Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boze buren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Boze buren

Beste allemaal,
    Gisteravond kregen wij een epistel van onze achterburen waarin ze uitgebreid hun beklag deden over het "continu, oorverdovend lawaai" dat onze gaaien produceren. Ik zal jullie de details besparen, maar het komt erop neer dat ze door onze schuld "geen bezoek meer krijgen", "niet kunnen uitslapen" en "geen gebruik meer kunnen maken van hun tuin". Ze verwachten een oplossing om de komende vakantieweken "veel stiller en aangenamer te laten verlopen".
    Het hoeft geen betoog dat 10 ara's in de tuin zich laten horen... 's Morgens valt dat nog mee, maar met dit mooie weer maken ze in de vooravond, zo tussen 18u en 20u, inderdaad veel kabaal.
    Paniek dus, want toevallig hoorde ik eergisteren dat een rechter in Oost-Vlaanderen een kinderdagverblijf heeft laten sluiten omdat de buren geprotesteerd hadden tegen het lawaai van joelende kinderen. En dan is er ook nog het verhaal van Kamiel de ezel die weg moest omdat hij een buur hinderde die 's nachts werkte en overdag niet kon slapen door het gebalk...
    Ik heb in een beleefde brief onze buren uitgenodigd voor een gesprek om na te gaan op welke wijze we hun ergernissen kunnen beperken. We dachten aan schermen aan hun kant van de tuin, en eventueel de gaaien 's avonds in het binnenhok houden tijdens de paar uur dat ze op hun luidst zijn. Maar of ze daar genoegen mee zullen nemen?
    Heeft iemand ervaring met dit soort toestanden of kennis van rechtspraak hierover? Ik weet niet of er onderscheid moet gemaakt worden tussen Nederland en België (wij Belgen staan niet bepaald bekend als tolerant, vrees ik), maar alle info is welkom.
    Els

jeetje wat vervelend! ik weet natuurlijk niet hoe je woont maar klinkt wel dat ze het snel sluiten bv kinderdagverblijf?? dat zou je hier (NL) niet zo snel meemaken. Het is erg goed dat je de buren hebt uitgenodigd zodat je afspraken kunt maken zodat je laat zien er bereid bent wat aan te doen, maar 10 gaaien is erg veel hihi maar ik hoop dat jullie eruit komen indd in binnenhok evt beter isoleren. heel veel sucses!
    Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
    sigpic

http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

Comment

tsja wat noem je lawaai. zo te lezen hebben spommige vlaamingen een kort lontje een kinderdagverblijf sluiten???? hier zit ik om ringt door scholen??? moeten die ook maar sluiten??? ga dan verhuizen?? of als je weet dat je in een kinderrijke buurt ga wonen, ga je toch ergens anders heen??
      ik heb me eigen buurt verkent hoor voor ik er kwam wonen en sommige mensen ergen zich overal aan, bij wijze van spreken als je zelfs een scheet zou laten. ik vind het een mooie oplossing om eens te gaan praten met de buren als het te ver ga schakel je natasja en john willems in??? hihihi.
      ik ben wel benieuwd of dit je lukt??? heel veel sterkte.

ow ja... die mensen uit friesland hebben ook bonje gehad met die vogels ben ff hun naam kwijt, zijn hier ook lid dacht ik.
      Diana DJ sigpic

Comment

We hebben de gaaien vandaag in de late namiddag dan maar in hun binnenhok gezet,maar of onze buren daar genoegen zullen mee nemen? Want als ze schreeuwen, blijf je dat natuurlijk ook horen, zo'n schuifraam in plexi houdt niet alles tegen... Het blijft dus afwachten wat het overleg met hen zal opleveren, maar ik vrees dat het allemaal heel moeilijk wordt. Diana, wie zijn Natasja en John Willems? Huurmoordenaars, haha?
        Ik loop al de hele dag met mijn maag in een knoop. Als het echt tot een juridische krachtmeting moet komen, is er immers geen enkele afloop die deugt: ofwel moet je je gaaien deels of volledig opgeven, ofwel moet je naast mensen wonen die je rauw lusten...
        Wordt vervolgd.

Comment

Dat meen je niet hé, Els. Is 't van da? Goh, wij hebben daar ook heel veel schrik voor. Tot nu toe zeggen de buren dat ze er geen last van hebben... 't Zijn gelukkig late slapers en goeie slapers blijkbaar ...

Het weer heeft er ook mee te maken, tuurlijk, bij mij beginnen ze al om 7h lawaai te maken, de grijsjes, de amazones (de luidste) en de kleintjes poicephalussen. Gelukkig de soldaatjes niet, die wachten tot 8h ongeveer (of zelfs langer, als ze mij maar niet horen buiten komen) en dan 's avonds ja, dan hebben ze hier ook hun uurtje hoor tussen 20h en 21h ...

De meeste lawaaimakers zitten natuurlijk binnen, dat duurt ook tot 22h hoor vooraleer ze stil zijn ... Ramen staan nu namelijk open, is nodig voor verluchting en ja de buren horen ze dan ook.

Hoop dat je tot een overeenkomst of oplossing komt ... het zou zonde zijn als die stomme buren het leven van jouw gaaitjes verpesten, ze zijn zo gelukkig bij je en zitten met hun gat in de boter !!!!!

Ik duim voor je dat het gesprek goed verloopt!

groetjes,
          Charlot

Comment

Ik ben met de buren gaan praten (met heel veel lood in mijn schoenen...) maar eigenlijk is het niet al te slecht verlopen, er zijn geen stemverheffingen geweest of zo. Ik moet bekennen dat ik zelf ook schrok hoe hard het galmde toen ik aan hun tuintafel zat, dus ze hebben wel degelijk een punt. Maar al bij al viel hun houding beter mee dan ik vreesde, ze eisen niet dat het muisstil wordt en staan open voor iedere maatregel die het aantal decibels tot een aanvaardbaar niveau herleidt. Dus hebben we in allerijl Lieven van MVW volières opgetrommeld om schermen te komen plaatsen op het dak aan die zijde, dat komt hij volgende week al doen. En we gaan naast de volière geluidwerende schermen aanbrengen van 4m hoog. Daar hadden de buren gelukkig geen bezwaar tegen, want da's een stuk hoger dan wettelijk toegelaten. Als die schermen doen wat de technische studies beweren, zou het lawaai tot minstens 50% moeten gereduceerd worden, ik hoop maar dat dat klopt want het is niet goedkoop. En dan maar hopen dat we weer wat vrijer kunnen ademen, want nu krimp ik steeds ineen van zodra ze hun keel openzetten. En inderdaad, Charlotje, het weer heeft er veel mee te maken. Maar dat is het 'm nu juist, precies op deze zonnige avonden wil iedereen in zijn tuin kunnen zitten ... Ik heb ze nu in afwachting 's avonds in het binnenhok gevoerd en tijdens de problematische uren binnen gehouden, maar gisteren waren ze al niet meer zo haastig om naar binnen te komen, en na 10 minuten hadden ze het schuifraam al opengepeuterd...
            Ik laat jullie zeker weten hoe het verder loopt.
            Els

Comment

Jeej els wat zal dat schrikken zijn geweest !!!
              Top dat je er gelijk naar toe bent gegaan en de buren zeker tot overleggen en compromie in staat zijn !!!
              Ik hoop echt voor je dat je met de aanpassingen het geluid kan verminderen, zodat de buren ook tevreden zijn !!!

GOOD LUCK
              Chester en Samba
              Yoda en Navy

Comment

Oei Els, ...

Ik hoop dat je er een oplossing voor kan vinden.
                Wat ook kan helpen is ze een slaapkamer binnen aanbieden: 12h slaap aanbieden en dan ben je ook zeker dat ze ook nu tijdens de zomer hun rust hebben.
                In de zomer is het maar 6h donker, dus hun nachtrust is erg kort: meer geschreeuw tot gevolg omdat ze dan ambetant zijn. Alhoewel dat met 10 ara's niet eenvoudig lijkt om die elke keer te verplaatsen...

Praten is wel een betere oplossing. Daar bereik je meer mee dan al die "officiele brieven".

Wij hebben zoals je weet ook problemen met 1 buur. En hebben er ook al tirades mee gehouden. De oplossing die we gevonden hebben is dat ze enkel buiten mogen als wij in de buurt zijn. Dan schreeuwen ze niet (zo veel)
                Maar voor jou gaat dat moeilijk gaan als oplossing vrees ik.... :-(
                De andere buren horen ze wel, maar nemen er absoluut geen aanstoot aan, en vinden het zelfs erg leuk entertainment. Op die ene dus na, die absolute stilte wil... Alleen vervelend als die man op zijn terras zit, want dan voelen we ons altijd erg bekeken. :-/
                http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                Papegaaienpsychologie:
                Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Hoi Els, ik was al een tijdje benieuwd hoe het nu gaat? Of je alle gaaien heb kunnen houden en of het gelukt is het geluid isoleren en natuurlijk zoja hoe. Ik hoop dat alles nog steeds goed is!
                  sigpic

Comment

Fijn te merken dat er aandacht aan ons probleem besteed wordt!
                    Dus toch al even een kleine update, hoewel alles veel trager loopt dan voorzien.
                    De schermen op de bestaande volières waren ons beloofd voor eind augustus, maar zijn er nog niet. Ik hoop elke dag op een telefoontje...
                    Wel hebben we er intussen een extra volière bij die volledig afgesloten is aan de kant van de buren. Momenteel spelen daar overdag onze 4 jongste ara's (<1jaar) die totnogtoe permanent binnen zaten, maar het is de bedoeling heel binnenkort aan relatiebemiddeling te gaan doen en ze dan per koppel of met maximum 2 koppels samen te zetten. We hopen dat ze, als ze een beetje meer verspreid zitten, minder ruzie zullen maken.
                    Het valt wel op dat, nu het minder warm wordt, het geschreeuw ook veel verminderd is. Dus de buren zullen aan de vertraging niet al te veel aanstoot nemen, denk ik. Ze blijven wel op de hoogte van de evolutie hier, en eigenlijk stellen ze zich veel minder radicaal op dan aanvankelijk gevreesd. Met dialoog bereik je altijd meer dan met fanatieke standpunten he! Die onnozelaars die onze regering moeten vormen, zouden dat beter ook eens proberen!
                    Eigenlijk maak ik me de laatste tijd meer zorgen over dat koppelen... Ik heb onze Rico (de hyacinth) al enkele keren bij Katoo gezet, maar echte vreugdekreten heb ik niet gehoord. En wat me al helemaal verontrust heeft: we hebben in augustus 2 ara's opgevangen terwijl hun baasjes op reis waren, en van het eerste ogenblik waren onze Sloeber en 1 van onze gasten onafscheidelijk. Liefde op het eerste gezicht! Mij maak je niet meer wijs dat die keikoppen zich een gearrangeerd huwelijk laten aanpraten, ik vrees dat ze ons al even weinig inspraak in hun partnerkeuze geven als onze kinderen... Dus als we Koko, Zazou en Dio laten kennismaken met Suske, Jerommeke en Wiske, acht ik het niet uitgesloten dat die voor de rest van hun dagen tegen elkaar zitten te mokken, pffff... Tja, meer dan ze de kans geven, kunnen we ook niet he, als ze te kieskeurig zijn, moeten ze maar op hun kin kloppen. Dan wordt het hier een papegaaienklooster, haha!
                    Wordt vervolgd...
                    Bijgevoegde Bestanden

Comment

Fijn te horen dat je nog steeds in goede voet bent met de buren ! Ik hoop dat straks met die wand de problemen voorbij zijn. Wel een beetje balen dat ze zo laat zijn.

Wat een prachtige voliere weer ! hoe groot is die en waarvan hebben jullie hem gemaakt? Ben heel benieuwd wat de vogels ervan gaan vinden en of het gaat lukken de juiste koppels te maken
                      Chester en Samba
                      Yoda en Navy

Comment

Erika, eerst en vooral en héél dikke proficiat met je dochter!! Die grote gebeurtenis was me ontgaan doordat ik het forum in de zomerperiode niet zo vaak bezocht heb. Ze is prachtig! Ik hoop dat je ondanks al het extra werk nog wat tijd vindt om van de baby en de gaaien te genieten...
                        Dus de volière is goedgekeurd? We hebben alweer geluk gehad, ze stond in het toonpark van MVW Volières en omdat alles daar vernieuwd wordt, mocht ze weg tegen de helft van de prijs. Ze is volledig uit aluminium vervaardigd en zo'n 4,5 op 4,5m, ze paste heel precies op dat ene plekje dat we nog vrij hadden, dus dat was een dikke meevaller. Nu moeten nog alleen plexi schermen gemaakt worden om ze in de winter volledig te kunnen afsluiten, dan kan ze ook zonder nachthok op een aangename temperatuur gehouden worden (daar is nl geen plaats meer voor). En dan maar hopen dat de introductie van de kandidaat-partners geen al te groot fiasco wordt... Ik zal al heel blij zijn als ze geen ruzie maken!

Comment

Ja wou het toch wel weten want lijkt me vreselijk! Maar indd erg mooie volliere erbij zeg Erg leuk zo je tuin. Hopelijk blijven de buren geduldig en schiet het een beetje op met de wanden. Dan heb je weer iets meer rust en het koppelen volges mij is dat ect lastig en moet het net klikken.. Maar mocht je zin hebben is het natuurlijk leuk om daar af ent oe een verslag met fotos te plaatsen over hoe dat gaat heel veel sucses voor de aankomende tijd!
                          sigpic

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                          X