Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voeding, 2 jongen overleden.....wat doe ik met 3de jong?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • voeding, 2 jongen overleden.....wat doe ik met 3de jong?

    Hoi,

    Ik had een nest met drie jongen. 1 Jong stierf op dag 1, het 2de jong stierf gister en vandaag lag het 3de jong er naar mijn mening niet al te best bij. Het beestje voelde koud aan, lag op z'n ruggetje en hield zijn pootje stijf. Ik vind het nog moeilijk om te zien of de krop vol of niet is, maar ik heb maar besloten om wat pap te geven. Het jong (20 dagen) heeft flink wat pap gehad (19.00 uur). Ik heb geen idee of de ouders nog voeden (heb gesloten nestkast). Om 20.30 uur nog eens geprobeerd met pap, maar het jong wilde niets meer. Was wel al veel beweeglijker dan daarvoor. Nu weet ik even niet wat ik moet doen??? Ik zag op internet dat ze om de 5 uur gevoed dienen te worden en niet tussen 23 en 7 uur.

    Heeft iemand tips. Kan het zijn dat het jong het te koud heeft. Het voelde daarstraks zo koud. Moet ik iets speciaals in het hokje leggen? Iets wat warmte geeft? Maar wat?

    Even voor de duidelijkheid. Ik heb het jong terug gezet bij zijn ouders.

    Groetjes,
    Wilma
    sigpic

  • #2
    Hoe is het nu met het jong? Je mag pas weer pap bijvoeren als de krop bijna leeg is. Hoeveel heb je gegeven?
    Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

    Comment


    • #3
      Ik heb gegeven, totdat het kuiken zelf aangaf dat het niets meer wilde. Ben nog een beetje onhandig. Denk dat ie ongeveer 2.5-3 ml binnen heeft gekregen?


      Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
      Hoe is het nu met het jong? Je mag pas weer pap bijvoeren als de krop bijna leeg is. Hoeveel heb je gegeven?
      sigpic

      Comment


      • #4
        Maar hoe is het nu met hem? Is hij ook alweer warmer? Voeden de ouders alweer?
        Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

        Comment


        • #5
          Net gekeken. De krop is vol en ouders zijn met hem bezig. Hoor hem de hele tijd piepen. Hij wekte net een levendige indruk en was idd warmer. Ik kijk nu wat meer in het hok. 1 keer per dag was blijkbaar te weinig. Had ik misschien andere jong ook nog kunnen redden.

          Bedankt overigens voor je feedback.

          Wilma

          Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
          Maar hoe is het nu met hem? Is hij ook alweer warmer? Voeden de ouders alweer?
          sigpic

          Comment


          • #6
            Gelukkig! Hopelijk gaat het goedkomen met dit kuikentje Is dit de eerste keer dat de ouders jongen hebben?
            Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

            Comment


            • #7
              Ja, dit is het eerste nestje. Ik heb het idee dat ze nu weer wat meer met zichzelf bezig zijn. Als ik naar de pop kijk, lijkt het net of zij binnen afzienbare tijd weer moet leggen. Ik weet het niet, want ze paren niet buiten het nesthok . Blijkbaar netjes opgevoed. Ik denk dat ze daarom de kuikens een beetje verwaarlozen. Ik weet het ook niet. Maar goed, ook ik leer hiervan. Vind het alleen verschrikkelijk als er eentje overlijdt.

              Liefs,
              Wilma

              Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
              Gelukkig! Hopelijk gaat het goedkomen met dit kuikentje Is dit de eerste keer dat de ouders jongen hebben?
              sigpic

              Comment


              • #8
                Ah, ze zijn dus onervaren ja. Hou het kuiken maar goed in de gaten dan Hij mag 10% van zijn gewicht hebben en om de 4-5 uur voeren. De pap mag ongeveer 39-40 graden celsius zijn.
                Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

                Comment


                • #9
                  Is het echt zo dat ze door ervaring leren? Is het niet zo dat ze van nature weten hoe ze een nest levend houden??? Ik baal nog steeds dat ik het 2de kuiken niet heb kunnen redden. Tja, ik ben dus ook onervaren....moet het ook nog leren, maar altijd gedacht dat dieren een natuurlijk instinct hadden. Ze zitten nu weer volop in het nesthok. Heb het idee dat het vrouwtje vandaag wat fanatieker is een 'voeren'. Ik zal regelmatig de krob checken. Bedankt voor de adviezen.

                  Als de pop het nest vaker verlaat, kan het jong zichzelf dan warm houden?

                  Wilma

                  Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
                  Ah, ze zijn dus onervaren ja. Hou het kuiken maar goed in de gaten dan Hij mag 10% van zijn gewicht hebben en om de 4-5 uur voeren. De pap mag ongeveer 39-40 graden celsius zijn.
                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Heb zojuist wat filmpjes gekeken. Zie nu dat het 21 dagen oude jong eruit ziet alsof het 13/14 dagen oud is. Dus er is iets mis met de beestjes. Het piept nu regelmatig en heeft oogjes open. Krop toch niet al te vol, dus maar weer gevoed. Hoop toch dat ie het haalt. Kijkt al zo lief uit de oogjes.

                    Oorspronkelijk geplaatst door wilma01 Bekijk Berichten
                    Is het echt zo dat ze door ervaring leren? Is het niet zo dat ze van nature weten hoe ze een nest levend houden??? Ik baal nog steeds dat ik het 2de kuiken niet heb kunnen redden. Tja, ik ben dus ook onervaren....moet het ook nog leren, maar altijd gedacht dat dieren een natuurlijk instinct hadden. Ze zitten nu weer volop in het nesthok. Heb het idee dat het vrouwtje vandaag wat fanatieker is een 'voeren'. Ik zal regelmatig de krob checken. Bedankt voor de adviezen.

                    Als de pop het nest vaker verlaat, kan het jong zichzelf dan warm houden?

                    Wilma
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Het jong blijft piepen. Zojuist gevoed, maar geeft aan genoeg te hebben. Het jong is vandaag 3 weken oud!
                      Bijgevoegde Bestanden
                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Schattig he, die kuikens
                        Ik zou me niet al te druk maken over de groeiachterstand; hij kan het nog makkelijk inhalen met jouw goede zorgen
                        Verder groeit het ene kuiken wat sneller dan het andere.
                        Als ik je een tip mag geven over het voeren: probeer eens met je vingers de bovensnavel vast te houden (zoals ouders het kuiken vastpakken bij de snavel) en met je andere hand langzaam het pipetje leegdrukken. Waarschijnlijk pakt het kuiken zo beter de voeding en heb je minder smeerboel Maak je het kuiken wel schoon na de voeding?

                        foto: http://www.lafeberconservationwildli...orona-2012.jpg
                        Badut, Tommy, Nicky, Lemmy, Aspa, Keisha Max, Tica, Rheia, Loki

                        Comment


                        • #13
                          hallo,


                          Is het echt zo dat ze door ervaring leren? Is het niet zo dat ze van nature weten hoe ze een nest levend houden???
                          Sommige koppels moeten het leren ja of dit eventueel komt door dat de ouders en de generaties ervoor pap kuikens zijn geweest zou maar zo een mogelijkheid kunnen zijn.
                          Ja van nature zouden ze dat weten en van nature weten ze ook schijnbaar of een jong ziek is en niet gezond groot zal worden en stoppen dan meestal met voeren.


                          Zie nu dat het 21 dagen oude jong eruit ziet alsof het 13/14 dagen oud is.
                          Het jong wat op de foto staat 21 dagen oud pfff dan heeft deze behoorlijke achterstand want er uit zien als 14 dagen doet die ook niet.
                          Als ik zo op foto zie heeft die de ogen nog gesloten en die gaan toch meestal rond dag 10 open.
                          Wat ik ook denk te zien op de foto is dat zijn pootje wel erg rood is dit zou er op kunnen duiden dat ouders geprobeerd hebben het jong uit het nest te verwijderen.


                          Bij veel kwekers zou dit jong het niet overleven omdat die er van uit gaan zo wil de natuur het.
                          Probleem alleen is weet je zeker dat dit jong 3 weken zou zijn en ja moesten de ouders nog leren.
                          ik weet niet alles maar doe mijn best

                          Comment


                          • #14
                            scheidden?

                            Ja, ik weet zeker dat het jong 3 weken is. Heb iedere dag foto's gemaakt. Ja, pootje is idd erg rood. Wil het toch trachten in leven te houden. Het heeft de oogjes al open. Dat gebeurde op dag 14. Zal ik het kuiken scheidden van de ouders?

                            Groetjes,
                            Wilma

                            Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
                            hallo,


                            Sommige koppels moeten het leren ja of dit eventueel komt door dat de ouders en de generaties ervoor pap kuikens zijn geweest zou maar zo een mogelijkheid kunnen zijn.
                            Ja van nature zouden ze dat weten en van nature weten ze ook schijnbaar of een jong ziek is en niet gezond groot zal worden en stoppen dan meestal met voeren.




                            Het jong wat op de foto staat 21 dagen oud pfff dan heeft deze behoorlijke achterstand want er uit zien als 14 dagen doet die ook niet.
                            Als ik zo op foto zie heeft die de ogen nog gesloten en die gaan toch meestal rond dag 10 open.
                            Wat ik ook denk te zien op de foto is dat zijn pootje wel erg rood is dit zou er op kunnen duiden dat ouders geprobeerd hebben het jong uit het nest te verwijderen.


                            Bij veel kwekers zou dit jong het niet overleven omdat die er van uit gaan zo wil de natuur het.
                            Probleem alleen is weet je zeker dat dit jong 3 weken zou zijn en ja moesten de ouders nog leren.
                            sigpic

                            Comment


                            • #15
                              Kwam er gister idd achter dat het kuiken de voeding beter pakt als ik het bekje vastpak.
                              Maak hem idd schoon, anders blijft alles aan hem plakken. Verder doe ik gewoon mijn best. Mijn mams heeft 19 jaar ook een kuiken op die manier groot gebracht: ook achterstand en verstoten. Is uiteindelijk 19 jaar geworden. Echter deze is wel erg klein. Hopen dat het lukt.

                              Liefs,
                              Wilma

                              Oorspronkelijk geplaatst door Astrid74 Bekijk Berichten
                              Schattig he, die kuikens
                              Ik zou me niet al te druk maken over de groeiachterstand; hij kan het nog makkelijk inhalen met jouw goede zorgen
                              Verder groeit het ene kuiken wat sneller dan het andere.
                              Als ik je een tip mag geven over het voeren: probeer eens met je vingers de bovensnavel vast te houden (zoals ouders het kuiken vastpakken bij de snavel) en met je andere hand langzaam het pipetje leegdrukken. Waarschijnlijk pakt het kuiken zo beter de voeding en heb je minder smeerboel Maak je het kuiken wel schoon na de voeding?

                              foto: http://www.lafeberconservationwildli...orona-2012.jpg
                              sigpic

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X