Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaadjes op 3weken ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Zaadjes op 3weken ??

    Hey

    Ik wilde al een tijdje een aga'tje.
    Zelf heb ik me veel ingelezen op koppiekrauw, parrotbunch,fora's,..
    Dus ik ben beginnen zoeken naar een jonge aga. Mijn vader heeft een ara met de hand opgevoed en had een zeer sterke band.
    Die is gestorven na een tijdje jammer genoeg :/

    Mijn broer kende een kweker. Die had aga's van een week of 2.
    Ik had contact opgenomen met de kweker. Ik zei dat ik nog even wilde wachten.
    Na 1.5 weken wachten ben ik gisteren om mijn aga geweest.
    Het is een Personata. Al ben ik niet heel zeker van zijn leeftijd.

    Hij heeft al wat pluimen op zijn vleugels en de pennen beginnen door te komen.
    Ik geef hem nu 4x daags pap (7u - 12u - 17u - 22u)

    Het pap geven gaat op zich goed, al denk ik dat hij niet genoeg eet.
    Hij weegt voor het voeden zo'n 47gram & erna 49gram. Ik heb al gelezen dat ze 10% moeten aankomen. Dit is duidelijk geen 10%. Ik geef hem telkens 4-4,5 cc
    Doe ik iets verkeerd ?
    Ik heb om te testen, wat zaadjes in zijn kotje gelegd. Hij eet hiervan. Wat me verwonderde, want ik dacht dat hij het ging negeren.

    -Hoe oud zou mijn aga zijn ? uitgaand dat hij een beetje pluimen heeft en pennen beginnen door te komen.
    -Geef ik hem genoeg voedsel ? Zou ik meer geven ?
    -Mag ik hem al zaadjes geven?

    (Ik zet wel een foto op zo gauw mogelijk)

    Ik heb veel info op gezocht enzo, maar het is gewoon mijn eerste keer dat ik handopfok doe

  • #2
    Het is moeilijk te zeggen hou oud jou personata is.
    Maar het lijkt mij dat hij geen 3 a 4 weken oud is.

    Bedoel je dat je denkt dat een personata bij elke voeding 10% moet aankomen? Ik begrijp je niet zo goed.
    Dat ze elke dag 10% moeten aankomen dat klopt ook niet. Immers een gemiddelde (volwassen) personata weegt tussen de 42 en 48 gram.
    Ze zijn er ook iets zwaarder. En een kuikentje dat nog niet vliegt is ook wat zwaarde, die gaat afvallen zodra hij meer gaat bewegen en gaat vliegen.
    Zaadjes eten daar moet je goed mee opletten, in het begin spelen ze ermee, dan lijkt het op eten, maar krijgen ze nog niets binnen.
    je mag al wel zaad naast de pap geven. maar 4x per dag geef je meestal op een leeftijd dat ze nog lang niet aan zelfstandig eten toe zijn. Zaadjes eten beginnen ze meestal vanaf een week of 5 mee, soms later.
    Of hij genoeg binnenkrijgt daarvoor moet je het kropje controleren. Pap geven zodra het kropje leeg is, niet eerder. En dan langzaamaan kijken of je naar minder voedingen kan. Als de personata een week of 5 is, is 4 voedingen nog veel en zijn 3 beter. maar op afstand adviseren is niet handig.

    Comment


    • #3
      Bedankt voor je reactie.
      Ik voer zodra de krop leeg is, dat is ongeveer na 4u30-5u.

      Ik weeg hem voor ik hem eten geef. En erna.
      Vanmorgen woog hij voor de voeding : 48gram en erna 50g
      Deze middag woog hij ervoor : 47gram en erna 49gram

      Hij begint ook steeds actiever te worden, hij fladdert soms met z'n vleugels. Maar het is nog te vroeg om uit te vliegen denk ik.
      En ik zal blijven pap geven tot ik er zeker van ben dat hij volledig aan het vaste voer zit.

      Wanneer mag ik ook al een papje van fruit aanbieden ?

      Comment


      • #4
        Een papje van fruit weet ik niet, dat geef ik nooit.
        Ik voer anders dan jij.
        Als ik een papkuiken opvoed (ze gaan bij mij alleen weg als ze zelfstandig zijn, dus bij handopfok neem ik de hele handopfok voor mijn rekening), geef ik ze anders te eten, dus geen fruitpapje en ook geen eivoer oid.
        Hier krijgen ze dan pap. Daarnaast hang ik een stengel trosgierst op. En ze krijgen bij mij fruit in hele kleine stukjes, soms geraspt en daar doe ik dan pellets door. Heel soms doe ik daar zaadjes door. Ze krijgen ook pellets in een apart bakje. Pas als ze dat goed eten krijgen ze bij mij 's avonds wat zaadmix en hebben ze overdag naast een bakje pellets ook een bakje fruit.
        Maar zo heeft ieder waarschijnlijk zijn eigen mening over goede voeding en de manier waarop je dat moet aanbieden. Er zullen meerdere goede manieren zijn, en dit is de mijne.

        Comment


        • #5
          Ik heb gelezen dat een Personata 40/46 gram weegt. Hij weegt nu 48g en is nog jong, dus dat zit goed ? Of moet ik me er geen zorgen over maken?
          Ik leg nu al een beetje zaadjes in z'n bakje, zodat hij er aan kan wennen.
          En blijf hem pap voeren.

          Ik zie dat sommigen de pap rechtstreeks in de krop spuiten ?
          Ik hou mijn spuitje aan de zijkant van zijn bekje en laat het er in lopen, dan slikt hij zelf.
          En voer jij met een spuit of met een lepel ?

          Comment


          • #6
            Ik voer met een lepeltje, zodat ze zlef kunnen happen.
            Maar aan de zijkant voeren met een spuitje zodat hij zelf kan slikken, lijkt mij beter dan erin spuiten, mits je niet teveel morst natuurlijk.
            Qua gewicht is lastig beoordelen. een volwaasen personata weegt tussen de 42 en 48 gram, je weet niet of jou personata eentje van 42 gram wordt of eentje van 49 gram. En kuikentjes worden altijd zwaarder, omdat ze nog niet veel bewegen.

            Comment


            • #7
              Wel, niet bewegen. Hij is toch wel een kleine actieve ^^
              Maar hij wil precies niet verdikken ??
              Hij komt telkens 2gram aan na het eten. En bij de volgende voeding (5uur later)
              weegt hij 3 gram minder. Kan dit kwaad ? Hij eet goed en als hij weigert met eten stop ik. Zijn kropje zit dan vol

              Comment

              Ads onder in topics

              Collapse

              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

              Working...
              X