Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zieke aratinga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • zieke aratinga

    Onze aratinga is al enige tijd ziek valt vaak om slecht evenwicht minder kracht in pootjesveel bij je willen liggen en slapen. Wel eet en drinkt hij goed. We zijn er al paar maanden geleden mee naar een vogelarts geweest. Toen had hij wormpjes en een bacterie heeft toen een wormen kuur gehad en antibiotica. Vervolgens ging het niet echt beter weer terug bloed onderzoek gehad. Niks in bloed te vinden geen infecties etc. Toen heeft de arts hem dexmethason voorgeschreven. hiervan knapte hij wel op werd weer actief. We zijn er toen mee gestop en ging weer bergafwaarts. Toen moesten we het om de 2 dagen geven ging ook wat beter met hem. Ook toen we er mee stopten ging het berg afwaarts. Nu ging het weer zo slecht dat we vanmiddag terug zijn geweest en de arts zegt dat er weinig aan te doen is. Hij stelde voor om 3 keer in de week dexmethason te geven. En na 2 weken 2 keer in de week enzovoort tot we een minimale dosis hebben bereikt waar die het goed op blijft doen. Hij vermoed een tumor in ze hoofd wel zei die dat hij geen pijn heeft en nog redelijk oud kan worden. Nu zijn we blij dat die in ieder geval geen pijn heeft maar ook teleurgesteld omdat we niet weten wat die heeft. Nu is de vraag herkent iemand dit ziektebeeld en zou een second opinion bij een andere vogelarts zin hebben?



    groetjes

  • #2
    dit middel is een symptoombestrijder en geneest niet helaas
    het geeft meer energie en eetlust,maar kan ook bijwerkingen geven en inderdaad bij tumoren
    mijn dwerg ara heeft hetzelfde als jullie aratinga,inderdaad met goede en slechte periodes,maar dit dan nu zonder medicatie
    vind het moeilijk
    ik geeft extra eivoer,calcium en vitamines
    denk ook dat het in het kopje zit
    heb eens een jonge gehad die dit in ernstige aanvallen kreeg en er meteen aan overleden is
    deze heeft het nu ruim een half jaar,maar zie hem nu wel steeds verder achteruit gaan,is nu ook vermagert en eet als een muisje
    heb het een beetje opgegeven nu
    hoor het graag als je eventueel nog wat meer te weten zou komen

    Comment


    • #3
      Heb een lange tijd terug aratinga's gehad die ook met deze symptomen begonnen.
      De eerste heb ik lang mee doorgemodderd, maar uiteindelijk laten inslapen, bij de
      tweede heb ik niet te lang gewacht, dezelfde symptomen en dus ook laten inslapen.
      Het waren broer en zus en dus mogelijk drager van iets.

      Later veel gelezen over de symptomen bij kds, deze leken hier wel erg sterk op...
      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

      Ken je papegaai

      sigpic

      Comment


      • #4
        ik heb daarop laten testen dus dat is het hier niet

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de reacties gisteren weer terug geweest naar Va aangezien het ineens heel slecht ging . Het ging iets beter door de dexmethason maar idd dat is alleen een symptoombestreiding. Va had maar 2 opties of in laten slapen of nog een antibiotica kuur met onstekkingsremmers proberen.We hebben voor het laatse gekozen om dat een week te proberen helaas zien we geen verbetering en heeft die vandaag 2 epileptische aanvallen gehad. We zullen hem dan ook na het weekend in moeten laten slapen want hij kan zo geen papegaai meer zijn. Een moeilijke keus want hij eet gewoon wilt ook van alles het lijkt alsof hij gevangen zit in een lichaam die aftakelt en hij zelf nog goed bij is. Gisteren avond was die wel even opgeklaard liep te scharelen over de grond en vliegt ook nog gewoon. Kortom er is ook geen pijl op te trekken.

          Comment


          • #6
            die van mij is onlangs in mijn handen overleden,hij viel ineens van zijn klim boom en kon niet meer,mis hen vreselijk,hij was pas 10 jaar
            nu heeft mijn popje ook geen maatje meer helaas,ze zit nu te broeden op onbevruchte eieren alleen
            ze komt een keer per dag bij me en zag haar zoeken,normaal zat hij er ook altijd bij

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tino85 Bekijk Berichten
              Bedankt voor de reacties gisteren weer terug geweest naar Va aangezien het ineens heel slecht ging . Het ging iets beter door de dexmethason maar idd dat is alleen een symptoombestreiding. Va had maar 2 opties of in laten slapen of nog een antibiotica kuur met onstekkingsremmers proberen.We hebben voor het laatse gekozen om dat een week te proberen helaas zien we geen verbetering en heeft die vandaag 2 epileptische aanvallen gehad. We zullen hem dan ook na het weekend in moeten laten slapen want hij kan zo geen papegaai meer zijn. Een moeilijke keus want hij eet gewoon wilt ook van alles het lijkt alsof hij gevangen zit in een lichaam die aftakelt en hij zelf nog goed bij is. Gisteren avond was die wel even opgeklaard liep te scharelen over de grond en vliegt ook nog gewoon. Kortom er is ook geen pijl op te trekken.
              Ik denk dat je de juiste keuze maakt, al is het heel moeilijk, je beslist toch over het leven van een beestje...
              Ik wens je heel veel sterkte.

              Toch zou ik je adviseren het alsnog te laten onderzoeken als ie is overleden.

              Mag ik vragen bij welke arts je gaat met je vogel(s) ?
              Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

              Ken je papegaai

              sigpic

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
                Ik denk dat je de juiste keuze maakt, al is het heel moeilijk, je beslist toch over het leven van een beestje...
                Ik wens je heel veel sterkte.

                Toch zou ik je adviseren het alsnog te laten onderzoeken als ie is overleden.

                Mag ik vragen bij welke arts je gaat met je vogel(s) ?
                Hoi ja dankjewel het is denk ik het verstandigst idd maar als je dan ziet dat me partner een koekje pakt en hij ineens aan komt vliegen voor een stuk ga je weer twijfelen. Af en toe heeft die een opleving. Ja onderzoeken had ik idd ook al in me hoofd wil toch weten wat het was. Ook vraag ik me af hoe de andere gaai gaat reageren als die alleen is en of die eenzaam word en eventueel een nieuw vriendje in de toekomst zal accepteren.

                Ik ben bij va het zicht in Den Haag geweest staat ook op de lijst hier.

                Comment


                • #9
                  Okee, jaa die oplevingen zijn herkenbaar en maken je in de war :-(
                  Dat komt bij veel dieren voor, ze willen wel maar eigenlijk kunnen ze het niet meer.

                  Ben ooit bij die kliniek geweest omdat mijn arts op vakantie was. Was er toen niet
                  tevreden over, maar heb begrepen dat de vogelarts die er toen zat (Palgi) er niet meer zit ?
                  Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                  Ken je papegaai

                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
                    Okee, jaa die oplevingen zijn herkenbaar en maken je in de war :-(
                    Dat komt bij veel dieren voor, ze willen wel maar eigenlijk kunnen ze het niet meer.

                    Ben ooit bij die kliniek geweest omdat mijn arts op vakantie was. Was er toen niet
                    tevreden over, maar heb begrepen dat de vogelarts die er toen zat (Palgi) er niet meer zit ?
                    ja erg verwarrend die oplevingen maakt je ook weer aan twijfelen. Ik moet eerlijk zeggen dat de arts die er zit waar we al meerdere keren zijn geweest erg goed is en vriendelijk en echt ze vak verstaat. We hebben hem zelfs een keer uit ze bed gebeld en een naar hem toe geweest midden in de nacht en was hij vriendelijk en behulpzaam. Denkt met je mee en doet ook alles voor hoe je het best de medicijnen kan geven en kan vangen in de handdoek. Ook omdat we al zovaak zijn geweest rekent hij ook af en toe zelfs het consult niet.

                    Dr Marvan heet hij geloof ik en doet het samen met ze vrouw

                    Comment


                    • #11
                      Altijd fijn als de arts met je meedenkt en behulpzaam is

                      Heel veel sterkte komende tijd..
                      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                      Ken je papegaai

                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
                        Altijd fijn als de arts met je meedenkt en behulpzaam is

                        Heel veel sterkte komende tijd..
                        Hoi bedankt sorry voor de late reactie hoor zoveel aan ons hoofd,
                        Maar even een update we hebben besloten rio toch nog niet in te slapen omdat hij af en toe zo opknapte en zijn voor een second opinion gegaan bij de vogelkelder niks ten nadele van de andere vogelarts maar 2 mensen zien meer dan 1. De vrouwelijk D.A had jarenlange ervaring met tropische vogels en had zich goed ingelezen in het dossier van rio. Toen we daar kwamen en de symptomen vertelde kwam ze eigenlijk vrij snel tot de conclusie dat die mogelijk Pdd heeft. Wat vaak niet gevonden word bij kleinere gaaien omdat die minder vaak bij de V.a komen. Vooral de babygeluiden en de filmpjes gaven haar gelijk een duidelijk beeld. Bloed is geprikt ook van de andere gaai en is nu opgestuurd. We horen volgende week de uitslag en bekijken dan hoe verder ook ivm besmettingen gevaar met de andere gaai. Ook wij zijn dus in de praktijken van dennis papegaai gelopen want beide vogels komen daar vandaan. Dit hadden we nooit verwacht aangezien ze al 2 jaar bij ons zijn en toch blijkbaar een drager zijn van de ziekte. Ik mag uiteraad nog niet speculeren omdat de bloeduitslagen niet binnen zijn maar de d.A wist het vrij zeker al. Echter al met al is dit ook wel een aanrader als Vogelarts je merkt dat ze veel ervaring heeft en kennis.

                        Even een rijtje met symptomen:
                        babygeluiden
                        sterk vermagerd
                        evenwicht stoornis
                        epeleptische aanvallen
                        veel slapen
                        veel eten
                        hele zaden in ontlasting( ze krijgt alleen trosgierst af en toe)
                        wiebelen moeilijk op stok soms blijven zitten



                        Word vervolgd..

                        Comment


                        • #13
                          Dat dacht ik dus ook, KDS/ PDD is hetzelfde. Beetje verwarrend

                          Ik ben erg benieuwd wat de uitslag is, laat het even weten...

                          Heel veel sterkte met het lange wachten.
                          Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

                          Ken je papegaai

                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            Ach wat verdrietig!

                            Heel veel sterkte de komende tijd

                            Groetjes, Ingrid

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Antonia 1968 Bekijk Berichten
                              Dat dacht ik dus ook, KDS/ PDD is hetzelfde. Beetje verwarrend

                              Ik ben erg benieuwd wat de uitslag is, laat het even weten...

                              Heel veel sterkte met het lange wachten.

                              Ja dankjewel zodra we meer weten meld ik het

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X