Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chippen en vleugels knippen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Chippen en vleugels knippen

Overal lees ik over ontsnapte en weggevlogen gaaien, zonder dat ik nu de mensen voor het hoofd wil stoten die voor vliegende gaaien zijn, denk ik toch dat als je je huisdier zo veilig mogelijk wil houden, chippen en vleugels (laten) knippen de kortste weg is.

Voor het vluchten en voedsel zoeken hoeven ze niet meer te vliegen als ze in huis wonen immers.

Ringen kunnen afgeknipt worden en zijn ook niet herleidbaar op de huidige eigenaar dacht ik, hooguit de kweker toch?

Coco is inmiddels gechipt, in de maand juni heeft Dierenziekenhuis Drachten een actie waarbij ook de Gaaien voor 15 euro gechipt kunnen worden. Voor 7,50 extra met een roesje.

Dus deze maand is Chica aan de beurt.

Wat me wel opvalt is dat mensen (inclusief ikzelf!!!) vaak denken dat ze met het chippen alleen al klaar zijn. Ik heb gisteren de chipnummers van de andere vijf dieren gecontroleerd en twee kan ik niets van terug vinden!!!
    Het is dus wel belangrijk om af en toe de chipnummers op internet op te zoeken en eventuele veranderingen bij te werken.

Ben benieuwd wat de mening van anderen is over chippen en vleugels knippen.

Groetjes, Ingrid

als je veel vogels hebt en ook nog die niet tam zijn wordt het chippen wel lastig
    ik vind geknipte vogels ook minder mooi en als ze moeten vluchten of ergens weg willen gaat dat ook niet
    een voorbeeld hier is als mijn bg ara wel eens van haar plek af gaat dan zijn de andere er bang voor en moeten dus weg kunnen,sommige springen dan ook wel op de grond
    kleinere vogels kunnen dan wel makkelijk weg,vind het toch veiliger dan
    heb je maar 1 of 2 vogels ofzo zou je het kunnen doen

Comment

Ik heb 2 vliegers van de 10, en je stoot mij niet voor het hoofd hoor

Ik heb er mijn rede voor.

Chippen is geen probleem, alleen net als hoe een ring geknipt kan worden,
      zal iemand die niet eerlijk is, de vogel houden en niet snel in het openbaar
      treden met de vogel.
      Het heeft dus alleen zin als je eerlijke mensen treft als de vogel ontsnapt.

Roesje is overigens niet nodig hoor ;-)
      Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Heb ooit een ongeknipte valkparkiet gehad, die zat altijd op mijn schouder in huis, ging mee naar buiten, etc. Totdat iemand haar wilde aaien buiten, vloog ze zo de boom in.
        Gelukkig kon mijn man haar er 's nachts uithalen met een visnet en zes meter stokken aan elkaar...

Bij Coco en Chica zie je trouwens niet dat ze geknipt zijn, totdat ze de vleugels spreiden, en ze kunnen nog best een stukje fladderen, vooral Chica!

Vind het vooral zelf gewoon een prettig idee dat ik zo met ze naar buiten kan lopen op ons erf of de tuin in, zonder dat ze gelijk weg kunnen vliegen.
        Chica zit ook wel eens op mijn schouder als er iemand bij de deur komt, dat zou allemaal niet kunnen als ze niet was geknipt en dan ben ik bang dat ik haar vergeet terug te zetten voordat ik de deur opendoe.

Verder gaan onze gaaien mee naar de camping, ongeknipt zouden ze dan of in een kooi of de hele dag in een tuigje moeten, nu kunnen ze heerlijk los. M
        oet ik wel zelf goed opletten op roofvogels natuurlijk.

Denk dat het per situatie en per gaai verschilt wat het handigste is?

Maar je hebt gelijk Antonia, ook als ze zijn gechipt ben je toch afhankelijk van eerlijke vinders, helaas

Kan het chippen zonder roesje? Wriemelen ze dan niet teveel?

Groetjes, Ingrid
        Last edited by Ingrid68; 02-06-16, 00:38.

Comment

Het chippen is zo gebeurd, ws voelen ze er ook weinig van.
          Heb het eens bij een kaketoe laten doen, hij gaf geen krimp haha
          Hij ging later wel een beetje aan het plekje wriemelen dat ik bang
          was dat ie de chip eruit kon krijgen.
          Volgende dag even bij een da in de buurt laten aflezen en het zat
          er nog in
          Ik vind een roesje voor behandeling waarbij de vogel echt pijn heeft,
          het is toch een aanval met een soort gas ;-)

Een amazone hier is 2 keer gewiekt geweest toen hij jonger was,
          maar dan floot ie niet meer niet spelen, alleen eten en zitten, hij
          moet zo af en toe even een rondje maken.

Mijn roodoor ara heeft een scheef voetje, ben bang dat als ie een
          keer valt hij op zijn goeie voetje verkeerd terecht komt.

Beide krijgen een tuigje om als we naar buiten gaan en dat gaat goed
          Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Kan het chippen zonder roesje? Wriemelen ze dan niet teveel?
            Hedwig van der Horst heeft toen op de forum dag onze ara gechipt alleen en voor dat men in de zaal wist hoe of wat en gold ook voor de ara toen was het al gepiept.

https://www.papegaaienforum.nl/attach...3&d=1322384386

het grootste nadeel van wieken vind ik het moment dat de veren verder aangegroeid zijn als eigenaar vermoed/denkt en beestje als dan nog weg vliegt.
            ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

In het begin hadden wij Mus en Gizmo laten knippen. Geloof me, zelfs een goedgeknipte vogel die de wind onder zijn vleugels krijgt, kan nog weg komen.
              Hebben ze allebei gedaan. Mus kwam niet zo ver, maar Gizmo kwam in een boom terecht, klom hoger en kreeg toen nog meer wind onder die stukjes vleugel. Over de huizen heen vloog ze weg, om dan gelukkig in de problemen te komen omdat de kerk in de weg stond.

Echt, nooit meer betrouw ik op het knippen van vogels om er mee naar buiten te gaan. In de huiskamer geeft dit natuurlijk een ander effect.

Daarbij kom ik ook eigenlijk nooit buiten met mijn vogels. Ik ben als de dood voor ziektes die ze overal kunnen oprapen. Naast onze tuin staat de duiventil van een zielige duivenmelker die te gierig is om iets te doen om zijn vogels gezond te houden. Ik wil daar niet te kortbij komen met nmijn vogels.
              Tweede probleem is dat hier heel veel klampers zitten die op een keer zelfs richting Koko (groenvleugel) doken. Nee, dat risico is me allemaal te veel.

Ik laat mijn vogels dus zoals ze zijn.

Comment

Hoi Mus,

dat ze dan nog zo ver weg komen lijkt me heel erg schrikken!
                Wat zijn klampers???

Dijkkamp: ik controleer de vleugels dagelijks, Chica kan ik zelf knippen, Coco heeft nog geen nieuwe veren, maar als ons dat niet zelf lukt, gaan we er mee naar de VA

Heb afgelopen weekend toch weer ontzettend genoten van en met mijn gaaien op de camping, veel, heeeeeel veel aanloop gehad natuurlijk, gelukkig alleen maar positieve reacties (tot nu toe)

Heerlijk om ze daar los te kunnen laten op de stander. Wij hebben ivm de honden wel een laag hekje om ons plekje, daardoor kan niet jan en alleman aan de vogels zitten. Kinderen vragen netjes en dan mogen ze over het hekje stappen. Ik laat ze echter nooit zonder toezicht buiten zitten, met het oog op ongelukken of diefstal. Thuis ook niet trouwens!

Heb 1 x geprobeerd met ze te wandelen, elk op een arm/schouder, dat was geen succes, ze gingen achter mijn hoofd ruzie maken, met mijn oren als inzet LOL

Nu rondkijken naar een wandelwagen, kan dan tevens als extra speelplek.

Comment

Een klamper wordt ook wel eens een kiekendief genoemd. Het zijn roofvogels die dus ook in onze tuin de mussen uit de coniferen komt halen.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                  X