Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TV/computer voor de papegaai

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• TV/computer voor de papegaai

Hey,

Ik vraag mij vaak af of mijn vogels de tv of de computer kunnen zien, zoals wij dat kunnen zien. In principe zijn de beelden die je ziet allemaal losse plaatjes die een hoge frequentie hebben waardoor wij niet zien dat er gaatjes zijn tussen de losse beelden. Maar vogels hebben veel beter zicht, ze zien een breder spectrum zouden ze dan ook de gaten tussen de beelden zien??
    Naar de computer kijken ze bij mij nooit, wel naar mijn boxjes als daar het geluid van een papegaai uit komt. De tv twijfel ik nog, Phoenix zit vaak mij mijn man als hij wielrennen en schaatsen kijkt, maar dat is volgens mij puur en alleen omdat dat erg lang duurt en hij dus ook erg lang lekker op de broek of sokken van mijn man kan zitten. Karel zit daarentegen lekker op mij bij Boer zoekt vrouw, maar dat is volgens mij dezelfde rede, gewoon lekker een tijdje rustig zitten en wat knuffels krijgen.

Is er iemand die hier meer over weet of die zelf een gaai heeft waarvan "zeker" is dat hij tv kijkt?

gr,
    Emily
    PHOENIX KAREL

Hi Emily,

Ik heb onderzoek gelezen waaruit is gebleken dat papegaaien inderdaad de bewegende beelden op tv anders zien dan wij. Ze hebben inderdaad veel beter zicht - wat wij op tv als één bewegend beeld zien, zien gaaien als een aaneenschakeling van stilstaande beelden, een reeks foto's zeg maar. Hierdoor is wat ze op tv zien al gauw saai voor hen. Of dit ook het geval is op een pc weet ik niet, wellicht wisselen de aaneenschakeling van beelden die voor ons oog een bewegend beeld vormen, elkaar daar sneller af.
    Ook mijn gaai heeft wel eens voor de tv gestaan, intens kijkend naar de beelden, maar ik merkte dat zijn aandacht ervoor niet lang duurde.
    Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

Miriam & Nico sigpic

Comment

Hier een artikel die hierover gaat
      http://www.francapapegaaien.nl/index...d=31&Itemid=37
      Chester en Samba
      Yoda en Navy

Comment

Ons Leki zit soms heel aandachtig en voor een langere tijd naar TV te staren. (animal-planet kan haar aandacht vaak vasthouden)
        Ik heb inderdaad ook al gelezen dat TV-beelden voor hen een aaneenschakeling zijn van foto's ipv vloeiende bewegingen.
        Maar geldt dat eveneens voor moderne tv's?
        Vroeger was het 50hz, dan 100hz en nu zijn er tv's met 200hz. Dwz, 200 beeldverversingen per seconde. Dat is wel erg snel.
        Disclaimer: Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en hoeft niet te stroken met andermans mening.

Comment

Dit klopt voor conventionele televisies of schermen (die klassieke dikke schermen.
          Plasma's en lcd schermen flikkeren niet.
          de papegaai zal nog steeds het beeld zien als een stop-motion voorstelling, maar in tegenstelling tot klassieke tv's straalt een lcd of plasma permanent.
          http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
          Papegaaienpsychologie:
          Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
          http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
          X