Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ara maracana

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ara maracana

Hoiii,

Al een tijdje lijkt de ara maracana mij een hele leuke gaai, helaas is er niet zoveel info over te vinden.
    Vind vooral de kleuren en het gedrag erg leuk ( als ik youtube moet geloven ;p ) Verder lijkt het kleine formaat me ook veel handiger voor in een rijtjeshuis dan zo'n lompe reus.
    Nou had ik dus een paar vraagjes en hoop ik dat die beantwoord kunnen worden

- Zijn het leuke ara's om mee te beginnen?
    - Hoe zijn ze qua schreeuwen? Onze buren hebben tot de dag van vandaag nog steeds geen problemen met het geschreeuw van m'n vogels.
    - Op welke leeftijd zijn ze zelfstandig?
    - Nog belangrijker, heeft deze ara ook echte nadelen? Dan kan ik daar altijd rekening mee houden.
    - Zijn er goede kwekers die met deze vogels kweken? Kan ik daar misschien een keertje gaan kijken.

Ben benieuwd ofdat iemand hier antwoord op heeft.
    Nu wil ik niet zeggen dat ik er gelijk eentje wil kopen, zal eerst nog hard moeten sparen dus dat duurt nog een héééle tijd maar het lijkt me gewoon een erg leuke vogel en ook makkelijker te huisvesten door zijn formaat.

Robin
    http://www.flickr.com/photos/robinschaft/sets/

Ohja, nog een vraagje, wat zijn mooie afmetingen voor een kooi?

Robin

Comment

Deze kooi lijkt me wel wat, is ie groot genoeg? Laat 'm er dan natuurlijk zoveel mogelijk uit om ermee te spelen, maar alsnog.

http://www.lorreco.nl/catalog/papega...fia-p-884.html

Comment

Wij hebben zelf een maracana.

Waar je uiteraard op moet letten is dat het een cites vogel is en je dus de juiste papieren erbij moet krijgen.
        Lorre en co heeft ze wel eens in de winkel. Verder ken ik eigenlijk geen kwekers

Ik vind het zelf een erg leuke vogel. Het is een bezig bijtje, rent hier veel door de kooi heen, sloopt veel en is eigenlijk altijd wel ergens mee bezig (onze severa is echt duidelijk rustiger). Bij ons is hij niet helemaal tam, stapt wel op, maar wil niet kroelen. Hij heeft ons nooit iets gedaan nooit gebeten of zelfs gedreigt om het te doen. Wil hij niet loopt ie weg en maakt hij een boos geluidje.
        Het schreeuwen, ja het is een ara, ook een drukke ara dus je hoord hem. Hier ook vooral eigenlijk als hij buiten is tettert hij naar elke vogel of wat ook wat hij ziet (een ellende als je in het park wandeld )
        In de kooi zelf schreeuwd hij ook wel eens, maar vind het zelf niet storend veel.
        Zelfstandig durf ik niet helemaal te zeggen, maar zal denk ik rond de 12 a 14 weken zijn.
        Nadelen kan ik zo eigenlijk niet bedenken, maar ik heb mijn man ook om nadelen gevraagt, hij zegt: ze maken echt alles kapot zetten overal hun snavel in en hun schreeuw is vrij schel en dus niet altijd fijn om te horen.

Groetjes

ps heb je je dierentuin nog niet compleet
        Chester en Samba
        Yoda en Navy

Comment

Hooooii

Bedankt
          Haha, dat stomme vogelvirus stopt nooit.
          Het is hier allemaal lekker praktisch ingericht, haha.
          Alle parkieten zitten gezellig bij elkaar in de voliere en de edel zit apart. Neemt niet zoveel plek in, die vogels staan bij m'n moeder, de uil en de konijnen bij m'n vader, handig als dat over 2 huizen verdeelt is, verveel me nooit thuis.

Haha, dat slopen komt me bekend voor, ze weten dat ze binnen niet mogen slopen, speelgoed slopen stimuleer ik dan juist, kunnen ze daar hun driftbuien op kwijt. Had bij m'n edel zo'n soort slinger met van die houten gekleurde balletjes eraan, na een week was zo'n balletje door midden, legt ze de ene helft in d'r waterbak, water helemaal blauw. Ze leeft nog steeds dus ze zal vast niet vergiftigd zijn, hoop ik.

Schreeuwen heb ik hier nooit last van eigenlijk, misschien scheelt dat omdat ze in de schuur staan en ik er dus niet heel de dag naar hoef te luisteren, de enige die eigenlijk echt hard schreeuwt is de edel, meestal 's ochtends om 8 uur, 's avonds ook wel eens. Als ze zich verveelt gaat ze gewoon slapen of spelen met d'r speelgoed, makkelijkere vogel bestaat niet, haha.

De parkieten kunnen het verder ook prima met elkaar vinden, ieder heeft z'n eigen plekje en voerbak dus daar is nooit ruzie over, 's avonds slapen ze met z'n allen naast elkaar op de stok, zal een keer een foto maken ziet er leuk uit ;p.

Dus er is vast nog wel ergens een leuk plekje voor een toekomstige dwerg
          Zou ook nog naar de nobilis kunnen kijken, ook een leuk vogeltje, vind ze eigenlijk net te klein voor een ara, ken ze qua gedrag ook niet echt.

Heb zelf ook liever een vogel die het op begeven moment genoeg vind om bij je te zitten en gewoon weer terug naar z'n kooi wil dan zo'n slijmbal die gaat zitten piepen als je 'm in z'n kooitje doet, vandaar dat ik ook nooit van plan met een kaketoe te kopen, als ik al die ervaringen lees houdt het al snel op.
          Nou is dat geen groot probleem, maar m'n voorkeur gaat dan liever naar een vogel die ook heel goed op zichzelf is. Mijn muisparkieten hebben dat wel heel erg, die hoor je ook wel even als je ze in de voliere zet en weggaat, maar dat is zo weer over.

Tja verder weet ik het niet echt eigenlijk, begin nu toch wel steeds meet te twijfelen tussen de maracana en de nobilis, vind het allebei 2 supergave vogels maar wel met veel verschillen, maracana is natuurlijk wat meer ara door zijn grootte, vind een nobilis qua uiterlijk en grootte net een aratinga.

Ga er nog heeel hard over na denken en dan hoop ik dat er ooit een keuze komt dussen de twee soorten, natuurlijk hoop ik dat er nog meer reactie's komen op dit topic zodat ik mijn keuze nog beter kan maken.

Robin

Comment

haha weet je dan dat de maracana helemaal geen ara meer is. Zijn officiele naam is nl. Propyrrhura Maracana , maar voor mij is het gewoon nog een ara hoor
            Dat aanhankelijke had onze severa indd ook heel erg. Toen ze nog alleen zat en ik was thuis hing ze alleen maar in de tralies van haar kooi om te kijken wat ik aan het doen was die wou echt gewoon constant bij me zitten.
            De maracana heeft dat totaal niet, maar die is ook een stuk minder tam.

De nobilis staat bekend om zijn schreeuwen al is een vogel alleen wel te doen, maar misschien omdat jij meerdere vogels heb dat hij daar ook op reageerd? dan is het miss geen aanrader. (heb een keer 10 minuten in een ruimte gestaan met kweekkoppels nobilissen en zonparkieten en het was gewoon geen seconde stil)

Voor mij was de keuze al snel gemaakt

Even ook een sloopvoorbeeld, 2 dagen geleden heb ik bij de groenvleugels een houten trap van ruim een meter lang opgehangen, nu hangen er nog 2 ijzerdraadjes waar die aan was bevestigd. Dus een week is echt lang hoor

Groetjes
            Chester en Samba
            Yoda en Navy

Comment

Ow dan is het dus een uit de kluite gewassen parkiet soort of nee een conure dus eigenlijk net als de pyrrhura

Comment

Haha, ja idd.

Comment

robin

wat geluid betreft kan je beter maracana hebben dan de nobilis .de nobilis is een pretige vogel als je hem alleen heb .

heb zelf div koppels van alle 2 de soorten maar de nobilis kom er echt boven uit wat geluid betreft.

heb geen jonge meer van dit jaar.

Comment

Hoii,

Ja dat was me al duidelijk haha.
                    Een kennis van me heeft al een tijdje een nobilis en die vind dat het heel erg mee valt. Denk dat het gewoon per vogel verschilt maar dat je er wel veel rekening mee moet houden.

Comment

Waarom niet gaan voor de Ara severa?
                      De Maracana is een Cites-vogel en hoort daardoor niet in de huiskamer maar in de kweek,

mvg Frank

Comment

Zou ook nog kunnen ja.
                        Maargoed, áls ik een maracana neem hoeft dat nog niet te betekenen dat ie de rest van z'n leven alleen hoeft te zitten, kan niet in de toekomst kijken maar ik zal nooit zeggen dat ik er niet nog een bij neem.
                        Mijn voorkeur gaat op het moment nog steeds uit naar de maracana of de nobilis, severa is ook mooi maar de andere 2 vind ik net iets meer hebben.

Comment

Zijn alle drie leuke vogels ik zou voor de maracana of severa gaan vind de nobilis minder waarom weet ik niet uiterlijk? Maar de nobilis heb ik wellis in het echt gezien en wat een geluid hihi maar ja geld voor veel gaaien natuurlijk en iedere gaai is anders maar die ik heb gezien ging maar dooor... Wel leuk dat je vooor een dwerg ara gaat in de toekomst of ga je eerst voor een edel mannetje nog?
                          Groetjes Sharon, Sjors & Freddy.
                          sigpic

http://www.flickr.com/photos/thesolshow/

Comment

Ik ben als vriend van Hermann vaak genoeg bij hem geweest en weet 1 ding zeker.
                            Hier komt nooit een ara nobilis , het geluid van de kleinste ara vind ik het ergste geluid wat er bestaat in de papegaaienwereld.
                            Qua uiterlijk en gedrag verschillen de Severa en maracana niet veel dus waarom de administratie geboden en verboden van de Maracana op je nemen terwijl de gelijkwaardige Severa geen wettelijke problemen geeft?

Mvg Frank

Comment

frank hihihihihi maar de nobilis heb 1 voordeel op de maracana dat als je er 1 heb het leuke babelaartjes zijn maar koppeltje ja dan heb je oordopjes nodig.

frank het voordeel van de maracana is dat ze makkelijker kweken dan de servera .

Comment

Ads onder in topics

Collapse

Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

Working...
                              X