Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

info over ara's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• info over ara's

Hallo,
    Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar info over de verschillende soorten ara's. ik woon op een industrieterrein dus de enige buren wonen aan de overkant van de straat
    En ik heb een aantal vragen.

1- Hoe groot moet de kooi zijn voor 1 ara?
    2- Kan een ara alleen in huis zijn? want werk 40uur in de week of moet er een 2de vogel bij zijn?
    3- wat is het verschil tussen de Groenvleugel en de Blauw gele qwa opvoeding? en zit er nog verschil qwa mannetjes of vrouwtjes om tam te maken?
    4- wat mogen ze absoluut wel en niet eten?
    5- wat is ongeveer de richt prijs van een ara? en kun je ze via een site kopen?
    6-wat moet er op de bodem van de kooi liggen?
    7- is er nog speciaal voer voor de ara?
    8- wat zijn ongeveer de richt prijzen voor een eventuele dierenarts?

En veel meer info is natuurlijk van harte welkom

Hoi hooi !

Zal proberen je vragen eens goed te beandwoorden.

1. De kooi voor een ara moet ong minimaal 1 x 1.20 x 2 meter zijn. Groter is altijd beter.

2. Een ara kan alleen thuis zijn, al vind ik dat zelf niet helemaal een goede manier om een ara te houden. Pas toen ik er een 2e ara bij kreeg heb ik gezien hoeveel aandacht die 2 aan elkaar besteden en hoeveel aandacht ze dus eigenlijk nodig hebben. Dit zou je nooit in de paar uurtjes dat je 's avonds thuis bent kunnen doen.
    Toch worden er denk ik veel ara's zo gehouden. Je ara zou dan ook als je thuis komt uit de kooi moeten mogen en zijn aandacht moeten hebben. Bedenk daarbij dat (als ik naar mezelf kijk) je ook 's avonds best vaak nog wat te doen heb, verjaardag, sportschool enz.
    Het zou dus wel kunnen, maar ik zou in jouw geval voor 2 gaan.

3. Dit vind ik een moeilijke. Ik heb nog niet veel ervaring met de grote ara's kwa gedrag. Wat mij wel altijd is verteld dat de blauwgele een brutalere en ook drukkere vogel is als de groenvleugel, die zou een wat liever en afwachtender karakter hebben. Toch hoor ik ook zeker verhalen van de groenvleugel dat die ook enorm brutaal kunnen wezen.
    Ara's zijn denk ik ook zeker geen makkelijke vogels om te houden en hebben echt een goede consequente opvoeding nodig. Heb zelf ook ondervonden met mijn dwergara's dat je echt aan het opvoeden blijft. Stop je een keer met consequent zijn dan proberen ze het de volgende keer nog wat erger (het schreeuwen, bijten, dingen stuk maken enz)
    Hoop dat mensen dit kunnen aanvullen die meer ervaring hebben met de grote ara's

4. Wat wel, Pellet, goed zaadmengsel, fruit groente en noten (ara's mogen ook best wat vet hebben)
    Wat niet, Advocado.
    Wat ik zelf mijn ara's geef is ong 5% van hun lichaamsgewicht aan pellet van zupreem. Daarnaast geef ik zodra dit op is een zaadmengsel van witte molen aangevuld met noten en gedroogd fruit. Daarnaast dagelijks vers fruit en of groente.

5. Een blauwgele zit nu geloof ik op 1250 - 1500 euro
    Een groenvleugel op ongeveer 2250 - 2500 euro
    Wat ik persoonlijk de enige goede winkel in nederland vind is lorre en co.
    Daarnaast zijn er veel goede hobby kwekers. Wat ik belangrijk vind bij aankoop is dat de vogel zelfstandig is en dat hij getest is op ziekte

6. Hier kun je verschillende dingen voor nemen zoals krantpapier, zaagsel, beukensnippers (parkietenzand word vaak afgeraden, dit stoft heel erg en kan ook in de ogen komen vd vogel)

Ik moet nu stoppen met mijn verhaal, anders kom ik te laat op me werk. Zal het nog wel wat aanvullen als ik weer uitgewerkt ben

Suc6 ! en als je meer vragen hebt stel ze gerust
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

Comment

hallo,

1:afmeting kooi is dus zeer afhankelijk van de ara die je neemt maar de maten die erika geeft zijn toch echt wel minimaal.

2:ik zou je adviseren om geen of 2 vogels te nemen 40 uur werken houd al in dat je waarschijnlijk dus 50 uur weg bent alleen voor het werk en dan de andere aktieviteiten die je nog hebt.

3: je hebt lieve GR VL en GL BL en je hebt krengen er onder en soms worden vogels verkeerd op gevoed dus uit ontwetentheid.

4:ADVOCADO dat mogen ze dus niet hebben en verder eigenlijk alles tenminste als er geen zout bij gebruikt wordt en er maar genoeg variatie is.

5: de prijzen die erika geeft zijn best wel redelijk er van uit gaande dat het zelfstandige vogels zijn en getest op mininmaal PBFD,POLYOMA,CHLAMIDIA

en kun je ze via een site kopen?
      dat meen je niet

je wilt toch minimaal de vogel die je koopt in het echt zien kijken hoe die daar is gehuisvest wat ze daar aan voeding krijgen welke speeltjes of ze daar hadden.

6:zoals al aangegeven door erika en als aanvulling zou je ook kunnen denken aan zeoliet

7: ja die is er en wordt door de meeste zaadleveranciers ook wel geleverd,wij gebruiken verselle laga Loro Parque Mix

8: ja die lopen natuurlijk uiteen naar aanlijding van de behandeling maar wees er zeker van dat de dierenarts ook verstand heeft van vogels het is beter om te gaan naar een VogelArts

bedenk wel een ara neem je niet zo maar het is een huisgenoot he of liever gezegt zijn huisgenoten
      ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dijkkamp Bekijk Berichten
        dat meen je niet

je wilt toch minimaal de vogel die je koopt in het echt zien kijken hoe die daar is gehuisvest wat ze daar aan voeding krijgen welke speeltjes of ze daar hadden.
        Ik bedoelde hier ook eigenlijk mee via internet bij een partuculier dus geen fokker uiteraard wel eerst kijken

Comment

zij mogen ook absoluut geen chocolade en het liefst moet er niet in huis gerookt worden, omdat dat infectie op kan leveren bij de vogel.

gr patrice

Comment

Heb een vraagje voor Dijkamp, waarom geen twee vogels heb er zelf ook twee en gaat prima vind dat als je gaaien consequent opvoed dat het zeker kan. Ook zeg je zelf al dat hij 40 uur werkt en dus minimaal 50 uur weg is en dan hebben we het alleen over het werk, zou het zelfs sneu vinden om er maar een te nemen. Zelf werk ik ook 40 uur en kunnen ze zelf lekker met mekaar spelen, ook zijn ze bij mij nog lekker ah-angelijk hoef er maar naar toe te lopen en ze komen alle twee gelijk bij me zitten wel moet je een beetje oppassen voor jaloers gedrag ook al zijn daar de meningen over verdeelt ben zelf van overtuigd dat ze jaloers kunnen zijn. De kooi afmetingen zijn nooit groot genoeg maar als je ara in huis neemt kan het vaak niet dat je een mega kooi neemt. Daarom is het belangrijk dat de ara elke dag uit zijn kooi komt om zich ff lekker te kunnen streken. Ook zou je een aparte ruimte kunnen maken, heb ze hier ook in de schuur zitten omdat ik daar
            een veel grotere volière kon maken ook heb ik een volière buiten hebben ze dolle pret. Denk dat de persoon al een beslissing heeft genomen maar wou toch ff de vraag stellen en de mening weten

Gr Remon

Comment

hallo Remon,

Heb een vraagje voor Dijkamp, waarom geen twee vogels heb er zelf ook twee en gaat prima vind dat als je gaaien consequent opvoed dat het zeker kan.
              2:ik zou je adviseren om geen of 2 vogels te nemen

2:ik zou je adviseren om geen of 2 vogels te nemen
              ik weet niet alles maar doe mijn best

Comment

Oeps sorry verkeerd gelezen hahahah

Comment

Dat je een industrieterrein hebt als "buren" is erg leuk, je moet je dan geen zorgen maken als je ara's ff zin hebben om luid te zijn.

Een kooi kan niet groot genoeg zijn. Je ara gaat gelukkiger zijn als hij meer ruimte heeft, dan kan hij als je er niet bent, rondklimmen, wat spelen, op ontdekkingstocht gaan... Ook gaat zijn verenkleed er beter uitzien als hij meer ruimte heeft. Vooral de staart raakt snel beschadigd als hij te klein gehuisvest is. Een ara die ruimte heeft gaat ook minder luidruchtig zijn, minder klagen.

Over het algemeen zijn blauwgele ara's grotere clowns dan groenvleugels. Groenvleugels zijn iets rustiger en afwachtender.
                  Er is quasi geen verschil in gedrag tussen mannen en poppen, enkel met een dna-test of endoscopie kan je uitsluitsel hebben over het geslacht.

Ik zou zeggen, zoek online wat info op, koop enkele boeken, en informeer je goed voor je tot de aankoop over gaat, het zijn geweldige beesten die mijn hart (en veel van de leden van dit forum) veroverd hebben, maar ze zijn niet altijd eenvoudig! Ze zijn ten slotte erg intelligent. Bezoek iemand die ervaring met ara's heeft, niet om naar de mooie kleuren te kijken, maar om een goed beeld te hebben van wat zo een beest nu is als huisdier.
                  Er worden nog teveel ara's aangeboden op tweedehands sites van mensen die op hun beslissing terugkomen! "Door omstandigheden"...
                  http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                  Papegaaienpsychologie:
                  Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                  http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

Comment

Ze kunnen ook een vervelende hobby hebben.

De mijne lijkt er een sport van te maken, hoe ver die buiten de kooi
                    kan poepen. Als het op het laminaat komt is het geen probleem, maar tegen de muur is wat minder.

Ook hier moet je tegen kunnen.

Of als de ara erg vrolijk is, kan die dat wel even laten merken met een gilletje.
                    Die hoor je ver buiten je huis nog.

Zo zijn er nog meer dingen die je voor lief moet nemen met een ara, maar geldt voor elke kromsnavel.

Dit is niet negatief bedoeld trouwens

Comment

Kan je geen plexiglas monteren op de kooi of tegen de wand makkelijk schoon te houden. Sommige maken er idd een sport van.

Comment

Dat ga ik ook doen.
                        Kan tot nu toe nog geen platen vinden van minimaal 110cm bij 160cm

Comment

je kunt ook bij 'brandwerend' glas kijken dat kun je op maat bestellen, voordeel is iets sterker (ook duurder ) dan gewoon plexiglas.
                          sigpic

Comment

Ik vind glas bij een vogel niet handig.

Ook het bevestigen van glas is haast niet te doen aan een kooi, want het
                            is vele malen zwaarder.

Comment

Als je het goeie plexiglas heb is geloof 10 maal sterker als glas en het weegt niet zoveel als je kijk op vogelarena en dan onder benodigdheden adviseerd iemand met plexiglas volgens mijn met grote maten ook in Lienden zit een vent met goedkoop plexiglas

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X