bedankt voor je reacties
X
-
Het hangt onder andere af van hoeveel geduld je hebt en hoe je met je vogels omgaat. Ik ben 6 jaar geleden overgeschakeld van parkieten op papegaaien en heb nu dit jaar pas de eerste jongen. Ik ben niet gestart met het idee van 'ik ga papegaaien houden en er mee kweken', maar wel 'papegaaien zijn geweldige vogels, ik zou er graag enkele houden, degene die ik koop blijven hier ook als het meer eventjes kan voor de rest van hun leven, of ze nu kweken of niet, maar kweken zou geweldig leuk zijn'. Zelfs met dat als uitgangspunt was het soms best wel eens frustrerend dat er jaar op jaar geen jongen kwamen, maar ik heb altijd geweigerd (en doe dat nog) vogels weg te doen omdat ze geen of mislukte nesten hebben. Dus, als je begint met het idee 'ik wil met papegaaien kweken', hou er dan rekening mee dat dat ferm kan tegenslaan.
Veel kwekers doe na een mislukt jaar hun vogels weg, proberen met andere ... niet mijn ding. Denk over zo'n dingen na voor je er aan begint.
Het hangt er ook van af hoeveel inspanning je wil en kan doen voor je vogels. Ik heb enkele volières met papegaaien en daar gaan best al enkele uurtjes werk per week inzitten. Als je een papegaai goed te eten wil geven sta je elke dag een tijdje groente en fruit te snijden. Je 'verzorgt' elke dag gekiemde zaden. Je wast eetpotjes af. Je zorgt voor vers drinken. Regelmatig maak je de volières proper en je zorgt voor nieuwe zitstokken en voldoende knaagmateriaal. Je doet boodschappen voor je vogels en indien nodig ga je met hen naar de dierenarts. Dat alles dag in dag uit, weekdag en zondag, jaar in jaar uit. Het is een verbintenis voor heel lang; naast de leuke dingen die je er ongetwijfeld aan beleefd moet je zeker ook daarmee rekening houden.
Het is uiteraard ook heel belangrijk met gezonde vogels te beginnen. Koop ze bij een kweker waar je op bezoek kan gaan, laat ze testen, en koop het liefst jongen dieren. Je kan geluk hebben met een 'bewezen koppel' , maar je hebt meer kans op succes met 2 jonge vogels.
Verder is je kennis van de soort die je aanschaft belangrijk. Een koppel amazones heeft andere behoeften dan een koppel kaketoes en die hebben weer andere dan ara's.
Dat zijn zo een paar dingen ...
Comment
-
hallo,
ik zou graag beginnen kweken met papegaaien. maar welke ervaring heb je hier al voor nodig om over te stappen van parkieten naar papegaaien.
alvast bedankt
Ja welke ervaring heb je nodig?
Ervaring doe je op met elk soort dat je kweekt,want elke soort heeft zo zijn eigen eisen en dan kan er in de soort nog weer verschillen zitten.
Je hebt in ieder geval als goed is al wat kwekers ervaring en zal zodoende dus ook wel weten dat het simpel weg een man en pop samenvoegen niet garant staat voor jongen.
Houd er wel rekening mee dat de soorten die jij al gekweekt hebt vele malen eenvoudiger zijn en resultaat geven dan de grote soorten.
Met grasparkieten kweek je zonder veel moeite 3 ronden per jaar,bij de grotere soorten krijg je vaak maar 1 kans per jaar dus als daar iets mis gaat is vaak het kweekjaar verloren.
daarmee wil ik zeggen welke soort ietsje makkelijker is dan de andere.
Wel is het zo dat de soorten waar veel mee gekweekt wordt er dus ook veel bekent is en daardoor dus ook makkelijker zich vermeerderen.
Simpel voorbeeldje zijn de Gould amadines die kon men in de begin jaren 70 niet kweken zij men zonder gebruik te maken van pleegouders en nu wordt er zoveel mee gekweekt dat ze het bij wijze van spreken al in een schoenendoos doen.
Zodra jij weet welke soort je wilt kweken zul je je moeten inlezen in de verzorging,huisvesting,broedcyclus en dergelijke om dus te voldoen aan de voorwaarden om tot vermeerdering te kunnen komen.
En ja zoals Ann ook al aangeeft geduld.ik weet niet alles maar doe mijn best
Comment
Comment