Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Amazone papegaai overgenomen van 53

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Amazone papegaai overgenomen van 53

Hallo allemaal,

Ik wil graag wat vragen en mijn verhaal uitleggen.
    Het is allemaal een beetje ingewikkeld,en een lang verhaal..
    Ik heb ongeveer een half jaar geleden een papegaai in huis genomen. Zij/hij heet Frodo
    Een jongen die ik ken had de papegaai van een vrouw overgenomen die zei dat de papegaai al 53 jaar was en dat ze de papegaai weg moest doen omdat haar dochter constant op de kooi sloeg ( ik vind dit echt een raar verhaal, ik denk jullie ook? ) Vooral als je zo'n lieverd al 53 jaar zou hebben!!

De jongen die de papegaai in huis had gehaald wou hem aan een vriendin van mij geven (zonder te vragen, en te weten of zij uberhaud een papegaai kan/en wilt verzorgen). Hij had hem dus eigenlijk in huis genomen om als ''verassing'' weg te geven (belachelijk, het is geen speelgoed!!)
    Die vriendin van mij wou dit helemaal niet, en die jongen had de papegaai in huis, maar gaf en (totaal) geen aandacht aan, en de kooi zat altijd dicht, later hoorde ik hem zelfs zeggen dat hij de papegaai op marktplaats wou zetten etc (die jongen denkt altijd aan geld).

Ik vond dit heel erg zielig, en bedacht me .., als deze lieve vogel echt al 53 is, en weer van baasje word veranderd.. dat vind ik gewoon niet kunnen, al helemaal niet via marktplaats. Ik bedacht me geen moment en bood aan dat ik de vogel wel wou hebben (ik ben altijd al gek geweest op vogels, heb ook twee parkieten).
    Van te voren wist ik natuurlijk dat het niet zomaar ''iets'' is wat je in huis neemt, ik heb mensen boeken gelezen, op forums gekeken, allerlei website bekeken etc.. ik wilde echt goed voor de vogel zorgen!

Het is echt een lieverd, ze was snel gewend aan mij, lekker op schoot zitten, ze vind het ook super fijn als ik haar aai, op het begin wou ze ook op me schouder zitten, maar dat heb ik afgeleerd..
    Ik heb eigenlijk geen ervaring met pagegaaien, maar ik ben echt gek op haar en ik probeer het echt voor haar zo fijn mogelijk te maken.
    Alleen vind ik het toch erg naar dat ik niet veel over haar achtergrond weet, die jongen van wie ik Frodo heb overgenomen doet heel vaag en ik heb hem al gevraagd of ik de gegevens van de oude eigenaar kon krijgen, om zo meer informatie over Frodo te krijgen. Hij zei dat die geen gegevens meer had en wou er geen antwoord op geven( erg raar!!) Ook is Frodo niet getest, en heeft ze 1 oogje vaak dicht zitten (lijkt wel blind aan 1 kant). Het liefst wil ik haar naar een vogel arts brengen, maar hier heb ik de financien niet voor.

Vele van jullie vinden het dan misschien raar dat ik deze lieve vogel heb aangenomen, maar ik wil niet dat ze via marktplaats weer word doorverkocht. Het erge is dat die jongen twee weken terug opeens de vogel terug wou omdat de ''oude''eigenaar heel erg spijt had etc.. ik heb gezegd dat die vrouw dan langs kon komen om te praten, maar daar werd heel vaag over gedaan, echt belachelijk..
    Ook heb ik echt een band opgebouwd met Frodo,.. ik ben echt heel gek op haar en moet er niet aan denken dat ze hier niet meer is.

Het is een vogel die veel kletst en zingt, lekker op schoot wil knuffelen maar ze wilt ook echt een beetje de baas zijn.
    Ik wil haar absoluut niet kwijt, en zodra ik werk heb ga ik met haar naar een (vogel)arts.. ik heb nu geen werk en een heel laag inkomen anders was ik zeker al op het begin voor een test naar een arts gegaan..
    Ze slaapt wel veel (op 1 pootje dat wel) maar kan ook lekker actief zijn..

Sorry voor dit lange verhaal, maar wat zouden jullie doen?
    Kan je bijv. bij de arts ook de leeftijd achterhalen? en ik wil wel weten hoe haar eet patroon is geweest..
    Ze eet alleen maar zonnebloem pitten uit haar voerbakje, en laat veel eten liggen. Ik geef haar wel groente en fruit en dat vind ze heerlijk!
    Ik heb al pallets geprobeerd maar dat wilt ze niet eten..

Misschien een beetje onduidelijk verhaal, maar ik wil graag jullie mening horen..
    En misschien wat tips,.. (niet al te prijzige arts?) etc..
    Ik wil echt het beste voor de vogel, en ze is al behoorlijk gewend aan mij voor mijn gevoel.. ik ben echt heel gek op haar maar het is gewoon zo raar als je niet veel over het verleden van de vogel en of ze uberhaud 53 jaar is.
    Ik ben ook erg boos hoe er met de vogel is omgegaan( weg doen na 53 jaar? als ze echt zo oud is, en die jongen die denkt dat hij een papegaai kan overnemen om als cadootje te geven aan een vriendin, ik vind het echt erg!!)

Groeten,
    Marieke

Bijgevoegde Bestanden

Hey Marieke, welkom! En wat goed dat je zo met Frodo begaan bent!
    Paar antwoorden op je vragen:
    De leeftijd kan je volgens mij nooit echt achterhalen (is bij mensen ook altijd gissen) als hij/zij een ring heeft, staat daar waarschijnlijk het jaartal van geboorte op (dat zou dus 60 moeten zijn).
    Wat betreft het eten: dat ze kieskeurig is maakt het lastig. Alleen zonnebloempitten is niet echt geweldig (is een er vet zaadje). Wat kan helpen is de vogel wegen (sowieso handig om in de gaten te houden) en per dag ongeveer 15% van het lichaamsgewicht aan zaadjes geven per dag. Als hij/zij niet meer dan dat krijgt, gaan ze uit honger vaak ook andere zaadjes eten.
    Wat betreft pellets. De nutribird 15p is een relatief goedkope pellet (tientje per kilo). Het overzetten is altijd lastig. Zoek hier maar eens rond, er staan genoeg tips op dit forum.

Voor super veel andere info raad ik je aan eens rond te kijken op koppiekrauw.com

Succes met alles!

Linda & Jack

Comment

Hoi Marieke,

Wat een verhaal zeg!
      Ik zou Frodo nooit meer teruggeven aan die jongen.
      Wat ik zo lees lijkt die jongen niet al te wijs, onbetrouwbaar en erg impulsief. En dat verhaal over die vrouw en dochter.
      Als Frodo al 53 jaar bij die vrouw heeft gezeten, dan moet die dochter toch ook al wel een volwassen leeftijd bereikt hebben.
      En als je dan nog op een kooi gaat staan slaan dan lijkt me dat je niet echt een normaal functionerend verstand hebt.
      Maar dit is het verhaal van die jongen, en die jongen doet nou juist zo vaag. Dus ook dit verhaal neem ik zelf maar met een korreltje zout.

Echt goed van je dat je Frodo, ondanks je financiele omstandigheden, in huis hebt genomen om haar een beter en stabieler leven te geven.

Nutribird heeft een folder waarin staat hoe je je papegaai kunt overwennen op pellets. Die folder heb ik toevallig zelf in handen gehad toen ik mijn parkiet wilde overzetten.
      Het merk Prestige heeft een gids genaamd 'gids voor de juiste vogelvoeding' waarin analysetabellen staan van voedingsstoffen per voeding en vogelsoort.
      Wat ik deed bij mijn parkiet tijdens het overwennen toen mijn parkiet de pellets niet accepteerde: Aan de eettafel zitten, parkiet op tafel met alleen wat pellets erbij. Tussen je vingers een pellet pakken, doen alsof je er van snoept, de vogel nieuwsgierig maken en spelenderwijs proberen te laten happen. Daarna heel overdreven blij zijn en aanmoedigen. Ook de pellet nat maken waardoor het een papje wordt kan helpen.
      Dan kun je het op een lepeltje of ander stukje groenvoer doen zodat ze aan de smaak wennen. Ook kun je de pellet verstoppen in een wortel ofzo. Hier kan wel heel veel tijd en geduld in gaan zitten.
      Zonnebloempitten haal ik zelf altijd zoveel mogelijk uit het voer wanneer deze in het vogelvoer erbij zitten.

Bij mij in de buurt zit een dierenwinkel met een amazonepapegaai van 52 jaar oud. Ik zie aan zijn snavel en verenpak wel dat hij die leeftijd kan hebben. Zoals je dat ook bij een oude hond ziet zeg maar.

Ik wens je veel plezier met Frodo. En hopelijk geeft die jongen het uiteindelijk op met het terugvragen van Frodo. Het lijkt mij ook vreselijk om mijn diertje weer terug te moeten geven aan zo'n vage gast.

Heel veel sterkte ermee!

Gr Meisa

Comment

Inderdaad! Frodo mag gewoon niet meer terug naar die vage gast of vrouw.
        Voor het beestje is dit gewoon zijn beste eindbestemming.
        Als de jongen en vrouw echt om hem geven, dan weten ze heel goed dat het niet gezond voor hem is dat heen en weer gezeul en moeten ze hem dit ook niet weer aan willen doen nu hij rust heeft gevonden.
        Ben blij dat hij bij jou oud mag worden

Veel liefde samen gewenst.

Comment

Als ik er van uit ga dat de papegaai werkelijk 53 jaar is, dan kom ik tot de volgende conclusie:

Puur uit het oogpunt van de papegaai beken:
          Als de papegaai al 53 jaar op dezelfde plek woont waarna de papegaai dan om één of andere reden moet verhuizen, maar daarna terug de kans krijgt om naar de plaats te gaan waar de papegaai al 53 jaar verbleef, dan zou ik de kans grijpen. De papegaai werd er goed verzorgd, anders zou de papegaai al lang gestorven zijn. Dit scheelt dan ook weer een hoop stress.
          Als de papegaai dan bij iemand moet blijven die niet altijd het geld heeft voor een optimale verzorging, dan is het ook beter voor de papegaai om terug naar de oude eigenaar te gaan (goede verzorging, zie boven).

Nu werk je nog niet, en kan je dus de hele dag bezig zijn met je papegaai, maar wat gaat de papegaai voelen als ie op een dag een hele tijd alleen zit?

Dit is als ik enkel en alleen naar de papegaai kijk.

Uit het oogpunt van de mens:
          Je hebt gehandeld zoals ieder ander mens met een hart voor dieren zou handelen.
          Als die vrouw haar papegaai terug wil, vraag je haar eens op de koffie en bespreek de situatie van de papegaai bij jou, bij de vrouw en vraag naar de geschiedenis van de papegaai.
          Kortom zoek naar een goede oplossing voor de papegaai.
          Als die vrouw haar papegaai echt terug wil, dan zal ze maar al te graag bij jou op de koffie komen, wil ze dit niet, dan wil ze haar papegaai ook niet.

En nog een vraagje: is er iets te merken van gedragsproblemen? (overmatig schreeuwen, bijten, plukken...)
          Zo erg wat er in Parijs gebeurt is, en dat omdat een paar personen niet akkoord waren met de meningen van anderen
          -Je suis Charlie-

Comment

Hallo Allemaal,

Heel erg bedankt voor de reactie's. Om mij verhaal iets duidelijker te maken;
            Het rare is dat de jongen waarvan ik de vogel heb overgenomen heel raar na een half jaar aan mij vraagt (volgens hem via de oude eigenaar) dat ze haar vogel mist en haar vogel graag terug wil. Ik dacht er over na, en wou eigenlijk erg graag een afspraak maken met de ''oude'' eigenaar om er over te praten. Ook was ik er benieuwd over Frodo's achtergrond, dus het leek mij sowieso een goed idee om eens met met haar te praten. Dus ik gaf aan dat ik er voor open stond (ik dacht aan het beste voor de vogel, als hij/zij echt meer dan 50 jaar bij deze vrouw heeft gewoond, dan is het voor de vogel misschien juist heel fijn om bij af zijn/haar maatje te zijn). Helaas werd hier heel (dreigend!!) en vaag op gereageerd. Ik gaf aan dat ik graag een gesprek wou hebben met de vrouw en dat ze welkom was om bij mij op bezoek te komen om het er over te hebben en zo dat ik zeker kon zijn dat het allemaal ''klopte''. Maar nee, die jongen moest hem persee ophalen en het moest gelijk die dag, en die vrouw miste haar vogel zo erg dat ze er ''nachten'' niet van kon slapen. ( die vrouw ging ''zogenaamd'' via zijn Facebook met mij praten). Ik had al ongeveer zo'n 10x aangeboden dat de vrouw langs kon komen om een afspraak te maken, en dat ik niet zomaar Frodo ' ''terug'' zou geven. Ik bood ook nog aan om zelf eerst langs te komen etc. Maar nee mevrouw kon zogenaamd alleen maar bellen!, ik was niet bereikbaar op het moment en bood aan dat ik haar de volgende dag zou bellen, maar ze wou niet haar nummer geven. Ook werden er rare dingen gezegd door de oude eigenaar zoals: ''Ja ik had mijn vogel alleen aan hem gegeven om op de papegaai te passen'', dat is sowieso raar want hij wou hem eerst weg geven (??) aan een vriendin van mij, en die was er totaal niet op voorbereid en ze wou ook helemaal geen huisdieren'' en vervolgens wou hij Frodo op marktplaats zetten ( wat een meisje mij vertelde op de avond toen ik Frodo in huis nam).

Een lang verhaal, maar ik heb het ook met mijn moeder erover gehad, en die zei ook al; als die vrouw haar vogel terug wilt. en ze houd echt va die vogel dan is het minste wat ze kan doen is langs komen en jou bedanken voor de zorg. En daarmee ben ik het eens. Die jongen heeft die vogel overgenomen denk ik, kon er niet goed mee omgaan en dacht oh dan mag zij hem wel hebben (ik).
            Ik ben echt blij met Frodo maar vind het wel zielig dat mensen zo met haar/hij zijn omgegaan.

En wat betreft haar gedrag, ze schreeuwt af en toe, paar minuutjes per dag als ze boven op de kooi zit en ik ben met wat vrienden gezellig, meer zo van; ik ben er ook nog ik wil aandacht (zo komt het over). Ze plukt zichzelf niet, ze is nu in de rui en heeft me toevallig gister gebeten in mijn vinger (tot bloedens toe), dit is de derde keer in een half jaar dat ze me heeft gebeten. Normaal doet ze dit niet, ze houd van lekker kroelen en wilt graag op schoot. Het probleem is wel, dat ik dan niet kan opstaan, want ze wilt absoluut niet van mijn schoot af. Ik vind het echt leuk als ze bij mij zit, maar wel vervelend dat ik soms het gevoel heb dat zij de baas is.

Hebben jullie misschien ook wat tips om er voor te zorgen dat de vogel niet te dominant word? (het is echt een schatje maar als ze eenmaal bij me zit wilt ze dus niet van mijn schoot af)

Heel erg bedankt alvast voor de reactie, ik ben blij dat dit forum bestaat en dat ik mijn verhaal kwijt kan en vragen kan stellen!

Groet,
            Marieke

Comment

Qua bijten valt het nog mee hoor.

Je zegt dat je ze niet van je schoot af krijgt, hoe probeer je de papegaai van je schoot af te krijgen?
              Je zou ze gewoon moeten laten opstappen en dan wegzetten.
              Al is dat natuurlijk niet zo simpel zoals ik dat nu neerschrijf.
              Zo erg wat er in Parijs gebeurt is, en dat omdat een paar personen niet akkoord waren met de meningen van anderen
              -Je suis Charlie-

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
              X