Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Moeilijk kiezen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Moeilijk kiezen!

    Hallo allemaal,

    Ik heb deze vraag ook op een ander forum gesteld, maar na lange tijd nog geen antwoord op gehad. Hopelijk kan ik hier weer nieuwe ervaringen en informatie inwinnen!

    Ik heb altijd grasparkietjes gehad. Superlieve beestjes. Maar nadat mijn lieve parkietje Luna, die echt mijn dikke vriendin was, is overleden wilde ik geen parkietje meer. Totdat we op vakantie in Curacao een klein papegaaitje/parkietje zagen. Ik vond hem zo leuk! Thuis meteen gegoogled naar wat het zou kunnen zijn. En ik denk dat het een aratinga pertinax, of maisparkiet was. Het begon weer te kriebelen en ik ging op zoek naar info.
    Ik kwam uiteindelijk uit bij de pyrrhura. Lijken me ontzettend leuk en zijn mooi om te zien. Ik las veel positieve verhalen over ze.
    Ik raakte zwanger van ons 2e kindje en daardoor is de zoektocht naar een vogeltje gestaakt. Inmiddels zijn we een jaar verder en ben ik weer druk op zoek naar informatie. Ik ben alweer weken aan het surfen naar info over de pyrrhura. En daardoor kom ik ook veel andere vogels tegen die me geweldig lijken!
    Ik twijfel nu over de pyrrhura, bonte boer, meyer papegaai, caique en maisparkiet. Jaja, een hele waslijst ik weet het.
    Ik ben bij twee pyrrhura kwekers langsgeweest, waar ik ook de andere soorten zag (en die dus ook geweldig vond). En ik heb ook een aantal kwekers gemaild. Het jammere is dat iedereen verschillende informatie en ervaringen heeft die tegenstrijdig zijn met elkaar.
    De één zegt pyrrhura's of bonte boeren kunnen ook in een gezin met kinderen. De ander zegt dat die juist weer helemaal niet met kinderen samen kunnen.
    De één zegt bonte boeren en meyers zijn eenkennig. De ander zegt die zijn juist niet eenkennig.
    Nu snap ik dat veel ook afhangt van de opoeding van zowel vogel als kind hoor. : D
    Ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen geven. Ik ben op zoek naar:
    * Een gezellige gezinsvogel. Wij hebben 2 kleine dochters. Ik zal ze niet alleen met de vogel laten natuurlijk. Maar ik wil zo min mogelijk risico lopen dat er vingers worden afgebeten ; ). Het moet een zachtaardig beestje zijn.
    * Ook niet met een eenkennig karakter. Ik ben het meeste thuis en zal dus veel met het beestje bezig zijn. Mijn kinderen zijn nu nog klein en zullen er niet veel mee doen. Maar ervan uitgaande dat de papegaai nog heel wat jaartjes bij ons blijft..is het wel leuk als ze er later normaal mee kunnen omgaan.
    * Niet bijterig, om bovenstaande reden.
    * Geluid: Ik vind het volume van het krijsen erg belangrijk. Af en toe schreeuwen hoort erbij dat weet ik. Maar ik heb laatst een edel horen schreeuwen en dat wil je toch echt niet in je woonkamer. Dat vind ik een te hard volume . Soms staat een soort beschreven als luidruchtig, maar daar wordt dan volgens mij ook het fluiten en brabbelen mee bedoeld. Dat vind ik juist alleen maar gezellig.

    Ik snap dat veel ook af hangt van het individuele karakter van de vogel. Maar sommige karakter eigenschappen zijn toch soortgebonden.
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het doorhakken van de knoop!
    Alvast bedankt en sorry voor de lap tekst!
    Groetjes Esther
    Last edited by Essy; 23-08-10, 23:04.

  • #2
    Nou ik heb alle soorten zitten die jij opnoemt, een pyrrhura, bonte boertjes , een meijerpapegaai en een caique, en wat ik lees , wat je aan wensen heeft en zoekt in een papegaai, dan kom ik maar op 1 vogel uit en dat is toch een caique.
    Die zijn zeker niet éénkennig. een pyrrhura kan erg fel zijn en ook hard bijten, zo ook de bonteboertjes, meijertjes verschillen nog al eens, er zijn er die heel lief zijn , maar ook die hebben hun kuren.

    De caique is een echte clown. speels lief, grappig en zoals ik al zei niet eenkennig, meer een allemans vriendje, ook lief voor kinderen, maar zoals alle gaaien hebben hun ook wel eens een daagje geen zin in gefrut aan hun lijf, zeker als ze in de rui zijn, en hun lijfje vol met stekels zitten van de nieuwe pennen, dan kunnen ze best kribbig zijn. Het zijn leuke vogels mits ze goed zijn opgevoed, maar dat geld voor alle vogels. Moeilijk om goede keuzes te maken, maar ik zou het wel weten!

    Comment


    • #3
      hallo esther,

      welkom in de vogelwereld een wereld waar ja en nee gelijk zijn.

      je stelt 1 vraag en je krijgt ja en nee en geen van beide liegen,omdat ze hun ervaring geven.

      daarom geef ik ook meestal het advies vraag zoveel mogelijk aan zoveel mogelijk mensen en maak daar dan na goed nadenken je eigen waarheid van.

      mijn ervaring is dat hoe kleiner de vogel des te scherper de snavel en ja hoe groter de vogel des te krachtiger.(beide doet zeer als ze happen )

      wens je veel ervaringen en info en dat je de juiste beslissing zal nemen voor weer jaren vogel plezier.
      ik weet niet alles maar doe mijn best

      Comment


      • #4
        Hallo,

        Het is indderdaad moeilijk welk vogelsoort je neemt.
        En ze kunnen allemaal net zo lief zijn net zo hard klinken en net zo hard bijten. Het is indderdaad een kwestie van opvoeden en lichaamstaal kunnen zien. Kinderen blijft altijd een risico aangezien de snavel gewoon gevaarlijk kan zijn dus je zult de kinderen en de vogel moeten leren met elkaar om te gaan.

        De sooten die jij noemt zijn allemaal erg leuk en klein. Met klein zijn de snavels wel scherp maar de kracht minder. Dus dat maakt niet zoveel uit, doet allebei erg pijn.

        Volgens mij zijn de soorten die jij noemt niet snel eenkennig, en lekker speels.
        Volgende wat mischien de doorslag kan geven. Wat kun je je veroorloven, de aanschafprijs verschilt nogal per soort , je moet de kooi , liefst een speelplaats en evt dokters kosten kunnen veroorloven. (maar dat had je waarschijnlijk al bedacht hihi)

        Phyruras zijn erg leuk en ook super tam te krijgen natuurlijk vind ik zelf een leuk en mooi soort. zeker een optie.

        Bonte boertjes en Meijers zijn ook erg leuk maar hebben al een ander volume ik heb wel eens een bonte boertje gehoord ik schrok die gil ging ook door merg en been. Nou heb ik meerdere meegemaakt was dit ook wel het uiterste hoor.

        Caiques ken ik helaas niet alleen van foto's en verhalen op het forum schijnen erg leuk te zijn kwa speelsheid geluid wete ik niet volgens mij hoog hihi.

        Muisparkiet bedoelde je? Zijn er volgens mij weinig van dus erg leuk omdat het wat unieker is. En op forum zitten er een paar die er een hebben erg leuke vogeltjes en kwa geluid ook erg grappig.

        Ik zelf vind de Zonparkiet erg leuk, vooral kwa kleuren maar karakter ken ik ook niet echt. Wel hebben deze een apart schreeuwtje die erg hard kan zijn maar ik vind hem best grappig. Mijn vriend niet anders zou ik er wel eentje bij willen haha.

        Je zou ook nog de grote papegaaien soorten kunnen kijken ik heb zelf de grijze roodstaart is een heel stuk groter maar van mij is heel erg kalm. Kwa spelen enzo heel rustig maar zit wel heel vaak op de praat stoel dus lekker geluiden maken en dat gaat best hard soms maar niet storend (vind ik).

        Ik ben erg benieuwd wat je neemt

        Sucses met de keuze en vooral veel plezier. Probeer iets nemen wat al Getest is en zelfstandig eet. Zodat je het langst plezier heb van je vogeltje!
        Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
        sigpic

        http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

        Comment


        • #5
          Hoi Esther,

          En vogel kiezen blijft moeilijk. Ook als je een vogel hebt, zie en lees je er verschillende verhalen over. Het karakter wat in grote lijnen beschreven staat klop in de regel redelijk maar elke vogel ontwikkeld in huiselijke kringen toch weer een eigen persoonlijkheid.

          Mijn ervaring met een bonte boer en een caique is bijvoorbeeld net weer anders als boven beschreven. Onze boente boer is super rustig en totaal niet eenkennig. Onze caique daar in tegen, druk, wild en vooral luidruchtig

          Comment


          • #6
            Vervolg, ging iets niet goed,

            Laatst heb ik via vogelproblemen het karakter van een pionus op gezocht. Ik heb totaal geen ervaring met een pionus maar het karakter lijkt me erg rustig. Misschien zit ik er naast en kan iemand met een pionus zijn ervaring beter op papier zetten. Het is ieder geval qua kleur een hele mooie vogel en is niet groter dan een bonte boer en een caique.
            Heel veel succes met je moeilijke zoektocht, laat ons wel weten waar de keuze op gevallen is.

            Groet Ron

            Comment


            • #7
              Ik heb ook nog een pionus, qua geluid zijn ze erg luidruchtig, een heel schel fluitje hebben ze, die best hard aan komt. en de grote is toch wel een stuk groter dan een caique of een bonteboer, het bijten van een pionus komt een stuk harder aan dan van een bonte boer, dit omdat ze een soort haakje in hun snavel hebben kan dit tot lelijke wonden leiden, (dit uit ervaring) maar ook hier geld het karakter van de vogel kan verschillen. ze hoeven niet te bijten maar dat geld voor elk soort het geluid van een caique, is ook per vogel verschillend, ik weet dat ze wel hard kunnen gillen, maar niet elke caique doet dat ook, de mijne bv niet, wil wel eens meedoen als de rest bezig is, maar ze stopt ook meteen als ik er wat van zegt, daar komt het stukje opvoeding weer zo lees ik hier weer van andere dat hun bonteboer of meijer veel geluid maakt, dit is bij mij totaal niet zo. de meijer klakt alleen met haar tong zachtjes en verder hoor ik haar nooit, en mijn bonte boeren, fluiten alleen melodieën en gillen totaal niet.

              Ik denk dat het echt aan opvoeding ligt, je kan een vogel zelf zo maken. ook omgevingsgeluiden spelen daarbij een grote rol. Is het in huis druk aan geluiden, dan gaat zo'n vogel vanzelf mee, of er zelfs bovenuit. ben je zelf rustig en is het stil in huis zijn hun dat ook.

              Vaak hoor je dat vogels gaan schreeuwen omdat ze hun zin niet krijgen. dit komt vaak doordat mensen alles op bepaalde tijden willen doen, zo laat dit met de vogel en om deze tijd dat. dieren wennen eraan en kun je op een bepaalde tijd ineens niet meer, dan verwacht het dier dit wel van je. Ik heb altijd geleerd jij bent de baas en bepaald wat en wanneer iets gebeurt, dus zeker niet op vaste tijden. zo weten ze niet beter en gaan ze ook meer hun eigen gang en is het alleen maar leuker als er dan spontaan iets gebeurt.

              Dus je kunt veel zelf af en aan leren. de opvoeding begint toch bij jezelf.
              dan maakt het soort niet zoveel uit, kijk welke jij vind dat bij je past.

              Comment


              • #8
                Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het zo moeilijk...kon ik ze allemaal maar nemen, haha.
                Het budget maakt niet zo heel veel uit, ik ben bereid wat langer te sparen voor een superlieve vogel ; )
                Ik denk dat veel ook samenhangt met je eigen opvoeding en het 'geluk' dat je een zachtaardige vogel treft.
                Vrijdag heb ik weer een papegaaien kijkdagje, bij 2 kwekers, en hoop ik weer nieuwe inzichten te krijgen.
                Ik wil zo langzamerhand wel een gevuld kooitje zien haha!

                Comment


                • #9
                  Hoii

                  Is ook lastig, haha.
                  Bij welke kwekers ga je kijken? Dat is nog belangrijker.

                  Robin
                  http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

                  Comment


                  • #10
                    In Vlaardingen bij Cor's papegaaien. Had hier op het forum wel goede ervaringen gelezen.
                    En bij Gaby van de parrotlagoon. Ook wel goede dingen over gelezen.

                    Comment


                    • #11
                      Poeh moeilijk hoor,

                      Iedereen hierboven heeft gelijk.
                      Wat je misschien in je overweging mee moet nemen wat betreft een Caique, is zijn voedingsbehoefte. Een caique eet in verhouding veel fruit (verhouding 50/50, 50% zaden en 50% fruit. DIt vind je ook terug in de ontlasting. Die is wat dunner dan van en BB of meijer.

                      Verder is het aan jou. Wat vind je leuk, hoe toereikend is je budget. Alle gaaien zijn leuk, alle gaaien kunnen bijten en schreeuwen. Kwestie van opvoeden.

                      Ga bij verschillende kwekers kijken en laat je informeren. Het gevoel bij een kweker moet goed zijn. Een papagaai kan een hoge leeftijd halen, dan is het ook belangrijk dat je ten alle tijde terug kunt vlallenop je kweker bij eventuele problemen (van welke aard dan ook).

                      Succes

                      Comment


                      • #12
                        Gisteren ben ik bij Cor's papegaaien geweest en die heeft me weer warm zitten maken voor een grijze roodstaart, hahaha. Ik weet het niet meer hoor.Hij verkoopt bijna geen kleine papegaaien meer omdat die vaak na een paar jaar worden ingeruild voor toch een grote papegaai. Ook vond hij grotere papegaaien minder fel. Hij pakte liever zijn hyacint ara uit zijn kooi dan een bonte boer.
                        Ik kwam nu ook weer de jardine tegen en die klinkt ook wel heel lief. Maar die komen volgens mij niet zoveel voor, je kan er weinig over vinden. Gisteren lag het forum er uit, dus kon ik hier ook niet lezen.

                        Comment


                        • #13
                          Hoi Essy,

                          Ik heb ff op google gekijken maar daar vindt ik best wel het eea over de jardine papegaai. Kijk maar eens bij afbeeldingen van de jardine/kongo papegaai.

                          Ze zijn wel onwijs mooi zeg.

                          succes met je speurtocht

                          Groet Ron

                          Comment


                          • #14
                            Hij kwam nog niet in het lijstje voor...maar het wordt een Edeltje!!
                            Weer contact gehad met een aantal kwekers en die vinden de Edel het meest geschikt in een gezin. In vergelijking met de kleinere papegaaien of de Grijze roodstaart.
                            Vandaag is Gaby (parrotlagoon) bij me op bezoek geweest. Ze heeft 2 Edel baby's en heeft ze meegenomen. Ik heb er al lekker mee geknuffeld. Nu nog kiezen of het de man of de pop wordt.

                            Comment


                            • #15
                              Gaby ken ik wel van mijn stage, de papegaaien die daar verkocht werden zijn ook door haar gekweekt, heb daar ook de jardines verzorgt, zijn leuke vogels.
                              De laatste 2 waren wel wat eenkenniger. Zijn aparte vogels die je niet zoveel tegenkomt.
                              Een edeltje is ook leuk,Als het een pop word zal ze je ook vast wel wat over het lastige gedrag verteld hebben?
                              http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X