Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welke papegaai?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• welke papegaai?

Hallo iedereen,

mijn man en ik willen een papegaai in huis halen.
    We willen dit echter niet rap-rap doen, maar een wel degelijk doordachte keuze maken zodat zowel de gaai als wij gelukkig zijn.
    Na reeds veel opzoekwerk te hebben verricht op internet, geraken we er niet zo goed uit. De ene site spreekt de andere al eens tegen waardoor het wel heel verwarrend wordt.
    We zouden graag een papegaai hebben die kan spreken, leergierig en speels is, liefst niet té éénkennig zodat we er allebei plezier aan beleven en liefst niet té veel krijst aangezien we in een appartement wonen.
    'k Weet dat het zeer veel gevraagd is, maar 'k heb ook al gelezen dat veel aan de opvoeding gelegen is.
    'k Heb nog enorm veel vragen maar die stel ik later wel.
    We hebben een voorkeur voor Grijze Roodstaart, Amazone of Jardine. Over deze laatste vinden we nogal weinig info op internet.
    We hebben nog nooit een papegaai gehad.
    Kan iemand ons een beetje op weg helpen om een keuze te maken aub?

Welke papegaai??

Hi,

Mijn vriend en ik hebben sinds 5 maanden een witkuifkaketoe..
    In het kort zal ik even uitleggen waarom wij juist voor een kaketoe hebben gekozen...

Mijn vriend zegt al jaren dat hij graag een papegaai wilde, ikzelf dacht niet veel met vogels te hebben dus heb het een hele tijd kunnen afhouden.
    Toen hij er wederom over begon, ben ik toch om gegaan.

We waren er vrij snel overuit dat we gaan roodstaart wilde. Ondanks dat dat eigenlijk alles was wat we in een papegaai zochten, goed praten, lieve vogel enz enz. Als ik aan een papegaai denk denk ik aan kleuren en iets aparts en niet aan een " duif" , ik vind een roodstaart daar een beetje wat van hebben en daarom wilde we verder kijken. We kwamen uiteindelijk uit bij een edel, ondanks dat mijn vriend een voorkeur had voor een kaketoe.
    Op het internet waren mensen (en de beschrijvingen) niet echt positief over een kaketoe. Veel schreeuwen enz enz.
    Nadat we een edelpapegaai hadden gereserveerd was het afwachten. Nadat we onenigheid hebben gekregen met de kweker hebben we besloten daar geen vogel meer te nemen i.v.m de " deuk" die we hadden tussen elkaar.
    Na 4 maanden dus te hebben gewacht nog steeds geen vogel. Daarna wilde mijn vriend ervan af zien, maar juist ik wilde er perse 1. Had er echt naar uitgekekeken. Daarna een andere kweker gevonden en die had een baby edelpapegaai. Ik wilde hem niet eerder dan dat hij zelfstandig was dus we moesten nog even wachten. Om toch maar eens kennis met elkaar te maken zijn we naar de andere kant van het land gereden om te gaan kijken. Daar maakte we kennis met de kweker en hadden we een gesprek. Hij vroeg ons waarom juist een edel en wat we zochten in een papegaai. Bleek dus dat hij met zijn tig jaren ervaring een edel absoluut niet bij ons vond passen. Maar wel een witkuifkakektoe (waar mensen niet echt warm van werden). Mijn vriend dus helemaal blij want die wilde eigenlijk graag vanaf het begin een kaketoe maar omdat de berichten niet positief waren, kozen we voor een ander. We hadden geluk want er zatten 2 hele lieve witkuifjes die net zelfstandig waren. We waren direct verliefd en hebben meteen een kooi en de vogel gekocht. We wilden alleen even kijken... en kwam terug met een kaketoe.
    We hebben haar nu inmiddel 6 maanden en ze is echt mijn kindje. Je bent er ontzettend druk mee, veel aandacht geven en consequent zijn. Ze is eigenwijs maar luisterd prima. De kweker zei ons dat we echt heel erg veel plezier van haar konden hebben mist we haar goed zouden opvoeden. Het is niet de makkelijkste. We hebben beide geen ervaring met papegaaien dus dat was wel een uitdaging. Ik kan echt iedereen een witkuif aanraden als je een eigenwijsje wilt, maar ook een knuffelaar. Ze houd van ons allebei en kan inmiddels al wat zeggen. Als we binnenkomen zegt ze altijd Hi, of hallo en haar naam kan ze ook zeggen. Ze is nu inmiddels 8 maanden. Ze heeft ons nooit gebeten en ik steek mijn handen in het vuur dat ze een vreemde ook nooit zou bijten. Iedereen mag haar aaien en oppakken. Dus zoek je een vriendje die je mist als je er niet bent en altijd lekker bij je komt zitten mar wel een uitdaging wilt in het opvoeden dan raad ik je een witje aan. Het is een beauty om te zien!!!

Hoop dat je er wat aan hebt..

Liefs Nance

Comment

Tja iedereen heeft het mis en die ene kweker die er toevallig 2 heeft zitten niet?
      Je witkuif is nu 8 maanden oftewel nog een peuter, we spreken verder als hij een jaar of 4 is.
      Dan wordt hij geslachtsrijp en beginnen vaak de echte problemen.

@topicstarter

Je vraagt eigenlijk een onmogelijk iets:
      Wel praten maar niet eenkennig? En het moet of een grijze of een amazone of een Jardine zijn.
      De 1ste 2 worden in de regel behoorlijk eenkennig waarbij amazones zelfs ronduit lelijk kunnen worden en de Jardine is geen getalenteerde prater.
      Ik zeg een prater en allemansvriend is er maar 1 kandidaat en dat is de edelman.
      Bij het weggetje zelfs onder de getalenteerdere soorten zitten ook exemplaren die weinig of niet zullen praten , spreekgarantie bestaat niet.

Mvg Frank

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
      X