Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oude papegaai nog tam te krijgen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• oude papegaai nog tam te krijgen?

hoi.
    sinds vandaag ben ik in het bezit van een roodvoorhoofdamazone genaamd dorus
    de papegaai was van mijn opa,en toen die overleed is hij/zij naar een kennis gegaan.
    aangezien de papegaai nogal ging krijsen als die het huis verliet,besloot die kennis na bijna een jaar afstand van de vogel te doen.
    nu heb ik hem dus sinds vandaag.
    dorus is 36 jr ongeveer.
    mn opa kon er redelijk goed mee omgaan(koppiekrauwen,en opstappen).
    echt heel tam is hij volgens mij nooit geweest.
    hij is ook meer een mannen vogel.
    nu vraag ik me af,in hoeverre een vogel van deze leeftijd nog iets kan leren,of afleren?
    uiteraard laten we hem voorlopig even wennen aan ons en ons huishouden.
    maar hoe leren we het bijten af(bij die kennis ging dat tot bloedens toe).
    en is het mogelijk om hem toch nog enigzins tam te krijgen?
    tevens vraag ik me af of het krijsen bij weggaan nog af te leren is?
    in ieder geval ga ik er als hij eenmaal gewend is,flink werk van maken.
    dus hoop op tips,en wil dus graag weten wat er mogelijk is met deze vogel?

groetjes cindy en dorus

Oorspronkelijk geplaatst door cindy10
    hoi.
    sinds vandaag ben ik in het bezit van een roodvoorhoofdamazone genaamd dorus
    de papegaai was van mijn opa,en toen die overleed is hij/zij naar een kennis gegaan.
    aangezien de papegaai nogal ging krijsen als die het huis verliet,besloot die kennis na bijna een jaar afstand van de vogel te doen.
    nu heb ik hem dus sinds vandaag.
    dorus is 36 jr ongeveer.
    mn opa kon er redelijk goed mee omgaan(koppiekrauwen,en opstappen).
    echt heel tam is hij volgens mij nooit geweest.
    hij is ook meer een mannen vogel.
    nu vraag ik me af,in hoeverre een vogel van deze leeftijd nog iets kan leren,of afleren?
    uiteraard laten we hem voorlopig even wennen aan ons en ons huishouden.
    maar hoe leren we het bijten af(bij die kennis ging dat tot bloedens toe).
    en is het mogelijk om hem toch nog enigzins tam te krijgen?
    tevens vraag ik me af of het krijsen bij weggaan nog af te leren is?
    in ieder geval ga ik er als hij eenmaal gewend is,flink werk van maken.
    dus hoop op tips,en wil dus graag weten wat er mogelijk is met deze vogel?

groetjes cindy en dorus
    Hoi Cindy en Dorus,

Natuurlijk is het mogelijk een oude papegaai nog een en ander bij te brengen.
    Ook eenkennigheid (wat overigens bij amazones veel minder voorkomt als bij andere papegaaien) kan men afleren.
    Schreeuwen, bijten en ander verkeerd gedrag...alles is aan te pakken.
    Met veel liefde en geduld zal je zien dat ook van deze 36 jaar oude roodvoorhoofd een lief gezelschapsdier is te maken.
    Begin gewoon opnieuw met het tam maken van de vogel.
    Kijk voor een uitgebreide uitleg maar eens op www.koppiekrauw.com
    Heel veel vragen zal je daar beantwoord vinden, je kan er makkelijk naar zoeken via het trefwoordenregister.

Heel veel succes en laat noig eens horen hoe het gaat.

Groet,
    fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

dank je wel voor het antwoord!
      ik ga me er zeker goed in verdiepen.
      ben al blij dat er nog iets mogelijk is met de papegaai.
      het hoeft niet een knuffeldier te worden....maar het is wel handig als hij bv leert om op en af te stappen.
      tevens lijkt het me voor de papagaai ook beter als hij dit nog kan leren.(minder stress etc).

groetjes cindy

Comment

Hoi Cindy,

We zijn inmiddels een maandje verder.
        Ik ben me eigenlijk benieuwd of je al positieve resultaten geboekt hebt.
        Laat nog eens wat van je horen...

Groet, Frans

Comment

hoi!
          leuk dat je even vraagt naar de vooruitgang van dorus!
          het gaat prima met dorus,maar kwa leren en overzetten op andere voeding is het een moeizaam geval!
          had pellets van harrison gehaald,maar dat weigerd hij absoluut,wat ik ook probeer!
          ook kwa iets leren is hij hardnekkig agressief...(tja ingesleten gewoontes van 36 jaar,leer je niet zomaar af he?).
          ik blijf hem hardnekkig nieuwe voeding aanbieden en probeer uit te vinden wat hij lekker vind...(tot nu toe mais,doperwten).
          Ook een kippenbotje doet hij een moord voor...
          maar het blijft oppassen,want hij kan ineens uithalen bij het kooi verschonen en eten/drinken geven!
          op zich stoort het me niet...snap best dat het diertje niets gewend is,en dus bepaalde ongewenste dingen zichzelf heeft aangeleerd.
          enige wat me wel zorgen baart...mijn tante die hiernaast woont heeft een jonge papegaai waarbij pbfd is vastgesteld...zij komt hier ook regelmatig
          en aangezien de ziekte erg besmettelijk is...
          heb overwogen om dorus ook te testen...maar de dierenarts zei ook dat oudere papegaaien vaak niet ziek worden ervan.
          de jonge papegaai van mn tante zal helaas niet oud worden...
          volgens de dierenarts heeft testen als enig voordeel dat ik weet dat dorus de ziekte heeft,maar voor de rest van zn leventje zal het niet veel uitmaken(gezien zn leeftijd al).
          we hebben dus besloten dorus niet te testen,en gewoon goed voor hem te zorgen.(contact met andere kromsnavels te vermijden).
          volgens internet word een groenwang gemiddeld 40 jaar,dorus is al 36.
          had hij 80 kunnen worden,had ik zeker een test laten doen,maar voor die paar jaartjes nog?
          wel heeft hij inmiddels geleerd om mijn stem na te doen...ik roep vaak tegen de hondjes;HOU NOU EENS OP!
          dan zijn ze samen aan het stoeien wat er soms grof aan toe gaat,dus dan roep ik vrij hard,hou nou eens op!
          van de week was mn tante op visite en dorus vond het vrij druk in de late avond....en riep dus...HOU NOU EENS OP!!!
          hahaha we keken elkaar allemaal aan en schoten ontzettend in de lach,vooral omdat hij daarna zei...poepaaaaaa(verbasterd voor papa) kaasieeee???
          met andere woorden...hij vond zn eigen opmerking zo leuk,dat hij wel vond dat papa hem als beloning kaas kon komen brengen
          nou vooruit papa vond het zo leuk dat dorus een stukje kaas kreeg(heel slecht...maar ach het beest is er al 36 mee geworden)

groetjes cindy en dorus!

Comment

Hallo Cindy en Dorus,

Fijn dat je ons even op de hoogte gebracht hebt met de stand van zaken.
            Natuurlijk kan ik het weer niet laten op je verhaal te reageren, maar uiteraard met de beste bedoelingen.

Voeding:
            Vraag jezelf eens af waarom jouw Dorus ander voeding weigert?
            Wellicht omdat hij weet dat wanneer hij maar geduld heeft toch zijn oude voeding krijgt.
            Wat ik bedoel te zeggen, als jij de vogel niet zijn normale voer geeft dan kan die dat ook niet eten. Jij bent degene die voer geeft, jij bent de baas.
            Geef Dorus uitsluitend als avondeten zijn oude voer gedurende maximaal een uur.
            Geef hem voor de rest van de dag pellets. (geeft niet welk merk, een apart bakje met een paar nat gemaakte pellets).
            Geef hem niets anders!!! Geen noten, geen groenten, geen kaas, geen fruit, gewoon NIETS anders!!
            Zodra je merkt dat de vogel van de pellets gaat eten….
            Geef hem dan ook niet meer zijn oude voer ’s-avonds maar daar ook pellets.
            Geef nu gedurende minimaal een hele week Dorus uitsluitend Pellets te eten.

Zodra de vogel minimaal een week uitsluitend pellets eet, kan je Dorus langzaam weer andere gezonde dingen gaan geven zoals groenten en fruit enz. zie verder het hoofdstuk voeding op mijn site.
            Natuurlijk zal de vogel in het begin een tijd protesteren maar als jij volhoudt zal jij winnen, ga je overstag… wint de Dorus.
            Denk maar.... er is er maar een de baas… dat ben jij!!!

Tam maken:
            Tam maken binnen de kooi is waarschijnlijk moeizaam, de vogel is wellicht al tig-tal jaren gewend de baas te zijn binnen zijn kooi.
            Begin dan eens met tam maken buiten de kooi! Hoe????
            1) vogel (laten) kortwieken, nagels scherpe puntjes afvijlen.
            2) vogel leren zitten op een tafelstandaard
            3) vogel zittend op de standaard lekkers geven (zonnebloempitjes)
            4) de aanraak-therapie met bijvoorbeeld een oude veer toepassen
            5) clickertraining
            6) theedoektherapie
            Mijn site geeft uitgebreide informatie over de toe te passen technieken.
            Zodra je duidelijke resultaten boekt kan je gaan werken aan het tam maken van Dorus binnen de kooi.

PBFD:
            Juist deze week heb ik op mijn site een uitgebreid stuk gepubliceerd over hoe nu verder als je vogel PBFD heeft.
            Lees dat eens door en laat ook je tante het eens doorlezen.
            Uiterste hygiƫnemaatregelen dienen toegepast te worden en laat Tante maar liever niet Dorus aaien en aai jij maar liever niet de papegaai van je tante.
            En..ehh.... jouw Dorus kan best wel 60 jaar of nog ouder worden hoor, dus niet teveel ongezond voer geven.

Nieuwe woorden leren:
            haha, prachtig toch… het zuiverste bewijs dat Dorus nieuwe dingen kan leren, hij begint je al na te praten.

Ok, Cindy ik hoop echt dat je het doorzet en ben ervan overtuigd dat de aanhouder wint… het enige waar jij op moet toezien is dat jij winnaar bent.

Heel veel succes gewenst, ik hoor graag nog over de verdere vorderingen die je maakt.

Frans

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
            X