Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Notenvrij dieet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Notenvrij dieet?

    Ik heb nog nooit een kromsnavel gehad, wel veel andere vogels ( huisdieren en opvang gewonde/jonge vogels uit de buurt). Mijn huisdieren waren tot nu toe altijd vruchten- en insecteneteres, dus dit probleem had ik niet; ik ben (zeer) allergisch voor de meeste noten en pindas, en voor zover ik weet horen deze in het voer van papegaaien. Amandelen zou ik nog wel kunnen voeren, maar daar houd het toch echt op - het is voor mij heel gevaarlijk om bv pinda of cashewnoten in huis te hebben.

    Over papegaaien weet ik nog niet zo veel, maar ik denk dat ik graag aan een edelpapegaai, pionus of lori zou beginnen ( maar echt, ik weet het nog niet - misschien kom ik uiteindelijk bij iets heel anders uit!). Ik weet dat er verschillen zijn in het dieet van de verschillende papegaaiensoorten, maar hoe/wat precies geen idee. Hoe belangerijk zijn noten voor papegaaien? Kan je het vervangen met bijv soja of iets anders of hebben ze echt noten nodig? Welke soorten kunnen wel zonder en welke niet?

    Het is niet dat ik geen moeite wil doen ofzo, hij/zij zou zeker gevarieerde fruit/groente/etc krijgen. Maar als geen noten ongezond zou zijn voor het beestje...

  • #2
    In jou geval zou ik dan niet met gaaien beginnen, noten vormen een essentieel onderdeel van hun voeding.
    Misschien kan je eens kijken naar een alternatief. Misschien een Beo?

    De kans is erg groot dat er in de voeding van de papegaaien toch restanten van noten zitten. Ook liggen in de winkelrekken de noten vaak naast de zaden en pellets.
    http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
    Papegaaienpsychologie:
    Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
    http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

    Comment


    • #3
      Ik ben ook naar de alternatieven aan het kijken ja, maar ik vind papegaaien gewoon erg leuk. Als het niet kan kan het niet, maar ik zou toch wel graag eerst even de mogelijkheden onderzoeken.
      Hoeveel variatie hebben ze nodig qua noten? Er zijn wel een paar soorten die voor mijn geen gevaar vormen, bijvoorbeeld amandel. Dat het voer er in de dierenwinkel naast zou ligt is niet erg, zo allergisch ben ik ook weer niet ( en ik ben gewend mijn handen vaak te moeten wassen ). Ik moet het gewoon zelf niet naar binnen krijgen, dan krijg ik problemen.

      Restanten van noten in het voer..tsja. Het ligt er een beetje aan hoeveel. Als het ongeveer hetzelfde is als 'sporen van noten' in menseneten; geen probleem, ik eet het zelf toch niet. Als er echt notenstof door de kamer zweeft wordt het vervelend. Ook heb ik heb verschillende sites bekeken van mensen die zelf voor hun papegaai koken, wat ik best zou willen doen ( door mijn allergie kook ik toch al veel zelf, ik ben het intussen wel gewend)...maar dat is geen goede vervanging voor voer uit de winkel, of wel?

      Comment


      • #4
        Hoii,

        Noten zijn inderdaad belangrijk voor papegaaien, geen idee ofdat er vervangers zijn. Je zou eens langs een vogelarts kunnen gaan, misschien kan die je helpen met het verzinnen van een goed voer voor je vogel waar jij geen of zo min mogelijk last van hebt en de vogel gewoon gezond kan leven.

        Probeer het eens,

        Robin
        http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

        Comment

        Ads onder in topics

        Collapse

        Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

        Working...
        X