Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pap in de veren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Pap in de veren

Beste Iedereen,

Ik ben helemaal nieuw in het veld van de vogels.
    Na me goed ingelezen te hebben heb ik gisteren een dwergpapagaaitje opgehaald.
    Pip is geboren op 25jan2013 en krijgt nu zo'n anderhalve week pap.
    Voor ik Pip op ging halen zat die samen met een broertje/zusje, die elkaar ook pap voerde.
    Of het door het elkaar voeren komt of door het "vechten" om de spuit met pap weet ik niet.
    Maar Pip de veren zitten vol met restjes pap.
    Hij lijkt er geen last van te hebben en de kweker waar ik hem van heb vertelde dat dat vanzelf wel weer goed komt.
    Maar wilde het toch even na vragen.
    En als het er op begint te lijken dat hij er wel last van heeft, hoe kan ik het dan weg krijgen?
    Ik denk dat het een behoorlijk tevreden vogeltje is 1 dag na zijn verhuizing
    Pip wast zich, slaapt in mijn zak en eet trosgierst uit de hand als tussendoortje.
    Maar maakt helemaal geen geluid, is dat normaal voor een baby?

Dank jullie wel!
    Bex

gelijk na het voeren met een lauwwarm vochtig washandje de gemorste pap wegvegen, daarna even met handdoek de plekjes afdrogen. zelf gaf ik mijn aga's met een omgebogen lepeltje pap dit morstte minder en als er iets gemorst werd, deed ik dit gelijk met een handoek wegvegen, dan wordt het niet hard en gaan de veren niet aan elkaar plakken. suc6

Comment

Goed idee. Dank je wel
      Alleen zit er al wel wat pap in de veren van voor ik hem kreeg.
      Is dat erg?
      Vooral aan de wangen en op zijn borst.

Groetjes
      Bex

Comment

Dat hadden mijn papvogeltjes ook, is helaas bijna niks aan te doen. Ik heb heel veel weggekregen met een wattenstaafje en wat warm water. Je kan ook wachten tot hij helemaal in de veertjes zit en hem dan laten badderen (als hij/zij daarvan houd). Na het badderen doen ze namelijk zelf de veertjes etc weer mooi maken en hierdoor gaat de pap vanzelf weg.

Succes!
        Met mijn gedachte ergens anders, ben ik altijd overal.

R.I.P lieve kleine Crispy '30-10-2012 / 16-04-2013'

Comment

Hi,

Klinkt goed.
          Ik heb alleen ondekt dat hij zich onder de plak pap op de borst helemaal kaal geplukt heeft.
          (Sinds vandaag kan die, met een beetje aanmoediging op mijn vinger zitten, en kon ik hem wat beter bekijken)
          Ik hoop dat het snel beter gaat.

Vanaf welke leeftijd mogen ze badderen?

Met een wattenstaafje geprobeerd maar daar word hij niet echt blij van.
          Als ik mijn best doe zou het misschien wel kunnen lukken maar wil niet dat hij bang word.
          Dus laat het maar zo.

Er uit knippen (net als met kouwgom in haar) lijkt me een slecht idee omdat misschien nog bloedveren zijn..

Iemand nog een ander idee?
          Ben bang dat hij niet heel gelukkig met zijn pap-schildje is.

Groetjes

Comment

Heb je mischien een foto ervan?
            Ik weet niet echt de bepaalde leeftijd voor het badderen, weet wel dat ze genoeg in de veren moeten zitten en zorg dat hij/zij daarna een lekker warm holletje heeft, bij mij lagen ze aan het begin dan heel graag in een sjaal in me nek. Ik hoop dat hij al genoeg veertjes heeft om een badje te mogen nemen want volgens mij is dat de enige oplossing, zorg dat het water wat warm is zodat de pap ook lekker week wordt. Ik weet niet of hij zo tam is dat jij het mischien heel voorizchtig met je vingers (na het badje) evt. wat kan helpen met de pap een beetje plukken, als je maar de veertjes tegenhoud.

Mischien dat hij er idd last van heeft dat hij zich plukt...

Met een schaar gaan beginnen is ook niet verstandig, je moet er natuurlijk ook niet aan denken dat hij een schrikbeweging maakt en dat je je eigen beesie gespietst hebt..\

Hoop dat het lukt!
            Met mijn gedachte ergens anders, ben ik altijd overal.

R.I.P lieve kleine Crispy '30-10-2012 / 16-04-2013'

Comment

Oke,
              Hier een foto, het is behoorlijk slechte kwaliteit. Maar beter dan niets.
              Op een foto houd ik het pap-schiltje wat omhoog (lijkt hij niet bijzonder vervelend te vinden).

Groetjes
              Bijgevoegde Bestanden

Comment

Een kuikentje behoort geen pap in de veren te hebben.
                Die harde klonters pap zijn erg zwaar en onaangenaam en irriterend voor ze! Je kan je ook afvragen wat voor een invloed die zwaren dingen op hun houding hebben omdat ze nog zo jong zijn.
                Als je pap voert moet je zorgen dat je zo min mogelijk morst. Wat je wel morst haal je direct na afloop weg met een vochtig lauw doekje wat je event droog kan deppen met keukenpapier.
                Wat je doet als het al zo erg is: er zit niets anders op dan voorzichtig weken en voorzichtig weghalen maar dat is wel een monnikenwerkje. Dus daar heb je gedld voor nodig. pas op dat je bij het schoonmaken niet op het kropje duwt en niet de vertjes uittrekt.
                Badderen mag pas als ze volledig in de veertjes zitten en niet meer zoveel slapen. (niet nat laten slapen)
                Succes

Comment

Hi Lejah,

Tis erg jammer maar heb het vogeltje zo gekregen.
                  De vorige eigenaar voerde deze met een spuitje.
                  Ik ben daar meteen van afgestapt omdat dat zo knoeit en met een lepeltje gaat het vele malen beter.

Ik ga mijn best doen hem schoon te maken.
                  Hoop dat het lukt.

Groetjes
                  Bex

Comment

Dat had ik begrepen Bex dat je dr zo had gekregen.
                    Ik denk dat het voor het agaatje heel goed is als jij je uiterste best gaat doen om dit herstellen.
                    maar zoals ik al zei dat wordt echt een geduld en pieterpeuterig werkje. Ik hoop echt dat het je gaat lukken! Succes.

Comment

Een update,

Echt super fijn! Het is groot en deels gelukt. Het pap schildje op de buik is weg en heb zelfs grootte stukken langs de ogen weg weten te krijgen.

Hoe ik het uit eindelijk gedaan heb is het volgende, Pip op een tak gezet, met een spuitje met lauw/warm water de plekken met pap nat gemaakt. In laten trekken zodat de pap zachter werd en dan met mijn duimnagel tussen duim en wijsvinger de pap losmaken.
                      In het begin wilde Pip graag weglopen maar op ten duur had hij, denk ik, door dat het een goed plan was en bleef die zitten. Vervolgens heb ik hem in keukenpapier gewikkeld (met koppie er uit natuurlijk) en vast gehouden om te drogen. Ondertussen zijn ogen wat schoon proberen te maken, nog niet perfect maar zeker beter! Paar keer het keukenpapier verwisseld. En nu heb ik een blij aagje! Zie de foto's voor het resultaat.

Heel erg bedankt voor al jullie tips!

Groetjes Bex
                      Bijgevoegde Bestanden

Comment

Nou dat scheelt echt een hele hoop! Goed van jou!
                        Ik denk dat het agaatje zich nu stukken lekkerder voelt.

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                        X