Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help, mijn papegaai maakt mij jaloers!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Help, mijn papegaai maakt mij jaloers!

Hoi allemaal,

wat fijn dat ik dit forum gevonden heb!
    dat als eerste!

maar natuurlijk heb ik een probleem anders zou ik hier niet zijn

het volgende is het geval:

Ik en mijn man hebben een blauwvoorhoofdamazone van 8 jaar oud, Kenny.
    We hebben hem gekregen toen hij een week of 8 was dus toen hij nog pap kreeg met de spuit. Kenny is helemaal tam, we konden de gekste dingen met hem doen. Tot op een bepaald moment en wanneer en waarom dat begonnen is weet ik eigenlijk niet meer. We dachten dat het de puberteit was maar opeens begon ie mij aan te vallen, zo'n landing op mijn hoofd en bijten naar mijn handen.

Hij is bijna elke dag uit zijn kooi, eet dan mee door eten uit mijn mond te pakken terwijl hij op mijn schouder zit, hij praat veel, ziet er fantastisch uit.

Maar.....
    Een vriendin van ons, die hier redelijk vaak is, is nu zijn maatje geworden, alle dingen die ik vroeger met hem deed doet ie nu met haar. En dat is al eens eerder gebeurd, bij een andere vriendin.
    Ik kan dat dus helemaal niet hebben, ben ik heel eerlijk in.

Wat doe ik hier aan?
    Hem er niet meer uitlaten als zij er is?
    Natuurlijk zijn mijn man en ik een beetje huiverig voor hem geworden, misschien dat ie dat aanvoelt. Hij heeft ons immers al flink te pakken gehad. Maar hij komt nu alleen nog maar bij ons zitten als zij er niet is.
    Hoe krijg ik hem weer mijn maatje?
    En niet (of ook, maakt me niet uit) alleen van de visite?
    Wil ie ons jaloers maken of heeft het meer te maken met de angst? Dezelfde angst die de genoemde vriendin overigens haar hele leven lang heeft gehad, tot ze met Kenny omging.

Misschien heb ik dingen weggelaten maar ja, een notedop is het ook niet echt geworden

papegaai maakt mij jaloers

Oorspronkelijk geplaatst door Binkel
    Hoi allemaal,

wat fijn dat ik dit forum gevonden heb!
    dat als eerste!

maar natuurlijk heb ik een probleem anders zou ik hier niet zijn

het volgende is het geval:

Ik en mijn man hebben een blauwvoorhoofdamazone van 8 jaar oud, Kenny.
    We hebben hem gekregen toen hij een week of 8 was dus toen hij nog pap kreeg met de spuit. Kenny is helemaal tam, we konden de gekste dingen met hem doen. Tot op een bepaald moment en wanneer en waarom dat begonnen is weet ik eigenlijk niet meer. We dachten dat het de puberteit was maar opeens begon ie mij aan te vallen, zo'n landing op mijn hoofd en bijten naar mijn handen.

Hij is bijna elke dag uit zijn kooi, eet dan mee door eten uit mijn mond te pakken terwijl hij op mijn schouder zit, hij praat veel, ziet er fantastisch uit.

Maar.....
    Een vriendin van ons, die hier redelijk vaak is, is nu zijn maatje geworden, alle dingen die ik vroeger met hem deed doet ie nu met haar. En dat is al eens eerder gebeurd, bij een andere vriendin.
    Ik kan dat dus helemaal niet hebben, ben ik heel eerlijk in.

Wat doe ik hier aan?
    Hem er niet meer uitlaten als zij er is?
    Natuurlijk zijn mijn man en ik een beetje huiverig voor hem geworden, misschien dat ie dat aanvoelt. Hij heeft ons immers al flink te pakken gehad. Maar hij komt nu alleen nog maar bij ons zitten als zij er niet is.
    Hoe krijg ik hem weer mijn maatje?
    En niet (of ook, maakt me niet uit) alleen van de visite?
    Wil ie ons jaloers maken of heeft het meer te maken met de angst? Dezelfde angst die de genoemde vriendin overigens haar hele leven lang heeft gehad, tot ze met Kenny omging.

Misschien heb ik dingen weggelaten maar ja, een notedop is het ook niet echt geworden
    Hallo Binkel,

Allereerst van harte welkom hier op het forum.
    Alle vragen, ideeen, verhalen mag je hierop plaatsen en wellicht is er iemand met een passend antwoord.
    Vind je de informatie niet op het foirum van de amazones raad ik je ook eens ophet forum van de ara's , de grijze roodstaarten en de aga's te kijken.... deze forums worden vrij druk bezocht.

Nu je probleem.
    Kort samengevat, je papegaai gaat zo nu en dan een beetje vreemd
    En dat is moeilijk te vekroppen, zeker als hij dan ook niet meer te vertrouwen is en naar jou en je man gaat happen.

Je schrijft een aantal dingen daar heb ik wat moeite mee, maar jij moet uiteindelijk zelf weten wat je wel en niet met jullie Kenny doet.
    - je schrijft dat de papegaai rondvliegt..... een gekortwiekte papegaai is makkelijker in bedwang te houden, beter tam te maken en wat heel belangrijk is een stuk afhankelijker van zijn of haar verzorger.
    - je schrijft dat de papegaai op je hoofd en op je schouder zit... Een papegaai die op je hoofd of schouders zit daar heb je nooit de controle over. Op die manier stimuleer je eigenlijk het superieure gevoel van je papegaai terwijl jij (jullie) eigenlijk altijd de baas moeten zijn over de Kenny.
    - je schrijft dat je bang bent.... een papegaai is een verdomd clever beestje kan heel goed manipuleren en merkt direct wanneer iemand bang is, maakt daar dan ook direct gebruik (danwel misbruik) van! Toon nooit je angst naar de papegaai, als die bijt dan hou je je maar in en gaje in een andere kamer schreeuwen van de pijn maar toon dat nooit je papegaai.

Goed nu de oplossing:
    De site www.koppiekrauw.com gaat uitgebreid in op allerhande problemen met de papegaai, via het trefwoordenregister kom je snel bij de specifieke onderwerpen.
    Ik adviseer je de site helemaal door te lezen.... maar met nadruk adviseer ik je volgende hoofdstukjes zeker grondig door te lezen:
    1) schouderpapegaai
    2) kortwieken
    3) bijten
    4) eenkennigheid
    5) tam maken en clickertraining

Verder adviseer ik je dat je vriendin voorlopig zich maar helemaal niet meer met de papegaai bemoeit, niet aanhaalt, niets te eten geeft, zij moet de papegaai maar helemaal negeren... laat eventueel de papegaai maar in de kooi zitten.

Jij bent de baas, jij bepaalt wat en wanneer er wat gebeurt.
    Luistert de papegaai niet, dan mag deze heerlijk af gaan koelen in de time-out-kooi waarover je ongetwijfeld op de site zult lezen.

Zo voorlopig hebben jij en je man voldoende door te lezen, ik wens jullie heel veel succes en hoop dat jullie Kenny spoedig weer aardig en lief is als vanouds.

Groet, Frans
    fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Wij hebben inderdaad genoeg te lezen ja.
      We doen zo'n beetje alles verkeerd geloof ik

Het gekke is dat ik hem geen moment dominant heb gevoeld op mijn schouder, ik kneep zijn nieuwe veertjes open en het was altijd alleen maar vrijen.
      Hij stond ook op mijn schouder onder de douche.
      Maar hij lag ook net ze makkelijk op zijn rug op mijn benen.
      En exaxt hetzelfde doet ie nu bij mijn vriendin, alleen maar vrijen en spelen met haar haren en dergelijke.
      Dat maffe beest is zo ongelooflijk tam, maar ik wil hem wel terug!

In ieder geval heel erg bedankt voor je antwoord

Wij gaan ons best doen, het is denk het beste om te beginnen met proberen onze angst opzij te zetten. Dat is best moeilijk denk ik, heeft iemand daar tips voor? Ik ben niet kleinzerig maar hij kan akelig hard bijten.

Als ie uit de kooi is en zij is er niet komt ie wel bij ons, maar ik durf mijn handen niet meer in zijn richting te bewegen, terwijl hij heel relaxed op mijn schouder zit en honderduit tegen me praat.
      Maar gisteren zat hij bij mijn vriendin en dan valt hij mij opeens weer aan.
      Waarom toch?

Comment

Hier dan weer een reactie van mij, wellicht val ik in herhaling maar dan komt het misschien extra duidelijk over!

Je stelt dat het beste is om eerst maar je angst te overwinnen om gebeten te worden en vraagt naar tips.
        De beste manier om niet gebeten te worden is om situaties waarin gebeten wordt te voorkomen.
        Leer de lichaamstaal van je vogel kennen, veelal geeft de vogel vooraf aan dat deze wil gaan bijten. Voorkom bijtsituaties!!
        De afleidingsmethode functioneert ook, laat de vogel in iets anders bijten waardoor je hem gewoon kan benaderen.
        Benader de vogel met een gebalde vuist, daar heeft de snavel geen grip op waardoor hij wel kan proberen te bijten maar dat lukt niet.
        Vijl het allerscherpste puntje van de snavel iets af, maar een heel klein beetje, dat spaart dan gelijk al pleisters uit.

Leer de papegaaiengreep, zodra de papegaai ook maar een poging doet om te bijten, de papegaai in de papegaaiengreep pakken en direct in de “time-out-kooi” ermee. Maak er geen drama van, zeg maar een keer duidelijk “nee“ en zeg verder niets!!
        Doe dit heel consequent, al zit in het begin de vogel een halve dag in de “time-out-kooi”!
        Happen of poging tot bijten… geen pardon… 20 minuten in de “time-out-kooi”.
        De vogel heeft heel snel door dat de “time-out-kooi” eigenlijk onplezierig is, ook leert de vogel heel snel dat zelfs alleen al een “poging tot bijten” onherroepelijk de “time-out-kooi” betekent. Op den duur kiest hij eieren voor zijn geld.

Gedraagt de papegaai zich daarentegen correct…beloon hem dan met lieve woordjes, met een aai over zijn bol en/of met wat lekkers.

Overigens mijn eerste stappen zouden zijn:
        1) kortwieken
        2) snavelpunt met vijl wat afronden
        3) time-out-kooi aanschaffen
        4) papegaai NOOIT meer op de schouder of op andere plaatsen waar ik geen 100% controle heb op het dier.
        5) met het vogeltje oefenen en hem laten merken dat ik niet meer bang ben voor zijn beten.

Met gebalde vuist naar zijn snavel toegaan en wil die bijten… niet terugtrekken maar juist de vuist tegen zijn snavel drukken.
        Verder natuurlijk de eerder gegeven tips ook opvolgen.

Waarom bijt de papegaai jou?
        Omdat hij weet dat zijn bijten resultaat oplevert!
        Welk resultaat?
        - Aandacht
        - Drama
        - Hij krijgt zijn zin
        - Hij bewijst en bevestigt zijn dominantie

Je mag nooit vergeten dat je papegaai een wild dier is die tam gemaakt is.

Zo.. is weer een heel verhaal geworden… maar ja… wellicht heb je er wat aan.
        Groet, Frans
        fkbmac www.koppiekrauw.com

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
        X