Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dode kuiken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Dode kuiken

    Hallo ik ben nieuw hier!
    Ik heb 2 personatas een mannetje van 3 jaar en vrouwtje van 1 jaar. Ze hebben een nest en tot gisteren ging alles goed. mijn 2 vogels hebben een ruime kooi in de woonkamer, de temperatuur hou ik constant en de keukenraam klein een beetje open voor frisse lucht. Ik heb een blok aan de kooi gehangen toen ik zag dat mijn vogels een paar keer gingen paren in september.de eerste kuiken kwam uit op 21 oktober en de tweede op 23 oktober.

    op 25 zou de derde uitkomen. ik zag hem ook gedeeltelijk in het ei aan het ademen omdat een deel van de schil stuk was door de moeder. Maar de dag daarop zag ik dat hij niet uit het ei was gekomen en ook niet meer ademde in het ei. Had ik hem uit het ei moeten helpen de dag ervoor? is dat niet de taak van de moeder? en bij de eerste twee was het gelukt ook.
    Vandaag trof ik het kuikentje dat op 23 oktober was uitgekomen dood in het nest, met zijn gezicht begraven onder het ander kuikentje die groter is geworden, gisteren dacht ik dat ik maar 1 kuiken hoorde roepen voor eten. maar zijn krop ziet er vol uit, dus hij kreeg toch te eten denk ik. Komt dit vaak voor? ik ben zo verdrietig hierover heb ik iets fout gedaan? moet ik de eerste kuiken nog in de nest laten? soms als ik ga kijken dan zie ik dat de moeder de kuikens onder de voeten trapt, soms staat ze op hun hoofd. is dit normaal gedrag? moeten ze dit kunnen overleven?

    alvast veel dank.

  • #2
    Hoi Inti

    had je mijn bericht nog ontvangen??

    Comment


    • #3
      Hey bedankt! ja ik heb je pm gekregen, sorry ik heb zelf gezondheid problemen gehad, vandaar. dank je voor je lieve woorden! er is nu nog alleen de eerste kuiken en die maakt het goed, hij wordt dikker en groter met de dag. ik check iedere dag een paar keer om te kijken of hij nog beweegt enzo, alleen ik hoor hem niet meer piepen voor eten, maar zijn krop is nog vol.

      Ik hoop dat nog de andere 2 eieren uitkomen, maar eentje is al een paar dagen over datum, ik wacht toch tot het einde van de week om ze weg te gooien dan zijn ze ruim over datum. het vrouwtje zit ook niet zo vaak meer op. dus het lijkt dat dit kuikentje nu enige kind blijft!

      Comment


      • #4
        hoi inti,
        het kan zijn dat het kuiken toch te zwak is geweest om uit het ei te komen, de natuur doet er iets ruiger mee dan we denken, het kan ook zijn dat het popje er ook geen weg meer mee weet, de eitjes die niet uitkomen gewoon laten liggen tot het popje er niet meer op zit en er niet meer naar om kijkt dan kan je ze weg halen, doe je dit te vlug gaat ze misschien meer leggen dat nodig is, telkens als je ze weg haalt gaat ze eitjes leggen en kan zicht dood leggen aan eitjes, voor de rest de jong en moeder met rust laten de moeder weet zelf wel wat ze met haar jong moet doen, je mag af en toe spieken maar laat ze zoveel mogelijk met rust.
        ik wens je veel succes met je gezinsuitbreiding ik zou het leuk vinden als je foto's zou hebben hihihihi
        Diana DJ sigpic

        Comment


        • #5
          Hey bedankt voor de reactie! ik was een tijdje ziek. hierbij foto's van kleintje 23 dagen oud!
          er ze nu nog maar 1 kuikentje en die wordt steeds groter!

          alleen hij maakt pijnlijke geluiden als de moeder in de hok is, en ik zag vandaag alsog hij op zijn rug is gebeten. dus ik weet niet zo goed of ik hem nu helemaal uit de blok moet halen in een andere doos stoppen en warm houden en zelf pap voeren? de moeder is heel gemeen en ze bijt mij ook erg hard en het mannetje ook. en ik merk de laatste tijd dat zijn krop veel vaker leeg is dan de eerste tijd.
          Bijgevoegde Bestanden
          Last edited by inti; 14-11-07, 20:48.

          Comment


          • #6
            Hoi Inti!!

            wat een knoepie zeg!!

            even over de moeder.. Hou het kuikentje even goed in de gaten vandaag.. als je nog het gevoel hebt dat ze gebeten of niet goed gevoerd wordt, is mijn advies om het kuiken vanavond er nog uit te halen.. Je kan deze dan het beste zelf met de hand groot brengen... wat (vind ikzelf) ook er mooi werk is... Ik weet niet of je het vaker hebt gedaan?? Het vergt namelijk veel werk en zorg..

            Laat het maar even weten!! Hoop dat ik het nog van je hoor..

            groetjes, Tamar

            Comment


            • #7
              Hoi Tamar,

              Ja dank je! ik heb niet eerder gedaan nee, maar ik heb een boekje erover en ik heb al pap gekocht. alleen dacht zelf het is beter als de moeder hem groot brengt omdat ze als het goed is beter weet wat ze doet, maar ze is heel gemeen geworden sinds ik de blok heb geplaatst. ook het mannetje durft niet in de buurt van de blok te komen want dan wordt hij aangevallen. als ik het kuikentje wil pakken dan moet ik haar eerst uit de blok lokken, de blok opening dicht doen en dan pas het kuikntje pakken, doe ik dat niet dan eindig ik met veel wonden op mijn handen.

              ik heb een infraroodlamp gekocht omdat in het boek stond dat ik hem zo warm kan houden, maar worden zijn ogen niet beschadigd als hij in de lamp kijkt? zijn krop ziet er leeg uit sinds vanochtend.

              Comment


              • #8
                Hey Ik heb een vraagje over voeding! voer ik hem te veel? hij heeft een gele bult bij z'n nek, of hoort dit zo? hij is actief en begint te knagen aan trosgierst en gaat uit 'n blok om rond te kijken in de kooi. ik voer hem nu 4x per dag na de tips die ik heb gekregen en ik let erop dat zijn krop leeg is als ik hem weer ga voeren. maar hij blijft maar eten tot hij echt bol van wordt. of moet ik maar eerder stoppen ook al roept hij nog steeds voor meer en steekt z'n nek uit richting eten?
                hij is nu 30 dagen oud.
                Bijgevoegde Bestanden

                Comment


                • #9
                  Neej joh dat is goed!!! Dat is zijn krop die zich vult... Je mag hem gewoon door blijven voeren totdat hij zelf niet meer wil!!! Grote happen zodat hij niet teveel lucht binnen krijgt!
                  Wat een schatje zeg!!! Had van Irene al het eea gehoord!!
                  Goed dat hij al zelf begint te eten!! Komt hij ook al zn kastje uit???

                  Comment

                  Ads onder in topics

                  Collapse

                  Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                  Working...
                  X