Ik heb een geelvoorhoofd amazone van 3 jaar oud.hij danst,praat,fluit,geeft pootjes .en zit boven op zijn kooi .hij is niet handtam komt ook niet op mijn schouder zitten. het vervelende is dat hij soms heel hard in mijn vinger bijt.Wat kan ik hier aan doen?
X
-
hoi Gerrit,
heb je hem al eens leren opstappen op een zitstok, als je hem dit aanleert kan je zo stilaan hem leren opzitten op je hand.
Normaal kan je een heleboel info vinden op de site www.koppiekrauw.com
Ook hier op het forum kan je bepaalde items vinden die hierover spreken maar dan eerder in het forum van de grijze roodstaart.
Grts GuidoRICO - 666 The sign of the beast
-
Gerrit,
Hij bijt omdat hij je vingers en handen niet kent, hij is er bang voor. Je zegt zelf al dat hij niet handtam is, voor papegaaien zijn handen en vingers geen normale zaak, hij moet weten dat je niets kwaad in de zin hebt. Tam maken van papegaaien kost veel geduld en daarbij ook veel pijn. Je kunt een stokje gebruiken voor op en afstappen, maar hij zal toch moeten wennen aan je handen, als je hem iets lekkers geeft met je duim en wijsvinger, probeer hem dan eens een beetje te kriebelen met je middelvinger. Ga niet met een volle hand de papegaai aaien, dat kan pas wanneer hij je vertrouwd. Maak het op en af stokje steeds wat korter wanneer dit goed gaat, begin met een stokje van pakweg 30 cm, na een week kort je hem 5 cm in en op een gegeven moment moet hij wel op je vinger op en afstappen omdat het stokje te klein is geworden, deze methode gebruik ik altijd bij niet tamme papegaaien.
Raak de veren bv. met 1 vinger aan en beloon dat met een enthousiast gebaar van "dat is goed coco (naam van je papegaai)" bij deze methode wel je stem kinderlijk laten klinken zoals je tegen een klein kind zou doen.
Elke keer weer herhaal je dit en 1 vinger wordt twee vingers, doe het rustig en beloon hem met je stem. Dit noemen ze positieve aandacht, werkt altijd.
Succes,
Harry
Comment
-
hallo ,
wij hebben ook een amazone , nu 10 maand oud.
Ik kan hem laten opstappen op mijn hand ,is dus wel handtam , maar hij wil absoluut niet geknuffel worden dus ook niet koppiekrauw , hij blijft mooi op m'n hand zitten , als ik hem iets zeg antwoord hij , maar durft af en toe ook wel eens opeens in mijn hand bijten, dit wordt dan ook onmiddelijk afgestraft door hem in de strafkooi te zetten . Dit werkt héél goed , want na een 5 à 10 min. strafkooi is hij terug supper lief
groetjestel wat je hebt , niet wat je mist .
Luna , Zazou Yara Charlie
en Christel
Comment
Comment