Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plukken/ kortwieken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Plukken/ kortwieken

Ik zat eens te denken, ja heel soms doe ik dat

Sundae is één keer gewiekt en dat was niet goed voor hem.
    Hij speelde en brabbelde niet meer, at slecht en zat maar te
    zitten. Hij MOET elke dag enkele keren rondjes vliegen, dan
    voelt hij zich prettig.
    Nu lees je ook veel over kortwieken of dat goed of slecht
    zou kunnen zijn voor de gaai, en we lezen ook veel over de
    gaaien die plukken zonder duidelijke rede.
    Dus ik dacht, als we die twee dingen nu eens samen nemen
    en ik kijk dan naar Sundae, zou er een verband KUNNEN zijn
    voor sommige gaaien ???

Hoe denken jullie hierover ?

Ja ik denk wel dat het met elkaar te maken kan hebben. Vliegen is natuurlijk voor een papegaai een enorme uitlaatklep. Het is toch wel wat een vogel een vogel maakt. Door dit weg te nemen neem je ook een stukje "vrijheid" maar ook tijdsverdrijf weg. En ook kost vliegen natuurlijk veel energie, wat de vogel als hij gewiekt is op een andere manier kwijt moet.
    Als hij niet de mogelijkheid heeft om zelf zijn energie op een andere manier kwijt te kunnen of dat hij zich niet bezig kan houden of wat ook
    dan zou dit kunnen leiden tot een gedragsprobleem
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

Comment

Dat is een interessante vraag.
      Ik heb zelf geen ervaring met gewiekte gaaien, dus kan niet vanuit die ervaring praten.
      Wat ik echter wel lees op forums, is dat sommige eigenaren vertellen dat hun gaai soms dagen van slag waren na het wieken, sommige vogels nemen het de eigenaar enkele dagen kwalijk, of soms overgingen tot plukken. Bij anderen is dit niet het geval. Dit kan denk ik per soort papegaai ook verschillend zijn, maar ook per individuele papegaai.
      Feit is dat het gebeurt, dus als je je vogel wiekt(en je daarmee ook een 'instinctieve onbalans' creert) neem je dus bewust een risico dat de vogel kan gaan plukken. Voor een persoon die al veel ervaring heeft met papegaaien, de taal van de vogel spreekt en deze alle aandacht kan geven die hij nodig heeft lijkt mij de kans kleiner dat de gaai overgaat tot plukken. Dit is helaas vaak niet het geval.
      Een interessantere vraag lijkt mij:
      Zijn er papegaaieneigenaren met goed vliegende vogels, dus die vanaf het begin konden vliegen hebben gevlogen en niet gewiekt zijn in hun leven, die zich gaan plukken?

Comment

Wieken kan 2 redenen van plukken geven:

1. slecht gewiekte vleugels kunnen irritatie geven waardoor de vogel begint te plukken, vandaar dat het zo belangrijk is dat niet boer Charel met de snoeischaar het doet, maar iemand die ervaring heeft en precies weet welke pennen en op welke manier.

2. Stress, of het onvermogen om alle energie die ze hebben kwijt te spelen.
        vliegen is mentaal en fysisch zeer vermoeiend, alle energie die ze kwijtspelen door van A naar B te vliegen zullen ze niet gebruiken om te plukken/schreeuwen.

Ik ken gevallen waarbij niet geknipte vogels plukten, maar dat waren allemaal kweekvogels, die meer stress hadden van het broeden. Maar vogels die dagelijks even hun vleugels konden strekken heb ik nog geen geplukte gezien.
        http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
        Papegaaienpsychologie:
        Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
        http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Antonia68 Bekijk Berichten
          Ik zat eens te denken, ja heel soms doe ik dat

Sundae is één keer gewiekt en dat was niet goed voor hem.
          Hij speelde en brabbelde niet meer, at slecht en zat maar te
          zitten. Hij MOET elke dag enkele keren rondjes vliegen, dan
          voelt hij zich prettig.
          Nu lees je ook veel over kortwieken of dat goed of slecht
          zou kunnen zijn voor de gaai, en we lezen ook veel over de
          gaaien die plukken zonder duidelijke rede.
          Dus ik dacht, als we die twee dingen nu eens samen nemen
          en ik kijk dan naar Sundae, zou er een verband KUNNEN zijn
          voor sommige gaaien ???

Hoe denken jullie hierover ?
          Ja, dat denk ik zeker!
          Al kan dat natuurlijk veel factoren hebben, er is verkeerd geknipt, er is onder slechte omstandigheden geknipt, de vogel was gestrest tijdens het knippen, er is te kort geknipt, er is tijdens een verkeerde levensfase geknipt, enz.
          Daarnaast zijn er nog heel veel andere factoren die plukken kunnen veroorzaken: medische problemen (denk bijvoorbeeld aan huidafwijkingen, eczeem, overproductie van schilfers, dubbele veerfollikel, mijt, nutrienten tekort). Maar ook andere psychische problemen zonder dat het betrekking heeft op kortwieken (Bijvoorbeeld: verstoten door de groep, geen partner kunnen vinden, verveling wordt ook wel eens genoemd, dominantie problemen)
          Vooral de laatste factor is heel moeilijk te onderzoeken, omdat er nog niet geweldig veel over bekend is.

ps. Het ergste geval dat ik gezien heb was een kaketoe met een huidafwijking (ik weet niet meer precies wat hij had) en hij was helemaal kaal, overal waar hij zelf bij kon komen haalde hij er zelf uit, de rest deden zijn verzorgers. Hij zag er dus echt uit als een kip uit het vriesvak, hij had geen enkele veer! Maar ondanks zijn enorme handicap had hij wel veel plezier in het leven, het was een bezig bijtje die vrijwel alles kon doen.

(alleen moest de verwarming altijd aan staan)
          PHOENIX KAREL

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
          X