Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat te kiezen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• wat te kiezen?

Hallo,

Ik lees regelmatig dat een ara je constant test. En als andere mensen hem vast willen houden en als deze mensen een beetje twijfelen dat hij dan bijt. Is dit echt zo erg? Heeft dit niet een stukje met opvoeding te maken?
    Ik heb een valkparkiet die dit eerst ook deed, maar na een hoop training met andere mensen is dit vrijwel helemaal over. Werkt dit met een ara niet ook zo?

Verder heb ik nog een vraag. Ik weet dat er al vrij veel over gesproken is maar ik lees heel veel tegenstrijdige verhalen. Wat zijn ruw weg de duidelijke verschillen tussen een groenvleugel ara en een blauw gele ara?
    Is het waar dat een groenvleugel erg eenkennig is in vergelijking of valt dit wel mee? En welke van de twee is de grootste knuffelkont om dat maar zo uit te drukken?

Kan iemand mij hierbij helpen?
    Alvast bedankt.

hoi jermodh

verschil tussen een blauwgele en een groenvleugel,

allebei gek op aandacht en knuffelen :P

maar de blauwgele zijn echt onwijs overdreven aandachttrekkers die Alles uit de kast halen, lekker brutaal en veelveelveeel te veel energie. eigenwijs

groenvleugel is wat rustiger, evenwichter. wil ook graag aandacht natuurlijk maar zal er minder uitbundig om vragen. zal ook minder idioot aandacht trekken.

over eenkennigheid weet ik niet, k ga alleen met bl-gele om.

toytoy
    Wees altijd jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Vogelgroetjes Signor, Nemo, Pukkie, Woody & twister en Sandra

Comment

Hallo Sandra,

Bedankt voor je reactie.
      Nou is het alleen lastig of ik liever een hele drukke of een wat rustigere vogel in huis zou willen, maar daar moet ik nog maar eens rustig over nadenken

Hoe gaat jouw blauwe gele ara om met vreemde mensen? Heeft hij/zij ook veel van dit constante test gedrag?

Comment

hij probeert alles en iedereen uit!! haha

maar hij kan ook superlief zijn.

3 jaar geleden beet hij iedereen die hij niet kende en zijn hand uitstak.
        (hij heeft duister verleden)

nu kan ik hem bij bijna iedereen op schoot zetten, en hij pakt ook van iedereen lekkers aan.

maar hij mag niet iedereen, niet zo van wel vrouwen, niet mannen.
        maar hij moet je gewoon mogen.

mensen vragen vaak of ze hem mogen aaien. dan zeg ik: dat weet ik zo niet. als je eerst even tegen hem praat dan kan ik aan zijn mimiek zien of het mag.

als hij reageert met een uitdrukking van.. wat mot dat?! dan mogen ze hem bijvoorbaat niet aaien.. maar als hij heel blij gaai eyeflashen. dan zit het goed.

op zich is hij vrij makkelijk daarin.

en testgedrag..tja dan doen ze hun hele leven.. niet alleen bij vreemden. ik wordt ook dag in dag uit uitgeprobeert en misschien zelfs wel gemanupuleert

monsters! dat zijn het! maar ja, liefde maakt blind hahahaa

Comment

Haha ja dat is waar!
          Maar als ik het goed begrijp heb je dit gedrag nooit echt als storend ervaren?

Dat van die mimiek ken ik, mijn valkje heeft dat precies hetzelfde. Alleen omdat een valkje zo klein is vragen mensen vaak niet of ze hem mogen aaien maar doen dat gewoon en dat kan hij niet altijd waarderen. Hij laat het aaien door anderen soms wel toe maar je kan toch aan hem zien dat hij dat niet heel fijn vind. Vaak probeert hij dan ook een soort van weg te komen XD.
          Hij is o zo klein maar ook o zo slim. hij weet precies mijn zwakke plekken en kan zo toch een hoop voor elkaar krijgen. het zijn inderdaad kleine monsters, maar ze zijn ook lief ;p

Mag ik vragen, vanaf hoe jong heb je de vogel? Is hij met de hand opgevoed of niet?
          Ik vraag me soms een beetje af wat voor een vogel en zijn tamheid het beste is. Met de hand opvoeden lijkt me persoonlijk het leukst maar het is natuurlijk veel belangrijker om te kijken naar wat goed is voor de vogel. En hierover zijn de meningen nogal verdeeld geloof ik.

Alvast bedankt voor je reactie.

Comment

als eerste wil ik even zeggen dat ik TEGEN handopfok ben..

de beste leermeesters zijn de ouders.. niet jongen weghalen en papkuikens van maken.. allemaal drama. laat ze in het blok en op het moment dat ze uitvliegen kan je ze alsnog pap geven. maar hebben ze wel al een goede (stressvrije) start. naar mijn idee dan veel evenwichtigere vogels.

Signor is een beestje met wel een verleden..

hij is geboren waar hij nu nog woont, in de dierenspeciaalzaak hebben de vorige eigenaren een ei in een broedmachine gepropt en hem van chicky tot ara groot gebracht. (wat bijzonder goed gelukt is moet ik toegeven)
            Helaas hebben deze mensen niet echt verdere ervaring met ara's denk ik...
            wan hij scheen eerst verwend en vertroeteld te zijn, hij zat los op een standaart maar had nooit gelleerd om respect voor mensen te hebben.

dus toen hij volwassen werdt ging hij hormonaal en terretorium gedrag vertonen. (wordt probleemgedrag genoemd, maar is natuurlijk gewoon natuurlijk gedrag waar mensen een probleem mee hebben!)
            hij ging mensen bijten. en schreeuwen en krijsen.
            hierdoor kreeg hij steeds minder positieve aandacht, alleen maar dat ie zn kop moest houden.
            (de hemel zij dank dat hij van stress niet is gaan plukken)

na verhalen (en sporen op muren e.d) heb ik begrepen dat het al senl (na een jaar of 5) zo ver was dat hij niet meer opstapte en beet. hij werd als hij schreeuwde met voorwerpen van zijn kooi gemept (bezem etc) en in de wc in het donker opgesloten. je kan wel bedenken hoe de kozijnen eruit zien...

toen hun met de winkel stopte wouden ze dat beest niet meer.. dus werd er gezegt tegen de huidige eigenaar. koop m er maar bij en zie maar op je m houdt of verkoopt. (ben blijk dat ze m gehouden hebben!)

2 jaar later heb ik hem tijdens mijn stage daar leren kennen hij was toen 7 jaar.
            daarovoor had ik in Artis met de ara;s gewerkt en dus opslag verliefd
            na een aantal weken had ik hem voor het eerst op mijn arm!!!!
            met veel gedult en nog veeeeeeel meer liefde kon ik hem na maaaanden aaien. en zelfs een kusje geven zonder een hap uit mn neus.

wel heeft het nog heel lang geduurt voordat hij weer richting de wc durfde... maar nu kan ik gelukkig alles met m doen.

na deze stage en ik er blijven werken.. en ondertussen stage gelopen in Ouwehands dierenpark, waar ik de basis van de diertraining heb meegekregen. heb mogen trainen met een harlekijn ara (groenvl.X bl.geel)

daarna heb ik in blijdorp nog met bij de ara's gewerkt en dus veel over deze dieren geleerd.

inmiddels zijn we maatjes en heeft hij echt heeeel veel geleerd hij is nu bijna 11.

-hij spreekt meer dan 50 woorden (en van de meeste weet hij de betekenis)
            -hij heeft leren vliegen (heeft 2 jaar gekost om hem vrijwillig 2 mtr te laten vliegen)
            -hij vliegt nu supergoed, naar me toe, naar zn kooi, cirkelen in een clubhuis en rondjes door de zaak.
            -hij heeft geleerd mee te gaan op de fiets.
            -hij kan op commando zijn vleugels tonen (meest trots op!! )
            -hij stapt meestal voorbeeldig op
            -hij kan omdraaien op commando
            -hij geeft linker en rechterpootje voor vijlen en knippen nagels
            -hij kan aan mn hand schommelen
            -koprollen op de grond en om mijn hand heen
            -tilt zijn vleugels op voor aviator harness
            en eigenlijk nog veel meer. en hij gaat ook nog veel meer leren!!!
            hoop ooit met m vrij buiten te vliegen... maar daar kan hij nog niet goed genoeg voor vliegen.. naja sturen haha immer grade aus birdy.

voor mijn idee was hij zo'n beetje net geslachtsrijp (7jr) toen ik hem leerde kennen. heeft nog bijna 2 jr geduurt voor hij wat rustiger werd.
            nu wordt hij steeds makkelijker en stabieler... maar dat is niet van de een op andere dag gegaan...

nou.. das zo'n beetje zijn levensverhaal (heel beknopt haha)

zou niet meer zonder hem kunnen.. maar ik ga zeker nog verder met trainen.
            we zijn nu met de high five bezig. 3 dgn hij snapt het al wel maar t gaat nog niet vol overgave maar dat komt nog wel!

ps we heb ook een valkje, super beest pukkie :P
            en een gras, ooit me getraind... maar niet echt veel meer, hij kan nog wel poostjes geven en gaat natuurlijk iedere dag mee naar de winkel!

Comment

Zo, wat een sneu verhaal. Ik vind het echt super en ik heb er heel veel bewondering en respect voor dat je het hebt vol gehouden en dat je het voor elkaar hebt gekregen de vogel weer zo op de been te krijgen! Echt heel knap! In ieder geval ook heel fijn dat het nu zo goed gaat met de vogel.

Verder ben ik het met u eens dat de ouders toch de beste leermeesters zijn en eigenlijk is het ook behoorlijk onethisch om een vogel zo jong bij de ouders weg te halen.

Een andere vraag, hoe gaat het met een valkje en een ara samen? kunnen die een beetje met elkaar overweg? Een ara is naar verhouding natuurlijk wel heel groot in vergelijking met een valkje

Comment

haha, hmmm.. nou die kunen niet samen hoor!
                soms vliegt pukkie op de kooi van Signor maar dan moet ie ookwel weer heel snel weg haha, anders probeert hij hem echt wel te pakken hah. maar valkjes zijn erg slim (en ook de grasparkieten weten het) en laten zig niet pakken hoor!

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                X