Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer kortwieken?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wanneer kortwieken?

Beste mensen,

Wie kan mij zeggen wanneer er gekortwiekt kan en mag worden. Rio kan nu sinds 3 dagen erg goed vliegen. Hij heeft ons echt verrast. Hij oefent heel flink in zijn kooi. Als hij de kans krijgt dan vliegt hij de kamer door. Hij wil liever vliegen dan eten. LOL Heb veel gelezen over het kortwieken en wil mijn gaaitjes graag kortwieken. Maar wat is de beste wiek methode. Ik begrijp dat je beide vleugels moet wieken. Ik heb foto's gezien maar niet echt duidelijk. Men heeft het over bovenveren. Het is misschien een stomme vraag maar bedoelen ze daarmee wanneer je vleugel spreidt (van boven af gezien) dit de langste veren zijn. En moet ik hem op zijn rug leggen en worden ze dan dan zo geknipt?

En nog een vraag. Moet ik wachten met douchen totdat ze het hele verenpak hebben? Als er nog veel dons is kan dat ook dan al?

Alvast bedankt.

Gwendolyn

Je mag pas wieken als je gaai goed kan vliegen, maar bovenal, hij moet goed kunnen landen, dat is echt heel belangrijk.

Misschien kunnen de volgende 2 filmpjes je helpen:

(zelf ben ik geen voorstander van een gaai in een handdoek, als ze goed tam zijn is die handdoek helemaal niet nodig en kan je wieken terwijl ze gewoon op je hand of op de tafel zitten en je de vleugels spreid, daarvoor hoeven ze niet in een handdoek.

http://www.youtube.com/watch?v=sXz-q...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=FIka7T9lwnM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gwendolyn
      Hij wil liever vliegen dan eten.
      Waarom wil je dat dan van hem afpakken? :-/
      http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
      Papegaaienpsychologie:
      Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
      http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Niet wieken maar trainen! Leuker voor jou maar tevens leuker (en gezonder zowel lichamelijk als geestelijk) voor jouw vogel.

Triest filmpje:

Comment

Mooi filmpje:

Comment

Er zijn al zoveel discussies over wieken hier.
            Kan niet gewoon Gwendolyn's mening gerespecteerd worden en antwoord gegeven worden op haar informatie-vraag?

Comment

Ha Lejah,

Ik respecteer iedereen en volgens mij heb ik ook nog nooit iemand persoonlijk aangevallen als deze persoon voor wieken is. Maar ik denk dat het tijd is voor een verandering in de manier waarop we papegaaien houden. Kortwieken is lang de standaard geweest maar wat mij betreft is die tijd voorbij. We weten nu meer van onze vogels en kunnen meer bereiken. Eenvoudige trainingsboeken zijn voor iedereen te koop. En ik probeer mijn steentje bij te dragen om deze verandering tot stand te brengen. Niet voor mezelf maar voor een beter leven voor zoveel papegaaien....

Stel nu dat iemand op dit forum zou vragen: Ik wil mijn kind opvoeden. Kan ik ze nu het beste slaan met een honkbalknuppel of toch met een leren riem?

Dan krijgt deze persoon toch ook alleen reacties in de zin van "niet doen!!!!!"

Zo zie ik het met wieken ook. Welke methode je ook gebruikt het is (mijns inziens) altijd slecht voor de vogel.

Comment

ik sluit me bij Ubern00b aan.
                Wieken is zéér lang de standaard geweest, en op het eerste zicht lijkt het ook de veiligste en beste optie. Tot je eens verder kijkt naar de andere mogelijkheden. Lang werden mensen die hun vogels niet wieken aanzien als onverantwoorde beulen die niets af wisten van vogels.
                Wat wil je, een gaai die nooit uit de kooi komt en dan plots de vleugels open slaat, uiteraard gaat die niet weten wat gedaan en tegen het raam aanknallen.

Mensen krijgen een vals gevoel van veiligheid bij wieken, terwijl wieken zelf een bron van problemen kan zijn.
                Een forum dient net om discussies te houden, en dat gebeurt hier ook.

en om op je vraag te antwoorden: mijn mening is nooit. Zeker niet omdat je een jonge vogel hebt die alle kansen kan hebben om veilig in huis te vliegen en de fijnere knepen van het vliegen te leren op de meest ideale leeftijd.

Of zoals Gwendolyne zei: Hij wil liever vliegen dan eten. Waarom dat geluk afpakken? Terwijl je er perfect veilig gebruik van kan maken en hem kan leren hoe te vliegen.
                Papegaaienpsychologie:
                Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Over het filmpje van Ubernoob:
                  Merk hoe alert de vogels reageren op hun baasje, ze zijn op hem gefocussed als een havik.
                  Stel je vogel ontsnapt en zit buiten in een hoge boom. je roept hem en hij komt afgevlogen. Erg handig toch?

Daarbij is het trainen een enorm leuke bezigheid, voor zowel het baasje als de vogel. Na een training gaan ze meestal wat rusten, op de boom, of gewoon een dutje doen op de schouder.

het boomerang gedeelte was wel grappig, ik doe dit ook met mn ara's :-p (nooit proberen met een hond of kat, die mag je niet gooien :-p) Ze vinden het helemaal niet erg, want er is ook geen manier waarop ze zich zouden bezeren.
                  Papegaaienpsychologie:

Comment

wel niet, wel niet

Allereerst hartelijk dank mensen voor alle informatie. Lejah de filmpjes van Manus waren heel duidelijk. Rico heeft nog niet behoorlijk kunnen landen, dus wanneer ik besluit tot het wieken dan wacht ik tot hij dat kan. Sommige filmpjes van Ubernoob zagen er wel heel rigoureus uit. Tja zoals jullie begrijpen twijfel ik zo erg, zeker na het zien van het filmpje van Ubernoob.

T.a.v. het andere filmpje 'Born to fly' dat is geweldig. Zal straks op die site kijken.
                    Dat zou ik ook willen voor mijn gaaitjes, beetje vrijheid. Ook omdat ik het zonde vindt om de prachtige vleugels te wieken. Maar nu ga ik iets zeggen waarvan ik weet dat hier reacties op komen maar ik zeg het toch maar. Ben ik zelf in staat om Rico en Maya dat te leren. Vliegen zij zich niet te pletter tijdens de training. (de boomerang zal uiteraard niet direct geleerd worden). Ja je gaat aan jezelf twijfelen.
                    Voorlopig zal ik het niet doen. Ben al wel bezig om ze te leren naar me toe te lopen als ik ze roep. Maya en Rico doen dat eigenlijk al wel. Zal de site trainingParrot doorspitten.

V.w.b. het wieken groot vraagteken.

Verder is er op mijn andere vraag geen reactie gekomen: Moet ik wachten met het douchen van de birdies totdat ze helemaal in het verenpak zitten????? Of kan het al wanneer er nog dons is zoals Maya die heeft nog veel dons.

Rhadamantis, Lejah and Ubernoob thanks for the comments and the advice.

Gwendolyn

Comment

Eens ze starten met vliegen kan je al eens douchen, start rustig, en bouw zo op naar een stortbad. Benevelen met een plantenspuit kan ook. Ik verkies een volledige douche, zodat alle vuil en stof van ze af is. Daarna zet ik ze op de speelboom waar ze onderhoud doen en zich drogen. Zonder haardroger, die kunnen giftig zijn en ook hun huid uitdrogen! Handdoek mag, maar dat hebben ze niet zo graag. Zorg gewoon dat er geen tocht in huis is, dat kan gevaarlijk zijn. Een zonnige plaats is ook goed, dan drogen ze sneller. :-)

je kan ook een stok gebruiken in de douche en hem naast je zetten terwijl jij je douched. Zo ziet hij dat het geen straf is en een sociale activiteit is. Het kan wel zijn dat hij de eerste keer er geen plezier aan heeft.

Het trainen start heel simpel: je roept hem, hij komt en hij krijgt een kleine beloning, een nootje ofzo.
                      Persoonlijk vind ik dat je altijd moet belonen als hij naar je toe komt tijdens een training. Veel mensen gebruiken ook een clicker, dan gaat het: je roept de vogel, hij komt, je clickt en dan geef je meteen een snoepje. De klik wil zeggen: "goed gedaan! hier is je beloning". Je zal merken dat eens hij doorheeft zo nootjes te bemachtigen hij er verbazend snel mee weg zal zijn.
                      Zoals ze het in het filmpje tonen is echt perfect. Start gewoon vanop een korte afstand, zodat hij bijna kan opstappen en werk zo stilaan de afstand op.

De liefde van de papegaai gaat door de maag.

dat landen nog niet lukt is normaal, vliegen is erg complex, en het duurt een tijdje voor ze de fijne knepen van het vak kennen. Vergelijk het met een peuter die leert stappen, dat is ook met vallen en opstaan, letterlijk dan :-)

let ook op, dat eens een gaai geknipt is, hij nooit meer zo goed zal kunnen vliegen als ervoor. Zelfs niet als alle slagpennen teruggroeien zal je altijd een verschil zien in zelfvertrouwen en kwaliteit van de vlucht.
                      Papegaaienpsychologie:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rhadamantis Bekijk Berichten
                        let ook op, dat eens een gaai geknipt is, hij nooit meer zo goed zal kunnen vliegen als ervoor. Zelfs niet als alle slagpennen teruggroeien zal je altijd een verschil zien in zelfvertrouwen en kwaliteit van de vlucht.
                        Dit is niet waar.
                        Misschien heb jij die ervaring, ik heb hele andere ervaringen, dus de woorden nooit en altijd zijn niet op zijn plaats.

Mbt douchen ben ik er voorstander van als de gaai zijn verenpak compleet heeft de gaai met een plantenspuit te besproeien en dan vervolgens met tissues droog te deppen. De keren daarna ook met de planetnspuit, maar dan kan waarschijnlijk de hulp van tissues achterwege blijven.

Comment

Lejah, dit is niet alleen mijn mening, dit is vastgesteld door een hele hoop mensen die met papegaaien al dan niet professioneel vliegen.
                          Ik heb thuis een ara zitten die geknipt is, en hoe graag ze ook vliegt, je merkt aan haar vlucht dat ze minder ervaren is als de andere.
                          Ik kan enkel beamen wat anderen zeggen ook opgaat voor mijn gaai.

ik ben actief op enkele andere freeflight lijsten en fora. Dit is niet iets dat ik ff uit mijn duim zuig.

Wel gaan de meeste gaaien die terug hun vleugels hebben voldoende kunnen vliegen om in huis van A naar B te gaan, zeker als ze als jonge vogel hebben leren vliegen. Maar je gaat zeker een verschil merken in het kunnen in vergelijking met vogels die nooit geknipt zijn geweest.
                          Papegaaienpsychologie:

Comment

Hallo,

Misschien heb jij die ervaring, ik heb hele andere ervaringen, dus de woorden nooit en altijd zijn niet op zijn plaats.
                            Of en wat correct is laten we maar aan de individuele lezer over om voor zich zelf te bepalen.

Maar zoals ik toen al tegen Nick gezegd heb nadat ik zijn filmpje had gezien van het vliegen met de ara's in de parkeergarage, je kunt best wel goed het verschil zien tussen de ara welke niet en welke wel gewiekt is geweest.

Misschien dat nick nog even dat filmpje kan plaatsen(hoef ik niet te zoeken)
                            ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lejah Bekijk Berichten
                              Er zijn al zoveel discussies over wieken hier.
                              Kan niet gewoon Gwendolyn's mening gerespecteerd worden en antwoord gegeven worden op haar informatie-vraag?
                              Ben het met je eens Lejah..
                              sigpic

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X