Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kraaien/krassen - zeurgeluidjes?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Kraaien/krassen - zeurgeluidjes?

Sinds drie dagen begint onze ara te 'kraaien'/krassen. Het is dan een paar tellen stil en dan maakt hij zo'n kraai geluid en klapt met zijn vleugel. Het is dan niet eventjes, maar continue. Onze ara is nu ongeveer 13 weken oud. Toen we hem kochten kreeg hij nog 2 papvoedingen, 's-ochtends en 's-avonds. Dit doen wij nu en dat gaat heel erg goed. Ons is ook verteld dat, zodra de ara weigert, je de ochtendvoeding achterwege kunt laten. Nu is dit de laatste dagen ook het geval, of hij wil in de ochtend zijn pap niet of maar heel weinig (30ml)(draait zijn hoofd weg, laat de pap uit zijn snavel lopen, gaat met de handdoek spelen waar hij op zit tijdens het voeden) Hij gaat na de voeding zijn kooi in, wij gaan werken, de kinderen naar school. Uiteraard heeft hij een bak met water en een bak met nutriberries tot zijn beschikking. Zodra wij in de middag weer thuis komen, dat varieert per dag, krijgt hij natuurlijk even uitgebreid de aandacht van 1 van ons. Maar eigenlijk zodra wij thuis komen begint hij al met kraaien/krassen. De ene keer wat zacht, soms behoorlijk hard. We proberen er niet op te reageren, maar na 3 dagen kraaien/krassen, dit samen met het geluid wat de kinderen natuurlijk ook met zich meebrengen, weet ik het even niet zo goed. Ik/we verlang(en) naar ook wat stillere momenten, maar we weten niet wat er scheelt. Heeft hij honger, wil hij aandacht of juist ook even rust (een middagdutje) Moet ik hem in de loop van de middag toch wat pap geven? Zijn krop is immers leeg (zonder die ochtendpap) en de nutriberries pakt hij wel, bijt erin en maakt het klein, maar naar mijn idee eet hij het nog niet echt op. Bij Dieca is ons verteld dat hij eigenlijk de eerste weken in de 'babybox' moet blijven met water en nutriberries (zonder speeltjes) en dat hij dan uit verveling van de nutriberries zou gaan eten. Maar overal waar ik op internet gezocht en gekeken heb, zag ik dat andere ara's van ongeveer dezelfde leeftijd al zelfstandig aten en niet meer in zo'n 'box' zaten. En omdat Lolo zo levendig is en zodra haar 'box' in de ochtend open gaat er zowat uitspringt, wil ik haar niet de hele ochtend of middag daarin laten zitten.

Voor vandaag: Na een paar uur vanmiddag van krassen/kraaien en zodra ik ging kijken het 'jaknikken' dacht ik toch echt dat hij honger had. Ik heb dus een papje gemaakt, aangelengd met veel water, dat het wat dunner is dan de normale pap en heb hem toch bijna 100ml gegeven. Dit werd heel gretig gegeten en nu heb ik hem toch even in de 'babybox' gezet. met een handdoekje, water en nutriberries. Hij is meteen gaan dutten en ruim een half uur later zit hij wat te brabbelen en met het handdoekje te spelen. Het is hier binnen nu ook rustig, de kinderen zijn huiswerk aan het maken.
    Ik weet ook niet of ik hem nu met mijn stem moet belonen voor zijn rustig zijn of hem juist even lekker moet laten.
    Is hij dan toch nog zo klein dat hij inderdaad even een tijdje in zijn 'box' moet? En hoe moet ik omgaan met dat kraaien/krassen. Ik wil natuurlijk niet dat hij echt honger heeft en daarom kraait/krast. En door het krassen te negeren hem honger laat lijden. Maar ik wil natuurlijk ook niet dat hij kraait/krast voor aandacht. Die krijgt hij toch wel, maar wel op de momenten die wij beslissen. Ik vind dit wel even lastig. Hoe moet ik hier mee omgaan. Ik wil hem graag op een goede manier opvoeden en er een leuke en blije en vrolijke papegaai van maken. Maar als ik het kraaien en krassen zou kunnen verminderen (een losse kraai/gekras of een schreeuwmoment is natuurlijk niet erg), zou wel heel fijn zijn.
    Lolo

dit doen jonge ara's om om eten te vragen,ze doen dat normaal gesproken bij hun ouders
    ze kunnen dit nog best een lange tijd,maanden,doen en het zal langzaam minder worden
    denk dat je als hij dat doet gewoon wat je hebt gedaan lekker wat pap geven,zeker gezien je denkt dat hij nog niet echt zelf goed eet,en de ochtend pap overslaan omdat hij dat toch niet goed eet
    er worden altijd standaard regels meegegeven maar soms zegt je gevoel wat anders en moet je dat soms gewoon volgen,zeker als je merkt dat het beter werkt

Comment

Hallo Lolo,

Zeer spijtig dat het gerenommeerde dieca je een onzelfstandige papegaai verkocht heeft geheel tegen de regels in jammer dat dergelijke mensen het houden van vogels zo op spel zetten voor wat winst.

Het krassen/kraaien doen ze zo als milaja al zegt om eten.

Ik denk dat er een kleine inschattingsfout gemaakt is met de voedingen en dat je rustig morgens nog een voeding kan mag geven of dit dan nu wel of niet volgens de richtlijnen is daar geeft Lolo geen enkele moer om om die richtlijnen.
      ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Ik vind het wat kort door de bocht, een bak water en nutriberries...

Zet een bakje neer met kleine stukjes appel geruld in eivoer, evt wat zaadjes en pellets in een ander bakje.

Haal 'm maar uit die box hoor, de mijne zaten met 12 - 13 weken ook al in de kooi ;-)
        Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

O.k. bedankt voor de reacties! Het is best lastig. Je krijgt inderdaad richtlijnen mee bij de aanschaf, en daar wil je je dan toch aan houden, zij hebben er immers ècht verstand van.

Zoals dat ons verteld is hem in de 'babybox' te laten zitten met enkel water en nutriberries. Uit verveling zou hij die dan gaan eten. Inmiddels weet ik dat het een lekker puinhoopje wordt in die 'box' na een tijdje. Maar ook dat hij het toch af en toe wel fijn vindt daarin, voor een rustmomentje. Ook is ons is verteld dat hij eerst die nutriberries moet leren eten, voordat hij wat anders mag. Zodat hij weet dat die nutriberries zijn basisvoeding zijn. Wanneer hij op 1 papvoeding zit zouden wij hem pas 'wat lekkers' mogen gaan bijvoeren. (naast de nutriberries.)

Dus, zoals ik lees hier op het forum, zou ik zou hem ook al wat stukjes appel geruld in eivoer erbij kunnen geven? Of zou hij daar dan weer 'voorkeur' voor kunnen krijgen en later zijn basisvoeding niet 'wil' leren eten?

Ik ben blij dat ik vanmiddag toch naar mijn gevoel heb geluisterd en hem wat (dunne) pap heb gegeven. Hij heeft daarna heerlijk in de babybox uitgerust, liggen dutten en later bij onze middelste zoon letterlijk liggen kroelen op de bank, met wat zacht geknor zo leek het wel. Vanavond gewoon weer zijn normale pap gehad, die ging er ook gewoon goed in en nu zit hij weer in zijn babybox te slapen. Met inderdaad een bakje water en een bakje nutriberries omdat dit volgens de richtlijnen die we hebben meegekregen 'onbeperkt' beschikbaar moet zijn.

Nu ik weet dat zijn gekras/gekraai bij zijn 'baby' zijn hoort, stelt me dat wel wat gerust.
          Hebben jullie nog tips we hem kunnen leren 'ècht' te eten, of gaat dat later helemaal vanzelf? Lolo
          Lolo

Comment

Idd, volg je gevoel wat de pap betreft.
            Je kan de stokken in de kooi net wat onder de helft plaatsen, hij vindt
            daar zelf een vast plekje waar hij wil rusten, je zal versteld staan hoe
            snel hij leert.

Als jij nutrieberries als (enig) hoofdvoer wil geven is dat jouw keus,
            maar een ara heeft meer nodig dan dat. Zwz extra aan vet in de vorm
            van noten bijvoorbeeld. Eivoer is voor een jonge vogel ook belangrijk,
            dus is wat appel met eivoer erg goed voor hem.
            Verder een stukje banaan oid.

Bied hem in zijn kooi ook voldoende speeltjes aan, vaak zijn sloopspeeltjes
            erg geliefd
            Ky Mani & Makena Sundae & Vlinder Pei & Ginger Casper & Levy Remy & Cyrah Tinka Jazz

Ken je papegaai

sigpic

Comment

, zij hebben er immers ècht verstand van.

Toen Sjaak er nog was vond ik dat ook, maar nu twijfel ik steeds meer of men voor de dieren gaat of voor klote geld.

Comment

Hallo Dijkkamp, Ik dacht al dat die man niet meer bij de zaak was. Bij hun berichten stukje op hun site, zie je zijn naam in het begin veelvuldig voorkomen, later niet meer. We zijn er wel heel fijn en heel uitgebreid geholpen. Is hij ergens anders (hier in de buurt dat uw weet) verder gegaan met papegaaien?

Overigens; Lolo weigerde zijn pap vanmorgen weer. Gewoon echt geen trek, totaal geen interesse, zelfs weglopen, haha!
                Eenmaal in zijn kooi loopt hij wel meteen naar zijn voerbakje met nutriberries en begint daarop te knabbelen.
                Daarom naast de nutriberries in zijn bakje ook een paar stukjes appel gelegd, gerold in eivoer. Ook deze kregen meteen aandacht. Of hij het al echt opeet, weet ik niet, maar hij is er wel mee bezig in ieder geval. Hij zit nu lekker met zijn lievelingsspeeltje te spelen, dus ik zal straks even checken of hij ook werkelijk wat heeft opgegeten.
                En als hij vanmiddag weer begint met kraaien/krassen dan geef ik hem gewoon weer wel wat papvoeding asl ik denk dat hij honger heeft.

Foto die ik als 'avatar' heb geplaatst is van gisteren begin van de avond. Hier zit hij heerlijk te genieten van het gekriebel van onze middelste zoon. Hij viel er zowat bij in slaap. Daar maakte hij korte knorgeluidjes bij, echt heel grappig.
                Lolo

Comment

Helaas is Sjaak niet meer onder ons.

En als hij vanmiddag weer begint met kraaien/krassen dan geef ik hem gewoon weer wel wat papvoeding asl ik denk dat hij honger heeft.

Pas op hier mee, het zou ook maar zo aandacht vragen kunnen zijn en zal dit dan blijven doen zodra die aandacht wil.

Nog een andere tip, nu is het allemaal nog super leuk en de vogel krijgt veel aandacht denk er om wat je nu geeft zal die straks vragen/eisen.
                  Nu zijn de kids waarschijnlijk vrij en geven veel aandacht en straks zijn ze naar school en kan dat niet meer maar Lolo snap dat niet die wil aandacht en loop je weer kans op schreeuwen of ander ongewenst gedrag.

En wat voeding betreft bied zoveel mogelijk verschillende dingen aan in kleine porties dan kan die het leren eten/kennen en laat bederfelijk voer niet te lang liggen.

Comment

Ik heb al vele tips gelezen op verschillende sites en dit forum. En natuurlijk ook de richtlijnen volgen we op die we bij Dieca hebben meegekregen.
                    Kinderen hebben hier nog geen vakantie. Lolo draait mee met òns ritme. Wij spelen en knuffelen met hem wanneer het ons uitkomt. De kinderen weten dat en komen het ook altijd eerst even vragen aan ons of ze met Lolo mogen spelen. De ene keer dus wel en soms ook even niet. En als hij even zijn gilmoment heeft negeren we dat. (met ons allen, ook de kids)

Vandaag; ben ik wel thuis en heb ik Lolo na een uurtje (nadat hij de ochtendpap weigerde) nog eens pap aangeboden. Toen wilde hij wel.
                    De rest van de dag heb ik er nog geen 'kind' aan gehad. Vanmorgen na de pap nog even geknuffeld. Daarna is hij gaan spelen met zijn speelgoedjes in zijn kooi. Tussen de middag toen de kinderen tijdens de pauze thuis waren, had hij even een gil momentje. (maar dat hebben we genegeerd.)

Vanmiddag heb ik een half uurtje met hem op de bank gezeten, eerst een druifje proeven (zonder pit); vond hij erg interessant. En toen ben ik gaan lezen en is hij met een speelgoedje gaan spelen naast me. Nu zit hij weer in zijn kooi en zit hij heel rustig op zijn stok (half hoog) half te dutten.

Lolo

Comment

Gaat helemaal goed komen

Ken je papegaai

sigpic

Comment

Wat ik wel zou doen is strax toch 1 x per dag gaan wegen en dan voordat ie de pap krijgt, geldt ook met wassen niet mat wegen voor netto gewicht zo kun je in de gaten houden dat dat wel goed blijft gaan, ik heb toen der tijd advies van vaker pap geven gehad. Normaliter zou de vogels ook sneller zijn pallets gaan eten dan een appel dus zou ik ook vaker oefenen met inderdaad eivoer en appel kneden in bolletjes, zelf eten ze hier heel gemakkelijk druiven pitloos maar dat heeft helaas weinig voedingswaarde. ☺️ veel succes met lolo

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

Dieca

Wij hebben onze ara ook bij dieca gekocht.. en we hebben ook zelf nog met pap groot gebracht... echter alleen balltjes voer is zeker niet het advies van die dame die met heel veel liefde haar zaak runt , waar ik zelfs in de nacht met vragen mocht komen. Kregen wij advies balletjes nat nut. Voer. En eiwit voer.. en nog zaadvoer... en nog zn grid steentjes..wel was zo dat in t begin de babybak box hoe je het ook wilt noemen belangrijk was... op gegeven moment is hij in de kooi gegaan.. en daarna is hij op zn boom gegaan..(snachts in zn kooi in apparte kamer)

Dat dieca t voor de centen doet mag echt niet gezegt worden.. je koopt daar pas een vogel nadat je een gesprek gehad hebt met 10 a4tjes uitleg en advies en je krijgt hem alleen als zij overtuigd is. anders verkoopt ze je niks.

En dat hoor ik van vele...

Onze deed en doet dat kraaien ook nog wel eens terwijl hij volledig zelfstandig is.(ook nog jong).. hij doet dit op meerderre momenten
                          ..soms breng ik hem even na zn kooi dat hij ff kan rusten want we hebben een groot gezin, dan heeft ie ff zn rust... soms merk ik ook dat het ff de aandacht en ff knuffelen is..

Ben zelf toeb ik de ara wou stad en land afgereden terwijl dieca om de hoek lag.. ik ga niet over 1 nacht ijs en Er zijn zeker een hoop kut handelaren en prutsers maar dieca is echt zeker niet een van die!

Comment

Ik ga niet beweren dat Dieca, het slechtste van het slechtste is. Maar goed is hij ook niet.

Als zij jou een ara verkopen die nog met de pap moet groot gebracht worden, dan zijn ze gewoon "fout" bezig.
                            Géén enkele deftige kweker zal je een vogel verkopen die niet zelfstandig eet.
                            Dus daar gaat hij wel degelijk in de fout.

En OK, ze geven advies, dat is wel fijn, maar met 10 A4'tjes weet je nog helemaal niks over het grootbrengen en opvoeden van een ara.
                            Ik heb boeken en boeken gelezen, het internet afgeschuimd, uren en uren, dagen en dagen.
                            Ondertussen heb ik al veel ervaring met vogels, maar met een cursusje en een paar A4'tjes krijg je het niet rond hoor.

Jij vind hem goed, want jij hebt een (hoop ik toch) gezonde en "geteste" vogel.
                            Want dat is ook iets, zij verkopen ook niet geteste vogels, en als je dan een zieke vogel hebt, dan vloeien de tranen.
                            Dus eigenlijk gaat hij ook daar in de fout, en zouden alle vogels (ouderdieren) getest moeten zijn, waardoor je de zekerheid van een gezonde vogel hebt.

Onze vogels waren ook nog eens gesext voor ze bij ons kwamen.

Dus goed of slecht, het is maar hoe je het beziet, waar je prioriteiten liggen, maar ik bij mij is dat bij mijn vogels.

Comment

Ik ben bij vele geweest waar ik er ene kon kopen znder uitleg.
                              Wat moet een verkoper dan. Eerst jaren sameb met koper op ibternet rond kijke. Ik vind een lang gesprek en een boekwerkje... en paar keer tijdens baby periode daar gaan voeden echt wel goed.. en aan het einde van de pap periode krijg je hem netjes mee..

Daarbij heb ik hier alle papieren ook van de testen van ziektes..

Misschien een andere dieca ? Want deze vrouw ken ik echt niey zoals jij omschrijft.. deze dame geeft liefde aan de vogels.. je kan haar altijd bereiken als er wat is... heeft me ook een dierenarts aangeraden die echt nier hier in de buurt ligt.. dat zal ze ook doen omdat hij echt goed is..

Onze vogel doet het gelukkig echt super..

Mvg

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X