Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Houtpellets als bodembedekking.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Houtpellets als bodembedekking.

[Aan de moderators]
    Het gaat over de bodembedekking en aangezien dit niet specifiek is aan één soort heb ik het maar hier geplaatst.
    [/Aan de moderators]

Ik heb de rooster onderaan de kooi weggenomen omdat mijn 16 weken oude witkuif af en toe bij het spelen naar beneden dondert. Ze vliegt ook van één van haar stokken naar beneden om daar verder te flapperen.
    Ik heb nu krantenpapier op de bodem liggen, maar die waaien natuurlijk alle kanten uit.
    Met haar grote speelboom had ik hetzelfde probleem.
    Maar ik heb dit weekend een kattenbakvulling gehaald uit geperste houtpellets die ook voor konijnen en vogels is geschikt (althans volgens de verpakking). Die heb ik over de kranten gestrooid onder de speelboom en nu blijft de hele inhoud netjes op haar plaats wanneer ze wind creëert.
    En het ziet er nog heel netjes uit ook.

Nu voor de kooi zou dit ook een oplossing kunnen zijn maar ik ben bang dat ze er gaat aanzitten. Ze zijn te groot om in één keer binnen te spelen (5mm doormeter met een lengte van 5mm-12mm) maar als ze er aan zou gaan knabbelen dan kan ze toch altijd wat binnenkrijgen.
    Bovendien lijken ze heel fel op de houtpellets die ze nu als brandstof verkopen.
    Er zijn brandstofpellets te koop die gecertificeerd zijn in Duitsland en Oostenrijk en die gegarandeerd uitsluitend van zuiver beuk zijn zonder toevoegingen.
    Zou dat een goede en ongevaarlijke bodembedekking kunnen zijn?
    Het is goedkoper (4,5€/zak versus ca 7€/zak die ik heb gehaald uit de dierenwinkel) en ik heb daarmee een kwaliteitszekerheid die ik bij die pellets uit de dierenwinkel eigenlijk niet heb.

Wat denken jullie?
    Disclaimer: Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en hoeft niet te stroken met andermans mening.

Hallo Gunter,

Bodembedekking is inderdaad een thema waar iedere papegaaienhouder mee geconfronteerd wordt.
    Door de uitgebreide keuzemogelijkheden zijn de meningen over welke bodembedekking nu het meest ideale is uitermate verdeeld.

Binnen de gekoppelde fora bij huisvesting wordt het thema bodembedekking regelmatig besproken.
    Jouw specifieke vraag ben ik daar nog niet tegengekomen.

Bij de keuze van bodembedekking spelen een aantal factoren een belangrijke rol,
    onder andere:
    - hygiëne;
    - veiligheid;
    - duurzaamheid;
    - prijs;
    - het visuele aspect;
    - hanteerbaarheid;
    - verkrijgbaarheid.

En zo kan ik nog wel meer factoren opnoemen die van invloed zijn op de uiteindelijke keuze.

Wanneer je voorkeur naar houtsnippers gaat kan ik me voorstellen dat je naar een goedkoop alternatief zoekt.
    Houtpellets… zoals jij die omschrijft zou zeker een interessant alternatief kunnen zijn.
    Ik vraag me wel af wat je met houtpellets bedoelt.... misschien samengeperst zaagsel, of gewoon houtsnippers?

Je schrijft dat het puur beukenhout betreft dat gegarandeerd géén toevoegingen bevat.
    Mijn vraag daarbij is natuurlijk dan gelijk: wat verstaat men onder toevoegingen?
    Ik ben bang dat men in dit geval onder toevoegingen uitsluitend andere brandbare materialen bedoelt en dat de certificering totaal niets zegt of het hout op één of andere wijze behandeld is geweest met een min of meer, voor mens of dier, giftige stof.

Kortom…. het lijk mij best een flink risico om deze brandstofpellets als bodembedekking te gebruiken!

Op onderstaande site wordt overigens ook best uitgebreid ingegaan op de diverse soorten bodembedekking. Klik daar eens in het trefwoordenregister “bodembedekking” aan.

Groet en veel succes,
    Last edited by fkbmac; 07-09-09, 12:05.
    fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fkbmac Bekijk Berichten
      8<

Wanneer je voorkeur naar houtsnippers gaat kan ik me voorstellen dat je naar een goedkoop alternatief zoekt.
      Houtpellets… zoals jij die omschrijft zou zeker een interessant alternatief kunnen zijn.
      Ik vraag me wel af wat je met houtpellets bedoelt.... misschien samengeperst zaagsel, of gewoon houtsnippers?
      Ik heb ook eens zeoliet bekeken, wat ook goede eigenschappen lijkt te hebben maar hier en daar lees ik toch over stofvorming.
      Bovendien moet het geloof ik via de vuilophaaldiensten opgehaald worden terwijl houtsnippers of pellets gecomposteerd kunnen worden.
      Die pellets zijn staafjes van ca 5mm doormeter en een lengte van 5mm-15mm ongeveer.
      Ze zijn kurkdroog en verkruimelen tot zaagsel als je ze breekt en verder openwrijft. Ik heb er een aantal geprobeerd en geen enkel scherp iets gevonden.

Je schrijft dat het puur beukenhout betreft dat gegarandeerd géén toevoegingen bevat.
      Mijn vraag daarbij is natuurlijk dan gelijk: wat verstaat men onder toevoegingen?
      Ik ben bang dat men in dit geval onder toevoegingen uitsluitend andere brandbare materialen bedoelt en dat de certificering totaal niets zegt of het hout op één of andere wijze behandeld is geweest met een min of meer, voor mens of dier, giftige stof.
      Ik vermoed dat men wel degelijk lijm en andere stoffen bedoeld zoals bij de fabricatie van spaanplaten aangezien ze vermelden dat ze net omwille van de persing geen additieven dienen te gebruiken.
      En aangezien in Duitsland en Oostenrijk strenge milieunormen gelden ivm uitstoot, denk ik dat de pellets vrij zuiver zijn.

Kortom…. het lijk mij best een flink risico om deze brandstofpellets als bodembedekking te gebruiken!
      Misschien wel.
      Disclaimer: Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en hoeft niet te stroken met andermans mening.

Comment

Ik gebruikte voor Enzo, toen die nog in de curvebak zat, van die mais korrels.
        Die koop je in een redelijk grote zak, voor nog geen 15 euro.

Als die ze op eet, is het geen probleem.
        En het is makkelijk schoon te houden en maken.

Te koop bij elke goede vogel/dierenzaak.

Comment

Wat wordt op de verpakking vermeld Gunther?
          Waar is het van geperst nee aan niet van de natuurlijke beukenboom maar van afval? Als het goed is moeten ze evt chemische verbindingen vermelden

Henk

Comment

Henk,

Op de zak van de dierenhandel staat gewoon op dat het een bodembedekking is gemaakt uit uitsluitend natuurlijke materiaal en dat het geschikt is voor katten, cavia's/ratten en voor vogels.

Ik ben gisteren langs de zaak geweest hier in het dorp die pelletkachels en pellets (voor verwarming) verkopen.
            De verkoper wist me te vertellen dat de pellets moeten voldoen aan bepaalde DIN-normen. Dwz, bepaalde afmetingen van de geperste pellet, de samengeperste deeltjes mogen max 3mm groot zijn en er mogen geen toevoegingen gebruikt worden.
            Verder zijn er normen omtrent de vochtigheidsgraad (zeer laag), de energiewaarde en de asvorming.
            Het betreft afval van boomzagerijen en dus niet het afval uit de reguliere houthandel waar panelen en dergelijke worden gezaagd.
            Zijn pellets waren een mix van beuk en eik en door het samenpersen worden de harsen zo goed als compleet verdampt.
            Hij gebruikt ze zelf ook als bodembedekking voor de cavia's van zijn kinderen maar had geen weet dat iemand dat ook voor vogels gebruikte.

Ik heb uiteindelijk een zak meegenomen en heb het op de bodem van de kooi aangebracht bovenop een laagje krantepapier.
            Ze is al een paar keer op de bodem geweest en heeft absoluut geen oog voor de pellets.
            Ze heeft tenslotte genoeg speelgoed en hout in haar kooi om aan te knagen.
            Ik heb er een paar in een glas water gelegd en na een minuut lossen ze gewoon op.

Ik hou haar ondertussen wel in de gaten.

Comment

Oke nou ben benieuwd wat je er op den duur van vindt, succes.

Henk

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
              X