Ads boven in topics

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gedrag van onze papegaai

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Gedrag van onze papegaai

    Hallo Senna,
    Sinds 16 sept dit jaar hebben wij een ara van 8 jaar oud in huis.hij is de eerste 7jaar bij de fokker in huis geweest en het laatste jaar in een schuur,
    in een kooi, en los er boven op.
    Volgens de fokker kon hij heel goed praten en is hij zelfs verhuurd geweest voor bruiloften en feesten.
    Nu zijn we 2maanden verder ,hij staat bij ons in de woonkamer,krijgt van iedereen heel veel aandacht maar praten ho maar.
    hij zit in een nieuwe kooi misschien wel wat vreemd,maar je zou toch denken na 2 maanden dat hij er aan gewend is.
    Toen wij hem in huis haalde heeft hij 1dag in zijn kooi gezeten en vanaf dat moment dat wij z,n kooi open hadden gezet is hij er niet meer in geweest,zelfs niet als je de bakjes voer en water beneden zette,of iets anders lekkers.
    hij zat bovenop z'n kooi en zat wel te dansen op zijn manier en schud ja en nee,en eet wel dingen uit je hand.
    maar hem aanhalen kan dus niet want hij gaat blazen naar je of probeert te pikken (bijten) nav dit gedrag hebben wij opnieuw contact gezocht met de fokker,en die heeft ons aangeraden onze ara een tijd in zijn kooi te laten zitten zodat hij daar goed aan kan wennen en na ong. een maand kijken of het dan beter gaat en uit zichzelf weer de kooi in gaat.
    Hij lijkt wel wat levendiger maar hem aanraken is uit den boze Hij is gewoon heel erg schuw,en eerlijk gezegd hebben wij er een hard hoofd in dat dit nog gaat veranderen,omdat hij toch ook al 8jaar is...
    maar als hij verhuurd is voor feesten en partijen dan vewacht je toch dat hij niet mensen schuw is?
    we oefenen heel veel met Karel maar het praten blijft uit Helaas!!!!!!!!
    en de fokker zelf begrijpt het ook niet want volgens hem klets hij de oren van je kop..
    we zetten zelfs een praatcd op met allemaal pratende papagaaien,waar hij wel op reageert maar dan meer papagaaitaal.
    en dit vinden we toch wel heel jammer want wat is nou leuker dan een pratende tamme papagaai????
    hopelijk hebben jullie nog advies of handige tips die zijn van harte welkom,alvast bedankt voor de moeite.....
    Groetjes van Margret

  • #2
    ara

    Hallo,

    Een ara moet best lang wennen hoor aan zijn nieuwe huis !!! Ik denk dat het belangrijk is dat je hem zowel in zijn kooi zet als daarbuiten. Het is belangrijk om de ara wel in de kooi te doen als je niet in dezelfde ruimte bent, omdat ze nog wel eens op onderzoek willen uitgaan en er een gigantische puinhoop van kunnen maken, ook zijn er in huis veel gevaren zoals electriciteitskabels.

    Is de vogel bij de vorige eigenaar wel tam geweest? kon hij hem wel aaien enzo?
    Ik denk dan dat het ook aan jullie reactie ligt, hoe reageren jullie als hij gaat blazen en bijten, trek je je terug of zet je door?

    Het niet praten kan te maken hebben denk ik met de verandering en dat hij weer moet wennen.
    Wel is het zo dat als je een papegaai/ara koopt dat je er eigenlijk niet van uit mag gaan dat ze gaan praten, de ene doet het namelijk helemaal niet en de ander kletst je de oren van de kop.

    groetjes erika
    Chester en Samba
    Yoda en Navy

    Comment


    • #3
      Uit alle dingen die je opnoemt kan ik je zo al vertellen dat de problemen met een aantal 'tips' van een forum niet opgelost kunnen worden. Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met een gedragstherapeut, Hooimeijer bijvoorbeeld. Uit je bericht haal ik heel sterk dat jullie het belangrijk vinden dat hij gaat praten. Volgens mij is heeft het normaal kunnen aanraken van je vogel een grotere prioriteit, toch? Ik zou me minder concentreren op het praten van het beest en meer op het feit dat zn gedrag niet normaal is.

      Comment


      • #4
        Hooimeijer is echt een aanrader! Ik persoonlijk heb er een hoop van geleerd en mijn ara's (nadat ik mijn fouten hersteld had) zijn veel liever, tammer geworden en praten de oren van mijn hoofd! Geef dit prachtige wilde diersoort de tijd om aan jou te wennen, ik neem aan dat jij ook nog niet echt gewent bent aan hem/haar. En 8 jaar of 1 jaar oud,.... vertrouwen wederzijds moet groeien,... En antwoorden zijn vaak te vinden als je het dier begrijpt in zijn gedrag... overweeg eens een consult bij deze man in meppel?

        Comment


        • #5
          Ik ben erg benieuwd wat je van deze man hebt opgestoken? Ik ben er ook een keer geweest, maar veel bijzonders had hij niet te vertellen.
          Chester en Samba
          Yoda en Navy

          Comment


          • #6
            Er zijn voor en tegenstanders van deze man, ik heb er 100% mijn goede weg mee gevonden!

            Ik heb twee ara's en een amazone papegaai en alles loopt op rolletjes. Prima als iemand een hoop geld uitgeeft aan zo'n prachtig dier maar het gedrag is niet even te sturen via een forum (ik wil niemand beledigen) dat vraagt soms een persoonlijke aanpak bij de eigenaar en niet bij de vogel.... dus zoek eens iemand op die er veel van weet, kost wat centjes en mischien vind je het niks, maar het kan ook je redding zijn..... Sascha Gaus (Lelystad) is trouwens ook een prima adres.

            Het verhaal waar deze discussie mee begonnen is lijken mij mensen die nog nooit een ara hebben gehad en er veel van verwachten,... of je nu Hooimeijer of pietje puk neemt maakt mij niet uit! niet alle wegen leiden naar Rome...

            Ik was zelfs in het begin best geirriteerd met zijn correcties naar mij toe, maar uiteindelijk heeft alles wel even geholpen,.. dus mijn ervaring.

            Comment


            • #7
              hallo mensen
              ik zelf heb een ara van 14 weken las dit verhaal en zie dat jullie het hebben over 1ne hooijmeyer wie is dat wat doet die ik zelf ben dus zon leek maar vind ringo onze ara geweldig maar zou het leuk vinden om wat meer over het gedrag dat lezen heb ik allemaal al gedaan en hoop weet je dan meestal wel denk je in praktijk is dit natuurlijk anders je herkent wel dingen maar is toch anders ringo doet dit gedrag het blazen alleen als hij ergens van schrik dus idd ik ben begonnen met eerst praten en werkt goed en inmiddels vertoon hij het ook nie meer maar zeg ik ik ben een leek dus ja wat moet ik er van zegge he weet ook nie of ik zo mag reageren op een forrum maar dat emrk ik dan van zelf wel groetjes chantal

              Comment


              • #8
                Waarom zou jij niet mogen reageren op dit forum? Er is zat over gedrag van de ara's te lezen op het internet daar leer je altijd van! En er zijn gedrags deskundige in nederland die vaak erg goed naar jouw gedrag tegen over de vogel bekijken. Uiteraard ben ik ook maar een hobbyist, maar ikzelf maakte in het begin (en nu vast ook nog) fouten waarom mijn ara's in mijn ogen fout reageerde.

                Mensen met een (honden) puppy gaan vaak naar een cursus en waarom wij met onze ara's vaak niet? terwijl het comlexe dieren zijn die echt héél veel kunnen en moeten leren.

                Ik persoonlijk neem de vogels vaak mee naar de winkels, ik kom er mee op scholen en op dierendag in dieren winkels als atractie. De ara's vinden dat geweldig! Terwijl mij was aangeraden om de groenvleugel maar weg te doen als kuiken omdat hij iedereen beet en zelfs aanviel...... ja ik heb wat verwondingen gehad aan mijn handen, en als je hem nu ziet geloof je je ogen niet, zo lief en tam....

                Is je 14 weken oude ara gewiekt? ondek dan de wereld met je vogel,... errug leuk om te doen!

                succes!!!

                Comment


                • #9
                  hoi ook ik ben nieuw hier en heb in het verleden ara s gehad dus ik lees af en toe mee,
                  dat ik ze nu niet meer heb is een treurige zaak ,( het overlijden van mijn vrouw) maar mis ze verschrikkelijk, en denk er ook over om een severa aan te schaffen, dat zou nu evt wel weer kunnen ,
                  maar waarop ik wilde reageren, over een niet pratende ara s .
                  we kochten ooit eens een ara en waren niet meer bekend met ze dan dat we ze mooi vonden.
                  dus werd er 1 gekocht (later nog 1 ) maar dat ter zijde.
                  we kochten een blauwgele ara met de naam bobo. deze mee naar huis genomen, in de kooi gelaten voor enkele weken en toen eruit, nou ik kan je verzekeren dat we meer luisterden naar de ara als de ara naar ons!
                  dat was natuurlijk niet de bedoeling , maar het diertje vertikte het om te praten en wij durfde er niet eens bij in de buurt te komen.
                  na een tijdje besloten we dat de kooi naar de andere kant van de woonkamer zou moeten, , maar tja nu nog hoe pakken we dat aan?
                  het volgende gebeurde, ik nam twee bezemstelen, stak deze door de kooi en zei tegen mijn vrouw nu samen optillen en dan naar de andere kant van de kamer dragen.
                  met ons hart in de keel en alle moed bij elkaar verzamelt begonnen we heel voorzichtig met de kooi iets te schuiven,en wat zegt onze bobo, je doet wel voorzichtig he???
                  nu ik kan je verzekeren dat ik een moment had waar mijn hart niet meer klopte, hij had immers nog nooit iets gezegt , en nu dit.
                  Het ijs was vanaf die dag gebroken, er zijn vele dagen geweest nadien waar we bobo gevraagt hebben, zou het even kunnen dat jij even stil bent met kletsen en wij even iets kunnen zeggen!!!.
                  dus alvorends overal naar toe te rennen gedragterapeuten en weet ik al niet, zou ik je aan raden geeft het de tijd, wen aan elkaar, en het komt veelal wel goed.
                  dat blazen moet je ook niet om geven, wees nu eerlijk, als jij een ara was, had je ook niet veel meer mogelijk heden dan te blazen omdat je immers je baasje niet wilt bijten.
                  hopend hiermee een bijdrage te hebben kunnen geven.
                  gr van albert

                  Comment


                  • #10
                    Héél mooi gesproken!

                    Ik ben trouwens reuze benieuwd hoe het is met de ara van deze mevrouw... het betreft een bericht uit 2006.

                    gr. Patrick

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door patrickdebruyn Bekijk Berichten
                      Héél mooi gesproken!

                      Ik ben trouwens reuze benieuwd hoe het is met de ara van deze mevrouw... het betreft een bericht uit 2006.

                      gr. Patrick

                      Precies, een erg oud bericht

                      Maar ik snap niet dat mensen zo graag willen dat een vogel persé moet
                      praten. Dan neem je om een verkeerde reden een vogel vind ik.

                      Zolang je geen schreeuwer hebt, mag je je zelf al gelukkig prijzen vind ik.

                      Comment


                      • #12
                        Mee eens Arjan en ook altijd jammer dat je vaak geen vervolg hoort.
                        Wat ik na dat verhaal wel als 1ste heb, geloof je nu echt die lulkoek van de kweker?
                        Er zijn er die mensen van alles op de mouw spelden om maar de vogel te verkopen,

                        mvg Frank

                        Comment


                        • #13
                          wij hebben ook geen prater, hij kent enkele woordjes, maar z'n woordenschat is erg beperkt. Soms spammed hij ze wel, maar meestal dezelfde woordjes opnieuw en opnieuw.

                          een ara is zoveel meer dan een cassetterecorder met pluimen.

                          Hun gedrag en analysevermogen is zo geweldig om bezig te zien hé.

                          en reply op de "is je 14week oude ara geknipt, dan kan je hem meenemen" wat een larie.
                          http://www.youtube.com/watch?v=bar3BVJKUiQ
                          Papegaaienpsychologie:
                          Als het van mij is, is het van mij. Als het van jou is, is het van mij. Als jij het vasthebt, is het van mij. Als jij er naar kijkt, of er aan denkt, van zodra ik weet wat het is, is het van mij...
                          http://sites.google.com/a/bottu-jans.com/www/ara-informatie/lectuur/artikels/knippen-of-niet

                          Comment


                          • #14
                            Een goede prater lijkt mij ook een mes dat langs twee kanten snijdt.

                            Je ziet er als ouder ook naar uit dat je kinderen hun eerste woordje zeggen en later hele zinnen om wat meer interactie te hebben en conversaties van een hoger niveau dan 'piep, dada en kiekeboe'.
                            Maar nu denk ik soms bij mezelf hoe spijtig het is dat kinderen niet met een mute-knop ter wereld komen.
                            Disclaimer: Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en hoeft niet te stroken met andermans mening.

                            Comment


                            • #15
                              Ja okay 14 weken en de "stijg" veertjes knippen is mischien nog erg vroeg, maar om dit nu LARIE te noemen?
                              Bij jonge Ara's helpt het zeer zeker in zijn opvoeding om zijn "kunnen" vliegen te beperken...
                              maar als het goed is hoef ik jou dat allemaal niet uit te leggen! Ik heb trouwens de filmpjes van Vasco gezien op youtube erg leuk om je ara zo te laten vliegen met een koord/tuigje. In mijn geval zitten ze vaak buiten en los op de boom, ook neem ik ze vaak los mee. Ik kies hier niet voor ivm met wegvliegen!

                              En ik begrijp best dat je als eigenaar van je ara hoopt dat deze prachtig zal gaan praten,.. niks mis mee! Helaas is de ara niet de beste prater.. dat weten de meesten ook als ze een ara aanschaffen... (hoop ik)

                              Laten we op zo'n forum als dit er rustig over discussieren en niet andere mensen erop wijzen dat ze moeten praten... deze mensen hopen het alleen!!!

                              Het blazen van de ara is heel mooi verwoord door de meneer die verteld hij wil immers het baasje niet bijten......... en dat vind ik héél mooi gezegd.

                              Wie weet horen we nog hoe het allemaal is afgelopen.

                              vg Patrick

                              Comment

                              Ads onder in topics

                              Collapse

                              Papegaaienforum wordt mede mogelijk gemaakt door:

                              Working...
                              X