Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grit en (scherpe) maagkiezel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Grit en (scherpe) maagkiezel

    Ik heb hier een link en ik denk dat het voor onze aga liefhebbers wel belangrijk is om even door te lezen omdat ikzelf vind dat hier nog best vaak onduidelijkheid over is.

    http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/028.htm

    Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
    Groetjes, Mariska

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Mariska87
    Ik heb hier een link en ik denk dat het voor onze aga liefhebbers wel belangrijk is om even door te lezen omdat ikzelf vind dat hier nog best vaak onduidelijkheid over is.

    http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/028.htm

    Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
    Groetjes, Mariska
    Hallo Mariska,

    Inderdaad betreffende link geeft een duidelijke functie van de maagkiezel bij zaadetende vogels weer.
    Het is wel oppassen geblazen met het geven van de hoeveelheid maagkiezels, bij jonge vogels wil het weleens voorkomen dat, als deze onbeperkt de maagkiezels aangeboden krijgen, ze het zien als voer en er dan teveel van eten met mogelijk heel nare gevolgen.
    En correct grit is wat anders (namelijk kalk), dat zijn geen maagkiezels!
    Grit lost op in de maag van de vogel, heeft dus geen "maalfunctie" in de spiermaag, maar is wel noodzakelijk voor o.a. het beenderenstelsel en de aanmaak van eitjes.

    Groet,

    Frans
    fkbmac www.koppiekrauw.com

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door fkbmac Bekijk Berichten
      Hallo Mariska,

      Inderdaad betreffende link geeft een duidelijke functie van de maagkiezel bij zaadetende vogels weer.
      Het is wel oppassen geblazen met het geven van de hoeveelheid maagkiezels, bij jonge vogels wil het weleens voorkomen dat, als deze onbeperkt de maagkiezels aangeboden krijgen, ze het zien als voer en er dan teveel van eten met mogelijk heel nare gevolgen.
      En correct grit is wat anders (namelijk kalk), dat zijn geen maagkiezels!
      Grit lost op in de maag van de vogel, heeft dus geen "maalfunctie" in de spiermaag, maar is wel noodzakelijk voor o.a. het beenderenstelsel en de aanmaak van eitjes.

      Groet,

      Frans

      Hoi Frans,

      bedankt voor je reactie. Ik doe zelf een halve theelepel maagkiezel en een halve theelepel grit door het voer. Is dat voldoende of al teveel?

      Groetjes Mariska

      Comment


      • #4
        Hey, goed artikel, slaat de spijker op zijn kop!
        Ik geef de maagkiezel in een ander bakje dan zijn voer. Zo kan hij zelf bepalen hoeveel hij wilt.
        Het punt met door het voer doen is dat de dichtheid kleiner is (in verhouding dus zwaarder) en maagkiezel onderop in zijn bakje komt, waar hij eigenlijk niet bij komt. Maar misschien is jouw aga wel een goede graver ^^
        Een halve theelepel in verhouding met hoeveel voer? Gewoon voor een dag? Dan lijkt het mij prima, hij kan zelf prima aangeven hoeveel hij nodig heeft. (mits het geen baby is natuurlijk)
        PHOENIX KAREL

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Mariska87 Bekijk Berichten
          Hoi Frans,

          bedankt voor je reactie. Ik doe zelf een halve theelepel maagkiezel en een halve theelepel grit door het voer. Is dat voldoende of al teveel?

          Groetjes Mariska
          Hoi Mariska,

          2 kiezeltjes per dag door het voer is meer als voldoende.
          Hebben ze het niet gegeten, gewoon weggooien en de volgende dag weer 2 kiezeltjes geven.

          Groet,

          Frans
          fkbmac www.koppiekrauw.com

          Comment


          • #6
            Ik geef een halve theelepel op voer voor een dag.
            Ik ververs zijn voer iedere ochtend zodat hij nooit met een bakje vol schilletjes zit.
            Hij is nog 8 weken oud dus doe ik het dan liever niet apart in een bakje, misschien is het wel handig als ik dat later wel ga doen.
            Zo kan hij inderdaad zelf bepalen wat hij nodig heeft.
            Toch heb ik het idé dat hij de grit en maagkiezel niet opeet??

            Dus 2 kiezels per dag genoeg? Ik kan ook proberen die 2 kiezels met de hand te geven zodat ik zeker weet dat hij het binnen krijgt.

            In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb er echt wat aan gehad, super!

            Groetjes Mariska

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Mariska87 Bekijk Berichten
              Ik geef een halve theelepel op voer voor een dag.
              Ik ververs zijn voer iedere ochtend zodat hij nooit met een bakje vol schilletjes zit.
              Hij is nog 8 weken oud dus doe ik het dan liever niet apart in een bakje, misschien is het wel handig als ik dat later wel ga doen.
              Zo kan hij inderdaad zelf bepalen wat hij nodig heeft.
              Toch heb ik het idé dat hij de grit en maagkiezel niet opeet??

              Dus 2 kiezels per dag genoeg? Ik kan ook proberen die 2 kiezels met de hand te geven zodat ik zeker weet dat hij het binnen krijgt.

              In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb er echt wat aan gehad, super!

              Groetjes Mariska
              Hallo,

              De kiezels beslist niet met de hand geven, de vogel neemt gewoon zelf naar behoefte.

              Op zich kunnen 2 kiezels per dag ook al teveel zijn, laat de vogel zelf maar zijn behoefte bepalen. Het is maar heel klein die spiermaag, dus daar kunnen niet zoveel kiezeltjes in.

              Groet, Frans
              fkbmac www.koppiekrauw.com

              Comment


              • #8
                Nu vraag ik me af of ik wel het juiste heb gekocht. Op dit moment heeft mijn aga Cana Grit van het merk Beaphar (voor alle vogels).

                Op de achterkant staat: Aanvullend diervoeder. Cana Grit voor alle vogels bevat belangrijke mineralen. Gezuiverde houtskool en uiterst fijne, geselecteerde parelkiezels zorgen voor een goede spijsvertering.

                Moet ik nu alsnog maagkiezel kopen of is dit voldoende? Mijn aga heeft beukenhout onderin de kooi, dus hij heeft de steentjes hard nodig!

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ducky Bekijk Berichten
                  Nu vraag ik me af of ik wel het juiste heb gekocht. Op dit moment heeft mijn aga Cana Grit van het merk Beaphar (voor alle vogels).

                  Op de achterkant staat: Aanvullend diervoeder. Cana Grit voor alle vogels bevat belangrijke mineralen. Gezuiverde houtskool en uiterst fijne, geselecteerde parelkiezels zorgen voor een goede spijsvertering.

                  Moet ik nu alsnog maagkiezel kopen of is dit voldoende? Mijn aga heeft beukenhout onderin de kooi, dus hij heeft de steentjes hard nodig!
                  grit is kalk + mineralen
                  parelkiezels zijn maagkiezels (welliswaar niet scherp)
                  houtskool is overbodig bij een gezonde vogel, maar het zal wel niet schaden.

                  In principe moet het wel voldoende zijn voor je vogel!

                  Groet,
                  Frans
                  fkbmac www.koppiekrauw.com

                  Comment


                  • #10
                    Hoi,

                    Ik ben afgelopen week naar de vogelarts geweest en heb daar mijn aga laten nakijken. Ook had ik nog wat vragen aan hem betreft voeding etc. want ik wil mijn aga geven wat natuurlijk het beste is voor hem. Nu hebben wij het over zaadvoeding gehad en heb mij laten vertellen dat zaad helemaal niet noodzakelijk is voor vogels. Hij zei:

                    'iedereen zegt dat vogels zaadeters zijn, maar denk je dat er in afrika zaden groeien?'

                    Wat betreft maagkiezel en grit, dat moet ook onzin zijn. Zo vertelde hij:

                    'Maagkiezel heeft scherpe randen. Kippen eten zaden helemaal op, als je naar vogels kijk kun je zien dat zij het hulsje eraf halen en het zaadje van binnen opeten. Maagkiezel is ervoor dat hulsje eraf te halen en dat doen vogels dus al voordat ze het uberhaupt opeten. Niet nodig dus.'

                    Hij doet al meer als 20 jaar met vogels (van parkiet tot papagaai) en houd zelf ook tientallen voegels. 'Ik geef al ruim 20 jaar mijn vogels geen zaad, geen grit, geen maagkiezel'. Zo zegt hij. Hij voert zijn vogels pellets en voor een beetje opwinding, zodat ze ermee kunnen spelen etc. af en toe trosgierst/zonnepitten. Wél krijgen ze noten, groente en fruit voor afwisseling.

                    Ook is hij in een land geweest (ben vergeten welk land) waar dus de zaden van afkomstig zijn. Hij heeft gezien hoe de productie gaat en hij kon er niet al te beste verhalen over vertellen.

                    Hij heeft mij boeken laten zien die hij speciaal heeft besteld uit amerika, deze zijn in Nederland niet verkrijgbaar. Ik heb daar gezien hoe de vogel in elkaar zit etc.

                    Ik weet nu eigenlijk niet precies wat ik moet geloven maar ik denk dat ik de raad van mijn vogelarts toch wel opvolg. Hij heeft immers vogels die hij al 20 jaar geen grit geeft en/of maagkiezel en leven nog steeds, gezond en wel!

                    Ik wil jullie met dit verhaal niet op een ander spoor brengen maar omdat jullie allemaal vogel liefhebbers zijn, toch even laten weten. Misschien heeft iemand er wat aan, misschien ook niet.

                    Groetjes Mariska

                    Comment


                    • #11
                      Hallo Mariska,

                      Jouw dierenarts heeft voor een groot deel gelijk!
                      In landen waar de papegaaien oorspronkelijk vandaan komen groeien echter wel degelijk zaden!!!!
                      Ik kan je verzekeren dat kromsnavels ook zaden eten, vooral in de wat droge perioden.
                      Alleen het hoofdvoedsel bestaat bij de papegaaiachtigen meestal niet uit zaden.
                      Het verhaal dat hij over kippen vertelt klopt, de papegaai pelt de zaden voor deze ingeslikt worden in tegenstelling tot de kippen, maar de papegaai heeft niet voor niets een spiermaag die de zaden mede met behulp van kleine kiezeltjes vermalen.

                      De vogelzaden die hier verkocht worden zijn vrijwel allemaal geimporteerd en bevatten de nodige landbouwgiffen, daarom ook dat tegenwoordig heel vaak pelletvoer geadviseerd wordt... ofschoon dat ook voor een groot deel uit gemalen zaden bestaat.
                      Maar wel vaak biologisch geteelde zaden (tenminste als men het label geloven mag).
                      Helaas mag men hier in Europa, dacht ik, al pellets (voor diervoeder) de titel biologisch meegeven als er één biologisch product aan toegevoegd is.
                      Met andere woorden "biologisch" is voor diervoeders in Europa niet beschermd. In Amerika overigens wel!!!

                      Uitgebreide informatie over de werking van de spiermaag, de globale eetgewoontes van de papegaai, pelletvoer en zaadvoer kan je op de site www.koppiekrauw.com lezen.

                      Overigens is mijn advies 1 x in de week wat zaden te eten geven (met maximaal 2 kiezeltjes), voor de rest als basisvoer pellets met daarnaast groenten fruit en wat vlees.
                      Bij kromsnavels die hoofdzakelijk vruchten en fruit eten dient het menu duidelijk meer fruit te bevatten.

                      Veel leesplezier.

                      Groet, Frans
                      fkbmac www.koppiekrauw.com

                      Comment


                      • #12
                        Hoe zien pellets eruit? Zijn dat altijd korrels? Volgens mij hebben ze dat hier niet in de dierenzaak... alleen maar zaadmengsel. Ik heb nu die van Beaphar, die leek mij het meest gevarieerd.

                        Hoe kan ik mijn aga aan het fruit krijgen? Op dit moment eet ze alleen het standaard voer en eivoer. In het voer zitten ook gedroogd fruit en noten, maar die gooit ze eruit. Als ik haar fruit of groente geef, dan gooit ze die ook gewoon uit het bakje en als ik haar probeer te voeren weigert ze ook... het beste wat me lukt is dat ze er een beetje aan likt. Ik heb al appel, mandarijn, banaan en sla geprobeerd.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door fkbmac Bekijk Berichten
                          Hallo Mariska,

                          Jouw dierenarts heeft voor een groot deel gelijk!
                          In landen waar de papegaaien oorspronkelijk vandaan komen groeien echter wel degelijk zaden!!!!
                          Ik kan je verzekeren dat kromsnavels ook zaden eten, vooral in de wat droge perioden.
                          Alleen het hoofdvoedsel bestaat bij de papegaaiachtigen meestal niet uit zaden.
                          Het verhaal dat hij over kippen vertelt klopt, de papegaai pelt de zaden voor deze ingeslikt worden in tegenstelling tot de kippen, maar de papegaai heeft niet voor niets een spiermaag die de zaden mede met behulp van kleine kiezeltjes vermalen.

                          De vogelzaden die hier verkocht worden zijn vrijwel allemaal geimporteerd en bevatten de nodige landbouwgiffen, daarom ook dat tegenwoordig heel vaak pelletvoer geadviseerd wordt... ofschoon dat ook voor een groot deel uit gemalen zaden bestaat.
                          Maar wel vaak biologisch geteelde zaden (tenminste als men het label geloven mag).
                          Helaas mag men hier in Europa, dacht ik, al pellets (voor diervoeder) de titel biologisch meegeven als er één biologisch product aan toegevoegd is.
                          Met andere woorden "biologisch" is voor diervoeders in Europa niet beschermd. In Amerika overigens wel!!!

                          Uitgebreide informatie over de werking van de spiermaag, de globale eetgewoontes van de papegaai, pelletvoer en zaadvoer kan je op de site www.koppiekrauw.com lezen.

                          Overigens is mijn advies 1 x in de week wat zaden te eten geven (met maximaal 2 kiezeltjes), voor de rest als basisvoer pellets met daarnaast groenten fruit en wat vlees.
                          Bij kromsnavels die hoofdzakelijk vruchten en fruit eten dient het menu duidelijk meer fruit te bevatten.

                          Veel leesplezier.

                          Groet, Frans


                          Hoi Frans,

                          Bedankt voor je reactie. Ik heb het twee keer doorgelezen en zal dan ook wat doen met je advies. Ik zal mijn aga nu gewoon pellets geven en zowiezo 1x in de week zaden, maagkiezel en grit. Mijn aga krijgt zowiezo met klikkertraining trosgierst, dus zaden krijgt hij zowiezo nog wel binnen. Ik zal de site ook even doorlezen betreft de maagspier van de vogel.

                          Groetjes mariska


                          Ps: Pellets zijn korrels, een soort van brokjes. Wat betreft groente en fruit, de ene vogel is er gek op. De andere vogel houdt er niet van. Mijn aga eet ook geen sla en geen fruit. Hij is nu net over de 2 maanden en ik blijf het gewoon proberen. Ik dring niks aan maar geef hem gewoon af en toe de gelegenheid ervan te proeven. Hoe ik mijn aga echt aan groente en fruit krijg weet ik zelf ook niet echt, misschien dat iemand anders op dit forum je hierover advies kan geven.

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb weleens gelezen dat sommige vogels groente en fruit beter eten als het geraspt is. Of door het eivoer heen. Ik heb zelf nog geen ervaring, maar misschien heb je er wat aan.
                            Groetjes, Tes

                            Comment


                            • #15
                              we hebben een vogel die met de hand is opgevoed (die van mij zusje)en die hebben we meteen palets gegeven dat arme beest vond ze niet leker en at bijna niks nu hebben we hem zaad gegeven ik vind wel dat ze het lekker moeten vinden jij eet toch ook niks als je iets niet leker vind vind ik gemeen om je vogel dat wel te laten doen en mijn vogel jimmy wil het niet ens poeven dus heb liever zaad en geef ze wel wat extra trosgiers gedroogt fruit en soms zoon snoep ding en maagkiezel gaat priema hoor
                              jimmy_lieff

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X