog een vogel bij komt zal die ook zeker een eigen kooi krijgen.

Mijn jardine is op zich een makkelijke vogel, maar met de valkparkietjes is hij dus geen dikke vrienden en daarom twijfel ik hoe dat met nog een papegaai erbij zou gaan.

Het is overigens niet zo dat ik een ongezonde relatie met hem heb hoor. Hij vertoont geen partnergedrag (ik ben daar ook erg alert op) en hij zit ook graag bij de andere gezinsleden. Hij heeft zeker een voorkeur voor mij maar het neemt gelukkig geen extreme vormen aan.

groeten,
      Marja

Comment

Hoi hoi,

Ik heb ervaring met valkjes, jardines en meyertje.

Ik had 2 jardines. Jaren later overleed 1 jardine (was ontsnapt en aangevallen door een groep kraaien). Na een halfjaar heb ik er een meyertje bij genomen.

Dat ging heel goed, hadden samen een klik en waren naar mij toe allebei heel tam. Maar de ene meyer is de andere meyer niet en de ene jardine is de andere jardine niet.

Na enkele jaren begon de meyer de jardine aan te vallen, wanneer het maar kon. Dat heeft toch wel ruim een jaar geduurd. Om hen allebei rust te geven is de meyer naar een vriendin van me gegaan.
        Uiteindelijk bleek de jardine ziek te zijn en moest ik 2-3 maanden later in laten slapen. Toen werd dus ook duidelijk waarom de meyer de jardine steeds aanviel. In de natuur worden zieke dieren ook uit de groep gestoten.

Maar goed, om terug te komen op je vraag: bij mij ging het erg goed tussen de jardine en de meyer, ondanks dat de jardine ook supergek op mij was.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
        X