Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afleren schouderzitten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Afleren schouderzitten

Hoi,

Sinds enkele dagen heb ik nu een andere gaai, Rico een geelvoorhoofdamazone.

Rico is 3jaar en handtam.

Volgens de vorige eigenaar kan hij al goed praten en fluiten, bij ons brabbelt hij ook regelmatig maar wij verstaan er (nog) niet zo veel van.

Bij zijn vorige eigenaar zat Rico altijd op de schouder en dat doet hij nu bij mij ook, daar kan hij uren zitten zonder veel te bewegen.

Nu heb ik al op verschillende plaatsen gelezen dat een gaai op je schouder niet aangewezen is en dit kan ik best geloven.

Kan er iemand mij een methode aanbrengen hoe ik dat schouderzitten moet afleren, alle tips zijn welkom.

Grtjs Guido
    RICO - 666 The sign of the beast

afleren schouder zitten

Hoi Guido

Wij zijn met onze papegaai bij een gedragsdeskundige geweest en die vertelde dat zodra de vogel op je schouder wil gaan zitten moet je hem als het ware tegenhouden gewoon je hand er voor doen en zeggen nee en weer terug zetten op je knie je moet hem gewoon iedere keer als ie van je knie af komt weer terug op je knie zetten net zolang tot ie netjes blijft zitten op je knie de onze had het na een paar dagen al helemaal door maar ze zijn natuurlijk niet allemaal het zelfde bij de ene duurt het misschien wat langer dan bij de ander maar als je gewoon op een normale rustige manier hem telkens terug op je knie zet gaat ie het echt wel begrijpen dat dat zijn plaats is boos worden heeft in dit geval zeker geen zin want dan begrijpt ie er niets meer van en het is toch iets waar je hem de tijd voor moet geven want hij is het natuurlijk iet gewent en als je met hem gaat lopen moet je hem ook niet op je schouder zetten want anders snapt ie er natuurlijk niets meer van je moet hem op je wijsvinger laten stappen en dan als het ware je duim over zijn pootjes doen zodat ie niet de kans kan krijgen om toch weer naar je schouder te gaan of erger als je buiten bent weg te vliegen zo is het ons gelukt om onze papegaai Sjaako af te leren op je schouder te gaan zitten

Veel succes

Groetjes
    Bianca

Comment

Hoi Bianca,

Ik heb ondertussen op dit forum een verhaal gelezen over dit onderwerp (ik weet niet meer of het jou verhaal was) en ben op die manier reeds begonnen met Rico.

Gisteren heb ik enkele goeie beten gekregen als ik hem van de schouder van mijn vrouw wou laten opstappen op mijn vinger, dus heb ik een opstapstok erbij gehaald.

Na enkele keren te laten opstappen van zijn tafelstandaard op mijn vinger en na enkele correcties hebben we gisteren een paar keer een wandeling door het huis gedaan op mijn vinger. Hij probeerde meerdere malen om naar boven te kruipen maar liet dit niet toe. Ik heb wel gemerkt dat Rico terug moet bijgewiekt worden want hij probeerde enkele keren al vliegend op mijn schouder te geraken.

Vandaag hebben we dit alles nog een keer herhaald en dit lukte al een heel stuk beter dan gisteren, ik heb hem maar 2 keer moeten corrigeren.

Ook heb ik vandaag geprobeerd hem op mijn been te zetten, dit lukte even maar heb hem toch enkle keren moeten terug zetten. Morgen gaan we hier beslist verder mee.

In elk geval heeft ie vandaag niet op de schouder gezeten, toch al een goeie stap vooruit.

Alvast bedankt voor je raad.

Grts Guido

Comment

Hoi Guido,

Ik had nog een vraag toont Rico baasjes gedrag als ie op je schouder zit want dat doet Sjaako bij ons wel als ie op onze schouder zit en daarvoor zijn wij het hem af gaan leren want als hij bij ons nou lief zou blijven zitten zonder in je oren te bijten zou ik er persoonlijk geen problemen mee hebben met dat schouder zitten je vertelde namelijk dat Rico lekker rustig op je schouder kan zitten gewoon echt genieten als dat zo bij ons was geweest had Sjaako bij ons gewoon op de schouder mogen blijven zitten alleen de onze is zo zodra die boven je uit komt word ie als het ware baldadig de onze heeft een standaart waar die lekker heel de dag op kan klauteren en zitten en doen maar gaat ie helemaal op de allerhoogste stok zitten krijgt ie een grote mond en gaat echt vervelend doen dat was dus bij ons het probleem baasje spelen vandaar dat ie bij ons eigenlijk niet meer op de schouder mag het gebeurd nog wel eens natuurlijk maar als ie dan zo'n bui heeft bijt ie weer giga hard in je oor en dan ben je er weer gauw klaar mee en moet ie weer op m'n knie zitten dus eigenlijk is het maar net wat het probleem is als Rico lekker relaxt op je schouder zit zonder te bijten e.d. zou ik denken laat hem lekker zitten behalve als ie sjaako gedrag gaat vertonen zoals bijten ja dan moet je wel
        maar ieder moet het voor zich weten natuurlijk maar dat wilde ik nog even kwijt want het is natuurlijk niet zo dat een papegaai persee op je knie moet en totaal niet op de schouder mag aan ieder z'n eigen keuze en als ie dan op de knie moet moet je hem eigenlijk niet meer op de schouder laten zitten want dat is natuurlijk verwarrend maar ja bij ons gebeurd het ook nog wel eens en dan denk je ach laat maar maar eigenlijk is dat natuurlijk niet goed want zo weet ie niet waar ie aan toe is

Groetjes

Bianca

Comment

Hoi bianca,

rico zit idd rustig op mijn schouder te genieten als hij er op mag.

Het enige probleem is om hem er terug af te krijgen, dan durft hij je wel eens een knauw geven.

Vandaag heeft hij een tijdje op de vinger en de schouder gezeten.
          Ook heb ik hem een tijdje op mijn knie laten zitten.

Nadien heeft hij een hele tijd boven op de leuning van de zetel gezeten, samen met mij naar de tv gekeken.

Eigenlijk mijn enige probleem met het schouder zitten is dat hij er moeilijk weer af wil.

Grtjs Guido

Comment

afleren schouderzitten

Hoi Guido,

Ik begrijp je probleem heel goed Sjaako had in het begin ook problemen met op en afstappen wij zijn toen bij die gedragsdeskundige geweest en die adviseerde ons een klikkertje te kopen net zo'n dingetje als waar je honden mee kunt trainen en iedere keer als Sjaako dan netjes op of af stapte moest je een keer met het klikkertje klikken en hem belonen met iets wat ie geweldig lekker vind bijvoorbeeld in Sjaako zijn geval zonnepitjes
            Het is in het begin even rommelen want in je ene hand heb je het klikkertje in de ander iets lekkers en hij moet nog opstappen ook maar daar word je vanzelf handig in dus je gaat met je vinger naar hem toe je zegt OP of AF maar in jou geval OP op het moment dat je merkt dat ie zijn pootje op je vinger gaat zetten klik je een keer en als ie dan op je vinger zit geef je hem iets lekkers en op deze manier kan je hem heel veel dingen leren want hij gaat door krijgen dat als ie doet wat jij zegt en als ie het klikkertje hoort dat ie iets lekkers gaat krijgen en in ons geval ging Sjaako het klikkertje op een gegeven moment na doe zat ie op de standaart hoorde je opeens een klik of ie zeggen wou ik heb wel zin in iets lekkers wat ook belangrijk is is dat als je hem bijvoorbeeld beloont met zonnebloempitjes je die dan wel zoveel mogelijk uit zijn eten moet halen want anders denkt ie je bekijkt het maar ik krijg ze toch wel als ik ga eten vandaar ik hoop dat je hier wat aan hebt en of je eventueel makkelijk aan een klikkertje kan komen volgens mij verkopen ze die wel in bijna iedere dierenwinkel ik heb hem in Gorinchem gekocht bij Dieca de eigenaar van die winkel is tevens de gedragsdeskundige waar ik over heb verteld

Veel Succes verder met Rico

Groetjes

Bianca

Comment

Hoi Bianca,

ik heb nog altijd niet gevonden wat rico echt lekker vind, hij eet gewoon alles en als je hem iets voert uit de hand moet je het werkelik voor zijn bek houden anders kijkt hij er niet eens naar.

We zullen nog even moeten kijken wat hij echt lekker vind, hij is uiteindelijk nog maar 6 dagen bij ons.

In elk geval het afleren van schouderzitten ben ik mee gestopt, hij is uiteindelijk heel braaf als hij daar zit, alleen eraf komen is nog wat moeilijk.

Grts Guido

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
              X