Sinds drie dagen begint onze ara te 'kraaien'/krassen. Het is dan een paar tellen stil en dan maakt hij zo'n kraai geluid en klapt met zijn vleugel. Het is dan niet eventjes, maar continue. Onze ara is nu ongeveer 13 weken oud. Toen we hem kochten kreeg hij nog 2 papvoedingen, 's-ochtends en 's-avonds. Dit doen wij nu en dat gaat heel erg goed. Ons is ook verteld dat, zodra de ara weigert, je de ochtendvoeding achterwege kunt laten. Nu is dit de laatste dagen ook het geval, of hij wil in de ochtend zijn pap niet of maar heel weinig (30ml)(draait zijn hoofd weg, laat de pap uit zijn snavel lopen, gaat met de handdoek spelen waar hij op zit tijdens het voeden) Hij gaat na de voeding zijn kooi in, wij gaan werken, de kinderen naar school. Uiteraard heeft hij een bak met water en een bak met nutriberries tot zijn beschikking. Zodra wij in de middag weer thuis komen, dat varieert per dag, krijgt hij natuurlijk even uitgebreid de aandacht van 1 van ons. Maar eigenlijk zodra wij thuis komen begint hij al met kraaien/krassen. De ene keer wat zacht, soms behoorlijk hard. We proberen er niet op te reageren, maar na 3 dagen kraaien/krassen, dit samen met het geluid wat de kinderen natuurlijk ook met zich meebrengen, weet ik het even niet zo goed. Ik/we verlang(en) naar ook wat stillere momenten, maar we weten niet wat er scheelt. Heeft hij honger, wil hij aandacht of juist ook even rust (een middagdutje) Moet ik hem in de loop van de middag toch wat pap geven? Zijn krop is immers leeg (zonder die ochtendpap) en de nutriberries pakt hij wel, bijt erin en maakt het klein, maar naar mijn idee eet hij het nog niet echt op. Bij Dieca is ons verteld dat hij eigenlijk de eerste weken in de 'babybox' moet blijven met water en nutriberries (zonder speeltjes) en dat hij dan uit verveling van de nutriberries zou gaan eten. Maar overal waar ik op internet gezocht en gekeken heb, zag ik dat andere ara's van ongeveer dezelfde leeftijd al zelfstandig aten en niet meer in zo'n 'box' zaten. En omdat Lolo zo levendig is en zodra haar 'box' in de ochtend open gaat er zowat uitspringt, wil ik haar niet de hele ochtend of middag daarin laten zitten.
Voor vandaag: Na een paar uur vanmiddag van krassen/kraaien en zodra ik ging kijken het 'jaknikken' dacht ik toch echt dat hij honger had. Ik heb dus een papje gemaakt, aangelengd met veel water, dat het wat dunner is dan de normale pap en heb hem toch bijna 100ml gegeven. Dit werd heel gretig gegeten en nu heb ik hem toch even in de 'babybox' gezet. met een handdoekje, water en nutriberries. Hij is meteen gaan dutten en ruim een half uur later zit hij wat te brabbelen en met het handdoekje te spelen. Het is hier binnen nu ook rustig, de kinderen zijn huiswerk aan het maken.
Ik weet ook niet of ik hem nu met mijn stem moet belonen voor zijn rustig zijn of hem juist even lekker moet laten.
Is hij dan toch nog zo klein dat hij inderdaad even een tijdje in zijn 'box' moet? En hoe moet ik omgaan met dat kraaien/krassen. Ik wil natuurlijk niet dat hij echt honger heeft en daarom kraait/krast. En door het krassen te negeren hem honger laat lijden. Maar ik wil natuurlijk ook niet dat hij kraait/krast voor aandacht. Die krijgt hij toch wel, maar wel op de momenten die wij beslissen. Ik vind dit wel even lastig. Hoe moet ik hier mee omgaan. Ik wil hem graag op een goede manier opvoeden en er een leuke en blije en vrolijke papegaai van maken. Maar als ik het kraaien en krassen zou kunnen verminderen (een losse kraai/gekras of een schreeuwmoment is natuurlijk niet erg), zou wel heel fijn zijn.
Voor vandaag: Na een paar uur vanmiddag van krassen/kraaien en zodra ik ging kijken het 'jaknikken' dacht ik toch echt dat hij honger had. Ik heb dus een papje gemaakt, aangelengd met veel water, dat het wat dunner is dan de normale pap en heb hem toch bijna 100ml gegeven. Dit werd heel gretig gegeten en nu heb ik hem toch even in de 'babybox' gezet. met een handdoekje, water en nutriberries. Hij is meteen gaan dutten en ruim een half uur later zit hij wat te brabbelen en met het handdoekje te spelen. Het is hier binnen nu ook rustig, de kinderen zijn huiswerk aan het maken.
Ik weet ook niet of ik hem nu met mijn stem moet belonen voor zijn rustig zijn of hem juist even lekker moet laten.
Is hij dan toch nog zo klein dat hij inderdaad even een tijdje in zijn 'box' moet? En hoe moet ik omgaan met dat kraaien/krassen. Ik wil natuurlijk niet dat hij echt honger heeft en daarom kraait/krast. En door het krassen te negeren hem honger laat lijden. Maar ik wil natuurlijk ook niet dat hij kraait/krast voor aandacht. Die krijgt hij toch wel, maar wel op de momenten die wij beslissen. Ik vind dit wel even lastig. Hoe moet ik hier mee omgaan. Ik wil hem graag op een goede manier opvoeden en er een leuke en blije en vrolijke papegaai van maken. Maar als ik het kraaien en krassen zou kunnen verminderen (een losse kraai/gekras of een schreeuwmoment is natuurlijk niet erg), zou wel heel fijn zijn.
Comment