Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mag ik nu wel of niet de ah groente MAIS in blik aan mij amazone geven ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mag ik nu wel of niet de ah groente MAIS in blik aan mij amazone geven ?

Mijn amazone xanthops eet gewoon wekelijks fruit appel/banaanschijfjes.
    maar,. de groenten (gedroogde, moet ze 1 1/2 uur koken) van mijn kweker lust hij niet.
    het blijkt hier te gaan om alle vormen van gedroogde groenten van alle merken
    die gekookt moeten worden. ik moet zeggen ik heb ook geprobeerd ze door te koken
    een half uur langer -> lust hij ook niet. hij eet het gewoon niet. heb dit nu al
    sinds 2011 voorgeschoteld elke week paar maal en verder niks tot savonds laat.
    hij eet gewoon niks dan, weigert dit te eten.
    nu heb ik ook weleens mais in blik van de ah (crispy mais ed.) deze mais bevat
    volgens mij 0.3 zout ik weet dat het niet mag, maar dit lust hij als niks anders,
    ik geef hem eens per maand weleens een bakje met een paar (handvol) van deze mais
    rechtstreeks uit de verpakking na afspoelen onder vergiet,; en het bakje is gelijk leeg !
    nu is ook de hoiudbaarheidsdatum van de gedroogde groenten in orde, lijkt verder niks mis mee
    hij lust dus alleen de groenten uit blik. omdat hier toch zout in zit mag dit niet lees ik wel eens.
    wat moet ik nu doen ? want de gedroogde groenten staan hier voor niks.
    ik kan ook niet een kolf mais voorschotelen dat vind ie weer eng en vreemd en daar blijft ie vanaf.
    ook lust ie wel wortels uit een potje ik geloof van hak. maar dat terzijds.
    dus het probleem is wat moet ik doen ;
    -nooit geven uit blik (of letten op het zout percentage ? -wat is veilig in mg ?)
    -of heel soms ? / of wel gewoon ?

ik weet het niet meer

Waarom geef je geen verse groente? Probeer eens met wortel, pompoen, broccoli, witlof, paardebloemblad, paprika, komkommer, courgette, .... Rauw geven. Eventueel licht gekookt maar dat moet niet.

Comment

mee eens,hier krijgen ze alles ook rauw
      hier zijn ze zoal dol op andijvie.witlof,snoep tomaatjes,paprika,appel,druiven enz
      je kan wel wat uit blik of pot geven ook fruit maar dat moet je wel even afspoelen voordat je het geeft
      en als ergens een beetje zout in zit kan dat geen kwaad als je het niet elke dag geeft
      wissel gewoon elke dag af
      ik neem aan dat hij ook gewoon papegaaien voer of pellets elke dag krijgt
      en eens zondigen kan niet echt kwaad bij een gezonde vogel als het met mate is,ze krijgen hier wel eens een stukje pizza korst,een patatje zonder zout of brood oid,eens in de zoveel tijd een beetje verwennen is toch leuk

Comment

hoi bedankt voor jullie reactie

ik geef hem ongeveer 3 a 4 dagen per week appel
        dit bakje daar eet hij wel wat van. genoeg in ieder geval
        rauw of verse groente (merkwaardigerwijze) lust hij geen
        paprika/radijs/wortel behalve wanneer ik worteltjes uit een potje
        van hak geef die lust hij dan weer wel.
        hij is een beetje kieskeurig op dit gebied en dit is een beetje moeilijk.
        druiven lust ie niet, snoeptomaatjes of tomaat lust hij ook niet
        maar wel een stukje pizza met tomaten saus. hoe dit komt weet ik
        ook niet., is er nog een richtlijn die ik moet aanhouden op het gebied van
        het zoutgehalte voor de vogelvoeding (blikjes mais) ? hoeveel mg zout er
        maximaal in mag zitten. (blikjes mais etc.)
        hij krijgt geen pellets (dit heb ik jaren geprobeerd te geven
        maar hij lust het echt niet. hij lijdt dan liever honger de hele dag)
        gewoon papegaaien voer dus, 3 eetlepels. (per dag)
        heeft niet teveel zonnebloempitten.
        het probleem is dat bijv bij courgette / komkommer / druiven
        hij lust het niet als het veel vocht bevat geloof ik.
        (dit is in ieder geval wat hij overslaat)
        dit soort groente of fruit (ook lust hij geen mandarijnen of sinaasappels)
        slaat hij liever over. zoals je ziet is er een beetje een probleem
        gelukkig eet hij genoeg van het papegaaien voer, krijgt weleens gierst ook.
        en eet hij appel of dan soms die mais. (of wortel)
        gedroogde banaanenschijfjes lust hij -> maar verse banaan niet ..
        hij lust ook geen cocos.
        daarom wil ik hem dus ook vaker die mais uit blik geven.

Comment

Hi, kieskeurige vogel hoor. Die van mij is ook super kieskeurig. Omdat de vogels voor hem van mij Harrison pellets kregen, moest ik hem ook 'om' krijgen. Hij was in het begin erg schuw. Daar maakte ik gebruik van door het zadenvoer van de kweker hem in mijn hand voor te houden en pellets in zijn bak te doen.

Mijn eigenwijsje was binnen 2 dagen over, gewoon omdat hij niet uit de hand wilde eten en dus maar pellets uit de bak ging eten in de kooi.

Met fruit en groente heb ik gemerkt dat als ik dat zelf met veel smaak en lekkere bij geluiden eet op de bank naast zijn klimboom, dan wil hij het ook wel proberen. Momenteel 'achtervolg' ik hem met stukjes mango en braam. Als hij dan een hapje heeft genomen, prijs ik hem uitgebreid en krijgt hij een klein stukje gierst als beloning.

Hij vindt het nog steeds niets, maar neemt wel een hapje omdat hij weet dat er gierst volgt.

Comment

De Albert Heijn heeft nu Potjes (glas) met allerlei groenten, wortels erwt bonen mais maar dan zonder zout !
            ik had ze eerst niet zien staan nergens, dus ik denk dat dit nieuw is. Ze bevatten alleen de groenten met water.
            dus ik geef deze voortaan, deze groenten zijn ook lekker en vers. de gedroogde groenten van de vogelkweker
            bij mij op de hoek geef ik niet meer, dat is zo een uitgedroogde rommel eigenlijk, en het op moeten koken ervan
            neemt ook tijd in beslag, ik denk ook dat die gedroogde groenten echt nergens naar smaken,
            nee ik geef hem dus 3-4 dagen per week dan de nieuwe groenten in glas van de ah zonder zout !!

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
            X