Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gedrag/broednood

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• gedrag/broednood

Wij hebben een blauwvoorhoofdsamazone. In huis gekomen als jonge vogel , is nu 24 jaar oud. Heeft in het verleden met flinke tussenpozen een ei gelegd.Had er geen problemen mee als we deze direct weghaalden. Heeft elk voorjaar veel ''last" van gedrag dat ws hoort bij broedgedrag (geluid/rijgedrag). Is nu ongeveer 5 weken geleden begonnen op de bodem van z'n kooi te blijven , eet matig , heeft nu twee weken geleden 2x een ei gelegd met een paar dagen tussenpozen. Vanaf dat moment is hij niet meer uit de kooi gekomen (heeft altijd een verse takken- boom in de kamer) en ligt steeds ingedoken op de bodem. Eet en drinkt weinig, is niet meer gevoelig voor fruit ed.Gedrag naar ons is zelfs enigzins agressief.
    Vraag: Wat kunnen wij doen om deze vogel weer terug te brengen in een voor ons in het verleden zeer levendige gezelschapsvogel.

Oorspronkelijk geplaatst door zwanewater
    Wij hebben een blauwvoorhoofdsamazone. In huis gekomen als jonge vogel , is nu 24 jaar oud. Heeft in het verleden met flinke tussenpozen een ei gelegd.Had er geen problemen mee als we deze direct weghaalden. Heeft elk voorjaar veel ''last" van gedrag dat ws hoort bij broedgedrag (geluid/rijgedrag). Is nu ongeveer 5 weken geleden begonnen op de bodem van z'n kooi te blijven , eet matig , heeft nu twee weken geleden 2x een ei gelegd met een paar dagen tussenpozen. Vanaf dat moment is hij niet meer uit de kooi gekomen (heeft altijd een verse takken- boom in de kamer) en ligt steeds ingedoken op de bodem. Eet en drinkt weinig, is niet meer gevoelig voor fruit ed.Gedrag naar ons is zelfs enigzins agressief.
    Vraag: Wat kunnen wij doen om deze vogel weer terug te brengen in een voor ons in het verleden zeer levendige gezelschapsvogel.
    Liggen die 2 eieren op de bodem en zit ze daar nu op te broeden dus??
    Dat kan dan het niet meer uit de kooi willen komen en agressiever naar jou toe zijn verklaren! Als het inderdaad zo is dat de eieren er dus nog liggen en ze dus zit te broeden, dan is dat dus al 2 weken zo - dan zou ik de eieren laten liggen voor ong 29 dagen (geteld vanaf het eerste ei) om haar uit te laten broeden en dan de eieren weg halen.
    Ik ben echter geen kweker dus mocht je ander advies van een kweker krijgen zou ik dat aannemen!

Als je zoals bij de vorige keren, de eieren wel hebt weggehaald... dan weet ik niet waarom ze zo blijft zitten. Omdat je zegt dat ze al 5 weken matig eet en drinkt en nu ook fruit niet aanneemt, zou ik zo snel mogelijk eens naar een goede vogelarts (dus geen gewone dierenarts!!) gaan!

Hier vindt je adressen van vogelartsen in Nederland en Belgie:

http://www.koppiekrauw.com/Papa-kenn...elartsenNL.htm

http://www.koppiekrauw.com/Papa-kenn...elartsenBe.htm

Succes en laat ons even weten hoe het verder gaat!
    Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

Miriam & Nico sigpic

Comment

hartelijk dank voor het antwoord. Het is zo dat de eieren meteen zijn weggehaald.We hebben onderhand contact gehad met de faculteit in Utrecht.Daar geven ze aan dat ze de vogel graag willen zien. Op dit moment zien we het nog even aan, Leo (zo heet hij nou eenmaal, ook al bleek het later een vrouwtje te zijn) is vanmiddag wat gaan eten. Het zitten op de bodem is nog niet veranderd.
      Weet iemand van jullie wat de kosten kunnen zijn voor zo'n bezoek aan een dierenarts in Utrecht? Het is iets wat we niet zullen nalaten, maar ik ben liever van tevoren op de hoogte van eventuele kosten.

Comment

Ik weet niet wat het kost....maar waarom niet direct aan Utrecht zelf gevraagd...? Dat had je kostbare tijd bespaard! Ik wil je niet verder verontrusten, maar ik zou echt zo snel mogelijk met haar naar Utrecht gaan - en zeker als Utrecht dat ook zelf gezegd heeft. Het op de bodem zitten klinkt echt niet goed!
        Succes!
        Je kunt niet diep in de ogen van een dier kijken zonder de diepte, complexiteit en gevoelens te zien die de mens als enige claimt te hebben.

Miriam & Nico sigpic

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
        X