Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wat te doen?

Coco is nu zo'n drie weken bij ons en het is echt een heerlijke vogel om in huis te hebben!
    Hij fluit, praat, is aardig ondernemend, eet als een slootgraver in pellets en fruit ed

Maar...
    Hij is vanaf het begin verliefd op mij, compleet met zuchtjes, hijgen, puffen en eten opboeren, en accepteert Chica niet.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet hoe ik hem dat afleer?

Chica is bang voor hem. Als hij bijvoorbeeld op een playtop, stander of tafel zit, gaat hij echt breeduit zitten, maakt niet uit of hij nog nooit op die plek heeft gezeten. Chica hangt dan helemaal achterover aan de rand van die stander/playtop.

Gistermiddag had ik beide vogels buiten op een stander in het zonnetje. Coco was weer bezig met zijn avances en ik negeerde hem compleet. Toen ging hij over de stander heen naar Chica en hakte in haar vleugels en borst. Ze laat zich dan krijsend vallen. Gelukkig gebeuren er geen ongelukken, maar leuk is het niet natuurlijk.

Dit soort incidenten gebeuren continue, hij wil niet dat ik naar Chica kijk, of tegen haar praat of dat ze bij me zit. Als ik dat wel doe, is het of Chica, of ikzelf krijg een knauw. Ik weet dat dit (zeer ongewenst) partnergedrag is. Maar hoe leer ik dat af?

Is het überhaupt af te leren?

Van mijn man moet ik een beslissing nemen, Coco terug naar de dierenwinkel en misschien later opnieuw kijken naar een tweede vogel, of hiermee doorgaan en hopen dat het op te lossen is.

Ik wil eigenlijk een papegaaiendeskundige laten komen, om de situatie te laten beoordelen.
    Zoals ik al schreef, het is echt een heel erg leuke vogel!!! en het zou me vreselijk verdriet doen om hem terug te doen naar de winkel.
    Maar Chica staat hier wel op nummer 1 !!!

Zijn er papegaaiendeskundigen in Noord-Nederland die op huisbezoek komen?
    Iemand bruikbare tips?

Groetjes, Ingrid

In Erica zit stichting papegaaienhulp, heet nu World of birds foundation.

Bonny Talsma van daar is gedragsdeskundige.

Ik zou wel doorgaan met hem, en Chica zal wat meer voor zichzelf moeten opkomen.
    Ook haar moet je niet teveel aandacht geven als ze zich laat vallen, dan kan ze ook
    gaan uitbuiten.
    Gewoon oppakken en zeggen, hop op je boom terug en verder spelen en klaar..
    Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Misschien heb je hier wat aan...
      Anders even contact opnemen..
      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Krijg ik dat verliefde gedoe van hem er wel uit denk je?
        Ik had ergens gelezen dat bijvoorbeeld mijn man dan een geruime tijd de volledige verzorging op zich zou moeten nemen, maar dat is hier geen doen, hij werkt in 5 ploegen en dan zou Coco op de gekste tijden eten en aandacht ed krijgen, lijkt me ook niet goed voor hem? Bovendien ziet hij dan nog steeds dat ik Chica verzorg. denk haast dat hij dan nog jaloerser wordt?

Ik heb al twee keer eerder een mail gestuurd naar Bonny Talsma, maar nooit reactie gehad helaas. Ik wilde toen we Chica net hadden, voor alle zekerheid een consult aan huis zodat ze kon kijken hoe en wat, om probleemgedrag te voorkomen, maar als je dan tot twee x toe niks hoort is ook niet erg bemoedigend.
        Maar ik ga het opnieuw proberen!!!

Er gebeuren ook zo ontzettend veel leuke dingen met twee gaaien in huis, als Coco dan bijvoorbeeld een closetrolletje laat vallen, rent Chica erheen en grist het weg en gooit het gauw van de playtop,
        "ik hoef het niet, maar jij MAG het niet" LOL echte ondeugende kaketoe hoor

En toen Coco wat nieuwsgieriger werd naar de kooi onder de playtop (chica's kamerkooi), die koppies, 1 binnenin en 1 bovenop de kooi ondersteboven hangend om te kijken wat daarbinnen allemaal voor leuks te doen is...

Ook zie ik wel degelijk dat ze tegelijkertijd gaan eten en poetsen, alleen dan ieder op de eigen kooi.

Maar als ik andere verhalen lees, is het hier wel een beetje omgekeerde wereld met onze gaaien, dat de grijze de baas speelt en jaloers is op de kaketoe?

Comment

Hahaha, ik denk dat het wat meer tijd nodig heeft tussen die twee.
          Doe maar gewoon alles in je eigen ritme, je kan idd niet één vogel
          door de één laten verzorgen en de tweede door de ander, gaat ook
          niet werken.
          Negeer het iig als ie voer wilt opgeven en neem hem even bij je als
          je ziet dat ie even goed bezig is op zijn plekje.

Mocht het over een maandje niet verbeteren, kan je alsnog contact
          zoeken met Bonny Talsma.
          Ik heb haar nooit nodig gehad voor zoiets, maar hoor wel eens goeie
          berichten over haar.
          Ze heeft ook een leuk boekje geschreven "gek van mijn vogel"
          Misschien kan je daar eens voor kijken, is een klein soort handboekje
          en niet duur.

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Hihi dat boek heb ik gekocht tegelijk met Chica, omdat ik het zo vreselijk graag goed wil doen.
            Maar kan geen kwaad om het even weer door te lezen!

Chica was net aan het uitdagen...
            En Coco zegt steeds "kom maar... kom maar..." en dan wil hij hakken, doet ie ook bij de hondjes, moet ik eigenlijk vreselijk om lachen

Het is net zo'n straatschoffie die zegt, "pak me dan"

We blijven het proberen hoor, zoals ik al schreef, het is zo'n leuk beest in huis!
            Drink je je thee, gaat hij slurpgeluiden maken, (eerste keer ging bijna de thee over de tafel...) en vrijdag maakte hij een geluid alsof hij een boer liet, en zegt dan "oh sorry"
            En al die mooie fluittonen, echt genieten

Chica is wat dat betreft heel andere vogel, die vind ik leuk om haar clowneske gedrag, haar speelsheid, haar slimheid, en natuurlijk op zijn tijd het knuffelen. Maar qua geluid is het natuurlijk niet te vergelijken met andere gaaien LOL

Fijn dat je zo meedenkt!!!

Groetjes Ingrid

Comment

Ik verwacht dat het best goed komt.
              Wat je zegt, het zijn 2 totaal verschillende vogels, en dat
              moeten zij ook bij elkaar ontdekken en begrijpen hoe het
              allemaal werkt.

Ken je papegaai

sigpic

Comment

We zijn inmiddels weer een paar weken verder, ik vind dat het steeds beter gaat met Coco en Chica.
                Zelf kan ik inmiddels genoeg met Coco om hem veilig van en naar de kooi/slaapplaats te brengen, mijn man vindt het nog eng, daar hapt Coco dus ook wel naar.

Ze zijn allebei mee geweest naar Texel, voor de nacht had ik twee hondenbenches gekocht, 60x50, die passen ook precies op elkaar in de hangkast in onze caravan, zodat ik daar niet langer mijn eethoekje kwijt ben LOL
                Uiteraard gaan de deuren van de kast er dan wel voor weg

Chica en Coco vonden het op zich allemaal prima, maar Chica mocht weer niet samen met hem op de kleine stander die ik mee had. Dus zette ik regelmatig een open slaapkooi en een stander buiten met het heerlijke weer daar.

Ik heb besloten dat ik Coco wil houden, omdat hij gewoon ontzettend leuk is. Natuurlijk was het fijner geweest als er direct een klik was tussen de vogels, maar wie zegt dat een andere gaai wel leuk met Chica is? Ze kunnen nu eenmaal niet uit een grote (gezonde en veilige!) groep vogels een maatje kiezen.
                Wel wil ik er alles aan doen om te proberen dat ze meer aan elkaar hebben, maar daar hebben we jaren de tijd voor.

Nu thuis gaat toch stiekem steeds wat beter, Chica en Coco zaten gisteren buiten op dezelfde stander waar het eerst niet op lukte en er was geen enkele dreiging van Coco uit.
                Ook hing Chica niet meer zo angstig achterover als eerst.

Ik kan ze tegelijk mee naar buiten nemen, de tuin in, elk op een arm/schouder. Wel moet ik oppassen dat Coco wel eens jaloers is als ik Chica bij me heb, hij ziet mij nog steeds als partner, pfff

Nu ben ik op zoek naar een oplossing voor de nacht, zodat ik niet steeds Coco's kooi hoef heen en weer te rijden, ik zoek eigenlijk een dubbele kooi op elkaar (ivm de ruimte), zoals de Strong flight Cages maar die dubbele heeft van die plastic bakjes terwijl de triple wel rvs bakjes en afgeschermde houders heeft???

Neem aan dat er wel meer mensen slaapkooien boven elkaar hebben? Zoja welke bevallen goed?

Comment

Het klinkt allemaal erg goed hoor
                  De vakantie was natuurlijk weer even wat nieuws dus ook dat was weer even wennen..

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Dankjewel Antonia

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                    X